Stran 1 od 2

Električno vozilo, made in Slovenia

Objavljeno: To feb 16, 2010 8:03 pm
Napisal/-a StaleY
Električni avtomobili, ki naj bi državam brez virov nafte prinesli tudi večjo energetsko neodvisnost, niso le domena najbolj masovnih in uglednih proizvajalcev in avtomobilov. Priložnost za preboj na velikanski trg avtomobilske industrije se bolj kot kadarkoli v zadnjih desetletjih ponuja majhnim in fleksibilnim podjetjem, ki si lahko z inovativnimi idejami in dobrimi izdelki odrežejo svoj kos pogače.

Eno takšnih podjetij je tudi SŽ - Oprema Ravne d.o.o. iz Raven na Koroškem, kjer so se resno lotili projekta izdelave mestnega električnega avtomobila z imenom Chebela, skoraj v celoti ploda domačega znanja.

Preberite si intervju z vodjo razvoja v podjetju, mag. Marijanom Kotnikom.

Menite, da jim lahko uspe?

Objavljeno: To feb 16, 2010 8:05 pm
Napisal/-a cky2k
upajmo na najbolše :)

Objavljeno: To feb 16, 2010 8:59 pm
Napisal/-a ALIEn3001
Se obljublja še ena "revolucija"? Vsak mesec berimo o novih revolucijah pri baterijah in električnih vozilih, v glavnem pa je to samo PR za nabirati subvencije od države.

V vsakem primeru - veliko sreče, mogoče jim pa rata.

Objavljeno: To feb 16, 2010 9:21 pm
Napisal/-a pinny
a delaš v SŽ Oprema Ravne, pa si ji mau reklame naredu? :D no sj nč ne škodi :)
morat jim pa rata ;)
se mi to mnenje porajal, k vidim tvoj prvi pa že tko zanimiv post :D

Objavljeno: To feb 16, 2010 9:32 pm
Napisal/-a fiatpowered
Pohvalno da se dela na tem področju. Ampak dokler bo nafta tako poceni kot je, še en čas en bo kaj drugega.

Objavljeno: To feb 16, 2010 9:35 pm
Napisal/-a čare
Saj ma že dec iz okolice Kranja 3 električne samogradnje (R5,R Espace in Mazda RX 8-R5 in Mazda sta samo električna espace ma pa še en mini dizelček zraven) in menda je že pred leti hotel kupit 50 komadov R5 brez motorja pa mu jih niso hotel prodat...Ravno tako je bilo v Ameriki z nekimi elektro vozili ki so jih vse do zadnjega uničili,ker so se ustrašili da ne bojo več prodajali nafte...

Objavljeno: To feb 16, 2010 10:19 pm
Napisal/-a ~toMmy~
Dokler se ne zgodi totalna revolucija na področju baterij, so električni avti na baterije na malo večje razdalje čisto neuporabni! Pravilna smer je recimo avto, ki proizvaja lastno elektriko kot Honda FX Clarity(če sm si prav zapomnil ime) in je dejansko lahko uporabna...

Objavljeno: To feb 16, 2010 10:29 pm
Napisal/-a ALIEn3001
ki proizvaja lastno elektriko kot Honda FX Clarity(če sm si prav zapomnil ime) in je dejansko lahko uporabna...

Honda FCX Clarity deluje na vodik, zakaj bi porabil ogromno elektrike za "praskanje" vodika, če pa lahko direktno to energijo daš kar v baterije same? Samo preslabe baterije so problem.
Vodik ni VIR energije, je samo prenašalec energije.

Objavljeno: To feb 16, 2010 10:35 pm
Napisal/-a StaleY
pinny je napisal/-a:a delaš v SŽ Oprema Ravne, pa si ji mau reklame naredu? :D no sj nč ne škodi :)
morat jim pa rata ;)
se mi to mnenje porajal, k vidim tvoj prvi pa že tko zanimiv post :D


Ne, sem pa avtor intervjuja, hehe :ninja:

Objavljeno: To feb 16, 2010 10:58 pm
Napisal/-a a4
še malo...

investicijski denar se bo našel če bo projekt dober

Objavljeno: To feb 16, 2010 11:57 pm
Napisal/-a miha_racer
a4 je napisal/-a:še malo...

investicijski denar se bo našel če bo projekt dober

Če bo dober oz dobro in sigurno zasnovan, da ta vložen denar ne gre v nič. Ampak, če je že enih par avtov naredo, mislim, da mu bo s pomočjoo računalniških mojstrov in novega 3D modeliranja uspelo :D
A le, če se najde primeren investitor

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 12:58 am
Napisal/-a ~toMmy~
ALIEn3001 je napisal/-a:
ki proizvaja lastno elektriko kot Honda FX Clarity(če sm si prav zapomnil ime) in je dejansko lahko uporabna...

Honda FCX Clarity deluje na vodik, zakaj bi porabil ogromno elektrike za "praskanje" vodika, če pa lahko direktno to energijo daš kar v baterije same? Samo preslabe baterije so problem.
Vodik ni VIR energije, je samo prenašalec energije.


Če sem prav razumel,bi takšna proizvodnja lahko imela smisel, če bi se dovolj razširila. Vglevnem nekaj v tej smeri se mi zdi dosti bolj uporabno, ker enostavno ni in ni primernih baterij, čeprav jih obljubljajo in napovedujejo že dolgo!

Kaj ti koristijo baterije na dolgo relacije, če premalo zdržijo in se tako počasi polnijo, da tretjino potovanja porabiš za polnjenje? Potem je tu še kar konkretna teža...

Sicer pa, če bi bilo avtomobilskim in naftnim mogotcem vsaj približno v interesu naredit uporaben okolju prijazen avto, bi se to že zdavnaj zgodilo! Do zdaj je vse to preseravanje s hibridi ipd. le zelo lepo mazanje oči naivnemu ljudstvu. Problem je tudi v tem, da gospodarstvo nebi preneslo takšnega šoka v hitrem obdobju, enostavno je preveč zaposlenih neposredno in posredno odvisnih od avtomobilske industrije kot jo poznamo danes. Nafta(vse od črpanja do distribucije), maziva, vsi podizvajalci za razne dele, avtomehaniki(večino bi morali nadomestiti električarji), itd. Vse to in še kup stvari je odvisnih od naših ljubih zastarelih avtomobilov. Zaradi večje enostavnosti samega pogonskega sklopa in tudi vzdržljivosti elektromotorjev, bi tudi vzdrževanje prinašalo dosti manj dobičkov. Vse to pomeni takšen izpad prihodka in posledično delovnih mest, da ni izvedljivo še dolgo časa.

Denarja za razvoj je seveda dovolj, ampak se ga (še) ne splača množično vlagat v kaj takega... nažalost.

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 7:08 am
Napisal/-a CITROENAR ŠT 1
Super zadeva, upam, da jim uspe, želim jim veliko sreče. :tomidelej: :clapclap
Bom informacijo posredoval kar največjemu krogu ljudi.

Lp

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 7:11 am
Napisal/-a pinny
StaleY je napisal/-a:Ne, sem pa avtor intervjuja, hehe :ninja:

ti si prava :ninja: :D :D :D :D
mater iz vaših raufankov se pa bl kakdi k iz naših iz elektrarne :D
sm se u sobota gr mem vozu pa sm vidu :)

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 8:43 am
Napisal/-a StaleY
Hehe, tak hudo pa spet ni :D

No, če smem pripomniti še nekaj na temo debate.

Če kdo slučajno to področje spremlja nekaj bolj, je gotovo malo manj skeptičen do električnih avtomobilov. Kljub tehnološki zrelosti že cca. 15 leta nazaj (bodite pozorni na podatek, da se 92% prometa dnevno odvije POD 100km!, kar pomeni, da je domet 100km dovolj za večino ciljne publike, toliko pa so lahko prevozili že s svinčenimi akumulatorji ...), trenutek očitno ni še bil pravi.

Danes pa tehnologija dosega široko odobravanje, tudi zaradi gonje proti izpustom CO2, prvi znak, da bi tokrat zares znalo priti do preboja, pa so resni poskusi večjih avtomobilski firm, ki kot po tekočem traku najavljajo električne modele svojih avtomobilov, Renault pa je celo šel "all in" in bo predstavil do leta 2012 kar 4 nove modele. Da o Aziji ne govorim, saj tam Mitsubishi s svojim že obstoječim in prodajanim električnim avtomobilom dela šale in kape.

Glede polnjenja je pa tako ... Niso problem baterije, ki jih ob dovolj razpoložljive moči nafilaš tudi za 15 minut, ampak omrežje. Lahko si ga boš filal 5 ur v domači garaži (do 16A, saj verjetno veste koliko zdržijo doma varovalke in posledično kabli), lahko pol ure prek standardiziranih polnilnilnih postaj (mislim da so dorekli 36A), razvijajo pa tudi tehnologijo, ko se boš zapeljal na postajo in ti bo avtomat v parih minutah zamenjal celotno baterijo (razvija Renault, več na njihovi domači strani).

Gorivne celice po drugi strani ostajajo tehnologija prihodnosti, kar je bolj ali manj konsenz med strokovnjaki, to pa nakazujejo tudi usmerjenost razvoja večine večjih avtomobilskih podjetij (Honda je takorekoč izjema) ter vedno več polnilnih postaj za elektirčna vozila, medtem ko infrastrukture za proizvodnjo (namensko), kaj šele distribucijo vodika praktično ni.

Glede projekta SŽ Opreme Ravne (kjer gre pravzaprav za sodelovanje med več podjetji, vodilnimi na tem področju v Sloveniji) pa tako. Če ste pozorno prebrali intervju, so oni projekt zastavili tako, da bo izvedljiv brez da bi firmo spravi na kant in hkrati tako, da bo konkurenčen. Ali jim bo pri tem uspelo ne vem, imajo pa za to vse predispozicije in zaenkrat jim kaže zelo dobro. Jaz držim pesti, da jim bo uspelo, zakaj pa ne!

P.s. Nekdo je omenjal Andreja Pečjaka, ki sam predeluje avtomobile v električne ... Omenjen je tudi v intervjuju, saj firmi menda aktivno pomaga pri razvoju projekta, za tiste, ki pa (prizna, precej dolgega) intervjuja niste uspeli prebrati, pa dodajam link do avtomobila, ki ga trenutno vozi še tukaj ;) -> http://www.ad-pecjak.si/ECO/Bolt_SLO.htm

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 8:59 am
Napisal/-a juhica
lepo da tudi pri nas delamo na takih stvareh, ampak dokler se bo pa elektrika pridobivala iz TE6 je pa vse skupaj en prdec. imho

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 9:20 am
Napisal/-a dask
Točno to, elektrika ne more biti smatrana kot čista energija. Ja, v avtu že, ampak zamislite se, da vsak dan te avtomobile, ki jih zdaj tankamo, potem priklopimo v omrežje? Verjetno, da ne bo prišla elektrika iz lufta ampak in TE, NE itd.

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 9:23 am
Napisal/-a roberto-82
zanimivo delam v sž ravne pa prvič slišim .Bom morav več pažnje polagat pa malo "vohunit "okoli tega :D :D :D

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 9:54 am
Napisal/-a StaleY
juhica je napisal/-a:lepo da tudi pri nas delamo na takih stvareh, ampak dokler se bo pa elektrika pridobivala iz TE6 je pa vse skupaj en prdec. imho


No, načeloma je to res, toda stvar je malo bolj kompleksna kot se zdi na prvi pogled.

Primer 1: ne gremo na obnovljijve vire, štrom pride iz TEŠ (NEK je OK, ker nima izpustov, problem, toda ne nerešljiv kot nekoč, so le odpadki).

Onesnaževanje se iz razpršenega (izpuhi avtomobilov) prelevi v točkovnega (dimniki TE). Današnje TE imajo MNOGO bolj učinkovite filtre za škodljive pline in trdne delce kot katerikoli vozeči avtomobil. Niti nimajo hladnega zagona (kot avtomobili prvih nekaj minut) ko se proizvede največ škodljivih plinov, oziroma ga imajo le po hujših okvarah in remontih ...

Dejstvo je tudi, da so električni avtomobili mnogo manj požrešni, za elektriko vrednosti cca. 1€ se lahko prevoziš 100km. Če bi za proizvodnjo te elektrike uporabil taisti bencin, bi ga porabil precej manj, kot pa ga skuri avto za isto prevoženo kilometrino.

Primer 2: Elektroenergetsko omrežje ne "zdrži" prevelikega števila obnovljivih virov energije. Zakaj? Ker so nezanesljivi v oskrbi (veter piha, veter ne piha, sonce sije, sonce ne sije) poraba po drugi strani pa se na to ne ozira (podnevi špice, ponoči nizka poraba) elektrike pa žal v večjih količinah ne moremo shranjevati (delno to vlogo opravljajo črpalne elektrarne - ponoči ko je poceni tok črpajo vodo v višje ležeče jezero, podnevi ko je tok drag, jezero praznijo in elektriko prodajajo z dobičkom - fizikalno glednao gre sicer za izgubo energije, ekonomsko pa ne. V Sloveniji imamo eno takšno elektrarno).

Za povečanje % obnovljivih virov energije rabimo torej načine za shranjevanje velikih količin te energije. In tukaj nastopijo električni avtomobili, ki bi se lahko ponoči filali, podnevi pa del te elektrike (pogoj so seveda pametna omrežja, ki to omogočajo) pretočijo nazaj v sistem, ob špicah, ko je ta elektrika dražja. Uporabniki avtomobilov s tem celo služijo (a.k.a se vozijo ceneje), država oziroma elektro podjetje pa prišpara, ker mu ni treba ali graditi elektrarne za pokrivanje špic ali pa uvažati drage elektrike iz tujine.

In to niso nerealne stvari, s temi stvarmi se strokovnjaki resno ukvarjajo (pametna omrežja).

Pod črto -> Obnovljivi viri energije in električni avtomobili gredo torej z roko v roki in ne ločeno ....

Objavljeno: Sr feb 17, 2010 11:24 am
Napisal/-a ~toMmy~
StaleY je napisal/-a:
juhica je napisal/-a:lepo da tudi pri nas delamo na takih stvareh, ampak dokler se bo pa elektrika pridobivala iz TE6 je pa vse skupaj en prdec. imho


No, načeloma je to res, toda stvar je malo bolj kompleksna kot se zdi na prvi pogled.

Primer 1: ne gremo na obnovljijve vire, štrom pride iz TEŠ (NEK je OK, ker nima izpustov, problem, toda ne nerešljiv kot nekoč, so le odpadki).

Onesnaževanje se iz razpršenega (izpuhi avtomobilov) prelevi v točkovnega (dimniki TE). Današnje TE imajo MNOGO bolj učinkovite filtre za škodljive pline in trdne delce kot katerikoli vozeči avtomobil. Niti nimajo hladnega zagona (kot avtomobili prvih nekaj minut) ko se proizvede največ škodljivih plinov, oziroma ga imajo le po hujših okvarah in remontih ...

Dejstvo je tudi, da so električni avtomobili mnogo manj požrešni, za elektriko vrednosti cca. 1€ se lahko prevoziš 100km. Če bi za proizvodnjo te elektrike uporabil taisti bencin, bi ga porabil precej manj, kot pa ga skuri avto za isto prevoženo kilometrino.

Primer 2: Elektroenergetsko omrežje ne "zdrži" prevelikega števila obnovljivih virov energije. Zakaj? Ker so nezanesljivi v oskrbi (veter piha, veter ne piha, sonce sije, sonce ne sije) poraba po drugi strani pa se na to ne ozira (podnevi špice, ponoči nizka poraba) elektrike pa žal v večjih količinah ne moremo shranjevati (delno to vlogo opravljajo črpalne elektrarne - ponoči ko je poceni tok črpajo vodo v višje ležeče jezero, podnevi ko je tok drag, jezero praznijo in elektriko prodajajo z dobičkom - fizikalno glednao gre sicer za izgubo energije, ekonomsko pa ne. V Sloveniji imamo eno takšno elektrarno).

Za povečanje % obnovljivih virov energije rabimo torej načine za shranjevanje velikih količin te energije. In tukaj nastopijo električni avtomobili, ki bi se lahko ponoči filali, podnevi pa del te elektrike (pogoj so seveda pametna omrežja, ki to omogočajo) pretočijo nazaj v sistem, ob špicah, ko je ta elektrika dražja. Uporabniki avtomobilov s tem celo služijo (a.k.a se vozijo ceneje), država oziroma elektro podjetje pa prišpara, ker mu ni treba ali graditi elektrarne za pokrivanje špic ali pa uvažati drage elektrike iz tujine.

In to niso nerealne stvari, s temi stvarmi se strokovnjaki resno ukvarjajo (pametna omrežja).

Pod črto -> Obnovljivi viri energije in električni avtomobili gredo torej z roko v roki in ne ločeno ....


Hvala za super razlago! Presežkov električne energije ponoči sem se zavedal, nisem pa avtov z baterijami povezal v to zgodbo...

V mestih bi to torej lahko že z današnjo tehnologijo funkcioniralo. Kot sem pa sam napisal, je problem pri prehodu na kaj takega zelo ukoreninjena naftaška in klasična avtomobilska industrija. Kapitalizem pač... Ta prehod bo pomoje trajal še zelo dolgo, predolgo...

Čeprav po eni strani bi se pa rad čimdlje vozil z menjalnikom v roki in prijetnimi zvoki iz izpuha! :D