kritika SUV, razmišljanje o velikosti avtomobilov
Objavljeno: Po maj 30, 2005 7:28 pm
roko na srce - moramo priznati, da imajo kar prav, kar pišejo tile v uvodniku novega AF
sicer pa je to splošni trend: vsak nov model avta je daljši, večji, širši... od starega modela.
Vsak dan beremo, da je "novi pasat (golf, megan, klio, karkoli) zrasel v vse smeri". Prostora na cestah in v mestih pa je vsak dan manj.
Kam to vodi?
Kako velike avtomobile bomo vozili čez deset, petnajst let?
Kaj si naj mislimo o "egoizmu" nekaterih lastnikov dve in več tonskih luksuznih "prasic", ki so zelo varne za tiste, ki v avtu sedijo, tistim v C2 al pa twingu pa se ob srečanju s tem velikanom slabo piše?
sicer pa je to splošni trend: vsak nov model avta je daljši, večji, širši... od starega modela.
Vsak dan beremo, da je "novi pasat (golf, megan, klio, karkoli) zrasel v vse smeri". Prostora na cestah in v mestih pa je vsak dan manj.
Kam to vodi?
Kako velike avtomobile bomo vozili čez deset, petnajst let?
Kaj si naj mislimo o "egoizmu" nekaterih lastnikov dve in več tonskih luksuznih "prasic", ki so zelo varne za tiste, ki v avtu sedijo, tistim v C2 al pa twingu pa se ob srečanju s tem velikanom slabo piše?
vir: Avto fokus, junij 2005.U V O D N I K
Hajka na terence?
Terenska vozila, vsaj tako jih poimenujemo po njihovi osnovni namembnosti, so postala zelo priljubljena tudi v krogu ljudi, ki takšnih vozil sploh ne potrebujejo ali pa njihove terenske značilnosti izkoristijo le izjemoma, poredkoma ali priložnostno.
Moda, hrepenenje po večjem vozilu ali zgolj želja po večnamensko uporabnem avtu so nepričakovano povečali številčnost in prisotnost tovrstnih vozil po vsem svetu. Njihova številčnost se je v nekaj zadnjih letih več kot podvojila. Vendar sta priljubljenost in številnost na eni strani povzročila povsem nasprotne reakcije na drugi.
Mnogi se strinjajo, da je vožnja s terenskimi vozili znotraj urbanih okoljih in posebej najožjih mestnih jedrih v nasprotju z vsako prometno, tehnično in posebej varnostno logiko, zato v številnih evropskih metropolah načrtujejo uvedbo posebnih omejitev za omenjena vozila. Vse večjo priljubljenost in delež prestižnih terenskih vozil v mestnem prometu so zeleni v Italiji poimenovali kot 'divjaško' modo. V Firencah so se tudi kot prvi v Italiji odločili prisluhniti priporočilom Evropske unije in omejiti vožnje terenskih oz. vse bolj priljubljenih SUV (Sport Utility]Vehicles – športni in večnamensko uporabnih vozil) v ožjem mestu.Tudi drugje niso tiho. Londonski župan Ken Livingstone je še bolj energičen. Ko vidim vozilo s štirikolesnim pogonom sredi mesta, pravi, si ne morem pomagati, da bi ne pomislil, da je voznik i****. Nič bolje ni niti na oni strani velike luže. Kalifornijski guverner Arnold Schwarzenegger je lani sprejel odredbo, s katero so v Kaliforniji omejili porabo goriva in izpuste škodljivih plinov pri osebnih avtomobilov, čemur so sledile tudi nekatere druge zvezne države, kar je seveda naperjeno neposredno na lastnike velikih SUV-ov.
Vse večja priljubljenost vozil SUV se je k nam prenesla iz ZDA, kjer takšna vozila predstavljajo že petino voznega parka. Eden od simbolov tega razreda je hummer H2, ki so ga Američani uporabljali tudi v prvi zalivski vojni. Tem vozilom ne nasprotujejo le zeleni in ne le zaradi bahatosti, pač pa tudi vse več normalnih ljudi, ki jih moti posredna in neposredna škoda, ki jo povzročajo. S svojo velikostjo otežujejo promet, porabijo dvakrat več goriva in izpustijo trikrat več ogljikovega dioksida kot normalna vozila. Takšna vozila so namreč bila narejena za osvajanje neprehodnih terenov in strmin, bogati petičneži pa jih uporabljajo za prevoz v službo.
Mnogi se strinjajo, da so vozila SUV precej nevarnejša za vse udeležence v prometu. Če pride do bočnega trčenja SUV-a v navadni avtomobil, je kar tridesetkrat večja nevarnost, da bo oseba v navadnem avtomobilu izgubila življenje. V trkih s temi velikani potniki v osebnih vozili nimajo veliko možnosti. Tveganje, da bodo utrpeli težje telesne poškodbe ali umrli, je vsaj petkrat večje, kot pri trku z običajnim avtomobilom trdijo pri ameriškem Insurance Institut for Highway Safety (zavarovaniški inštitut za varnost na avtocestah).
Toda začaranega trikotnika s tem še ni konec: različne raziskave porabnikov so pokazale, da so se mnogi zatekli v izbiro takšnega polterenskega vozila (mnogi med njimi so prave limuzine na velikih kolesih), predvsem zaradi večjega občutka varnosti v takem vozilu. Obenem pa imajo zaradi višjega položaja voznika tudi boljši pregled nad dogajanjem na cesti (kar posredno zopet povečuje varnost vseh udeležencev v prometu).
Nesporno je, da vsak tip vozila s sabo nosi svoja specifična tveganja, ta pa so pri velikih limuzinah SUV- s športno-uporabno naravo zagotovo nekoliko drugačna kot pri drugih klasičnih limuzinah. Ne smemo pozabiti, da gre pri nesrečah pogosto za precenjevanje lastnih sposobnosti (ali celo zmogljivosti vozila) ali napačno oceno, česar pa ne smemo enačiti z ošabnostjo ali objestnostjo redkih voznikov te vrste vozil.
Za kršitelje imamo zakonodajo in ustrezne organe pregona! Nesmiselno bi bilo zato vse uporabnike takšnih vozil tlačiti v isti koš in jih s kakšnim 'totalitarnim' ukrepom izločiti s cest ali jim omejiti dovoz v mesta. Zagotovo bo najpametnejši tisti, ki bo pri tem našel mehko obliko kompromisa in trdo obliko kaznovanja za kršitelje. Ne nazadnje so kupci takšnih vozil tudi davkoplačevalci s svojimi pravicami – saj pri večjem in dražjem vozilu tudi država neprimerno več zasluži kot pri kakšni kompaktni limuzini. Za več denarja je tudi v avtomobilski industriji več muzike in mar za državo ne velja kakšno podobno načelo?
Torej se morajo države vendarle potruditi pri iskanju ustreznega načina koherence med vsemi uporabniki cest in mest. Morda bi lahko bila prav naša država s svojimi rešitvami vzor celotni Evropski skupnosti in zagotovo bi to bil ustrezen izziv naši vladi in našemu prometnemu ministru, ki je vendarle človek s terena, s prakso in izkušnjami, saj se – ne nazadnje – v prostem času preobleče v usnjeno obleko in se nato podi na dirkah starodobnikov. Pa še kako dobro. Kdo pa bo znal poiskat prave rešitve, če ne tak človek (če dvomite, si oglejte reportažo na naših motorističnih straneh)?