Področje namenjeno zbiranju znanja in uporabnih stvari! Obvezno branje za novince!
 
chevy
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1539
Pridružen: Pe maj 02, 2008 1:53 pm

Motorno olje

Napisal/-a chevy Če feb 26, 2009 6:00 pm

Motorno olje

Najboljše je izbrati olje, ki ga predpisuje vaš proizvajalec avtomobila. Pri nas je na splošno znano, da večje je število oz. razpon v SAE-W (Society of Automotive Engineers) - to ne označuje kvaliteto olja ampak termalni razpon zunanje temperature uporabe olja oz. viskoznost olja. To nekako zgleda takole; 10W30 olje ni primerno za uporabo, če so zunanje temperature pod -18°C in ne presegajo +38°C… ampak to nima nobene veze z kvaliteto olja. Po pravilu so 5W olja redkejša od 10W, 20W in so primernejša za uporabo v hladnejših pogojih, ker je olje v hladnejšem okolju gostejše tako, da jih je primerno menjati pred zimo. Npr. 10W olje večina voznikov uporablja, ker je primernejše v zimskih razmerah, ker redko olje hitreje gre skozi celotni mazalni sistem do vitalnih delov in v obzir je potrebno vzeti tudi to, da se 75% obrabe motorja dogaja pri mrzlem zagonu motorja.
Olja za avtomobile se delijo na mineralna, sintetična in delno sintetična.

Razdelitev olj glede na lastnosti:

Sintetična olja
- izdelana so po sintetičnem postopku iz nemineralnih olj (nekatera tudi iz kokosovega olja).

Delno sintetična olja
- izdelana na osnovi mineralnih olj s sintetičnimi aditivi ali pa s Cracking postopkom.

Mineralna olja
- izdelana na osnovi mineralnih olj. Čista mineralna olja praktično ne obstajajo več, saj jim lastnosti izboljšajo z aditivi.

Katere so najpomembnejše lastnosti motornega olja
- zmanjševati trenje (oljni film)
- visok indeks viskoznosti (visoke,nizke temperature)
- odstranjevanje ostankov-katran smole in sposobnost nošenja ostankov (detergentski in disperzijski učinek)
- odpornost na oksidacijo
- zaščita pred korozijo
- zmanjševanje penjenja (pena nima mazalnih sposobnosti)
- nizka točka zgoščevanja ( lažji hladen zagon motorja)
- visoko vrelišče (visoke delovne temp. sodobnih motorjev)

Razdelitev po SEA razredih
Pri mazivih je viskoznost zelo pomembna. Če je viskoznost previsoka potem mazivo ne doseže vseh delov mazalnega sistema. Če je pa prenizka, ni zagotovljeno neprekinjeno nastajanje mazalnega filma.
Viskoznostni razredi so naslednji: SAE 0W,5W,10W,15W,20W,25W,
20,30,40,50,60.
Črka W pomeni Winter = zima.
Razredi 5W, 10W, 15W so primerni za hladnejše podnebje in zimo. Razredi 20, 30, 40 pa za zmernejše podnebje in topel letni čas.
Razreda 50 in 60 sta primerna za vroče podnebje in najtežje delovne pogoje.

Slika

Slika

Poleg tega olja delimo še na:

Enonamenska olja
Ta olja so primerna samo za en viskoznostni razred. Uporabljajo se samo pozimi ali samo poleti. Olje je potrebno menjati glede na letni čas. Mislim, da so taka olja že preživeta in jih večinoma prodajajo samo še za kmetijske stroje.

Multigradna olja
To so olja ki pokrivajo široko območje uporabe in njihova uporaba ni odvisna od letnega časa. Takšna olja so označena z "dvomestna številka W dvomestna številka", npr. 10W40, 15W50 (olja s širšo večnamenskostjo) ali SAE 10W30, 15W40 (olja z ožjo večnamenskostjo).

Kaj dejansko pomenijo viskoznostni razredi: 15W-40, 10W-40, 5W30
Oznake 15W, 10W, 5W, pomenijo viskoznost, ki jo doseže določena vrsta olja pri nizki temperaturi-pozimi. Te številke so zelo pomembne pri hladnem zagonu motorjev v zimskem času. Manjša prva številka pred W-Winter oznako pomeni bolj viskozno olje in s tem je tudi boljše mazanje motorja pri nizki temperaturi.
Meritve t.i. zimske viskoznosti se merijo pri temperaturi -22 stopinj Celzija. Pri tem se meri čas, ki ga potrebuje olje, da prekroži iz karterja skozi motor nazaj v karter.

Dejanski potrebni časi za prekroženje celotnega mazalnega sistema so naslednji:
- olje z oznako 15W-40 = 30sec.
- olje z oznako 10W-40 = 15sec.
- olje z oznako 5W-30 = 7sec.

Standardi
API - ameriški
CCMC - evropski (starejša oznaka)
ACEA - evropski (novejša oznaka)
JASO - japonski
Ameriške vojaške specifikacije (MIL-L), britanske (DEF) in civilne (Caterpillar, Ford, General Motors ...).

API (American Petroleum Institute)
Olja za bencinske motorje so označena s črko S, olja za dieselske pa s črko C. Tema dvema črkama pa slede še črke v zaporedju.
Čim višja je črka tem novejšemu in strožjemu standardu ustreza olje. Primer olje z oznako SA je namenjeno bencinskim motorjem pri lahkih delovnih obremenitvah (čista mineralna olja).. Oznaka SH pa je namenjena oljem za bencinske motorje izdelane po letu 1981, dodano pa je še poostreni preizkus oksidacije, nabiranja usedlin, in tvorjenja trdih delcev, sekvence IIIE in V E. Pri SH specifikaciji so vsi testi podvrženi najstrožjim testnim postopkom. Olje z oznako SG/CD ustreza novejšim in strožjim standardom kakor olje z oznako SF/CC.

CCMC (Communauté des Constructeurs du Marché Commun)
G4 motorna olja za osebna vozila z bencinskim motorjem.
G5 motorna olja za osebna vozila z bencinskim motorjem (lahko tekoča olja)
PD2 motorna olja za osebna vozila z dizelskim motorjem
D4 motorna olja za gospodarska vozila z dizelskim motorjem.
D5 SHPD motorna olja za gospodarska vozila z dizelskim motorjem s podaljšanimi intervali med menjavami olja.
E3-96 UHPD lahko tekoče motorno olje za gospodarska vozila z dizelskim motorjem za doslej najdaljše intervale med menjavami olja
tudi do prevoženih 100.000 km !

- VW 500-01: ustreza zahtevam specifikacije za VAG TDI za neposredno vbrizgavanje črpalka-šoba
- VW 506-01 in VW 506-00: dolgoročna olja odobrene za VAG skupino vozil

Slika

Seveda ne smemo pozabiti na odpadna olja in kako ravnati z njimi.

Kaj so odpadna olja
Odpadno olje je vsako mineralno ali sintetično olje v tekočem ali poltekočem stanju, ki ni več primerno za uporabo, za katero je bilo namenjeno, zlasti:
- hidravlično olje
- motorno, strojno in drugo mazalno olje
- olje ali tekočina za toplotno izolacijo ali prenos toplote
- ladijsko (kalužno) olje
- drugo mineralno ali sintetično olje

Razen odpadnega olja, ki ga njegov povzročitelja najkasneje v dvanajstih mesecih po nastanku mehansko očisti v napravi na kraju nastanka tako, da ga lahko ponovno uporabi za isti namen.

En liter starega odpadnega olja onesnaži do 200 000 litrov pitne vode.
Odpadna olja sodijo med rabljene, vendar ne izrabljene snovi. So še vedno dobrina in imajo svojo tržno vrednost. Ko več ne izpolnjujejo svojega prvotnega namena, vstopajo v svoj drugi del življenjskega ciklusa. Njihove lastnosti omogočajo, da se lahko ponovno uporabijo. Pred uporabo, pa je potrebno organizirano zbiranje.

Kako ravnamo z odpadnimi olji
Ravnanje z odpadnimi olji pomeni predvsem dvoje:
- zbiranje odpadnih olj in
- ponovno uporabo.

Pri zbiranju odpadnih olj je potreben sistem, ki zagotavlja za okolje nemoteče zbiranje odpadnih olj od malih količin v vedno večje. V pravilniku o ravnanju z odpadnimi olji je določena logistika in zahteve za sistem zbiranja odpadnih olj.

Pravilnik o ravnanju z odpadnimi olji
- prevzemno mesto je prostor, kjer so nameščene ena ali več posod za hranjenje odpadnih olj ali njihovo prepuščanje zbiralcu.
- zbiralnica je poseben prostor s posodami za sprejemanje in hranjenje odpadnih olj, kjer imetniki prosto oddajajo odpadna olja in jih zbiralec lahko za okolico nemoteče odpelje.
- zbirni center je objekt ali del objekta s potrebnimi napravami, urejen za začasno skladiščenje in razvrščanje zbranih odpadnih olj ter druge aktivnosti, povezane z njihovim odlaganjem in ponovno uporabo.

Vir: internet, nekaj sem sam napisal.

Za kakršnekoli slovnične in drugačne napake se opravičujem. Ob opozorilu bom popravil.
 
PiWPiW
Novinec
 
Prispevkov: 294
Pridružen: Če avg 14, 2008 6:25 pm
Kraj: Markovec City

Napisal/-a PiWPiW Pe feb 27, 2009 1:52 pm

eno vpršanje glede olj. kdaj se gleda količino olja v motorju? ko je motor mrzel, ko je topel ali kakšnih 15 min po opravljeni vožnji?
 
Uporabniški avatar
abbe
Mojster foruma
 
Prispevkov: 7898
Pridružen: Ne maj 07, 2006 7:48 pm
Kraj: Jesenice

Napisal/-a abbe Pe feb 27, 2009 2:07 pm

tole bi moral v tovarno znanja it
Ni vse res kar napišem
 
Uporabniški avatar
mihaing
Uporabnik
 
Prispevkov: 2870
Pridružen: To okt 21, 2008 9:24 am
Kraj: Slovenc

Napisal/-a mihaing Pe feb 27, 2009 2:11 pm

PiWPiW je napisal/-a:eno vpršanje glede olj. kdaj se gleda količino olja v motorju? ko je motor mrzel, ko je topel ali kakšnih 15 min po opravljeni vožnji?


Ponavadi je tako, da se olje kontrolira ko gre temperaturni kazalec do prve črtke.
 
PiWPiW
Novinec
 
Prispevkov: 294
Pridružen: Če avg 14, 2008 6:25 pm
Kraj: Markovec City

Napisal/-a PiWPiW Pe feb 27, 2009 2:29 pm

ko se začne skala za toploto? v primeru da je čez zgornjo pikico (na palčki) pomeni da je preveč olja in ga je boljše dat ven?
 
Uporabniški avatar
mihaing
Uporabnik
 
Prispevkov: 2870
Pridružen: To okt 21, 2008 9:24 am
Kraj: Slovenc

Napisal/-a mihaing Pe feb 27, 2009 2:50 pm

Ja bolje ga je dati ven, ker če je olje preveč je enako kot da ga ni.
 
chevy
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1539
Pridružen: Pe maj 02, 2008 1:53 pm

Napisal/-a chevy Pe feb 27, 2009 5:41 pm

Jaz gledam količino olja v motorju, ko je mrzel. Olje menjam, ko je mašina čisto malo ogreta oz. počakam kakšnih 20 minut po vožnji. Olje mora zmeraj biti med min. in max.. Nekateri avti imajo dve skali na isti palčki - eno, ko je mrzla mašina in eno, ko je ogreta mašina.

Preveč olja v motorju:
http://www.avtomobilizem.com/forum/view ... 45754f8293
http://www.avtomobilizem.com/forum/view ... 10ee00e342
http://www.avtomobilizem.com/forum/view ... 8d655dbce9
Vrni se na Tovarna znanja Avtomobilizem.com

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost