Področje namenjeno zbiranju znanja in uporabnih stvari! Obvezno branje za novince!
 
Uporabniški avatar
Slide
Moderator foruma
 
Prispevkov: 4349
Pridružen: Po maj 03, 2004 10:55 am

Tehnike vožnje

Napisal/-a Slide Pe sep 23, 2005 10:41 am

TEHNIKE VOŽNJE

LEFT FOOT BRAKING

Zanimiva in predvsem uporabna tehnika, ki pride prav predvsem na spolzkih površinah,nenazadnje pa tudi na takšnih kot je asfalt...
Zadeva izgleda tako, da v ovinku z levo nogo nadzorovano pritiskamo pedal zavore, da zmanjšujemo podkrmarjenje ali siljenje nosu iz ovinka...

Poanta je v tem, da z zaviranjem z levo nogo, blokiramo kolesa na zadnji osi, ter prenesemo težišče naprej in zadnjo os s tem razbremenimo...pri tem lahko zadnja kolesa tudi zablokirajo.
S tem povzročimo zmanjšanje oprijema ter drsenje zadnjih koles, in povečanje oprijema sprednjih...
Ponavadi pri izvajanju te tehnike desna noga tišči plin, kako intenzivno pa je spet odvisno od konjenice pod motornim pokrovom. Zaviranje mora biti nadzorovano, kar pa je težko ubesediti, dobiti moraš pravšnji občutek, v nasprotnem primeru se lahko zgodi, da kljub svinčeni desni nogi na plinu, zablokiraš sprednja kolesa in narediš katastrofo...
Z desno nogo, torej s plinom, lahko uravnavaš kot drsenja, če plin spustiš, potem bo zadek še bolj pobegnil proti zunanjem robu...
Če rahlo popustiš zavore, pa se kot zmanjša....
Z volanom izvajaš minimalne popravke, seveda pa mora biti obrnjen tja, kamor želimo peljati.
Ob izhodu iz ovinka, pritisk na zavori popustimo in s tem prekinemo drsenje, ter začnemo polno pospeševati...
Ob pravilni uporabi, lahko zelo zelo pripomoremo k izničevanju naravne tendence podkrmarjenja pri spredaj gnanih avtomobilih(FWD), tehnika pa se uporablja tudi tudi v rally-ju pri štirikolesno(AWD) gnanih specialkah...

Tehnika se ne ponavadi ne uporablja pri zadaj gnanih avtomobilih(RWD) saj je dovolj lahko spodnesti zadek s plinom, lahko pa si pomagamo, če je avto precej podkrmarjen v osnovi, saj s sunkom po zavori prenesemo težo naprej in olajšamo zadku zdrs...če že lift-off ni dovolj!

OPOMBA...tehnika je skoraj nemogoča, pri veliko avtomobilih, saj je razmerje med zavorno močjo na prednji in zadnji osi le preveč v prid prednji...Da se, vendar je početje ponavadi jalovo, saj j treba biti zelo grob, kar pa nemalokrat poruši splošno stabilnost vozila...

Tukaj je primer LFB, s tem da je tukaj prikazano namensko pretiravanje, da je očitno kakšen je namen...ponavadi se stvar izvede z manjšim kotom drsenja in z bolj zgodnjim ravnanjem avtomobila iz ovinka

Klik--> save target as
LEFT FOOT BRAKING VIDEO1 800kb

In še delo na stopalkah...

LEFT FOOT BRAKING VIDEO2 250kb

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HEEL AND TOE

Heel and toe, je mnogokrat premalo poznana med "hitrimi" avtomobilisti...
Pri tem gre za to, da med zaviranjem lahko nabiješ (blipneš) plin, da ujameš prave obrate med prestavljanjem navzdol....
Torej, prsti DESNE noge so na zavornem pedalu, s peto DESNE noge, pa pohodiš plin, da izenačuješ obrate, med zaviranjem in sočasnim prestavljanjem nižje, pred recimo ostrim ovinkom....
Tehnika je zopet zelo uporabna, saj preprečuje pogonskim kolesom da bi zablokirala, zaradi prenizkih obratov! Ne pozabimo pa tudi, da s tem ko so obrati kolikortoliko izenačeni, zmanjšamo napor sklopke in celega pogonskega sklopa, saj so sunki bistveno manjši!
Tudi tukaj je pomembno povedati, da tehnike na določenih vozilih zaradi namestitve stopalk enostavno ni moč izvajati, saj ne dosežemo plina...nekateri stvar izvajajo ravno obratno in sicer s prsti na plinu in peto na zavori, ali pa z levo polovico desnega stopala na zavori in desno polovico na plinu. Odvisno od razporeditve in lege stopalk.

HEEL & TOE VIDEO !!! (800kb)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SCANDINAVIAN FLICK

Scandinavian flick, je tehnika, ki se uporablja predvsem, oziroma kar izključno na spolzkih površinah, saj je poanta v tem, da avto pred ovinkom s sunkom volana zavoro spravimo v drsenje v nasproti smeri ovinka....
Ko avto postavimo poprek, kolesa blokiramo, da drsimo z blokiranimi kolesi "naravnost" s poprek obrnjenim avtom, volan obrnemo v smer ovinka in ko smo na pravi oddaljenosti od ovinka, pritisk na zavorah popustimo. Pri tem se zaradi prenosa teže in inercije avtomobila, nos bolj intenzivno postavi v ovinek, ima boljši oprijem, zadek pa zariše krog ker zdrsne po popuščanju zavor, sledi nadzorovano dodajanje plina, da se oddrsi skozi ovinek. Tehnika najbolj primerna za avtomobile z 4 kolesnim pogonom, seveda pa tudi pri zadnjem in sprednjem nikakor ni za odmet...
Scandinavian flick je tehnika, ki jo je treba zares dobro obvladati, saj so hitrosti velike, tehnika zahtevna in temu primerne so tudi posledice če gre narobe!
Tehnike ni moč izvajati z avtomobili opremljenimi z ABS zavornim sistemom...vsaj v pravem pomenu te tehnike ne
Tam je bolj aktualen pendulum turn ali feint, ki ga je opisal iKst malo nižje...
Stvari so videt in slišat precej podobne, le da pri pendulum turnu hitrost intenzivneje znižamo in NE blokiramo koles...avto torej "cuknemo" v nasprotno smer tik pred ovinkom, za razliko od sc. flicka, kjer v nasprotno smer drsimo dlje z blokiranimi kolesi...nekateri pa sicer ti dve tehniki kar enačijo.

Še bolj matematično
SC.FLICK= avto zanihamo v nasprotno stran + kolesa blokiramo + volan v smer ovinka----> popustimo zavore + vstop(zdrs) v ovinek + dodamo plin + popravki z volanom (ponavadi opposite lock a.k.a countersteer a.k.a kontra motat)
FEINT/P.TURN= zmanjšamo hitrost ---> avto zanihamo(nasprotna--->prava smer ovinka)-->povzročimo prenos teže in zdrs zadka

Še video:(zaželjen kakšen bolj nazoren)
Scandinavian flick
SCANDINAVIAN FLICK VIDEO 900kb

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PENDULUM TURN a.k.a FEINT

Tehnika, ki je uporabna tako pri FWD kot pri RWD avtomobilih. To tehniko lahko še danes na veliko opazujemo pri rally voznikih.

Predstavljajte si, da ste pred ovinkom, kjer boste zavijali desno. Zavirajte do ovinka in prestavite v nižjo prestavo (heel&toe). Pred ovinkom najprej zavijete v nasprotno smer (levo) nato pa sunkovito zavijete v smer ovinka. Ko boste pred ovinkom zavili v nasprotno smer se bo teža prenesla na desna kolesa in amortizerji in vzmeti na desni se bodo stisnili. Ko boste takoj za tem sunkovito zavili v nasptorno smer se teža sunkovito prenesla na nasprotno stran, in podvozje zaradi svojega položaja (amortizerji so stisnjeni na desni strani, na levi pa so popolnoma "odprti") ne bo "dohajalo". Avto bo zdrsnil v oversteer.

Od tukaj naprej je zadeva dokaj enostavna. Volan začnete obračati v nasprotno smer (countersteer) tako, da avtu preprečite, da bi se zavrtel. S plinom uravnavate kot drsenja (pri RWD) in ko se pribljižate ravnini enostavno odvijete volan in poravnate avto s plinom.

FEINT ALI PENDULUM TURN VIDEO 1

FEINT ALI PENDULUM TURN VIDEO 2

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ROČNA ZAVORA

Ročno zavoro uporabljamo v zelo ostrih ovinkih, imenovanih hairpin ali v malo manj ostrih 90 stopinjskih ovinkih....tukaj lahko zaradi uporabe ročne zavore pridobimo na času. Na bolj odprtih ovinkih pa je ročna bolj za užitek, kot pa za hitrejši prehod čez ovinek...
Pomembno pri tem je, da zavijati začneš za moment predno zategneš ročno, ročno pa držiš toliko časa, da si poravnan z izhodom iz ovinka ali pa toliko časa kolikor časa hočeš vleči "drift" oziroma "ass drag"
Pri tej tehniki je vredno še povedat, da pri zategu ročne zavore plin navadno vsaj za kratek čas spustiš, s tem težo preneseš naprej in pomagaš zadku dodatno zdrsniti, reakcija na volanu je tako imenovan countersteer in pravšnji odmerki plina za kontrolirano drsenje...

ROČNA VIDEO 1 660kb

ROČNA VIDEO 2 500kb

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LIFT OFF OVERSTEER

Lift off oversteer...tistim ki znajo angleško, že ime pove dosti...
Zopet je poanta tehnike zmanjševanje podkrmarjenja oziroma doseganje prekrmarjenja.
Pri vstopu v ovinek sunkovito oziroma hitro spustimo stopalko plina in s tem prenesemo težišče na prednji del avtomobila...
Sprednjim kolesom tako povečamo oprijem, zadnji pa ga izgubijo, podobno kot pri LFB, samo da tukaj ne zaviramo...
Ko spustimo plin, bo avto načeloma začel drseti z zadkom, proti zunanjem robu ovinka in potrebno bo delo z volanom, popravki morajo biti karseda gladki(smooth) in TOČNI!!! Če volan odviješ preveč v kontra, bo avto potegnilo proti zunanji strani ovinka in takrat se boste res spotili, če boste avto hoteli rešiti še pred ograjo...
Ko želite avto ujeti, velja natančno delo z volanom in plin...

Ta način se imenuje tudi Kansei drift, seveda pri zadnjem pogonu, ker načeloma drsenju s sprednjim pogonom ne pravimo driftanje...
Reakcijo zadka, lahko potenciramo s pritiskom na zavoro, saj kot je opisano že v LFB intenzivneje prenesemo težo, predvsem pa lahko nekoliko blokiramo zadnja kolesa, kar povzroči kot že rečeno dodatno drsenje zadka...za razliko od LFB tukaj ne tiščimo plina ob vstopu v ovinek. Stvar imenujemo trail braking v kolikor zaviramo pri vstopu v ovinek.

LIFT OFF OVERSTEER VIDEO 600kb

TRAIL BRAKING OVERSTEER(ZAVIRANJE) VIDEO 700kb
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SHIFT LOCK

Fizikalno gledano je stvar podobna kot zaviranju v ovinek, ali pa še bolj drsenju s pomočjo ročne zavore, saj podobno izkoristimo za kratek čas blokirana zadnja(!!!!POGONSKA!!!!) kolesa, da zadek spravimo v drsenje...
Stvar naj bi potekala tako, da pred ovinkom prestavimo prestavo nižje in ne poskušamo ujeti obratov, ampak jih pustimo da padejo! Ko spustimo sklopko, zaradi (pre)nizkih obratov kolesa momentalno skoraj zablokirajo, oziroma se zavrtijo z bistveno manjšo hitrostjo kot je hitrost vožnje, posledica je zdrs zadnjih koles, nadaljujemo pa spet s plinom(pravimi odmerki) in delom z volanom. Ta tehnika je priporočljiva bolj na mokrem, saj se zmanjša možnost poškodb delov prenosa moči, ker je trenje med podlago in gumo ustrezno manjše

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DIRT DROP DRIFT

To je u bistvu drift, kjer namensko driftamo tako, da zadnje gume uidejo čez rob cestišča oziroma asfalta(na bankino-makadam,trava, blato), zato da ohranimo ali dosežemo čimvečji kot drsenja, brez da bi bistveno izgubili hitrost oziroma moč...tehnika je zahtevna, saj je potrebna natančnost, uporabna pa je predvsem pri avtomobilih katerim manjkajo potrebni konji, za ohranjanje hitrosti v driftu...


DIRT DROP VIDEO 280kb
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JUMP OVERSTEER

Jump oversteer pa imenujemo tehniko, pri kateri zdrs zadka dosežemo s prevozom robnika ali bankine z notranjim kolesom v ovinku...S tem gumi oslabimo oprijem do zdrsa...Kaj več tukaj ni za povedat

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
POWER OVER a.k.a POWER SLIDE

Power-over ali power-slide, je po mnenju poznavalcev najlažja in začetna stopnja driftanja, gre zato da v dovolj močnem avtu, z zadnjim pogonom seveda, izkoristimo moč in s pritiskom na plin izzovemo zadek k drsenju...
Med pravimi drifterji še najmanj cenjena tehnika, čeprav je vseeno ni za podcenjevati, vsako je treba obvladat!

ŠE POWER SLIDE VIDEO 700kb
Lepo se vidi, da pred polnim plinom voznik ni imel nikakršnega dela z avtomobilom, v smislu da bi pridrsel že v ovinek...samo poln plin iz ovinka

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DRIFTANJE V OVINEK NAVZDOL...

V ovinek, ki se spušča, torej kjer je cesta navzdol, zaviramo v ovinek, torej uporabljamo tehniko trail braking toliko časa, da začutimo siljenje zadka navzven, nato pa dodamo plin in oddriftamo iz ovinka...
Slika

...IN NAVZGOR

Navzgor pa je stvar malo drugačna, tukaj bi zaviranje v ovinek zaradi vzpenjanja v hrib povzročilo zdrs prednjega dela vozila...Da se temu izognemo, moramo že pred ovinkom dovolj zmanjšati hitrost, obrate izenačiti z uporabo heel&toe, nežno vstopiti v ovinek in nato s plinom doseči oversteer...Na slikici bi dejansko bilo boljše oziroma tudi pravilno, če bi pisalo "understeer may occur from to much speed"
Slika
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Objava tehnike vožnje je sestavljen s strani iKst-a in moje malenkosti, ter je rezultat znanja pridobljenega iz drugih spletnih strani, pregledanih revij in drugega materiala o driftanju ter hitri vožnji ter vožnje same. Nekaj je tudi prevodov z drugih spletnih strani. Objava je nekomercialne narave, posnetki pa so pridobljeni z drugih spletnih strani ali posneti v lastni režiji. Preizkušanje tehnik je seveda na lastno odgovornost, večina filmčkov je delo profesionalnih voznikov na zaprtih poligonih, nekaj pa je tudi amaterskih posnetkov, za amaterskimi vozniki za volanom, ampak na prav tako neobljudenih površinah. Skratka ne ogrožat ljudi zaradi tega članka.

LP, Slide
Understeer is when the driver is scared, oversteer is when the passengers are scared
Vrni se na Tovarna znanja Avtomobilizem.com

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost