Področje namenjeno zbiranju znanja in uporabnih stvari! Obvezno branje za novince!
 
Uporabniški avatar
LoCo
Uporabnik
 
Prispevkov: 960
Pridružen: Po jan 05, 2009 6:04 pm

Tuning ABC

Napisal/-a LoCo Če mar 12, 2009 11:16 am

Ker vidim veliko topicov o tem, kako bi folk doma sam čipal avtomobile, kako je vsak drugi pacient doma pravi tuner in ker mam filing, da si večina ljudi na tem forumu predstavlja, da je to nekaj osnovnega in preprostega sem se odločil da bom poskusil vsaj malo luči na tole tematiko posvetit.

Avto o katerem bom govoril v tem specifične primeru je Xxxxxxxxxx Xxxxxx Xxx X. (Za tiste, ki vam bo tema bolj zanimiva lahko debatiramo o specifikah, tu je moj namen samo opisati tuning kot postopek in ne kako probat bit domači tuner, ker nebi rad da me kdo krivi za kakšen ribato, ki ga bo ob svojih kuharijah povzročil)

Najprej bi se dotaknil stvari ki so osnova za uspešno tunanje avtomobila. Strast in čas. Veliko obojega. Najbolj pomemben del tuninga je sigurno strast do tega že v štartu, da bi se človek naučil tega zato, da bo to potem počel za denar, mislim da tak človek ne bo uspešen v tuningu. Še drugi in bolj pomemben element je čas. Tuning avtomobila, če niste izkušen tuner, ki zjutraj zmapira en avto za zajtrk, je lahko frustracija. Mapiranje, logiranje, mapiranje, logiranje. Neomejene količine podtavkov in posledično analiziranje vsega tega. Učna krivulja je strma in kar naenkrat pričakovati, da lahko prebereš par zadev in si pripravljen na tuning avtomobila bi bila ignoranca.

Kot predpogoj za kakršnokoli poseganje v nastavitve avtomobila je potrebno dobro razumeti delovanje motorja - v celoti. Na internetu je tudi o tem neomejena količina podatkov, samo volja do iskanja in branja je potrebna.

No pa začnimo.

Kaj potrebujemo za začetek tuninga ?

1) Laptop in kabel ki se ga priklopi na OBDII oz. katerikoli drugi podatkovni izhod, ki ga avto ponuja. Preko tega bomo pridobivali podatke o delovanju motorja, timingu itd. Več o tem kasneje.

2) Širokopasovna lambda nameščena pred katalizator. (Lahko tudi po katalizatorju, vendar je treba spet - še malo bolj natančno razumeti koliko katalizator vpliva na podatke ki jih bomo odčitali) Lambda je en izmed najbolj uporabnih inštrumentov, ki jih lahko imate dodatno v avtomobilu. Jaz jo imam v avtu na vidnem mestu, kjer lahko vedno bedim nad razmerjem zraka in bencina.

3) Software za logiranje in tuning. Imen programov nebi navajal, ker se mi zdi slaba ideja.


Ok, imamo vse kar rabimo, kako zdej načipamo tole za 200 konjev?
No, konje nazaj v štalo. Najprej začnemo z logiranjem avtomobila. Zbiramo podatke o delovanju motorja, obenem zbiramo tudi podatke o razmerju mešanice zraka in bencina. Ko imamo podatkov dovolj da smo prepričani, kje je prostor za izboljšanje, začnemo s popravki.

Stvari, ki jih spreminjamo pri osnovnem tuningu turbo motorja so Timing, AFR(Air-to-Fuel-Ratio) in pa boost (tlak turbine).

Glede na modifikacije na avtomobilu določimo tlak turbine, ki ga želimo imeti. Količina boosta, ki ga bo motor preživel je odvisna od veliko faktorjev (moč ojnic, batov, tesnila glave, odmičnih gredi, velikosti zajema zraka, velikosti izpuha, kvaliteto bencina itd.). Po domače povedano, vsako stvari povezano z motorjem je treba vzeti v račun pri izbiri količine boosta. Nekateri avtomobili imajo glede na zmogljivosti in zgradbo motorja zelo konzervativno nastavljen tlak turbine, nekateri pa so že v štartu dosti na meji zaradi določenih delov motorja. (Ne bom navajal avtomobilov, ker se mi zdi nesmiselno).

No pa recimo da smo si izbrali željen boost, na enega izmed načinov (ecu/boost controller, itd) smo nastavili da turbina pritisne določen tlak zraka v motor. Pripravljeno imamo osnovno mapo glede na modifikacije in začnemo z logiranjem.

Slika

Takole izgleda logiranje v programčku, ki ga uporabljam jaz. Iz teh podatkov se potem lahko odločim v katero smer grem naprej s tuningom.

Začnemo s tuningom AFR-jev. Cilj mape je da pri peak boostu (trenutek ko je tlak turbine najvišji) zadanemo razmerje 11.5:1 - 11.7:1 in potem do rdečega polja razmerje pade na kakšnih 10.8:1 - 11:1. (Opomba: razmerja niso enaka za vse avtomobile. Vse to je odvisn od izdelave motorja, direktnega vbrizga bencina itd.)

Primer AFR mape:
Slika

Ko ujamemo AFR-je tja kamor jih hočemo začnemo še s timingom. Timing oz. predvžig je dejansko število stopinj pred TDC (top dead center - položaj bata v najvišjem položaju) pri katerih svečka prižge mešanico zraka in bencina. Prezgodaj nastavljen vžig bo pomenil detonacijo (knock oz. klenkanje), prepozno nastavljen vžig bo pomenil nepopolno izgorevanje, kajenje in pokanje iz izpuha in pa predčasno uničevanje svečk, prav tako pa bo motor imel zaradi tega manj moči, ker moč izgorevanja v batu ni izkoriščena tako kot bi želeli.

Nato se igramo še s Timingom. Več timinga je več konjev, je osnovno pravilo ki velja pri vsemu temu. Primer timing mape izgleda takole:

Slika

Po igračkanju z mapo do točke kjer je timing najvišji, brez da avto klenka, ponovno preverimo in ponastavimo AFR-je. Ko vse to štima in je boost tak kot treba, timingi na višku in AFR-ji na svojem mestu lahko avtomobilu rečemo da je stunan do konca, si oddahnemo in si enega prižgemo.

Pa še en splošni nasvet v svetu tuninga. Pri nakupu delov za svoj avto si vzamite kot pravilo tole:

- Hitro
- Zanesljivo
- Poceni
Izberi si 2 od teh.

Lep pozdrav vsem skupaj,
Aleš

P.S.
Opozorilo: Tole sem spisal samo zato, da poskusim malo razložit zadeve, kaj, kako in zakaj. Veliko stvari v temu opisu je ZELO posplošenih in posledično za neuka površnih.
O tveganju in neželjenih učinkih se posvetujte s svojim tunerjem.
Edmunds.com je napisal/-a:Mitsubishi made a decision when developing its Evo X to go upscale. No longer was it good enough to kick Subaru's ass. Now it wanted to go after the big players in the sport sedan market.


Slika
 
Uporabniški avatar
adis
Uporabnik
 
Prispevkov: 8095
Pridružen: To jan 30, 2007 1:47 pm
Kraj: Ljubljana

Napisal/-a adis Če mar 12, 2009 11:52 am

premikam v tovarno znanja :arrow:

debata poteka na tem linku
http://www.avtomobilizem.com/forum/view ... hp?t=67834
Vrni se na Tovarna znanja Avtomobilizem.com

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost