Zimske, letne ali "celoletne"?
Objavljeno: So nov 05, 2011 12:41 am
Menjavati letne in zimske pnevmatike ali uporabljati celoletne pnevmatike?
Nisem strokovnjak s področja gumarstva niti avtomobilizma, zato vzemite spodnje besedilo le v razmislek. Sem pa po naravi precej skeptičen do stvari ki jih slišim (preberem po avtomobilističnih forumih v tem primeru) in k stvarem pristopim s čimveč dejstvi. Tudi k dilemi o gumah.
Problem: Zakon nam predpisuje, da je treba pozimi uporabljati zimsko opremo. Tudi s stališča varnosti je verjetno smiselna uporaba letnemu času bolj primernih gum. Za Megana, s katerim se z ženo prevažava imam torej naslednje alternative:
A. Poleti se vozim z letnimi, pozimi pa z zimskimi gumami
B. Skozi celo leto se vozim z zimskimi gumami
C. Skozi celo leto se vozim z letnimi gumami, v pritljažniku imam pozimi še verige v primeru snega (in da zadostim zakonu)
D. Skozi celo leto se vozim s celoletnimi pnevmatikami
Definicije:
Zimske pnevmatike: Pnevmatika s snežinko v trikotniku. Oznaka M+S ne pomeni nujno zimske pnevmatike (link), je pa zakon tako ohlapen, da se M+S šteje za zimsko opremo (četudi gre za letno M+S gumo).
Letne pnevmatike: Pnevmatike za uporabo poleti, brez snežinke v trikotniku.
Celoletne pnevmatike: Pnevmatike s snežinko v trikotniku, vendar je sestava gume nekje vmes med letnimi in zimskimi; namenjene vožnji v vseh sezonah (oznake npr all season; all terrain ipd)
Začetne postavke:
A. Zakon (ZVCP, 114. člen) in Pravilnik o napravah in opremi vozil predpisuje (za osebna vozila; primorci izvzeti) zimsko opremo med 15. 11. In 15.3. oz. v zimskih razmerah Kot zimska oprema se štejejo zimske pnevmatike z najmanj 3mm profila ALI letne pnevmatike z najmanj 3mm profila in verige v priboru.
B. Nisva divja voznika, ne zahtevam maksimalne kakovosti za vsako ceno (želiva pa gume, ki »odpustijo« kako nepazljivost na cesti; sem z gorenjske, zato hočem za svoj denar čim višjo vrednost. Hkrati sem tudi nekoliko len in se mi ne hodi vsako leto na servis menjavat pnevmatik (torej ne izključujem možnosti podzavestnega biasa proti alternativi D). Nekoliko dam tudi na varnost, precej, seveda, na ekonomičnost. Ekologija v spodnji analizi ne bo upoštevana (manjša količina gumenih odpadkov oz manj izpustov CO2 pri določenih alternativah bodo eksternalije).
C. V hiši imam zadnjo besedo jaz; odloča pa žena [nerelevantno]
D. Letno sva v 201 za bencin porabila 1991 eur (ja, točno – evidenca by wife:-) oz naredila dobrih 20.000 km
Dejstva:
Pnevmatike niso poceni. Tipične cene pnevmatik srednjega ranga so v območju med 60 in 100 eur (spletne trgovine).
Letne gume so optimalne za toplo vreme. Pozimi imajo slabši oprijem kot zimske pnevmatike, še posebej v snegu. Pod 7°C guma zatrdi in je oprijem bistveno slabši.
Zimske pnevmatike imajo sestavo gume tako, da omogoča optimalen prijem tudi v zimskih razmerah (sneg, nizke temperature). Guma zatrdi pri bistveno nižjih temperaturah kot letna. (http://www.tyres-online.co.uk/images/wi ... nter6a.jpg) Uporaba poleti pomeni hitrejšo obrabo in slabši oprijem kot letne pnevmatike
Karakteristike gum, ki jih upoštevam v analizi so: ekonomičnost (nižja poraba bencina pri pnevmatikah z nižjim kotalnim uporom), glasnost (ja, predvsem zimske gume bolj »brnijo«), oprijem (v suhem, v mokrem in v snegu/ledu); vrstni red naštevanja ne odraža pomembnosti.
Strošek menjave štirih pnevmatik pri vulkanizerju: 30 eur dvakrat letno. Izgubljenega časa ne upoštevam. Če bi kupil še en komplet platišč. tega stroška ne bi bilo.
Cena verig spikes-spiders (http://www.spikes-spiders.com/195-60-15; enostavne za uporabo, kdo se bo pa v 3. Tisočletju še matral z zarjavelimi »ketnami« je okoli 300 eur; Ok, v Leclercu se dobi tudi običajne ketne za 20 eur.
Starost pnevmatik vpliva na njihove karakteristike. Testi so pokazali (http://www.motorevija.si/l3.asp?L1_ID=34&L2_ID=1257), da pnevmatike stare do 6 let delujejo optimalno, pnevmatike, starejše od desetih let pa so že precej slabše.
Analiza:
Direktni stroški alternativ: predpostavim 12-letno časovnico; ne želim uporabljati gum, starejših od 6 let; predpostavim, da se gume obrabijo v 4 letih (oz zdržijo 8 polletnih sezon)
A-Zimske in letne: strošek nabave gum (V 12 letih rabim dva kompleta letnih in dva kompleta zimskih): 4x2x2x80=1280 eur; vsakoletna menjava: 12x2x30=720 eur (strošek menjave lahko zmanjšam z nabavo 4 platišč: 200eur). Skupaj 2000 eur oz 1480 eur če nabavim platišča in gume menjam sam.
B-zimske: strošek nabave gum (V 12 letih rabim tri komplete) 4x3x80=960 eur. Dodam še strošek menjave = 2x30 eur. Skupaj: 1020 eur
C-letne in D-celoletne imata enake stroške – 1020 eur.
Posredni stroški alternativ – nižja poraba bencina. Ta strošek je zelo težko oceniti; verjetno je najnižja poraba pri celoletni uporabi letnih pnevmatik oz. ob menjavanju zimskih in letnih gum; Privzamem, da je strošek za gorivo pri variantah B-zimske in D-celoletne za 4% večji od variant A-zimske in letne ter C-letne. Ta vrednost je maksimalna razlika v porabi bencina pri testu (http://www.motorevija.si/l3.asp?L1_ID=34&L2_ID=932) različnih tipov pnevmatik; 4% pri najini letni porabi znese 0.04x1991x12 = 956 eur v 12 letih. Poudarjam, da je verjetno bolj od tega, ali uporabljaš pnevmatiko izven njene optimalne sezone poraba odvisna od znamke pnevmatike (http://www.4x4wire.com/maintenance-hint ... -resitance); energy-saver gume lahko imajo do 4% nižjo porabo kot potratnejše pnevmatike. Pa še to – prenizek tlak v pnevmatikah ima še večji vpliv – tja do 6% (http://eartheasy.com/move_fuel_efficient_driving.html).
Oprijem: OK, jasno je, da so poleti optimalne poletne, pozimi pa zimske gume. Kaj pa vmes? Načeloma imamo v Sloveniji štiri sezone: zimo, pomlad, poletje in jesen. Varianta A-zimske in letne je torej optimalna v dveh sezonah, varianta B-zimske oz. C-letne v eni, varianta D-celoletne pa v dveh (pomlad, jesen). Hmm, če pogledam na ta način je paradigma menjanja zimskih in letnih gum malce omajana – če pa s celoletnimi prav tako ujamem dve optimalni sezoni)...
http://www.meteo.si/met/sl/climate/diagrams/ljubljana/
In katera situacije so kritične: sneg , dež in nizka temperatura. Torej brez večjih zadržkov črtam alternativo C-letne, saj je oprijem pozimi (pod 7°C) preslab. Zagotoviti je torej treba zadosten oprijem pozimi (ustrezni varianti sta A in B, pa tudi D-celoletne z nekoliko kompromisa). Sledi deževna jesen, kjer optimum (verjetno) dosežejo all-season gume (varianta D), varianti A in B pa z nekoliko kompromisa. Nezanemarljiva pa je tudi poletna količina padavin, zato je potrebno upoštevati oprijem poleti – optimalna izbira je varianta A-letne, vprašljiva pa varianta B-zimske.
Primerjava all-season gum s povprečnimi letnimi/zimskimi je tule: http://global.hankooktire.com/Tech/h730_test_8.pdf
Zaključek: Katera alternativa je optimalna? Kakor za koga. Jaz sem izbral varianto D-celoletne, zato ker (tako kot menjavanje zimskih in letnih) je optimalna v dveh sezonah (pomlad in deževna jesen) in (upam) zagotavlja še dovolj oprijema tudi poleti in pozimi. Prihranek v 12 letih je okoli 1000 eur (predvsem na račun menjav pnevmatik dvakrat letno), da ne omenjam časa pri vulkanizerju. Povečani porabi goriva se lahko izognem z ustrezno izbiro znamke pnevmatik.
Sem se odločil prav ali narobe? Zanimajo me vaša mnnenja….
LP, Klemen
Nisem strokovnjak s področja gumarstva niti avtomobilizma, zato vzemite spodnje besedilo le v razmislek. Sem pa po naravi precej skeptičen do stvari ki jih slišim (preberem po avtomobilističnih forumih v tem primeru) in k stvarem pristopim s čimveč dejstvi. Tudi k dilemi o gumah.
Problem: Zakon nam predpisuje, da je treba pozimi uporabljati zimsko opremo. Tudi s stališča varnosti je verjetno smiselna uporaba letnemu času bolj primernih gum. Za Megana, s katerim se z ženo prevažava imam torej naslednje alternative:
A. Poleti se vozim z letnimi, pozimi pa z zimskimi gumami
B. Skozi celo leto se vozim z zimskimi gumami
C. Skozi celo leto se vozim z letnimi gumami, v pritljažniku imam pozimi še verige v primeru snega (in da zadostim zakonu)
D. Skozi celo leto se vozim s celoletnimi pnevmatikami
Definicije:
Zimske pnevmatike: Pnevmatika s snežinko v trikotniku. Oznaka M+S ne pomeni nujno zimske pnevmatike (link), je pa zakon tako ohlapen, da se M+S šteje za zimsko opremo (četudi gre za letno M+S gumo).
Letne pnevmatike: Pnevmatike za uporabo poleti, brez snežinke v trikotniku.
Celoletne pnevmatike: Pnevmatike s snežinko v trikotniku, vendar je sestava gume nekje vmes med letnimi in zimskimi; namenjene vožnji v vseh sezonah (oznake npr all season; all terrain ipd)
Začetne postavke:
A. Zakon (ZVCP, 114. člen) in Pravilnik o napravah in opremi vozil predpisuje (za osebna vozila; primorci izvzeti) zimsko opremo med 15. 11. In 15.3. oz. v zimskih razmerah Kot zimska oprema se štejejo zimske pnevmatike z najmanj 3mm profila ALI letne pnevmatike z najmanj 3mm profila in verige v priboru.
B. Nisva divja voznika, ne zahtevam maksimalne kakovosti za vsako ceno (želiva pa gume, ki »odpustijo« kako nepazljivost na cesti; sem z gorenjske, zato hočem za svoj denar čim višjo vrednost. Hkrati sem tudi nekoliko len in se mi ne hodi vsako leto na servis menjavat pnevmatik (torej ne izključujem možnosti podzavestnega biasa proti alternativi D). Nekoliko dam tudi na varnost, precej, seveda, na ekonomičnost. Ekologija v spodnji analizi ne bo upoštevana (manjša količina gumenih odpadkov oz manj izpustov CO2 pri določenih alternativah bodo eksternalije).
C. V hiši imam zadnjo besedo jaz; odloča pa žena [nerelevantno]
D. Letno sva v 201 za bencin porabila 1991 eur (ja, točno – evidenca by wife:-) oz naredila dobrih 20.000 km
Dejstva:
Pnevmatike niso poceni. Tipične cene pnevmatik srednjega ranga so v območju med 60 in 100 eur (spletne trgovine).
Letne gume so optimalne za toplo vreme. Pozimi imajo slabši oprijem kot zimske pnevmatike, še posebej v snegu. Pod 7°C guma zatrdi in je oprijem bistveno slabši.
Zimske pnevmatike imajo sestavo gume tako, da omogoča optimalen prijem tudi v zimskih razmerah (sneg, nizke temperature). Guma zatrdi pri bistveno nižjih temperaturah kot letna. (http://www.tyres-online.co.uk/images/wi ... nter6a.jpg) Uporaba poleti pomeni hitrejšo obrabo in slabši oprijem kot letne pnevmatike
Karakteristike gum, ki jih upoštevam v analizi so: ekonomičnost (nižja poraba bencina pri pnevmatikah z nižjim kotalnim uporom), glasnost (ja, predvsem zimske gume bolj »brnijo«), oprijem (v suhem, v mokrem in v snegu/ledu); vrstni red naštevanja ne odraža pomembnosti.
Strošek menjave štirih pnevmatik pri vulkanizerju: 30 eur dvakrat letno. Izgubljenega časa ne upoštevam. Če bi kupil še en komplet platišč. tega stroška ne bi bilo.
Cena verig spikes-spiders (http://www.spikes-spiders.com/195-60-15; enostavne za uporabo, kdo se bo pa v 3. Tisočletju še matral z zarjavelimi »ketnami« je okoli 300 eur; Ok, v Leclercu se dobi tudi običajne ketne za 20 eur.
Starost pnevmatik vpliva na njihove karakteristike. Testi so pokazali (http://www.motorevija.si/l3.asp?L1_ID=34&L2_ID=1257), da pnevmatike stare do 6 let delujejo optimalno, pnevmatike, starejše od desetih let pa so že precej slabše.
Analiza:
Direktni stroški alternativ: predpostavim 12-letno časovnico; ne želim uporabljati gum, starejših od 6 let; predpostavim, da se gume obrabijo v 4 letih (oz zdržijo 8 polletnih sezon)
A-Zimske in letne: strošek nabave gum (V 12 letih rabim dva kompleta letnih in dva kompleta zimskih): 4x2x2x80=1280 eur; vsakoletna menjava: 12x2x30=720 eur (strošek menjave lahko zmanjšam z nabavo 4 platišč: 200eur). Skupaj 2000 eur oz 1480 eur če nabavim platišča in gume menjam sam.
B-zimske: strošek nabave gum (V 12 letih rabim tri komplete) 4x3x80=960 eur. Dodam še strošek menjave = 2x30 eur. Skupaj: 1020 eur
C-letne in D-celoletne imata enake stroške – 1020 eur.
Posredni stroški alternativ – nižja poraba bencina. Ta strošek je zelo težko oceniti; verjetno je najnižja poraba pri celoletni uporabi letnih pnevmatik oz. ob menjavanju zimskih in letnih gum; Privzamem, da je strošek za gorivo pri variantah B-zimske in D-celoletne za 4% večji od variant A-zimske in letne ter C-letne. Ta vrednost je maksimalna razlika v porabi bencina pri testu (http://www.motorevija.si/l3.asp?L1_ID=34&L2_ID=932) različnih tipov pnevmatik; 4% pri najini letni porabi znese 0.04x1991x12 = 956 eur v 12 letih. Poudarjam, da je verjetno bolj od tega, ali uporabljaš pnevmatiko izven njene optimalne sezone poraba odvisna od znamke pnevmatike (http://www.4x4wire.com/maintenance-hint ... -resitance); energy-saver gume lahko imajo do 4% nižjo porabo kot potratnejše pnevmatike. Pa še to – prenizek tlak v pnevmatikah ima še večji vpliv – tja do 6% (http://eartheasy.com/move_fuel_efficient_driving.html).
Oprijem: OK, jasno je, da so poleti optimalne poletne, pozimi pa zimske gume. Kaj pa vmes? Načeloma imamo v Sloveniji štiri sezone: zimo, pomlad, poletje in jesen. Varianta A-zimske in letne je torej optimalna v dveh sezonah, varianta B-zimske oz. C-letne v eni, varianta D-celoletne pa v dveh (pomlad, jesen). Hmm, če pogledam na ta način je paradigma menjanja zimskih in letnih gum malce omajana – če pa s celoletnimi prav tako ujamem dve optimalni sezoni)...
http://www.meteo.si/met/sl/climate/diagrams/ljubljana/
In katera situacije so kritične: sneg , dež in nizka temperatura. Torej brez večjih zadržkov črtam alternativo C-letne, saj je oprijem pozimi (pod 7°C) preslab. Zagotoviti je torej treba zadosten oprijem pozimi (ustrezni varianti sta A in B, pa tudi D-celoletne z nekoliko kompromisa). Sledi deževna jesen, kjer optimum (verjetno) dosežejo all-season gume (varianta D), varianti A in B pa z nekoliko kompromisa. Nezanemarljiva pa je tudi poletna količina padavin, zato je potrebno upoštevati oprijem poleti – optimalna izbira je varianta A-letne, vprašljiva pa varianta B-zimske.
Primerjava all-season gum s povprečnimi letnimi/zimskimi je tule: http://global.hankooktire.com/Tech/h730_test_8.pdf
Zaključek: Katera alternativa je optimalna? Kakor za koga. Jaz sem izbral varianto D-celoletne, zato ker (tako kot menjavanje zimskih in letnih) je optimalna v dveh sezonah (pomlad in deževna jesen) in (upam) zagotavlja še dovolj oprijema tudi poleti in pozimi. Prihranek v 12 letih je okoli 1000 eur (predvsem na račun menjav pnevmatik dvakrat letno), da ne omenjam časa pri vulkanizerju. Povečani porabi goriva se lahko izognem z ustrezno izbiro znamke pnevmatik.
Sem se odločil prav ali narobe? Zanimajo me vaša mnnenja….
LP, Klemen