Stran 1 od 2

VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: To mar 17, 2015 3:04 pm
Napisal/-a urska_rad
Predelava vozila odraža življenjski slog lastnika.

Naj gre za potrebo ali hobi, predelave vozil so med lastniki avtomobilov še vedno zanimiva tema. Podrobneje se ji bomo posvetili tudi pri nas, kjer bosta v forumski temi Strokovnjak svetuje našim bralcem z nasveti priskočila na pomoč izkušena mačka na tem področju, Aleks Humar in Florjan Rus, aktualna državna prvaka v reliju.

Aleksa Humarja in njegovega sovoznika Florjana Rusa smo bolje spoznali in podrobno spremljali v lanski reli sezoni, ko sta že tretjič zapored osvojila naslov državnega prvaka.

Pred dnevi smo se zopet zadrževali v idrijskih koncih, kjer smo si pred začetkom nove sezone med prvimi ogledali najnovejši Aleksov dirkalnik Renault Clio R3T.

Aleks Humar in Renault Clio R3T: najbolj vroča voznik in dirkalnik na sončni strani Alp

Po izredno uspešnih treh temah ''Strokovnjak svetuje'' lahko z zadovoljstvom in pričakovanjem zapišemo, da se nam tokrat z nasveti s področja predelave vozil pridružujeta poznavalca Aleks Humar in Florjan Rus, ki bosta odgovarjala na vaša vprašanja. Aleksa smo spoznali kot izredno marljivega in sposobnega človeka, njegove dolgoletne izkušnje in uspehi v dirkanju pa mu dajejo neprecenljivo znanje, ki ga bo delil tudi z nami.

Svoja vprašanja, povezana s tematiko predelave avtomobila, lahko zastavite v tej forumski temi.

Ekipa avtomobilizem.com

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Sr mar 18, 2015 10:33 am
Napisal/-a tomzi1234
Pozdravljeni

imam dve vprašanji.
1.) kakšna je teža serijskega pokrova motorja na trenutnih avtomobilih, in kakšen bi bil prihranek in dejanski vpliv na vozne lastnosti, v primerjavi z karbonskim.

2.) kakšen je postopek če bi šel sam v izdelavo karbonskega pokrova motorja. zanimajo me papirji. homologacija itd.
skratka kaj potrebujem narest, da bom lahko legalno vgradil pokrov ali kateri drugi del lastne izdelave.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Pe mar 20, 2015 10:33 am
Napisal/-a humar_rus
Odgovor tomzi1234:

Pozdravljen,

1.) Serijska vozila imajo pokrove motorja narejene iz kovine. Obstajajo jeklene ali aluminijaste različice, slednje so dosti lažje. Glede na vložek, ki bi bil potreben za izdelavo karbonskega pokrova, le ta ne bi prinesel posebne prednosti.

2.) Glede domače izdelave posameznih delov so stvari bolj zapletene. Menim, da je tako narejene dele težko homologirati.

Kratek povzetek z LPP-jeve strani o homologaciji vozil:

Za že homologirano ali posamično odobreno vozilo (za katero je bilo že izdano potrdilo o skladnosti), ki je bilo naknadno predelano, mora vložnik vložiti zahtevek za posamično odobritev predelanega vozila (obrazec: vloga za pregled predelanega vozila) na sprejemnem okencu. Vloga se mora glasiti na lastnika vozila, vloži pa jo lahko v njegovem imenu tudi pooblaščena oseba s pisnim pooblastilom, ki se identificira z osebnim dokumentom. Vloga mora biti podpisana in v primeru pravne osebe overjena tudi z žigom.

Vlogi je potrebno priložiti kopije:

- potrdila o skladnosti (SA, SB ali SC) oz. izjave o ustreznosti (A, B, C) ali potrdila pooblaščenega zastopnika o podatkih na izdani izjavi o ustreznosti, če je bila izjava izgubljena;
- tehnične dokumentacije – poročila o predelavi, risb, specifikacij, izračunov, ki dokazujejo skladnost predelave vozila z zahtevami tehničnih specifikacij (TSV) in navodili proizvajalca;
- certifikatov o homologaciji vgrajenih sistemov, samostojnih tehničnih enot ali sestavnih delov oziroma poročil o njihovem preskusu kakor je to določeno v Prilogi II - Delu 1 oz. Delu 2 ali Delu 3 Pravilnika o ugotavljanju skladnosti vozil in sicer tistih, ki se nanašajo na dele vozila povezane s predelavo;
- dokazila o lastništvu – prometno dovoljenje in morebitni računi o nakupu vozila in bistvenih sestavnih delov oz. overjene kupoprodajne pogodbe

Originalne dokumente mora vložnik predložiti pri pregledu vozila.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Pe mar 20, 2015 11:37 am
Napisal/-a a_sist
Pozdrav,

Jaz imam vprašanja glede nastavitve podvozja in gum.

1. Na kakšen način določite Višino/trdoto vzmetenja? Ga nastavljate posebej za določene brzince?
2. Kako se odločite katero zmes gum boste izbrali (trda, mehka)
3. Kako se odločate glede tlaka v gumah ( spredaj/zadaj)? imate nek najboljši kompromis, ki se obnese v večini situacijah, ali pa prilagajate tlak vsakemu brzincu posebej?
4. Uporabljate navaden zrak za polnjenje gum, ali dušik?

Hvala za morebitne odgovore in veliko uspehov v tej sezoni. Bomo navijal ob progi :D

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Po mar 23, 2015 10:28 am
Napisal/-a humar_rus
Odgovor a_sist:

Pozdravljen,

1. Nastavitev dirkalnika se navadno pripravi na testu pred samo dirko, višina in trdota sta pogojena z konfiguracijo hitrostnih preizkušenj. Splošni princip nastavitev je boljši kot je oprijem trši je avto in obratno manj kot je oprijema bolj "mehko" je nastavljen. Med samo dirko se sama nastavitev podvozja prilagaja minimalno, predvsem na občutke ob vožnji. V primeru spremembe vremenskih pogojev pa se seveda vse spremeni.

2. Izbira pnevmatik je odvisna od temperature asfalta in dolžine hitrostne preizkušnje.

3. Tlak v pnevmatikah se nastavi tako, da ob koncu hitrostne preizkušnje ne preseže določenega tlaka, začetni pa je odvisen od dolžine hitrostne preizkušnje. Pri avtomobilih gnanih na sprednji kolesni par je navadno razlika tlaka spredaj/zadaj na začetku hitrostne preizkušnje 0.2 bara, ob koncu 0.1 bara.

4. Po FIA pravilih je dovoljeno polnilo pnevmatik izključno zrak.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Po mar 23, 2015 3:27 pm
Napisal/-a a_sist
Hvala za odgovore.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Pe mar 27, 2015 7:49 pm
Napisal/-a darkside
Koliko pa je približna cena takega vozila?

In na reliju je sovoznik vedno prisoten ali se lahko izbira oz. kako je s tem?

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: So mar 28, 2015 12:53 am
Napisal/-a esem
darkside je napisal/-a:...In na reliju je sovoznik vedno prisoten ali se lahko izbira oz. kako je s tem?

Tema je načeloma o predelavah (navadnih) vozil in ne o reliju. Kakšno vprašanje že, a ne takih lovskih. Še malo, pa bo kdo vprašal, zakaj imajo avti 4 kolesa.

Sovoznik je seveda nujno potreben, brez kvalitetnega sovoznika (+ radarja) bi imel vsak bistveno slabše čase. Tudi - vsaka napaka je lahko fatalna in to ne samo za dirkača. Tu ni širokega dirkališča z izletnimi conami, so drevesa, zidovi, skale, jarki, prepadi, mostovi, nevarno postavljeni gledalci...

Morda lahko strokovnjaka povesta, kakšna je razlika v časih z in brez sovoznika?

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: So mar 28, 2015 2:49 am
Napisal/-a darkside
Pa kaj si tečen skoz? Zgoraj se pa nisi vpičil v zadevo ko je bilo vprašanje vezano bolj na dirkalnik?

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: So mar 28, 2015 4:23 am
Napisal/-a esem
Tečno je predvsem postavljanje takih osnovnih vprašanj strokovnjakom, katerih vloga tu je predvsem odgovarjanje na "ne vsem znana" vprašanja. Vsak ima možnost malo poguglat - še posebno, če ga kaj zanima, je samoumevno tudi najti čas/voljo za to, ne pa obremenjevat strokovnjakov.

Tudi na tvoje vprašanje o ceni dirkalnika se nisem vpičil, čeprav je jasno, da je razpon prevelik za resen odgovor (različne kategorije, nivoji oz zahtevnosti tekem, pro ali amatersko, različne podporne ekipe itd itn).
Spraševanje o dirkalnikih je blizu osnovnemu namenu (predelava vozil), najbolj osnovno spraševanje o sovoznikih pač ne. Zato sem ti tudi že sam odgovoril - da njim ni treba.
Tvoj komentar/prijava je primer nerazumevanja dela oz vloge moderatorjev.
Dovolj o tem, hvala ;) .

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: So mar 28, 2015 6:52 pm
Napisal/-a darkside
1. sprašujem zato ker sem našel več odgovorov - da je potreben, nekateri pa pravij oda ni nujen. kdaj in zakaj ni nujen oz. je nujen nisem našel na googlu odgovora. če najdeš mi prosim sporoči. tudi tvoj link mi ni dal odgovora ker nisem spraševal KAJ MORA DELATI sovoznik ampak ČE JE POTREBEN.

2. da, razpon za ceno dirkalnika je ogromen saj je vse odvisno od divizije. ampak me zanima koliko je recimo stala predelava za takšen avto oz. divizijo.

3. prijava? nerazumevanje vloge moderatorja? oprosti, ampak na forumih kjer sem moderator ne iščem težav in se ne vpikujem v malenkost kot je če nekdo pozabi kakšno črko napisat tako kot ti.

@esem: če te kaj moti na meni mi javi v zs pa bom to uredil, ne pa da slabo voljo mečeš na ostale uporabnike in forum na splošno. aja, opazil sem tudi da nisem edini ki ti gre v nos. rad bi le vedel zakaj.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: So mar 28, 2015 7:15 pm
Napisal/-a blaz2013
Mene pa zanima če je na navadnem osebnem avto možno podaljšat volanski drog in koliko bi takšna predelava stala. Hvala za odgovor.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Če apr 02, 2015 12:17 pm
Napisal/-a humar_rus
Odgovor darkside

Cena vozila v rangu Clia R3T se giblje okrog 70 tisoč evrov. Seveda je tukaj mišljen samo kit komplet iz tovarne, nato je potrebno vozilo še sestaviti, nakupiti par osnovnih rezervnih delov. Cena avtomobila pripravljenega na dirko se giblje okrog 100 tisočakov.

Na sami dirki (rally), sta v vozilu vedno dve osebi, ki sta si po vlogah povsem enakopravne in se v vsakem trenutku dirke lahko zamenjata. Seveda to zaradi doseganja dobrih časov na hitrostnih preizkušnjah ni v praktični uporabi.

Odgovor blaz2013

Kakršnekoli spremembe v volanski drog, so drastični posegi v sam avtomobil. V primeru, da je želja samo približati volan vozniku, se uporabljajo različni distančniki ali volani z večjo globino.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Če apr 02, 2015 1:21 pm
Napisal/-a R 26
Pozdravljeni!

Imam veliko željo da bi tudi sam nastopil kdaj na kakšnem rallyu al pa na začetku raje kakšen GHD. Recimo da avtomobil za predelavo že imam, kaj se za začetek najbolje splača predelati, če ni velikega budgeta?

Lp Gregor

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Ne apr 12, 2015 12:48 pm
Napisal/-a humar_rus
odgovor R26:

Najprej se opravičujem za pozen odgovor, bila sva na dirki v Italiji.

Vaše vprašanje je eno izmed bolj zapletenih.

Za začetnika je predvsem priporočljivo, da kupi že sestavljeno vozilo in se osredotoči predvsem na vožnjo.
Če pa vztrajate pri predelavi lastnega vozila, pa za začetek obvezna čimboljša varnostna oprema, šele nato se lahko začne razmišljati o drugih predelavah.

Pri dirkalnem vozilu je ključna stvar dobro podvozje, ki mora seveda biti tudi dobro nastavljeno, šele nato pridejo izboljšave, ki pripomorejo h večji moči vozila.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Pe apr 24, 2015 9:26 am
Napisal/-a DTS
Lepo pozdravljeni,

tudi jaz imam vprašanje glede predelave vozil. Zelo rad spremljam tuje oddaje, na katerih obnavljajo starejša vozila in v njih vgrajujejo novo vzmetenje, nov motor, predelujejo karoserijo, nameščajo večja kolesa,... Vem, da je v Ameriki precej ohlapna zakonodaja, kar se tiče homologacije vozil, me pa zanima, kako je glede tega pri nas? Je sploh mogoče, da tako vozilo pri nas zapelje na ceste?

Hvala za odgovor in lep dan še naprej!

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Sr apr 29, 2015 11:27 am
Napisal/-a humar_rus
Odgovor DTS:

Pozdravljen,

med nami in Američani seveda obstajajo razlike in to kar velike. Pri nas, je veliko več birokratskih ovir, kot samih težav s samo predelavo vozil. Seveda pa se tudi pri nas da zadevo izpeljati. Zakon govori takole:

Za že homologirano ali posamično odobreno vozilo (za katero je bilo že izdano potrdilo o skladnosti), ki je bilo naknadno predelano, mora vložnik vložiti zahtevek za posamično odobritev predelanega vozila.
Vloga se mora glasiti na lastnika vozila, vloži pa jo lahko v njegovem imenu tudi pooblaščena oseba s pisnim pooblastilom, ki se identificira z osebnim dokumentom. Vloga mora biti podpisana in v primeru pravne osebe overjena tudi z žigom.
Vlogi je potrebno priložiti kopije:

- potrdila o skladnosti (SA, SB ali SC) oz. izjave o ustreznosti (A, B, C) ali potrdila pooblaščenega zastopnika o podatkih na izdani izjavi o ustreznosti, če je bila izjava izgubljena;
- tehnične dokumentacije – poročila o predelavi, risb, specifikacij, izračunov, ki dokazujejo skladnost predelave vozila z zahtevami tehničnih specifikacij (TSV) in navodili proizvajalca;
- certifikatov o homologaciji vgrajenih sistemov, samostojnih tehničnih enot ali sestavnih delov oziroma poročil o njihovem preskusu kakor je to določeno v Prilogi II - Delu 1 oz. Delu 2 ali Delu 3 Pravilnika o ugotavljanju skladnosti vozil in sicer tistih, ki se nanašajo na dele vozila povezane s predelavo;
- dokazila o lastništvu – prometno dovoljenje in morebitni računi o nakupu vozila in bistvenih sestavnih delov oz. overjene kupoprodajne pogodbe.


Po domače povedano, dobro razmislite ali si vse te predelave resnično želite in ste pripravljeni na postopke za spremembo homologacije.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Ne maj 03, 2015 10:59 pm
Napisal/-a adis
zdravo,

vprašnje leti na odstranitev sekundarnega katalizatorja...kako ta odstranitev vpliva na "tehnični" ter izpušne pline?

hvala.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Sr maj 13, 2015 6:56 pm
Napisal/-a humar_rus
odgovor adis:

Avtomobilski katalizator je naprava za pretvarjanje škodljivih izpušnih plinov, ki nastajajo v motorjih z notranjim zgorevanjem, v manj škodljive pline. Sestavljen je iz nešteto majhnih kovinskih ali keramičnih celic na katere nanesejo tanek sloj žlahtnih kovin (platina, rodij, iridij). Vgrajen je v neposredni bližini motorja, saj je njegovo delovanje pogojeno z visoko temperaturo (300°C - 900°C). Ločimo dvostezne katalizatorje (two-way), v katerih oksidirajo ogljikov monoksid in nezgoreli ogljikovodiki, ter tristezne katalizatorje (three-way), v katerih poleg oksidacije poteka tudi redukcija škodljivih elementov.

Z odstranitvijo katalizatorja pridobimo zanemarljivo količino moči, seveda pa avto pade na tehničnem preizkusu.

Re: VSE O PREDELAVI VOZIL - gosta Aleks Humar in Florjan Rus

Objavljeno: Sr maj 13, 2015 8:23 pm
Napisal/-a a_sist
humar_rus je napisal/-a:odgovor R26:
Pri dirkalnem vozilu je ključna stvar dobro podvozje, ki mora seveda biti tudi dobro nastavljeno, šele nato pridejo izboljšave, ki pripomorejo h večji moči vozila.


Katero podvozje priporočate za vsakodnevno vožnjo z občasnimi obiski na dirkališču (5 obiskov na leto)? Vsi priporočajo bilsteine b14. Imate izkušnje s temi oz obstaja kak manj znani ekvivalent? Poudarek mora seveda biti na dobri vodljivosti, ne na izgledu.