Stran 1 od 2

Špica-peta

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 9:50 pm
Napisal/-a Blinder
Obstaja tehnika vožnje, ki ne vem kako se imenuje pravilno po slovensko(kako?), me pa zanima kolko od vas jo pozna in uporablja.
Stvar gre tako: pri bremzanju in istočasnemu nižanju(brzine) imaš normalno levo na sklopki in desno na bremzi. Tako da če boš hitro menjal al pa mel visoke obrate ti bo lahko menjalnik lepo "zaribal" med zobniki. To se je verjetno dogajalo pri starih nesinhroniziranih menjalnikih.
Tehnika špica-peta pa ti dovoli, da med nižanjem daš gas in tako pomagaš menjalniku. Levo nogo imaš tudi v tem primeru na sklopki, fora je da z peto desne noge bremzaš in špico desne dajaš vmesni gas. To ti dovoli dajanje vmesnega gasa (pri nižanju brzine) in istočasno bremzanje. Jaz nisem kaj dosti probabal to, bi se pa rad naučil. Povejte vaše izkušnje!

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 9:53 pm
Napisal/-a super98
Prsti-peta! Za to pa so športna pedala (širša)! Mal probavi pa bo...jst sicer še ne znam dobr ampak...počas se daleč pride!

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 10:01 pm
Napisal/-a Mean Machine
Jst sm tole stvar drgač razumel- kokr sm na DSF v Motor Vision vidu je to ˝prsti-peta˝ tehnika. Tm delajo tako, da s peto desne noge dodajajo gas, z prsti iste noge pa bremzajo. To ti mora avto omogočat- mislm da je to zato da med bremzanjem ne zguljaš obratov mašine (relly specialke to majo, pa mislm da kao dobri šporni avti, bo Zoranwagen povedu). Jst sm probu, pa stvar ne deluje tko ko na televiziji. Avto sicer bremza, ampak obrati pa padajo, tko da je pri men ta tehnika čist neuporabna. :?: :idea:

Ne me linčat če sm se kej zmotu- vedno se učimo :oops: :twisted:

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 10:05 pm
Napisal/-a super98
Tut ta teorija drži sam da je peta na bremzi! Tko probi! Mogoč majo pa več taktik...

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 10:06 pm
Napisal/-a Blinder
Prsti-peta torej. Me zanima če se s peto daja po bremzi al po gasu? Pa kako si štelaš pedale v isto višino?

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 10:08 pm
Napisal/-a Blinder
Super98 me je prehitel za minuto. Peta praviloma na bremzo torej. Jasno.

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 10:09 pm
Napisal/-a super98
Blinder je napisal/-a:Pa kako si štelaš pedale v isto višino?


Kupš športna pedala pa mal improviziraš :D

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 10:11 pm
Napisal/-a Mean Machine
sm probu oboje- ok kokr komu paše sm se ful zapleteš z nogam- Zdej se mal učim z levo bremzat, da dobim feeling (če kej gledate rally prvenstvo boste vedel zakaj :?: ) :twisted:

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 10:15 pm
Napisal/-a super98
Mean Machine je napisal/-a:sm probu oboje- ok kokr komu paše sm se ful zapleteš z nogam- Zdej se mal učim z levo bremzat, da dobim feeling (če kej gledate rally prvenstvo boste vedel zakaj :?: ) :twisted:


To je pa še težje! Tuki se šele zapleteš-probu enkrat...pa nikol več!

Objavljeno: Pe sep 26, 2003 10:51 pm
Napisal/-a Viper123
Pred kratkim je bila podobna debata na mobisux, kjer je SnuffyZ32 lepo opisal kako zadeva poteka, upam da nima nič proti če naredim copy/paste :oops: :
http://www.mobisux.com/tabla/showflat.p ... art=4&vc=1
Cist simpl...

A si gledu honde k so zavirale recimo za prvi ovinek, pa ko so dal v nizjo prestavo je zablokiralo sprednja kolesa in mal zacvililo?

To je zato ker ko kuplungo spustis v nizji prestavi, recimo 2., moras zavrtet obrate motorja visje. Prej si mel recimo 3000 obratov v 3. prestavi, zdaj bos pa mel 6000 v 2. prestavi. In ko spustis kuplungo, morjo gnana kolesa zavrtet motor. To je pa kot bremza.

Ce ze bremzas na meji za ovinek, plus se s tem extra obremenis zaviranje, potem zdrsne kolo.


Okej. Ce je to jasno, si predstavljaj zadnji pogon. Ce zadi zablokira kolo, je tko kot ce bi rocno potegnu. Si lahko mislis kaksne posledice ma to.

Da se to ne zgodi, poskrbis da ima motor ze visje obrate ko spustis kuplungo v nizjo prestavo, torej med tem ko dajes iz 3. prestave v 2., pritisnes se gas, da dvignes obrate motorja iz recimo 3000 na 6000, da ko bos kuplungo spustil, bo vse popolnoma smooth. Tako bos lahko optimalno zaviral.


Ooookej Zdej pa, ce zaviras z desno nogo za ovinek, z levo si pritisnu kuplungo, kdo bo gas pritisnu? To pa pol naredis tko kot japoncke vidis na videotih, da nogo na bremzi tko obrnes, da jo s prsti se vedno tisis, s tam nekje okol pete pa pritisnes na gas. Vseeno al je peta al glezenj al koleno, glavno da je udobno, da mas cel cas dobr oprijem na bremzo(!) in da si uspel pritisnit na gas.


To je to. Pa prakticirat zacni ze kar zdaj, ker nekaj casa traja da ti pride v kri, kaj sele ce res hitro vozis, pa se ze tko vec stvari naenkrat dogaja.

Jaz osebno tako vedno saltam tudi na normalni cesti, ker s takim saltanjem pol tudi ni tistega cuka naprej, ko das v nizjo prestavo. Nevem kako vam to ne gre na jetra To je blo prvo kar sem zacel delat ko sem izpit naredu, hehe.

Lp,
Sasa


Sam sem to tehniko že prakticiral vendar mi ne uspeva najbolje :( . Vedno premočno pritisnem na bremzo in me "pribije" na prednjo šipo :lol: . Problem je, da je pedalka za plin pomaknjena bolj v notranjost (cca. 2cm), kot pa pedalki za zavoro in sklopko in to mi dela težave.
No ja, vaja dela mojstra :lol: :lol: .

LP

Objavljeno: So sep 27, 2003 8:25 am
Napisal/-a Tilen
Upam, da to probavate izven cest, da ne bom kdaj koga nasadu, ko bo preveč na bremzo stisnu :)

Objavljeno: So sep 27, 2003 9:35 am
Napisal/-a merdzo
Živjo!

To, kar se zdej pogovarjate, v bistvu ni odgovor na na začetku zastavljeno vprašanje. To, kar se zdej pogovarjate je kao "rev-match", bistvo tega pa je, da ujameš motorne vrtljaje nižje prestave in se tago izogneš cukanju in posledično zdrsu koles v zavoju (pa tudi na ravni ni je bolj udobno, če ni tistega cukanja).

Možakar zgoraj pa je spraševal, kako razbremenot menjalnik pri prestavljanju nižje. Sodobni avtomobili imajo v ta namen vgrajene sinhrone, ki poskrbijo za lepo prestavljanje. Če sinhronov nimaš, moraš ročno (nožno ujet vrtljaje zobnika višje prestave z zobnikom nižje.) To pa storiš zelo podobno kot "rev-match" le, da tu med tem, ko dodajaš gas, imaš prestavo v N in spustiš sklopko. Tako zavrtiš menjalnik na ustrezne vrtljaje, nato spet stisneš sklopko in prestaviš prestavo nižje. Če vrtljaje dobro ujameš, sklopke sploh ni treba stisnit.

Upam, da kdo zastopi tole klobaso :oops:

lp

Objavljeno: So sep 27, 2003 10:12 am
Napisal/-a iKst
Ok, sej ste že od snuffyja prebral dost o peta-prsti ampak še enkrat.

Tehnika se v praksi uporablja da lahko zelo hitro in brez cukanja zamenjaš med hitrim vstopom v ovinek. Če recimo na meji priletiš v ovinek in normalno šaltaš nižje bo avto cuknil in te odnese iz ovinka, poleg tega pa zgubljaš čas ker ne moreš naenkrat zavirat in prestavt v nižjo.
Poteka tako kot je snuffy opisal. Recimo pri v tretji zaviraš, desna noga je na zavori. Z levo stisneš sklopko, peta desne noge ti uide na pedal za plin tako da nabiješ obrate, v istem času zamenjaš nižje in spustiš sklopko.

Pol pa obstaja tudi double clutching tehnika. S tem pa praktično izključiš sinhrone iz šaltanja. Uporabna je pri avtomobilih kjer gre težje v kakšno prestavo pa če maš sinhrone pokvarjene :) Na dirkališči nisem še videl da bi kdo to uporabljal, mogoče pa tudi v kakšni situaciji.
To poteka takole: pelješ recimo v tretji pri 3000 rpm in bi rad pred prehitevanjem dal v drugo (v drugi bo recimo 4500 rpm takrat). Pritisneš sklopko, prestaviš v ler (nevtralno), spustiš sklopko, obrate naviješ na 4500 rpm potem pa še enkrat stisneš sklopko in če si delal pravilno bo ročka skor sama padla v brzino, ker se bo motor že vrtel s pravilnimi obrati. Ko se enkrat navadiš zadeve lahko probaš tudi kombinirat s peta-prsti, tako da to počneš pred ovinkom v zaviranju.

Drugače sta pa obe tehniki uporabni na vsakem avtomobilu. peta-prsti jaz bolj ali manj skos uporabljam. Zdej sem se navadu in je tko dost bolj odobna vožnja, tudi ko normalno pelješ. Čeprav zarad preobčutljivih zavor recimo na C5 ali Twingotu najbolj do izraza pride ko pelješ na polno ker ni treba bit tolk nežen z zavoro.
Double clutching kot sem že reku pride v poštev pred prehitevanjem, pa tudi ponavad iz tretje v drugo, in druge v prvo pred križišči ko gre bolj težko v prestavo.

Btw..ne obupat če vam po prvih parih poskusih nebo uspelo. Jaz sem se s twingotom celo leto vozu na fax vsak dan po 130km vsega skup in sem ene par mesecev treniru tole redno da mi zdej res rata tko kot je treba :) Ampak ko na polno pelješ se pa ful pozna.

Objavljeno: So sep 27, 2003 11:10 am
Napisal/-a super98
Ta double clutching metoda se bl uporabla pr starejših kamionih brez sinhro menjalnika! To so včasih še v avtošoli učil k si delu C kategorijo! Tut za na gor šaltat!

Objavljeno: So sep 27, 2003 12:03 pm
Napisal/-a pina`
Slika

Jst te tehnike ne kapčam :cry: :cry: :cry:

Objavljeno: So sep 27, 2003 12:21 pm
Napisal/-a iKst
kaj ti ne gre v račun ?

Poglej par best motoring filmčkov kjer kaže voznike pod noge. Pa probi na cesti parkrat pa bo.
Pa najprej niti ni treba peta prsti probavat. Normalno v tretji požen do ene 3000 obratov pol pa brez zaviranja prestav v 2. Najprej normalno pol pa probi vmes ko prestavljaš mal gas pohodit da obrate nabiješ. Pol ko enkrat to obvladaš greš pa lahko isto probat sam da zaviraš vmes s prsti in s peto gas blipneš.

Objavljeno: So sep 27, 2003 12:40 pm
Napisal/-a pina`
Ja ka pa vem...ko sm probvala tm nek na samem,sm sam molila da me kdo ni gledu :D :D :D Itaq pa čist drgač pride če ti kdo pokaže al pa če, kot si reku vidiš na teh filmih.Bo že 8)

Objavljeno: So sep 27, 2003 1:39 pm
Napisal/-a iKst
ne obupat. Itak na začetku nimaš občutka na zavori in te pol premetava. Ampak počas se navadiš.

Objavljeno: So sep 27, 2003 2:10 pm
Napisal/-a Pero
pina` je napisal/-a:Slika

Jst te tehnike ne kapčam :cry: :cry: :cry:


hehehe...današnja mladina :D

ti bom probal razložit:

primer voziš se v drugi prestavi recimo 70 km/h in recimo da je to 5000 obratov, potem pa prešaltaš v tretjo in jih motor za to rabi recimo 3000 obratov.

v menjalniku imaš pa zobnike ki jih lahko uporabiš za primerno prestavo, ampak ker so različni se vrtijo z različnimi hitrostmi. Za uskladitev hitrosti se rabijo ti. sinhroni ki poskrbijo da se lahko brez večjih problemov šalta brez škrtanja.

tukaj se pa začne o prsti peta in šaltanju z vmesnim gasom ali double clutchink kot je nekdo omenil (po moderno)

Ko prestavljaš v višjo prestavo tako ali tako odvzameš ''gas'' in se s tem zmanjšajo obrati iz 5000 na 3000 v našem primeru. Z malo pakse se da prestavljat tudi brez sklopke, vendar vam ne priporočam da sploh probate če še niste!!!!

Ko pa prestavljaš iz višje v nižjo morajo pa obrati narasti iz 3000 na 5000. V tem primeru pa pomaga da med bremzanjem pritisneš gas da olajšaš delo sinhronom v menjalniku.

V navadnem prometu po moje to nima sisla ker je le treba peljat malo z rezervo, razen morda kdaj za hec :D, ampak na dirkah so dosti hujše obremenitve in vozi se na 100% Predstavljaj si mapor menjalnika ko mora od fula v peti prestavi prešaltat v prvo ali druga za kakšen oster ovinek...

Objavljeno: So sep 27, 2003 2:11 pm
Napisal/-a Pero
sem podabil napisat: sej se da tudi navzdol šaltat brez sklopke, ampak raje ne probat :P