Naloge ročične gredi so:
-pretvarjanje premočrtnega gibanja batov v vrtenje,
-pretvarjanje ojničnih sil v vrtilni moment,
-prenašanje večjega dela vrtilnega momenta na vztrajnik in sklopko,
-z manjšim delom vrtilnega momenta poganjati krmilni mehanizem, oljno črpalko, razdelilnik vžiga, napravo za dovajanje goriva in hlajenje motorja ter generator.
OBREMENITVE
Ojnica in bat se ob vsakem gibu premikata s pospeškom in pojemkom, tako da nastanejo velike masne vztrajnostne sile. Na ročično gred delujejo tudi velike centrifugalne sile. Zaradi delovanja vseh sil je ročična gred obremenjenja na vzvoj(torzijo) in upogib, njeni ležajni tečaji pa so poleg obremenitve izpostavljeni tudi obrabi!
GRADIVO
Ročične gredi izdelujejo iz jekla za poboljšanje (npr.36CrNiMo4), iz nitrirnih jekel (npr.34 CrAlo5) ali tudi iz sive litine z grafitnimi kroglicami (npr.GGG-70). Ročična gred mora imeti veliko žilavost, na ležajnih mestih pa tudi zahtevano veliko trdoto.
Ročične gredi iz jekla kujejo v utopu. Tako dosežejo pravilen potek vlaken in veliko trdnost gredi. Ročične gredi iz nodularne litine dobro dušijo nihanje.
GRADNJA
Vsaka ročična gred ima na obeh koncih v isti osi glavne tečaje, uležajene v ohišju motorja, ter ročične tečaje, na katerih so ležaji ojnic. Glavni in ročični tečaji so medsebojno povezani z ročicami v obliki bokov ročične gredi. Od glavnega tečaja vodijo skozi boke poševne oljne izvrtine do ročičnih tečajev. Na pogonski strani ročične gredi je pritrjen vztrajnik. Na nasprotni strani so nan gredi nameščeni zobniki (pogon odmikalne gredi, oljne črpalke,..), jermenica in pogosto tudi dušilec nihanj. Vsi tečaji ročične gredi so površinsko kaljeni. Ročične gredi morajo biti dinamično uravnotežene . Presežek mase na določenih mestih odpravimo z izravnalnimi ivrtinami, potrebno ravnotežje mas pa dosežemo s protiutežmi na ročicah!
Oblika ročične gredi je odvisna od št. valjev, št. glavnih ležajev, dolžine giba bata, razvrstitve valjev in zaporedja vžigov.
Če si pa zaj nism enga pira zaslužu! No če rabiš vir, sm to prepisal iz knjige MOTORNO VOZILO, Tehniška založba slovenije, 1999!
