Rally, Formula 1, Indy, go-kart, motociklizem...
 
Uporabniški avatar
bridgestone
Novinec
 
Prispevkov: 379
Pridružen: Pe mar 26, 2004 5:43 pm

F1 in gume

Napisal/-a bridgestone Pe maj 08, 2009 2:54 pm

Na vprašanje zakaj formula uporablja visokoprofilne gume je toliko odgovorov da se ne da naresti nekega logičnega zaključka razen tega da ni enotnega odgovora?

Nekaj najpogostejših razlogov, ki so plod različnih avtorjev sem strnil spodaj in želim konstruktivno razpravo, podkrepljeno z dejstvi kateri trditvi se vi osebno najpolj nagibate. Verjamem pa da enotne trditve ni.

-zaradi večje bočne stene se guma bolje hladi. (to se mi ne zdi smiselno saj ima ravno topla guma boljši koeficient trenja)

-zaradi amortizacije. (no to bi bilo kar smiselno saj je vzmetenje v bolidu F1 precej trdo in ima le par mm hoda, tako da večino amortizacije odpade na gumo)

-zaradi FIA pravil. (ta trditev je smiselna samo direktno, saj so pravila v veliki meri podvržena stroki in tehniki)

-zaradi omejitev velikosti zavornih diskov - varnostni razlog. (ta trditev je spet nesmiselna, saj je vilkost diskov že kolikor vem določena z FIA pravili).

-zaradi večje reklamne površine, da lahko gumarji na veliko oglašujejo svoj izdelek (bi se ob smehu kar strinjal z trditvijo, saj dostikrat politična volja prevlada nad strokovno)

-zaradi tega ker so F1 gume diagonalne in ne radialne. (trditev popolnoma utemeljena, zastavlja se le vprašanje zakaj se uporablja to tehniko in ne radialne)

-zaradi centrifugalne sile pri velikih hitrostih se guma na sredini izboči in omogoča večje hitrosti (dejstvo je da hitrost gumo res izboči, ampak kljub temu se mi zdi ta trditev naravnost trapasta, saj je kotalni upor že pri hitrostih okoli 200 kph le do 10% skupnega upora, ki ga predstavlja že zračni upor! In ne gre povdariti da zračni upor raste s kvadratom hitrosti!)

-zaradi t.im. "šikan" oz robnikov bi se pri nizkoprofilna gumi uničila feltna. (ta trditev nima teže saj šikana ni robnik in nima ostrih robovov ampak ima lepo krivuljo).

-zaradi tega da je feltna lahko manjša, čemur posledičo lahko prenese večje bočne sile in se ne zvija. (kaj pa vem, definitivno se guma bolj zvija od kovine, poleg tega pa današnja tehnologija pozna kovinske zlitine ki so precej elastične da jih razne sile ne deformirajo. poleg tega pa na majhno feltno še vedno lahko pride nizkoprofilna guma, saj ni dokazana povezava ->večji obseg - večji oprijem).

-in meni najboljlogična trditev: zato ker se visokoprofilna guma v ovinku bolje "krivi" - prilagaja neravninam cestišča in sili ki deluje v ovinku, kar je razvidno tudi iz posnetkov kjer se tudi vidi da je kot med podlago in gumo tudi do 5°. Poleg tega bi večina sil pri nizkoprofilni gumi v takem primeru odpadlo le na zunanji rob gume, kar bi jo definitivno hitro uničilo. Poleg tega je zveza med kotom med gumo in podlago ter oprijemo lepo dokazana z primerom radirke. Če radirko držimo pod kotom veliko bolje radira, kot pa če jo držimo naravnost.

Drugače pa se eno moje razmišljanje v povezavi z gornjo trditvijo. Kdor se vozi po slabi cesti in ima trde nizkoprofilne gume ima kar nekaj težav da ostane na cesti, oprijem je pa definitivno manjši kot pri visokoprofilni gumi. Sicer ne trdim da lahko dirkališče primerjamo z razpokanim asfaltom, ampak tudi dirkalna podlaga je od blizu videti kot gradbišče, nikakor ni ravna, in vse definicije razlage trenja in oprijema se odvijajo na molekularni ravni.

BTW. a mi lahko kdo odgovori zakaj nekateri bolidi F1 uporabljajo neke dodatke na platiščih, ter kako je možno da se guma vrti, tisti dodatek pa stoji primiru (mislim na zadnjo gumo kjer pokrov na platišču ni okrogel).
 
speedfight
Stalni uporabnik
 
Prispevkov: 675
Pridružen: Po nov 08, 2004 8:02 am

Napisal/-a speedfight Pe maj 08, 2009 3:29 pm

Dodatki na platiščih imajo dvojno fukncijo. In sicer: da zrak okoli pmevmatike čim manj vritinči oz. ustvarja čim bolj lamilaren tok ter da je hlajneje zavor bolj intenzivno. Saj zrak direktno usmerja na disk in s tem ustavrja tudi lepši pretok skozenj. Da se le ti pokrovi ne vrtijo, pa so najbrž pritjeni preko matice na pesto..Drugače skor nemore bit.
 
Uporabniški avatar
Matjaz46
Uporabnik
 
Prispevkov: 839
Pridružen: So feb 17, 2007 1:58 am
Kraj: Maribor

Napisal/-a Matjaz46 Pe maj 08, 2009 4:21 pm

če majo spinerse to! Saj pa mora bit malo sminke :P
 
Uporabniški avatar
_KL3_
Novinec
 
Prispevkov: 162
Pridružen: Sr jun 08, 2005 3:34 pm
Kraj: Metropola

Napisal/-a _KL3_ Pe maj 08, 2009 4:35 pm

Če bi zmešal use te možne razlage bi pomoje prsli do enga recmo dost približnga zaklučka,ki bi znal kr držat.Je pa res da tista teorija z trdoto podvozja kr logična, usi vemo da če je avto pretrd da odskakuje in ni neke mironosti v ovinkih, kar pa seveda najbol rabiš v ovinkih. Je pa tud res da mal višja gumu dopušča več igranja (se pa bol zvija in mogoče zato malo manj drži) sam če usameš nek kompromis met tem kok bo guma držala pa kok se bo zvijala je vsekakor bol da se mal bl zvija pa da čutš kdaj bo spustila kukr če je prenizka in pač naenkrat spusti,ker tkt je ponavad že prepozn, je pa tud res da trdota samga podvozja dost upliva na to kok ti čutš kaj se dogaja med gumo pa podlago...

to je sam moje skromno mnenje :)
 
Uporabniški avatar
mihaing
Uporabnik
 
Prispevkov: 2870
Pridružen: To okt 21, 2008 9:24 am
Kraj: Slovenc

Napisal/-a mihaing Pe maj 08, 2009 4:38 pm

Višja gume je vzorok tudi v pomembnem gumarskem trženju in sicer da imajo kam spraviti napis proizvajalca gume ker se oni z to reklamo preživljajo.

Pa se i lahko smejite v nedogled, ampak v tem je veliko resnice.
 
Uporabniški avatar
Matjaz46
Uporabnik
 
Prispevkov: 839
Pridružen: So feb 17, 2007 1:58 am
Kraj: Maribor

Napisal/-a Matjaz46 Pe maj 08, 2009 5:00 pm

mihaing je napisal/-a:Višja gume je vzorok tudi v pomembnem gumarskem trženju in sicer da imajo kam spraviti napis proizvajalca gume ker se oni z to reklamo preživljajo.

Pa se i lahko smejite v nedogled, ampak v tem je veliko resnice.


če bi vse prebral bi vido da to ze pise! Treba si zmislit nekaj bol pametnega, bol neresicnega! Mogoče pa so tako vlke ker zgledajo lepse in se morajo razlikovat od drugih avto ker je to f1 ;)

Sicer pa kaj bomo mi neki laiki to ugotavlali, mi lahko samo ugibamo ka pametnega pa spet ne bo prislo ven iz te teme! Vsak lahko pove svojo mnenje pa je to to, do pravega zaklucka zakaj so take ne bomo prisli!
 
Uporabniški avatar
vepar
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1611
Pridružen: So jun 05, 2004 6:32 pm
Kraj: nou mejst

Napisal/-a vepar Pe maj 08, 2009 5:02 pm

pomoje je res to,da kompenzira z trdoto podvozja.
tudi če zgubi zaradi mehkobe kaj oprijema je pa zato dovolj široka..
sam napis na gumi nevem če igra veliko vloge, ker itak je ponavadi napisano v rezultatih katere gume kdo uporablja..
 
Uporabniški avatar
Blinder
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3789
Pridružen: Pe avg 08, 2003 9:40 pm
Kraj: Obala

Napisal/-a Blinder Pe maj 08, 2009 6:23 pm

Pravila imajo, ki omejujejo velikost felten. S tem se omeji tudi velikost zavornih diskov.
Sem fant redkih besed. Govori vec moja desna noga.
 
Uporabniški avatar
Technologic
Uporabnik
 
Prispevkov: 1028
Pridružen: To apr 29, 2008 2:21 pm

Napisal/-a Technologic Pe maj 08, 2009 7:11 pm

mihaing je napisal/-a:Višja gume je vzorok tudi v pomembnem gumarskem trženju in sicer da imajo kam spraviti napis proizvajalca gume ker se oni z to reklamo preživljajo.

Pa se i lahko smejite v nedogled, ampak v tem je veliko resnice.


pomoje je res to,da kompenzira z trdoto podvozja.
tudi če zgubi zaradi mehkobe kaj oprijema je pa zato dovolj široka..
sam napis na gumi nevem če igra veliko vloge, ker itak je ponavadi napisano v rezultatih katere gume kdo uporablja..


Nenazadnje se guma tud suče celo dirko tako da tist napis na gumi ni nevem kaj reklame.
 
Petersilj
Novinec
 
Prispevkov: 230
Pridružen: To jul 25, 2006 10:50 pm

Napisal/-a Petersilj Pe maj 08, 2009 9:12 pm

To s kompenzacijo trdote podvozja je zame še najbolj nelogična razlaga.
Kaj je smisel tako pretrdega podvozja, da se mora potem to 'korigirati' z visokoprofilno (mehko) gumo?
 
aquariumwild
Novinec
 
Prispevkov: 166
Pridružen: Ne feb 25, 2007 11:06 am

Napisal/-a aquariumwild Pe maj 08, 2009 9:21 pm

te gume so verjetno polnjene z kakšnim plinom. višja/večja je guma večji volumen plina/zraka je v gumi.
guma se od zunaj greje, mogoče ta plin/zrak pomaga še bolj gret al pa hladit...pač razmišljam naglas;)
 
Uporabniški avatar
mihaing
Uporabnik
 
Prispevkov: 2870
Pridružen: To okt 21, 2008 9:24 am
Kraj: Slovenc

Napisal/-a mihaing Pe maj 08, 2009 9:39 pm

no pa je zadeva glede višine profila rešena:

http://www.f1technical.net/articles/1
 
Uporabniški avatar
martk
Uporabnik
 
Prispevkov: 837
Pridružen: Ne jun 27, 2004 9:26 pm

Napisal/-a martk So jun 20, 2009 12:12 pm

lenivec je napisal/-a:gume niso visoko profilne, ker niti profila nima...
so pa visoko presečne

Word
(off: kaj pa dežne gume?? preden se kdo drug spotakne)

Plus (tudi jaz naglas razmišljam) to, da kolikor sem jaz videl, F1 gume ob strani niso nič drugega kot malo zrakotesnega platna, ki je precej lažje kot kovinska "feltna", pa naj bo iz skandijevega ali magnezijevega aluminija magari.
Se pridružujem mnenju, da je visokopresečna guma tudi nekaj "vzmetenja", da avta ne odbije iz ovinka zaradi valovitosti oz. neravnin na progi.
LP
Martin
bl leti bl se zdi
To je posilstvo! Prav, kam pa greva?
 
Uporabniški avatar
Crazyalfista
Nov uporabnik
 
Prispevkov: 9
Pridružen: Sr nov 14, 2007 8:53 pm

Napisal/-a Crazyalfista To sep 15, 2009 11:08 pm

toglede visokoresecnih gum sem se tudi jaz se spraseval-

sempa prebral da se avto bolje drzi ovinka ce je podvozje na mehko, ampak da ni dobre kontrole, ce pa je avto pretrd, ppa ne drzi ovinkov :shock: :shock:

razmem da ce ej pretrd da se odbija na neravnem asfaltu, guma zgubla stik s podlago, ampak ce je podvozje mehko, pa se avto nagiba in prenos teze tudi ni lih najboljsi pomojem-sepravi veliko teze na zunanjem kolesu, manj na notranjem

edino ce se to nagibanje resi s stabilizatorji?

cakam kaksen konreten odgovor(mogoce se je kdo ukvarjal s kaksnimi ghd ali rallyji na podovzju in zna povedat kaj glede tega)

ps-kot vemo gokart nima vzmetenja, pa gre v ovinke kot strela, utdi lega je odlicna
Alfa Romeo for life!
Vrni se na Avto-Moto šport

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 9 gostov