Stran 2 od 6

Objavljeno: Pe apr 23, 2010 9:34 am
Napisal/-a juhica
torej je zakljucek da v tem testu sirsa guma bolje drzi ampak ne zaradi same sirine ampak zaradi zmesi, konstrukcije, mogoce celo profila, ki je pri sirsi gumi boljsi? a je tko?

Objavljeno: Pe apr 23, 2010 9:44 am
Napisal/-a montezemolo
kaj je tle za filozofirat. širša guma = večja površina v stiku s podlago = boljši oprijem

Objavljeno: Pe apr 23, 2010 9:46 am
Napisal/-a Energetik81
montezemolo je napisal/-a:kaj je tle za filozofirat. širša guma = večja površina v stiku s podlago = boljši oprijem

Sploh ni res, površina je ista, samo enkrat je pravokotnik daljši vzdolžno, drugič pa prečno. Pri enaki masi avta in tlaku v gumah.

Tako nekako kot je napisal juhica, ja. Ker je guma širša ima večjo površino za hlajenje, kar pomeni da je zmes lahko mehkejša in zaradi tega se poveča koeficient lepenja.
Če pa bi bila zmes enaka kot pri ožjih (trša), bi bil oprijem praktično enak.

Ponavadi so širše gume kombinirane še z večjo colažo, kar pomeni nižje bočnice in s tem manj zvijanja v ovinkih.

Objavljeno: So apr 24, 2010 9:18 am
Napisal/-a marecare1
Letos sem bil na Michelinovem testiranju,dimenzije so bile podobne,spredaj 225/40r18 in zadaj 245/40r18-prav zanimivo,na novi BMW-evi trojki.Z Michelinom sem se ustavil po 26,7 m-kaj pa to?Zanimiv podatek a ne.lp

Objavljeno: Ne jun 20, 2010 8:06 am
Napisal/-a INFINITI
AMeriški Car and driver je testiral bolj natančno.
VW Golf; isti model gume isti model platišč za večje velikosti

http://www.caranddriver.com/features/10 ... -tech_dept

Objavljeno: Po jun 21, 2010 11:03 am
Napisal/-a Energetik81
Zanimiv člančič. No, torej res, da je optimalno neko območje širine/premera gum. Vse kar je širše ali ožje, je slabše. Vendar kljub temu, če pogledamo tabelo, je razlike v bočnem oprijemu med 195/65/15 in 225/40/18 ZELO malo. Močno dvomim, da povprečen voznik zazna razliko med 0,83 in 0,89 G bočnega pospeška...
Tudi pri pospeševanju do 100km/h gre za 0,3 s razlike, kar je prav tako človek s svojimi čutili ne zazna.
Torej glede na vse to je praktično največji učinek večjih feltn in širših gum vizualen in pa večja poraba.

Objavljeno: Pe jun 25, 2010 1:43 pm
Napisal/-a ~toMmy~
Energetik81 je napisal/-a:
INFINITI je napisal/-a:To pa zaradi nosilnosti ter razlike v hitrostnem indexu. Namreč ta 185 bi se pri določeni obremenitvi in hitrosti lahko že luščila ter topila, med tem ko bi se 225 šele dobro segrela in opravljala svojo nalogo. Širša guma istega proizvajalca in tipa ima vedno mehkejšo zmes, ker je njena hladilna površina večja in si potem lahko to privoščijo brez prevelike obrabe in pregrevanja pnevmatike - zato pa tudi je posledično višji kotalni upor pri takšnih gumah.

Tole imaš prav. Ampak še vedno pa velja, da če bi bila zmes in profil enaka, bi bila komaj kakšna razlika med večjo in manjšo šrino. Sem ogromno prebral o tem in mislim, da je bila splošna ugotovitev, da obstaja nek razpon širine gume, kjer je oprijem optimalen (pri določenem avtu seveda). Vse kar je širše/ožje od tistega razpona dimenzij, je slabše.


Tu je point, obstajajo OPTIMALNE dimenzije za določene avte in pika. Recimo 19" na starem cliotu bo naredilo več škoda kot koristi. Za mojega golfa je pri 130KM verjetno 17" nek optimum, 16" je optimum če upoštevaš stroške/učinek. Z 18" bi po mokrem s pol profila že plaval na vsaki lužici in mi nebi čisto nič koristile.

Potem je tu še ultimativna neumnost tega testa. Te Energy so totalno sranje od gume, v 16" na golfu 6 že po suhem nimajo nobenega oprijema v primerjavi z isto veliko Turanzo al pa OptiGripom.

Mogoče bi celo najbolj realno bilo primerjat najboljše gume določenih razredov med sabo. Lahko tudi cenovno primerljive, recimo kaj je bolje, najboljše 16" ali ene slabe 18". Vglavnem od tega testa ne vidim nobene konkretne koristi...

Objavljeno: Pe jun 25, 2010 1:55 pm
Napisal/-a ~toMmy~
Energetik81 je napisal/-a:Zanimiv člančič. No, torej res, da je optimalno neko območje širine/premera gum. Vse kar je širše ali ožje, je slabše. Vendar kljub temu, če pogledamo tabelo, je razlike v bočnem oprijemu med 195/65/15 in 225/40/18 ZELO malo. Močno dvomim, da povprečen voznik zazna razliko med 0,83 in 0,89 G bočnega pospeška...


S prvim delom se strinjam, bočni oprijem merjen z G silo je pa neumnost, meriti bi morali hitrost v zavoju, ki je že med 15 in 16 colami popolnoma drugačna...

Objavljeno: Pe jun 25, 2010 8:11 pm
Napisal/-a lancia hf
Če bom predolgo bral tole, bojo imeli vsi dirkalni yugoti hmalu 205 širine gume, in ma da čez ovinek "poči" vsako dirkalno micko.

Objavljeno: So jun 26, 2010 9:23 pm
Napisal/-a Energetik81
~toMmy~ je napisal/-a:bočni oprijem merjen z G silo je pa neumnost, meriti bi morali hitrost v zavoju, ki je že med 15 in 16 colami popolnoma drugačna...

Ni neumnost, z vsakim kompletom gum so vozili po istem ovinku (mislim da krožišču), dokler jih ni odneslo. In z odčitanjem max bočnega pospeška se povsem natančno določi, katera guma je boljša. Če veš premer ovinka, si pa lahko hitrost izračunaš iz tega pospeška.

Objavljeno: So jun 26, 2010 9:36 pm
Napisal/-a ~toMmy~
Energetik81 je napisal/-a:
~toMmy~ je napisal/-a:bočni oprijem merjen z G silo je pa neumnost, meriti bi morali hitrost v zavoju, ki je že med 15 in 16 colami popolnoma drugačna...

Ni neumnost, z vsakim kompletom gum so vozili po istem ovinku (mislim da krožišču), dokler jih ni odneslo. In z odčitanjem max bočnega pospeška se povsem natančno določi, katera guma je boljša. Če veš premer ovinka, si pa lahko hitrost izračunaš iz tega pospeška.


Ne vem kako je z dejansko izmerjeno G silo in kako se točno fizika obnaša v tem primeru, imam pa eno kmečko razlago. Teoretično se sicer tvoja razlaga sliši zelo fino ampak v praksi je po moji kmečki pameti drugače. Če greš v isti ovinek recimo s 100km/h s 15" in 17"(posledično večja širina in širši kolotek, kar pomeni tudi boljše težišče), boš s 17" čutil dosti manj bočne sile oz. greš s 17" lahko občutno hitreje v ovinek, da boš občutil takšno silo kot imajo 15" pri 100km/h.

Kakorkoli že je z G silo, hitrost v ovinku je v praksi s širšo gumo nekih normalnih dimenzij(ki posledično večinoma pomeni tudi razširjen kolotek) večja kot z ožjo. Prav tako se mejna hitrost poveča tudi z manjšim ET-jem in sila, ki jo občutiš v avtu se pri isti hitrosti zmanjša.

Objavljeno: So jun 26, 2010 9:48 pm
Napisal/-a lizard
Ah Tomy :), če boš ti peljal en enak ovinek s 100 km/h vedno po enaki liniji pa najsibodi to s fičekom, bagerjem ali letalom bo G sila, ki deluje na tvoje telo v vseh treh primerih enaka - seveda v primeru, da nobeden ne zdrsne iz ovinka ven. Očitno si malo prešprical fiziko v OŠ :-P.

Širše gume pa omogočijo v ovinku večjo hitrost, posledično pa je večja tudi G sila, ki deluje v ovinku na avto, na tebe, itd... G sila je namreč gravitacijska sila, ki v ovinku oz. kroženju nasprotuje centrifugalni sili, ki pa je usmerjena v središče.


Predstavljaj si da v vodoravni legi vrtiš kroglico na vrvici, hitreje boš vrtel z večjo silo bo kroglica silila ven iz središča (torej iz tvoje roke). Če boš vrtel dovolj hitro bo G sila tako velika da se bo vrvica pretrgala. Nato zamanjaš vrvico za debelejšo (iz enakega materiala) in bo le ta zdržala večjo G silo (se pravo jo boš lahko vrtel še hitreje) predno se utrga. Evo enako zdaj velja za gume, le da imamo tu širše in ožje gume.

Objavljeno: So jun 26, 2010 10:23 pm
Napisal/-a Energetik81
lizard, tako je in nič drugače. Sicer je pa enostavna formula za izračunat hitrost iz bočnega pospeška in radija ovinka:
v = sqrt(posp * 9,81 * r) [m/s]
Torej če greš z 0,8G skozi ovinek s polmerom 30m, imaš hitrost 55km/h. S skirojem al pa avionom, kot je napisal lizad :)

Objavljeno: So jun 26, 2010 10:25 pm
Napisal/-a ~toMmy~
lizard je napisal/-a:Joj joj Tomy kakšne pišeš:), če boš ti peljal en enak ovinek s 100 km/h vedno po enaki liniji pa najsibodi to s fičekom, bagerjem ali letalom bo G sila, ki deluje na tvoje telo v vseh treh primerih enaka - seveda v primeru, da nobeden ne zdrsne iz ovinka ven. Očitno si malo prešprical fiziko v OŠ :-P.

Širše gume pa omogočijo v ovinku večjo hitrost, posledično pa je večja tudi G sila, ki deluje v ovinku na avto, na tebe, itd... G sila je namreč gravitacijska sila, ki v ovinku oz. korženju nasprotuje cetrifugalni sili, ki pa je usmerjena v središče.


Predstavljaj si da v vodoravni legi vrtiš kroglico na vrvici, hitreje boš vrtel z večjo silo bo kroglica silila ven iz središča (torej iz tvoje roke). Če boš vrtel dovolj hitro bo G sila tako velika da se bo vrvica pretrgala. Nato zamanjaš vrvico za debelejšo (iz enakega materiala) in bo le ta zdržala večjo G silo (se pravo jo boš lahko vrtel še hitreje) predno se utrga. Evo enako zdaj velja za gume, le da imamo tu širše in ožje gume.


Toliko razumem fiziko, ravno v OŠ sem šel tudi na tekmovanje iz fizike, pa še Zoisovo so mi polj dali! :D

Ampak dejansko občutiš večjo silo - te bolj meče ven iz sedeža z manjšo colažo oz. ožjim kolotekom pri isti hitrosti. Mogoče zato, ker se avto manj nagiba ali v čem je fora? Vglavnem v vsakem primeru je razlika v hitrosti v ovinku dosti bolj občutna, kot dajo slutiti navedeni podatki o G sili in kar je povdaril Energetik in to je bistvo mojega razmišljanja. G sila ni ravno najbolj reprezentativen podatek v tem primeru(tudi zato, ker se pri legi ponavadi orientiramo po hitrosti in ne po G sili) ;)

Objavljeno: So jun 26, 2010 10:37 pm
Napisal/-a ~toMmy~
Energetik81 je napisal/-a:Zanimiv člančič. No, torej res, da je optimalno neko območje širine/premera gum. Vse kar je širše ali ožje, je slabše. Vendar kljub temu, če pogledamo tabelo, je razlike v bočnem oprijemu med 195/65/15 in 225/40/18 ZELO malo. Močno dvomim, da povprečen voznik zazna razliko med 0,83 in 0,89 G bočnega pospeška...
Tudi pri pospeševanju do 100km/h gre za 0,3 s razlike, kar je prav tako človek s svojimi čutili ne zazna.
Torej glede na vse to je praktično največji učinek večjih feltn in širših gum vizualen in pa večja poraba.


Evo da še enkrat razjasnim s čim se ne strinjam iz čiste logike in izkušenj, fizika gor al pa dol. Čeprav so razlike v izmerjeni G sili navidezno majhne, povprečen voznik še kako zazna razliko pri legi v ovinku med 15 in 18 colami. To je DEJSTVO.

Objavljeno: So jun 26, 2010 10:37 pm
Napisal/-a lizard
Spet ne :).

Kot sva ti oba z energetikom povedala sta hitrost in G sila sorazmerna. Torej z večjo hitrostjo prevoziš ovinek večja G sila bo delovala na avto, ne gled na gume, obliko vozila, maso avto, itd...

S širšimi gumami, ki imajo tudi boljši oprijem, se bo avto kvečjemu bolj nagibal, ker bo zmožen nek ovinek prevoziti z višjo hitrostjo oz. G silo. Nagib avta pa zmanjšujemo s tršimi fedri, amortizerji, ARB-ji, stabilizatorji,... (nikakor pa z gumami). Njegovo težišče pa z nižanjem avta. Vse to nam spet omogoči hitrejši prehod ovinka, torej z večjo G silo.

Na tem testu so domnevam merili G silo pri kateri guma oz. avto zdrsne iz ovinka, torej je vse en drek če bi namesto G sile napisali hitrost pri kateri je guma zdrsnila. Enako kot prej za moj primer s kroglico na vrvici, le da bi tam merili hitrost oz. G silo pri kateri se vrvica pretrga.


~toMmy~ je napisal/-a:Evo da še enkrat razjasnim s čim se ne strinjam iz čiste logike in izkušenj, fizika gor al pa dol. Čeprav so razlike v izmerjeni G sili navidezno majhne, povprečen voznik še kako zazna razliko pri legi v ovinku med 15 in 18 colami. To je DEJSTVO.


Seveda, da zazna ker lahko ovinek prevozi hitreje, z večjo G silo, brez da bi avto izgubil oprijem/začel drseti.

Objavljeno: So jun 26, 2010 10:49 pm
Napisal/-a Jerch_
kot je rekel lizar.. iz formule se razbere, da je v zgoraj omenjenem testu na golfu ne glede na nam neznano hitrost jasno, da je bila hitrost z 19" le par odstotkov višja kot pri 15". enako so razlike med posameznimi colami zanemarljive (v odstotkih seveda).
pač vsakemu je jasno, da na dirkališču vstop v ovinek s 117km/h ali s 110km/h predstavlja veliko razliko profesionalnemu vozniku.

Objavljeno: So jun 26, 2010 11:01 pm
Napisal/-a lizard
Nekaj še glede občutenja. Recimo če vzamemo človeka s 100 kg, ki prevozi en ovinek z 0,83 G s 15" kolesi, in potem enak ovinek še z 0,89 G in 19" kolesi, bo občutil razliko 6 kg bočno na svoje telo.

Na sam občutek dobre lege vpliva tudi zvijanje pnevmatike, nizkopresečne 19" se precej manj zvijajo kot 15". Z višjo colažo gume poanvadi tudi "štrilijo" bolj ven, kar pomeni, da se avto obnaša kot da je malenkost širši, kar spet dobro vpliva na lego. Vse to voznik potem dojame, kot da se je lega zelo izboljšala, v realnosti pa gre za nekaj čisto malega.

Objavljeno: So jun 26, 2010 11:07 pm
Napisal/-a ~toMmy~
lizard je napisal/-a:Spet ne :).

Kot sva ti oba z energetikom povedala sta hitrost in G sila sorazmerna. Torej z večjo hitrostjo prevoziš ovinek večja G sila bo delovala na avto, ne gled na gume, obliko vozila, maso avto, itd...

S širšimi gumami, ki imajo tudi boljši oprijem, se bo avto kvečjemu bolj nagibal, ker bo zmožen nek ovinek prevoziti z višjo hitrostjo oz. G silo. Nagib avta pa zmanjšujemo s tršimi fedri, amortizerji, ARB-ji, stabilizatorji,... (nikakor pa z gumami). Njegovo težišče pa z nižanjem avta. Vse to nam spet omogoči hitrejši prehod ovinka, torej z večjo G silo.

~toMmy~ je napisal/-a:Evo da še enkrat razjasnim s čim se ne strinjam iz čiste logike in izkušenj, fizika gor al pa dol. Čeprav so razlike v izmerjeni G sili navidezno majhne, povprečen voznik še kako zazna razliko pri legi v ovinku med 15 in 18 colami. To je DEJSTVO.


Seveda, da zazna ker lahko ovinek prevozi hitreje, z večjo G silo, brez da bi avto izgubil oprijem/začel drseti.


Dejansko si komaj po zadnjem postu dojel o čem govorim. Energetik je napisal, da povprečen voznik NE ZAZNA velike razlike med 15 in 18 colami, dejansko jo pa ZAZNA in to kar konkretno. To je vse kar sem najprej trdil in si na koncu potrdil, pa če vzamemo za primer milion kroglic na vrvici :D Trdil sem tudi, da je rezultat podan v G sili neumnost, kar je tudi resnica, saj si velika večina voznikov iz G sile bolj malo predstavlja in tudi tisti, ki se jim da preračunavat hitrost, so redki. :D

Glede nagiba avta si tudi spregledal eno dejstvo! Kot prvo sem o nagiabnju avta govoril pri isti hitrosti in nikoli nisem omenjal maksimalnega nagiba kot ti! Z večjo colažo načeloma spremeniš tudi širino koloteka in s tem se avto pri isti hitrosti tudi manj nagiba.

Dejansko je problem v tem, da moje trditve obračaš po svoje in ne v tem da se nebi strinjal. No ali pa tako nejasno pišem... :?

Objavljeno: So jun 26, 2010 11:23 pm
Napisal/-a lizard
Ne ti si govoril, da širše gume zmanjšajo delovanje sile na tebe oz. avto. To je poplnoma narobe povedano, Newton se pa obrača v gorbu :).

G sila pove več kot hitrost. Namreč te gume bodo vedno recimo zdrsnile pri tej imerjeni G sili, medtem če bi napisal da zdrsnejo pri 120 km/h, to ne pove nič, ker bi lahko bil ovinek 90 stopinjski lahko pa 10.

Tako, da še enkrat najbolj važno tu - G sila je odvisna od hitrosti s katero prevoziš ovinek, samo in zgolj od tega. Širše gume pa omogočajo višje maksimalne G sile, s aktero lahko prevoziš ovinek - torej omogočajo višjo hitrost pri prehodu ovinka.


Širina koloteka je več ali manj zanemarljiva. Ljudje ki imajo malo bolj izostrene čute, zaznajo ravno obratno, da se z dobrimi in širšimi gumami avto bolj nagiba, saj omogočajo hitreješe prehode skozi ovinke.


Številke oz. meritve povejo več kot človeški čuti. Zato bolj verjamem meritvam G sili kot tvojemu občutku, sploh če greš iz zimskih 15 na letne 19.