Za vse kar ne paše pod ostale debate, prosti čas...
 
Uporabniški avatar
sablač
Stalni uporabnik
 
Prispevkov: 534
Pridružen: To okt 05, 2004 9:48 pm
Kraj: štore-celje

Podzemni aerodrom "Željava"

Napisal/-a sablač Sr okt 17, 2007 8:29 pm

Podzemni aerodrom "Željava" sve do 1992 godine bio je najmoćnija vojna baza u tadašnjoj SFRJ, a zasigurno i na celom evropskom kontinentu. Takve tipove podzemnih objekata ima vrlo malo zemalja, a najpoznatiji po izradi su Šveđani i upravo je njihov model iskorišten pri konstruisanju ovog aerodroma. Sam objekat lociran je na granici BiH i Hrvatske i upravo je to zapečatilo njegovu dalju sudbinu. Naime za vreme rata u Hrvatskoj 1991 aerodrom je intenzivno korišten, no međutim izbijanjem sukoba u BiH, njegova dalja perspektiva sa geostrateškog položaja bila je neodrživa. Stoga je objekat krajem maja 1992 od strane JNA onesposobljen za dalje korištenje i do dan danas nije, a i zasigurno neće biti osposobljen još dugi niz godina (ako to neko i planira). Posle "rušenja" dobar deo objekta ostavljen je tadašnjoj vojsci RSK, a jedan manji deo koji je pripadao teritoriji BiH bio je pod kontrolom Armije BiH. 1995 u operaciji "Oluja" biva zauzet od strane A.BiH no međutim vrlo brzo je predat HV. Trenutna situacija oko ove bivše vazduhoplovne baze nije se ni malo promenila, takoreći ista je kakva je bila 1992 - aerodrom i prateći objekti neupotrebljivi su i nisu odoleli zubu vremena tako da objekti koji su uništeni '92 i '95 izgledaju još gore. Na kraju ovog teksta prezentovaću i poslednje aktuelne fotografije snimljene 2003g. Inače Hrvatski mediji uveliko nagoveštavaju da bi namena ove bivše baze mogla uskoro biti izmenjena . Naime, MUP RH želi ovde izgraditi centar za azilante jer je mesto idealno zbog blizine granice, što bi u prevodu značilo da je Hrvatska i definitivno digla ruke oko obnove baze.

O kakvom se objektu radi, kada je projektovan, kako napravljen i koje su mu karakteristike pokušaću objasniti u sledećem tekstu .Objekat je projektovan još davne 1957g. pod šifrovanim nazivom "Objekat 505" u realizaiji Specijalnog odelenja građevinske uprave tadašnjeg Ministarstva odbrane(MO). Glavni projektanti i realizatori projekta su puk.dr.Lj.Kodelja i p.pukV.Smirnov (inače ruski carski emigrant) .Pre toga izvršen je odabir lokacije i određena geološka ispitivanja. Zbog izuzetnog geostrateškog položaja u tadašnjoj FNRJ (dubina teritorije) i prirodne zaravni podno planine Plješevice, te blizine grada Bihaća (R.BiH) i Ličkog Petrovog Sela (RH) izabrana je mikro lokacija. Tek sredinom 1959g. otpočeli su prvi građevinski radovi na terenu . Poslovi su povereni vojnom GP."Soča". Uporedo je počela gradnja poletno sletnih staza i kopanje tunela u utrobi Plješevice. Tu su graditelji naišli na prvi veći problem - naime kako je planina bila sastavljena od izuzetno čvrstih dolomitnih stena moralo se intenzivno koristiti miniranje, ali su projektanti smislili specijalan sitem rušenja "punim i praznim punjenjem" gotovo u santimetar. Ovo je naročito efikasno delovalo jer su izgrađene galerije morale po projektu biti širine 20m. i visine 8m. te dužine više od 1km .Pod najvećim stepenom tajnosti radilo se u tri smene sa gotovo 250 angažovanih radnika. Kompletni radovi završeni su 1965g. kada je obavljen tehnički prijem a prve jedinice JRV počele su bazirati tek naredne godine.

Baza koja je tada završena izgledala je impresivno - ukupno su u utrobi planine bile izgrađene tri galerije+jedna pomoćna (kao rezervni izlaz) koje su se spajale na "raskrsnici" gde je postojao i jedan slepi krak za remont aviona visine 12m. Ove tri galerije imale su impresivne dimenzije - bile su dužine 400,500 i 350 m, svaka visine 8 i širine 20m . Grandiozna baza bila je projektovana sa sistemom zaštite da izdrži direktan pogodak nuklearnog projektila jačine 20kt. ravno onog koji je bačen na Nagasaki. Stoga je ispred ulaza u svaku galeriju napravljena predkomora tzv."blenda" odnosno betonski štitovi koji su se spuštali polukružno sa tavanice raspoređeni na svakih desetak metara radi amortizacije ogromnog pritiska da masivna vata od čelika i betona ne bi trpela udar veći od tri atmosfere. Ulaz u svaku galeriju zatvarala su već pomenuta vrata. Svaka od četvoro bila su debljine 1; visoka 21 i široka 9m .Svaka su težila 100 tona i bila su pokretna i hermetički su zatvarala galerije. U samom objektu inače bila je izgrađena kompletna infrastruktura za boravak više stotina zaposlenih od restorana,spavaonica,kancelarija,ambulante pa do tehničkih radionica,moćne agregatne stanice za proizvodnju el.energije(u slučaju blokade objekta),skladišta kerozina i ubojnih sredstava(UBS). U samom središtu objekta postojao je i lift kojim se osoblje "podizalo" na visinu od 30-tak metara iznad nivoa baze gde se nalazio teško uočljivi betonski bunker (gledano sa piste) u kom je postojao kontrolni toranj i iz njega se navodila avijacija. Objekat je projektovan tako da je u slučaju totalnog rata bio autonoman da obezbedi neprestano dejstvovanje sopstvene avijacije (bilo je bazirano oko 60 MiG-ova 21) gotovo sedam dana bez dopune gorivom i UBS. Baza je snabdevana kerozinom podzemnim cevovodom iz vojnog skladišta na brdu Pokoj kod Bihaća - sam cevovod bio je dug preko 20 km. Vanjsko skladište UBS bilo je udaljeno oko 5km. u selu V.Polje. Zanimljivo je pomenuti da je pri kopanju tunela nađena reka ponornica tako da je i to bio jedan dodatni plus-baza nije morala brinuti o snabdevanju vodom u slučaju blokade. U samom objektu od njegovog otvaranja radio je sistem klimatizacije koji je za ono vreme bio pravo remek delo. U objektu je održavana konstantna temperatura i vršena filtracija vazduha. Vanjski deo objekta tj.aerodrom sastojao se od 5 pista (2 poletno-sletne i 3 poletne) te kasarne (koja je ujedno bila i logistička baza) u blizini L.Petrovog sela.

Na samom vrhu planine Plješevica (1650m.) bili su instalirani Britanski radari S-613 najmoderniji u to vreme, sa dometom preko 400 km sa kojim je nadgledana gotovo cela teritorija Italije , Austrije i dobar deo Mađarske. Takođe i tu je urađen podzemni objekat sa operativnim centrom.
Radari su bili uvezani u jedinstveni sistem PVO JNA i nalazili su se u sistemu VOJIN (vazdušno osmatranje,javljanje i navođenje).Od celokupnog sistema koji je bio vezan za sam aerodrom jedino su ovi radari i sam položaj ostali aktivni od 1992 do 1995. Radari su 1995 od strane VRSK uništeni da ne bi pali u ruke HV.

Na samom aerodromu do preselenja kompletnih eskadrila sa osobljem na aerodrom Ponikve kod Užica, bazirao je 117 Lap. (lovačko-avijacijski puk) sa 3 eskadrile lovaca-bombardera MiG-21 PF ; i 323 Iae (izviđačko-avijacijska eskadrila) sa avionima MiG-21R. Planirano je da avione u doglednoj budućnosti zamene aparati MiG-29 ali okolnosti u okruženju su to osujetile. Čak je počelo proširivanje jednog od ulaza za smeštaj 29-ki - naime da bi se smestio ovaj tip vazduhoplova morala je da se proširi "betonska zavesa" na ulazu u objekat. Ta tzv.zavesa projektovana je prema profilu 21-ce koji ima jedan vertikalni stabilizator. Pošto 29-ka ima dva vertikalca, moralo se pristupiti "doradi". Ipak majstori se nisu mnogo mučili-ostalo je samo na ideji.
U bivšoj SFRJ jedini približan objekat sličan ovom izgrađen je u Prištini (aerodrom Slatina), ali on je mnogo manji i nebi mogao parirati ni po čemu Bihaćkom aerodromu.

Postoji procena da je objekat i aerodrom tadašnju državu koštao u ono vreme (a naravno i sada) fantastičnih 4 milijarde USD.
Sa tim novcem mogao se izgraditi supermoderni autoput sa četiri trake (sa pratećim objektima) od Triglava do Đevđelije !!!

Ovaj celokupni tekst sastavio sam iz više izvora. Koristio sam materijale i podatke sa svih strana. Bilo je tu i neverovatnih tekstova, pogotovo onih koje sam pokupio iz Hrvatskih izvora. Tako naprimer navođeni su podatci da su jedinice JNA koje su minirale aerodrom u maju 1992 digle u vazduh i vozače kamiona koji su navodno u njima dovezli eksploziv za tu namenu.... Istina je da su miniranje poletno-sletnih staza i zarušavanje ulaza u galerije izvršili iskusni inžinjerci JNA ali ne sa nekim vozačima kamiona - kao da smo ih imali višak!
Drugo, ne bi me ništa ponukalo da napišem tekst o ovom objektu da i sam nisam boravio u njemu i to pred sam odlazak i napuštanje jedinica JNA. Tada sam imao priliku da uđem u već gotovo opustele galerije koje su "zjapile" prazne jer su avioni otišli još poodavno. Ne mogu opisati taj osećaj boravka unutra. Neverovatno je bilo poći kroz te ogromne tunele koji su iznutra bili bukvalno "prelakirani" nekom sjajnom farbom tako da imate osećaj da se nalazite u nekom naučno-fantastičnom filmu....zaista neopisivo. To mi je bio prvi i poslednji put da uđem u taj objekat.
Sada ruiniran i propao može jedino (kao što mnogi kažu) da posluži kao jedno ogromno uzgajalište pečuraka

http://www.zeljava.com/index.html

Evo i neki snimci


http://www.youtube.com/watch?v=xMi_k6m5ivM

http://www.youtube.com/watch?v=hbyzXq-DIzA

http://www.youtube.com/watch?v=e6MeYenFtdI

http://www.youtube.com/watch?v=xMi_k6m5ivM

kopirano iz yfc foruma
lep pozdrav
Vsi so vedeli da je to nemogoče. Potem pa je prišel nekdo, ki tega ni vedel in uspelo mu je!
 
Uporabniški avatar
MacTron
Administrator a.com
 
Prispevkov: 8348
Pridružen: To sep 10, 2002 9:55 pm
Kraj: Dezela Kranjska

Re: Podzemni aerodrom "Željava"

Napisal/-a MacTron Sr okt 17, 2007 9:05 pm

se en zanimiv opis... podrobnosti :idea:

Aerodrom Željava-kratki opis

Aerodrom Željava građen je u velikoj tajnosti od 1957. do 1968. godine.
Područje aerodroma i bliže okoline su bili pod stalnom mrtvom stražom.
Pucano je bez upozorenja na većem dijelu Plješevice gdje je bio smješten aerodrom.
Ukupna dužina podzemnih hodnika (galerija i pomoćnih prostorija ) iznosi 3500 metara.

Kompletan objekat ima 4 ulazno-izlazna tunela, koji su međusobno povezani hodnicima,
od kojih se 3 koriste za izlaz aviona.
Svaki od tih tunela zatvarala su masivna vata od čelika i betona i hermetički ih brtvila.
Bila su debljine 1, visine 21 i širine 9m, težine 100 tona i bila su pokretna.
Vani se nalaze 2 poletno-sletne i 3 poletne piste.

Objekat je u cjelini zaštićen od svih kalibara konvencionalnih napadnih sredstava i od prizemne nuklearne eksplozije jačine 20kT.
Zato je ispred ulaza u svaki od 4 tunela napravljena predkomora tzv."blenda" odnosno betonski štitovi koji su se spuštali polukružno
sa stropa raspoređeni na svakih desetak metara radi amortizacije ogromnog pritiska da masivna vrata od čelika i betona nebitrpila
udar veći od tri atmosfere.

Razmak između ulaza je projektiran tako da je spriječeno istovremeno uništenje, dva tunela, čemu doprinosi i konfiguracija padine Plješevice.
Prostorije u unutrašnjosti objekta su povezane sa 56 teških pancirnih vrata.
Tri glavne podzemne galerije za smeštaj 100 i više aviona su međusobno povezane u obliku slova M sa produženim srednjim krakom za pregled i
servis dva aviona i dodatnom galerijom sa strane.
Visina hodnika je 8-10 m a širina 20 m.

Avioni su se unutar objekta razmještali elektroakumulatorskim tegljačima, a izvan objekta do i od poletno-sletnih pista su se kretali na vlastiti pogon.
Svako mjesto za parkiranje aviona je imalo istakač za punjenje aviona mlaznim gorivom.
Svaka od 3 pojačane stacionirane eskadrile imala je poseban pripremni prostor.
Unutra se nalazio i veliki restoran koji je mogao odjednom primiti 1000 ljudi.

Predviđeni su svi životni i radni uvjeti za namjensko korištenje objekta sa potpunom autonomijom do 30 dana:
-električna, vodovodna i kanalizaciona mreža;
-dvije rezervne dizel-električne centrale (1000 kVA i 625 kVA);
-skladišta ubojitih sredstava i rezervnih dijelova;
-skladište dizel i avionskog goriva sa razvodnom instalacijom po galerijama;
-prostor za dekontaminaciju aviona;
-13 klima-komora sa specijalno zaštićenim ventilacijskim izlazima (koji ujedno služe kao rezervni izlazi na površinu terena), a postojali su i izlazi za onečišćeni zrak i ispušne plinove agregata;
-stanica za dopunjavanje avionskih i zemaljskih akumulatora;
-operativni, prislušni i centar veze;
-padobranska sekcija;
-skladište visinske opreme;
-stanica za ispitivanje raketa;
-kotlovnica;
-kuhinjsko-prehrambeni blok;
-ambulanta;
-spavaonice...

Objekt je snabdjevan mlaznim gorivom podzemnim cijevovodom iz vojnog skladišta na brdu Pokoj kod Bihaća.
Sam cijevovod bio je dug preko 20 km.
Vanjsko skladište ubojito bojnih sredstava (UBS) bilo je udaljeno oko 5km u selu Vedro Polje.
Za skladištenje mlaznog goriva unutar objekta je primjenjen tzv. „aqua-sistem“ gdje u 5 cilindričnih čeličnih rezervoara, svaki kapaciteta po 100 tona, mlazno gorivo stoji na "vodenom jastuku“ što je od posebnog značaja za sigurnost podzemnog objekta od mogućeg požara i eksplozije.

Vojni aerodrom-instalaciju „Željava“ JNA je intenzivno koristila za vrijeme agresije na Hrvatsku 1991.godine.
Izbijanjem rata u Bosni i Hercegovini, 1992.god., geostrateška pozicija aerodroma „Željava“ postala je neodrživa.
JNA je evakuirala sve avione, osoblje i tehniku uglavnom na područje Srbije, a ostatak vojarne gdje je bila komanda predala je na upotrebu vojsci tkz.“Republike Srpske Krajine“
dok je jedan dio bio pod nadzorom Armije BiH.

U subotu 16.5.1992. godine, tokom prijepodneva, JNA sa višestrukim detonacijama 56 tona eksploziva uništava infrastrukturu aerodroma čija se vrijednost procjenjivala od 4-8 milijardi dolara.
Detonacije su bile tako strahovite da se i sam grad Bihać sa okolicom tresao.
Uništena je najčuvanija vojna baza bivše Jugoslavije.
Bilo je nepojmljivo, da je tu nekada radilo i živjelo 2000 zaposlenih vojnih i civilnih lica.

Poznate netočnosti:

1)
Aerodrom baš i nije bio pod mrtvom stražom, već naprotiv, bio je prilično slabo čuvan.
Straža se uglavnom bazirala na stražarskim mjestima (i punktovima VP) na ulazima u tunele te na vremenski nepravilnim
patrolama sa psima na potezu od ulaza 1 do 4 putem patrolne staze koja je išla do 80metara u visinu Plješevice.
Šire područje Plješevice su čuvali "slučajni lovci" tj. časnici za bezbjednost obučeni u civilnu odjeću.

2)
Električna pancirna vrata (3kom) su bila debljine ~0.6m, širine ~20m, a visine ~4m.
Hidraulička pancirna vrata (1kom) su bila debljine ~0.8m, širine ~20m, visine ~9m, težine vjerovatno >100tona i pokrivala su cijeli profil galerije 352.iae

3)
Brojka od 100 aviona je možda moguća ako bi se iskoristio svaki mogući dijelić prostora.
U praksi ih je bilo stacionirano do 60 aviona u 3 eskadrile.

4)
Visina sve 3 galerije je ~8m, širina ~16m.
Jedino spoj centralne galerije sa ostale dvije ima izdignut strop i do 15m.
Najviši strop je u protuatomskim komorama gdje ide i preko 15m.

5)
U mirnodopskim uvjetima ovdje je radilo oko 600 ljudi, a u slučaju rata (pune mobilizacije) ta brojka je bila oko 2000-2500.
Sama kuhinja nikako nije mogla primiti odjednom 2000 ljudi već je vjerovatno mogla pripremati obroke za 2000 ljudi.

vir: firewir
  • Vorsprung durch Technik | Progress through Technology
 
Uporabniški avatar
adis
Uporabnik
 
Prispevkov: 8095
Pridružen: To jan 30, 2007 1:47 pm
Kraj: Ljubljana

Napisal/-a adis Sr okt 17, 2007 9:35 pm

kakšen objekt, sicer je živel v tajnosti a ne več....ko bom naslednjič na poti na balkan bom probal obiskati zadevo če ne vsaj od daleč
 
Karletto
Novinec
 
Prispevkov: 333
Pridružen: To feb 13, 2007 10:27 pm
Kraj: KP

Napisal/-a Karletto Sr okt 17, 2007 10:40 pm

off topic:
http://www.youtube.com/watch?v=_G2d9kBPgMw&mode=related&search= baje je štartal iz Željave. Neka (moja) žlahta je bil test pilot; vsake tolko je vozil tud državnike; ušel jim je (z ladjo) na Bližnji vzhod. pol je Armija pogruntala, da ve veliko sam mu niso nič nardili.
Zadnjič spremenil Karletto, dne Ne okt 21, 2007 10:59 pm, skupaj popravljeno 1 krat.
 
Uporabniški avatar
RED_line
Stalni uporabnik
 
Prispevkov: 670
Pridružen: To jun 20, 2006 4:17 pm
Kraj: Markovec City

Napisal/-a RED_line So okt 20, 2007 4:14 pm

škoda je tko hudega letališča. zdaj bi bil prava znamenitost. se da dobit kašno sliko?
gassssssssssssssssss
 
Karletto
Novinec
 
Prispevkov: 333
Pridružen: To feb 13, 2007 10:27 pm
Kraj: KP

Napisal/-a Karletto So okt 20, 2007 4:28 pm

RED_line je napisal/-a:škoda je tko hudega letališča. zdaj bi bil prava znamenitost. se da dobit kašno sliko?
Željava slike
 
Uporabniški avatar
nebivedu
Moderator foruma
 
Prispevkov: 9749
Pridružen: Sr maj 28, 2003 9:50 am
Kraj: Bogu iza nogu!

Napisal/-a nebivedu So okt 20, 2007 7:12 pm

Mislim da je bil kake pol leta nazaj organiziran offroad po celem letališču v notranjosti mislim) in so se vozili z terenci po njem in mal poslikali.
Old subarus never die, they just get faster!
 
Uporabniški avatar
ruco555
Novinec
 
Prispevkov: 194
Pridružen: Pe mar 17, 2006 2:16 pm
Kraj: ankaran

Napisal/-a ruco555 Ne okt 21, 2007 11:38 am

hehehe...lih par dni nazaj smo meli debato o tem (temu podobnem) letališču...je pravu oče od kolega, da je bil u vojski na podobnem objektu...je pravu da so bli dol na straži in sploh niso meli pojma kje se nahajajo...in navodilo je bilo da streljajo karkoli vidijo...najprej streljat pol razmišljat je pravu...
Never settle for a moment of mediocracy.
 
Uporabniški avatar
MacTron
Administrator a.com
 
Prispevkov: 8348
Pridružen: To sep 10, 2002 9:55 pm
Kraj: Dezela Kranjska

Napisal/-a MacTron Ne okt 21, 2007 5:13 pm

@nebivedu: ravno to sem hotel tudi prilepit ...ze pri prvem poslanem postu
no uglavnem...

http://www.naj-naj.info/zeljava/index2.htm
http://www.kupoprodaja.com/zeljava/foto ... izvana.php (izven)
http://www.kupoprodaja.com/zeljava/foto ... zvana2.php (znotraj)
  • Vorsprung durch Technik | Progress through Technology
 
Uporabniški avatar
adis
Uporabnik
 
Prispevkov: 8095
Pridružen: To jan 30, 2007 1:47 pm
Kraj: Ljubljana

Napisal/-a adis Ne okt 21, 2007 9:58 pm

bolj gledam te slike bolj me privlač da bi si ogledal željavo ... :shock:
 
Uporabniški avatar
nebivedu
Moderator foruma
 
Prispevkov: 9749
Pridružen: Sr maj 28, 2003 9:50 am
Kraj: Bogu iza nogu!

Napisal/-a nebivedu Ne okt 21, 2007 10:32 pm

adis je napisal/-a:bolj gledam te slike bolj me privlač da bi si ogledal željavo ... :shock:


Ja jst imam v načrtu za naslednje leto iz pogledat s terencem tja.
Old subarus never die, they just get faster!
 
Uporabniški avatar
Lumpy_
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2821
Pridružen: Če sep 14, 2006 10:51 pm
Kraj: Miklavž pri Mb

Napisal/-a Lumpy_ Ne okt 21, 2007 10:35 pm

Jaz bi tud vido rad to...zanimivo zgleda :)
Autobahnbomber......Freude am fahren
BMW f10 535i Sapphire Black Metallic
 
Uporabniški avatar
JEREMIJA79
Uporabnik
 
Prispevkov: 1235
Pridružen: Po okt 01, 2007 12:56 am

Napisal/-a JEREMIJA79 Ne okt 21, 2007 11:10 pm

JLA je vedela kaj je dobr in to je bila res vojska ne pa naša.Zadnjič sem točil na OMV-ju in so prišli vojaki s terena z oklepnikom in je šofer preden je točil nataknil plastično rokavičko da mu nebi rokca smrdela po nafti a bil je blaten skor do kolen!!!??? :jao:
 
Uporabniški avatar
Slide
Moderator foruma
 
Prispevkov: 4349
Pridružen: Po maj 03, 2004 10:55 am

Napisal/-a Slide Po okt 22, 2007 9:34 am

JEREMIJA79 je napisal/-a:JLA je vedela kaj je dobr in to je bila res vojska ne pa naša.Zadnjič sem točil na OMV-ju in so prišli vojaki s terena z oklepnikom in je šofer preden je točil nataknil plastično rokavičko da mu nebi rokca smrdela po nafti a bil je blaten skor do kolen!!!??? :jao:

Ti si že večkrat tankal dizel? Blato umiješ z rok in gre dol...basta...nafto pa vohaš na roki še lep čas... :roll: Ampak ker je vojak pa res ne zgleda da si da rokavico na roko...brit se mora z brusnim papirjem zjutraj, potem umit z žično krtačo itd...ne?
Understeer is when the driver is scared, oversteer is when the passengers are scared
 
Uporabniški avatar
sebaveh
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2334
Pridružen: Po mar 28, 2005 8:50 am
Kraj: Slov. Bistrica

Napisal/-a sebaveh Po okt 22, 2007 2:00 pm

Kako pa je kaj z notranjo opremo tam? Stroji, naprave, elektro zadeve, orodje, skratka vse kar so uporabljali - je še kaj od tega notri, ali so vse odstranili in so le še stene?

Res pa da so nekaj podobnega mislili izvrtat tudi v Boč, pri Poljčanah; ampak zgleda da so opustili vse skupaj.
EDD: Now what?
EDDY: I'm thinking, I'm thinking...
ED: Can I think?
EDD/EDDY: NO!
 
Uporabniški avatar
AXioN
Uporabnik
 
Prispevkov: 922
Pridružen: Ne okt 26, 2003 10:29 pm
Kraj: Ko si bogu za hrbtom, se uro voznje.

Napisal/-a AXioN Po okt 22, 2007 3:10 pm

Fotr je sluzu rok tud v zeljavi, je opisal nekako takole- vsi so vedeli kaj je vojna tajna v tem koncu, saj so bile ze ob cesti table z precrtanim fotoaparatom. Je pa zanimivo kako je slo tole hitro v pozabo. Ob miniranju pa je pripeljal konvoj 24ih ali 25ih tovornjakov polnih eksploziva, in je slo v franže.

Pri enem od zgornjih filmckov je lepo napisano na koncu- Utrdba Željava je propadla tako, kot drzava ki jo je zgradila.
 
Uporabniški avatar
michelin
Uporabnik
 
Prispevkov: 1101
Pridružen: To avg 15, 2006 7:07 pm
Kraj: Kamnik

Napisal/-a michelin Po okt 22, 2007 5:15 pm

:shock: Zelo zanimiva objava je tale Aerodrom Željava ,sem si pogledal slike in filmčke kako je bilo skrito.Največja škoda je ,da so vse to uničili saj je bilo tako moderno da bi še danes funkcjoneralo :idea: .Nimaš kaj,JNA je uničila vse kar ni odnesla seboj.Saj je bilo vse financirano iz Jugoslovanskega denarja :evil:
Sam sem služil v "jna" in bil nekajkrat v tunelih in hangarjih skritih pod hribom Šubičevac v Šibeniku kjer je bilo polno tovornjakov naloženih z municijo ,topove in tanke so imeli premazane z mastjo ,da se je kar cedilo.Oprema je bila novejša in pa še iz prve svetovne vojne.Od zunaj pa je izgledal čisto običajen hrib.
Takšne teme so poučne in zanimive,čeprav tečejo teme o AVTO-mobilih 8)
Slika
Slika
Slika
 
Uporabniški avatar
JanJ
Novinec
 
Prispevkov: 193
Pridružen: To jan 29, 2008 1:14 pm
Kraj: Ljubljana

Napisal/-a JanJ Če mar 26, 2009 1:36 pm

Ima mogoče kdo podatke kako je s tem aerodromo sedaj. Je dostopen vsakemu, ali je še vedno prepovedano območje obdano z minskim poljem? Namreč v maju grem čez Bihać in naprej čez celo Bosno in bi si res rad ogledal to čudo jugoslovanske armije.
LP Jan
 
chevy
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1539
Pridružen: Pe maj 02, 2008 1:53 pm

Napisal/-a chevy Če mar 26, 2009 2:22 pm

Jaz si bom šel to ogledat :)
Mi je stric enkrat pravil o tem, ker on je bil polkovnik (tankist) v HR vojski med vojno na HR in Bosni.
Je pa treba pazit na mine. Tam na HR kjer imam jaz staro mamo je veliko minskih polj oddaljeno par sto metrov od hiše in tudi ko se po cesti voziš so table. Ko sem bil še mulc sem v zapuščeni hiši najdu ''kalašnika'' AK-47, minometne granate, mine...
 
Uporabniški avatar
croma_man
Mojster foruma
 
Prispevkov: 4288
Pridružen: So nov 02, 2002 10:42 pm
Kraj: Celje

Napisal/-a croma_man Če mar 26, 2009 2:36 pm

dokler niso zminiral vsega je blo pomoje res kej za vidit, ampak da grem zdej riskirat glavo dol da mi kej pod nogami poči zato da vidim nič oz. ruševine je pa pomoje youtube boljša rešitev - je dost filmčkov tud gor za najdit.
the brand with the three stripes :)
Vrni se na Nima veze z avtomobilizmom

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 51 gostov