Pozdravljeni!
Ker sem se kar dosti opremil z informacijami na tem forumu
sem se odločil, da še sam malce oddolžim in
dodam nekaj koristnih informacij,
s katerimi se bolj srečujejo začetniki.
1. Namen detektojra
Osnovni namen detektorja je da zazna Radar oz Laser, preden
on odkrije vas (izmeri vašo hitrost). Deluje tako, da zaznava
specifične frekvence na katerih delujejo radarji oz.
valovnih dolžinah na katerih deluje laser. Pomembno dejstvo je
da ne vpliva na meritev - ne moti meritve hitrosti (kot npr. to počne
laser jammer).
2. Zakonitost uporabe
V Slo je uporaba zakonita, isto je še na Madžarskem,
drugje pa je prepovedana z zakonom (I, A, Hr, D, F).
Če vozite z detektorjem izven SLO, tvegate. No ampak v opozorilo
pa naj bo, da ga snemite vsaj, ko grete čez mejo. Včasih imajo
organi pregona slab dan in se potem
izživljajo nad osebami, ki imajo detektorje.
O tem si lahko preberete tudi na tem forumu.
3. Uporabljene frekvence radarjev
SLO
Radar:
- Ka 34.36 GHz (Multanova 6F)
- Ka 34.30 GHz (Ramet AD9, stationary speed traps on highways)
- K 24.125 ghz (Gatso Radar 24)
- K 24.100 ghz (Multaradar C)
Lidar:
- Riegl LR90/235
- Robot Traffipatrol
- Robot Traffipatrol-V (stationary laser+photo speedtrap)
- LTI Ultralyte Compact guns.
- Traffipatrol XR (new)
Laserji vsi oddajajo v valovni dolžini 905nm, razlikujejo
se samo v št. pulzov na sekundo.
3a. Ostali pasovi
V Evropi lahko naletite še na X band in
Ku band.
EURO-X-Band: 9.900 GHz ± 50MHz
X-Band: 10.525 GHz ± 50MHz
Ku-Band: 13.450 GHz ± 50 MHz
3b. Laser domet in velikost površine
Laserji praviloma izsevajo svetlobo v
3 mili steradianih. Na določeni razdalji,
to opazimo kot piko (krog). Različni testi
na določeni razdalji takole navajajo premere kroga:
razdalja velikost pike (premer v cm) Laserja (
http://www.speedzones.com/Site_2/laser_reception_2.html)
500 ft (152m) 18 inch(45 cm)
1000 ft(304m) 36 inch (91 cm)
1500 ft(457m) 54 inch (137 cm)
Če malo prekomentiramo. Velikost pike pri 150m znaša 45cm. Če
laserski žarek usmerimo proti registrski tablici, detektor pa se
nahaja izza vetrobranskega stekla detektor tega ne bo zaznal.
3c. Radarji domet in velikost površine
Tipični podatek, ki ga lahko zasledimo za USA radarje je
(
http://www.radarbusters.com/mountdetectorproperlyarticle.cfm)
razdalja površina
1000ft (304m) 85 ft(25m)
Evropski snop je manjši, horizontalno polariziran in
bistveno manjše moči 0,3 mW od Ameršikih radarjev. A vseeno
v splošnem velja, da je bistveno lažje
detektirati radar kot laser - velikost / površina
je pri radarju bistveno večja.
4. RDji (radar detektorji) ki se jih dobi na tržišču
Izbira Radar Detektorjev na tržišču je res velika. Razpon je od 50 do 1500 EUR.
Odvisno od tipa in proizvajalca. Med bolj znanimi proizvajalci se navaja
sledeče firme: Cobra, Whistler, Beltronics, Escort, Valentine One
Vsak detektor specifično zaznava posamezne pasove. Eni imajo "Super Wide BAND"
drugi imajo NARROW band (pojasneno kasneje). V Evropi so v detekciji
bolj uspešni ozko pasovni (Narrow band) detektorji.
4a. Ločitev tipu namestive
Vgradni (concealed/custom installed) ali vetrobranski (windsheald)
Vgradni detektorji se vgradijo v avtomobil, da se jih težko odkrije,
zaslon pa se namesti nekam ob volan. Primer
http://www.escortradar.com/passport9500ci-details.php Vgradni detektorji so bistveno dražji cene se gibljejo od 1000 EUR dalje.
Tu morate še dodati ceno vgraditve, ki tudi ni poceni. Odlikuje pa jih
občutljivost. Senzorji so nameščeni zunaj in tako prej zaznajo radarje in
predvsem laserje, ki praviloma ciljajo registrske tablice (senzorji so tik
ob registrski tablici).
Vetrobranski se prisesajo na vetrobransko šipo
(primer
http://www.escortradar.com/passport8500x50/)
Ti pa imajo prednost, da jih lahko enostavno prestavimo iz avta v avto.
Načeloma
zaostajajo za vgradnimi po občutljivosti.
Pazite, da jih namestite čim bolj paralelno z horizontom
(da ne visi gor niti dol, če gledate s profila).
4b. Vetrobranski (kam jih namestimo)
Praviloma jih vgradimo na sredino
vetrobranskega stekla. Tu nastopita 2 problema. Če želimo detektirati
radar je bolje, da ga vgradimo čim višje, ker radar detektor vidi DLJE.
Če želimo detektirati laser, ga moramo namestiti na sredino - nižje.
Laserski žarek
ponavadi za cilj najde registrske tablice ali prednje luči.
Radar ki je nameščen
visoko ga bo načeloma videl pri večji razdalji. (točka 3b)
4c. Propustnost vetrobranskih stekel (Vetrobranski detektor)
Vetrobranska stekla v novejših avtomobilih imajo določene lastnosti, da
ne prepuščajo
laserskih ali celo radarskih signalov. Bodite pozorni pri avtomobilih
s takšnimi vetrobranskimi stekli. Po navadi so to linije za odtaljevanje
vetrobranskih stekel in posebna stekla z odbojnimi prevlekami za sončne žarke.
Tipično je pri navadnih (običajnih) zagotovljena 90%
propustnost za radarske signale
in 60-70% propustnost za laserske signale.
Več o tem (
http://www.valentine1.com/Lab/AnsweredAlready6.asp)
4d. GPS podpora RadarDetekrorjem
Generacije Escort Passport 9500ix, Beltronics GX65 ter Cobra XRS9970G
imajo za pomoč GPS navigacijo. Pri tem omogočajo zaznavenje stacionarnih
radarjev preko baze podatkov, ki jo imajo naloženo v sebi.
Tako je možno zaznati kamere na križiščih, omejitve hitrosti in podobne
stacionarne stvari, kot Garmin, TOM TOM, Magelan ipd..
Model 9500ix se ponaša z eno lepo lastnostjo - "auto
lock-out false signal". Če detektor zazna "stacionarni" signal 3x zapored
na isti lokaciji, si ga zapomni in v bodoče nanj ne opozarja več.
GX65 ima podobno lastnost, vendar nima Avtomatske lock-out funkcije. Ročno
je potrebno pritisniti 3x zapored tipko MUTE (isto kot pri 9500i modelu).
Cobra XRS9970G nima opcije lock-out false singalov.
Baza se nadgrajuje preko spletnih strani. Pri nakupu teh detektorjev
pazite, da se pravilno registritate na spletni strani. Opozarjajo, na to
da če se registrirate v USA, potem nikakor več ne morete prenesti baze
za Evropo.
4e. Prikazni zaslon
Escort in Beltronics imata 3 načine prikaza
prisotnosti radarja. Bar-graf, Threat display in Expert mode.
Bar graf prikazuje v pikicah koliko je največji signal, ki ga zaznava.
Threat display prikazuje lahko hkrati več kanalov npr. X 3, K2, Ka9, kar bi
pomenilo, da je radar na Ka 9/9 moči, se pa nahajata še dva druga.
Expert mode je najbolj uporaben. Uporabniku sporoči točno na kateri
frekvenci se nahaja radar. To je najbolj uporaben način prikaza.
Uporabnik lažje eliminira lažne alarme. Frekvence na katere moramo biti
pozorni so navedene v točki 3.
Valetine One se ponaša z kurzorjem, ki pove od kod prihaja nevarnost
ter števcem št. opozoril (boggey counter).
4f. Navajanje 'VG-2 imune' ipd
V USA obstajajo detektorji Radar detektorjev. Namreč v nekaterih zveznih državah je
uporaba prepovedana. Obstaja VG-2, Spectre-I, Spectre-IV ipd. V evropi se detektorji
RDjev ne uporabljajo, zato je ta podatek za vas odveč.
5. Kupil bi detektor iz USA in ga uporabljal v SLO
No to je tema vedno premlevana na večini forumov. A vseeno bodite pozorni.
Na eBayu, amazonu in ostalih spletnih prodajalnah je ogromno detektorjev
ki se prodajajo iz AMERIKE po celem svetu. Cena je seveda bolj privlačna
kot v evropi. Nazadnje sem naletel na enega takšnega prodajalca, ki prodaja
(Escort in Beltronicsa) iz Španije ali Avstrije. Ko pa klikneš na
detajle o pošiljki, pa vidiš,
da gre preko USPS = United States Postal Service (se pravi preko USA). Torej pozor!
Uporabnik, ki kupuje detektor iz amerike mora vedeti pomembne podatke:
- frekvenca, moč in polarizacija je različna kot pri nas
naj vas ne zavedejo podatki o bandih, ki so internacionalno določeni,
gre za bistvene razlike v oddajnih frekvencah radarjev,
USA detektorji na Ka bandu ponujajo "SUPER WIDE" band, ki se v EVROPI
izkaže tako, da v zadnjem trenutku odkrije radar (v EU je NARROW BAND).
K band: USA 24.0 to 24.25 GHz v EUR 24.100, 24,125 GHz
Ka band: USA 33.8, 34.7, 35.5 v EUR 34.36 34.30 Ghz
polarizacija je v Evropi Horizontalna, zato se bi morali
detektorji montirati Vertikalno in ne horizontalno - za določene radarje
(predvsem stacionarne)
(
http://www.youtube.com/watch?v=CV2GLKfe-aY)
- carina + davek (če cena artikla presega 150 EUR bosta obračunana)
- v evropsko unijo v določenih državah (npr. Francija) je uvoz
takšnih naprav celo PREPOVEDAN in vam ga lahko zaplenijo, za SLO
to k sreči ni primer
Npr. RX65 Beltronics kupljen v USA in EU
(
http://www.youtube.com/watch?v=3e_3lrMKe6I)
(
http://www.radardetector.net/forums/beltronics/35203-there-beltronics-rx65e-version.html)
(
http://www.guysoflidar.com/radar-detector-test-august-2009/staged-real-world-tests.html)
Ameriški "dražji" detektorji eliminirajo druge frekvence npr pri Ka bandu
(Povedano po domače gledajo samo frekvence 33.8, 34.7, and 35.5 GHz)
kar povzorči slabši odziv pri nas (ki uporabljamo 34.36 34.30 GHz). Obstaja pa nevarnost,
da zaradi tega ne odkrijejo stacionarno nameščenih radarjev, ki imajo tipično še nižje oddajne
moči + imajo horizontalno polarizacijo. Beltronics in Escort ponujata detektorje
prilagojene EU razmeram in te detektorje prodajajo ločeno. Cene so seveda
višje tudi od 150% pa dalje.
Edini radar detektor, ki se ga v USA splača kupiti, je Valentine One.
Ta je "univerzalni" detektor, ker se ga da prekonfigurirati,
da se vklopi Evropske bande. (
http://www.valentine1.com/Lab/EuroMode.asp)
Žal pa boste morali čez lužo ponj, ker ga ne prodajajo v Evropi.
(
http://www.valentine1.com/Lab/AnsweredAlready5.asp)
Cena v USA = 400$ (cca. 310 EUR) Pri nas pa 500-600 EUR.
Občutljivost radarjev
Bodite tudi pozorni na pravo interpretacijo testov. Večino testov
ki jih prikazujejo prodajalci so narejeni na RAVNI cesti, brez ovir (gozd,
stavbe, ...). Tam so razdalje
tudi po 10x daljše od potem življenskih situcacijah (nekaj km). Na spodnjem linku je
test, sicer ameriških detektorjev, ki kaže na to, da se v preprostem strmem ovinku
obdanem z grmičevjem in gozdom,
detekcija skrajša na nekaj 100m. Tu pa je zelo zelo pomembno
kateri radar detektor imate.
(
http://www.guysoflidar.com/radar-detector-test-august-2009/staged-real-world-tests.html)
6. Problemi z RDji (false alarms)
Od detektroja se pričakuje, da obvesti voznika le, ko je
prisoten radar. Sicer pa naj bi bil tiho. No žal temu ni
vedno (niti približno) tako.
6a.K band - false alarms
K band je v zadnjih letih zasedla cela vrsta palet
radarskih izvorov. (
http://www.valentine1.com/Lab/AnsweredAlready8.asp)
Tu govorimo o vratih za odpiranje,
varnostnih sistemih, semaforjih z zaznavanjem prometa ipd.
Na vse to vam bo detektor
reagiral. Problematični so tukaj v večini SUPER WIDE
detektroji Cobra, Whistler, malo manj USA Beltronics in Escort
ter Valentine One. Najbolje se odrežejo EU 9500ix ki ima
GPS podporo za eliminiranje lažnih alarmov. Primer Valentine
one je zelo občutljiv radar detektor in ima v
urbanem okolju težave. No podobno je tudi z ostalimi
Cobrami, Whistlerji ipd.
Oglejte si ta video, pa vam bo jasno. V videu iščejo Ka band.
(
http://www.youtube.com/watch?v=h_VbLQJq2e8)
Laser (domet - velikost pike)
Si poglejte v točki 3b. To je tudi potencialni razlog, ki mnogi pišejo
da so ga ujeli na radar, pa detektor niti mignil ni (vetrobranski seveda).
7. Prihodnost, kaj se nam piše
Po mojem nič kaj preveč dobrega. Prvo je tukaj zakonodaja,
ki lahko kaj kmalu spremeni nekaj členov in obrne
stvar na glavo.
7a. K band detekcija vozila pred sabo
Nadalje pa so tukaj inovacije v avtomobilih, ki zaznavajo
predmete pred sabo (vozila pred sabo, asistenca pri parkiranju, ..)
Vse te stvari obratujejo na mikrovalovih K banda. S tem motijo delovanje
radar detektorja.
7b.Laser - 3-je Stop Luči v avtomobilih Audi/BMW
tipa NEON-Plazma
Pojavile so se nove inovativne rdeče stop luči, ki se jih
baje vidi dlje kot klasične žarnice. No problem je v tem, da
oddajajo v infrardečem spektru in zato jih lahko
detektor zamenja za laser.
(
http://www.valentine1.com/Lab/AnsweredAlready7.asp)
(
http://www.youtube.com/watch?v=sBlLQXh5pVI)
8. Kaj kupiti
Ne bi rad na ničesar ciljal. Ampak v Evropi morate kupiti dober detektor
ki je prilagojen EU razmeram (ima EU pasove). Na voljo imate:
Valentine One
9500ix EURO
9500ci EURO
rx65 EURO
8500x50 EURO
Odločitev pa so vaše, v slo pa priporočam 9500ix EURO GPS detektor, ki res eliminira false alarme.
Seveda se bo kdo našel, celo potrdil z videom, da mu Cobra, Whistler
in podobne stvari prav dobro delujejo. Na videih pa se potem
ne prikaže druga plat - kako se detektor obnaša na navadni cesti
brez radarjev, kjer je polno vrat od hipermarketov (radijski valovi) in skoz piska
na prisotnost radarja. Naj opozorim vse, da se od detektorja
pričakuje, da bo 100% zaznal razlog in da bo minimalno piskal
na izvorih, ki ne pripadajo radarju. Pri cenejših modelih
se včasih izkaže, da na radar sploh ne piska ali pa piska, ko
je ta že tako blizu, da je hitrost že izmerjena.
Na koncu pa bi dodal še tole, radar detektor je naprava, ki vas bo
rešila ob upoštevanju še enega dejstva - vaše hitrosti. Če je omejitev
50 km/h in se boste peljali preko 75 km/h vam tudi radar detektor nič
ne koristi. Vaš reakcijski čas znaša cca. 1 sek ali celo več in preden
boste odreagirali bo že prepozno.