Stran 1 od 4

Vzdrževanje akumulatorjev

Objavljeno: To nov 06, 2007 6:39 pm
Napisal/-a lisko
Ker se bliža zima in ker ste v eni temi skor stepli zakaj NE MAZAT klem, ker vam avti ne vžigajo....

Zanimivo branje:


Splošno o rabi akumulatorjev

Akumulatorske baterije seveda potrebujejo vzdrževanje. V prvi vrsti je pri svinčevo - kislinskih baterijah potrebno preverjati nivo elektrolita - nivo slednjega mora vedno biti nad zgornjim robom celičnih paketov ali plošč. Dolivati se sme le destilirano vodo. Baterijska pola morata biti vedno čista in suha, mazanje z mastjo je celo škodljivo, ker mast zaradi kapilarnega efekta počasi "zleze" med pol in sponko ter povzroča slab stik. Pred vgradnjo nove baterije je potrbno očistiti sponki, če sta iztrošeni jih je poterbno zamenjati. Priporočljivo je seveda, da se z ustreznim testerjem vsaj enkrat letno ali ob servisu preveri dejansko stanje baterije oz. njena zmogljivost. Na bateriji je poleg nazivne napetosti in kapacitete naveden še preizkusni tok in normativ, npr. 360 A (EN). Ta podatek nam podaja zmogljivost baterije pri določenem zagonskem toku in nizki temperaturi. Tester običajno izmeri prevodnost baterije ter s posebnim algoritmom izračuna zmogljivost. Zavedati se je potrebno, da bateriji ob padcu temperature za 20 stopinj Celzija zmogljivost pade za več kot 50 %. Ob lepem vremenu lahko avto še normalno vžge, čim pa stisne zima pa je zgodbe konec. Običajno je dovoljen padec zmogljivosti do 30 %, kar je več pomeni, da bo potrebno baterijo zamenjati z novo. Druga pomembna meritev je meritev polnilne napetosti, ki se mora v obremenjenem stanju gibati v območju od 13,8 V do največ 15 V. Optimalna polnilna napetost se giblje med 14,2 V do 14,4 V, kar je manj povzroča težave z napolnjenostjo, kar je več povzroča pregrevanje in plinjenje baterije ter izgubo elektrolita. Pomemben je še padec napetosti med zagonom - napetost se ne sme sesesti na manj kot 9 V pri brezhibni bateriji, večji padci pomenijo mehansko okvaro zaganjalnika ali celo motorja.

Baterija običajno izpade zaradi štirih razlogov:

1. sulfatiranje plošč: vzrok je izpraznjenje baterije pod 12,4 V. Če se baterija izprazni pod to mejo, jo je potrebno takoj napolniti. Če je ne napolnimo, je lahko baterija v roku 48 ur zanič, saj se plošče dobesedno izolirajo s sulfatnim slojem. Sulfatni sloj se sicer da razbiti z napetostnimi sunki, vendar le v kontroliranem okolju. V avto vgraditi delno izpraznjeno baterijo je narobe, saj se v avtu lep čas ne bo napolnila, še posebaj ne pri mestni vožnji. Torej: pred vgradnjo baterijo napolniti! In kako polniti: najbolje z inteligentnim polnilcem, če pa tega ni na voljo pa s tokom, ki je enak desetini kapacitete 14 ur (npr. baterija 55 Ah; tok 5,5 A, čas polnjenja 14 ur; pred polnjenjem preveriti nivo elektrolita)

2. Kratki stik celic: do kratkega stika običajno pride zaradi previsokega toka porabnikov (npr. pokvarjeni zaganjalnik), nepravilnega polnjenja ali nabiranja mulja na dnu baterije. Nepopravljiva napaka, pogojena z obratovalnimi pogoji ali staranjem.

3. Prekinitev medceličnih povezav: vzrok je tovarniška napaka. Nepopravljiva napaka, pogojena s tehnologijo varjenja mostičkov.

4. Padec zmogljivosti: zaradi sulfatiranja, izpadanja aktivne mase, pomanjkanja elektrolita ali napak pri polnjenju pride do padca zmogljivosti. Težavo lahko preprečite s pravilnim vzdrževanjem baterije ter kontrolo obratovalnih pogojev.

In še par besed okoli nakupa nove baterije: baterijo kupite le pri trgovcu, ki je ustrezno opremljen z znanjem in opremo. Baterija mora biti sveža, vsekakor pa ne starejša od 6 mesecev. Pravilno je, da trgovec baterijo pred prodajo kupcu preizkusi ter kupcu poda preizkusni protokol, s katerega je razvidno, kakšna je zmogljivost baterije in kako je napolnjena. Izkušnje kažejo, da je večina baterij nepravilno skladiščena.

In katero baterijo izbrati: sam stavim na domačega proizvajalca, ki je po kakovosti v svetovnem vrhu, na trgu pa obstaja še vrsta dobrih, manj dobrih, pa tudi slabih baterij. Ne želim izpostavljati določenih blagovnih znamk, dobro pa je vedeti, da znana firma ni jamstvo za kakovost.

Na koncu še opozorilo: na trg prodirajo AGM (VRLA) in GEL baterije, ki imajo določene posebnosti pri uporabi in vzdrževanju. Izredno kritično je tudi polnjenje. Če koga zanima še kaj več naj se javi.

Seveda je priporočljivo baterijo občasno popolnoma napolniti, baterijo se na tak način ciklira, pa tudi razbije morebitni sulfatni sloj, ki se je zaradi delne izpraznjenosti pričel formirati. Vsekakor pa je pred polnjenem potrebno preveriti, če se polnjenje sploh izplača - crknjena baterija je zgolj crknjena baterija, polnjenje je ne bo obudilo.



Kar se vzdrževanja baterij tiče je zadeva naslednja:

večkrat so napisi "Brez vzdrževanja", "Wartungsfrei" ali "Maintenance free" zavajajoči. Vsak svinčevo - kislinski akumulator, to pomeni tisti, ki ima na vrhu vidne nekakšne pokrovčke ali čepe, ali pa ima vgrajeno magično oko za nadzor gostote elektrolita, je potrebno vzdrževati v smislu kontrole nivoja elektrolita. Baterije "Brez vzdrževanja" imajo pokrovčke prelepljene z nalepko, kar uporabnika dovede do razmišljanja, da gre za "suhi" akumulator. Temu ni tako. Pri teh tipih so celični paketi vstavljeni nekoliko globlje v baterijsko posodo, kar pomeni, da je rezerva elektrolita večja ter zadošča za približno 5 let normalnega delovanja. Ker pa polnilna napetost že nekaj časa ni več pravilnih 14,2 do 14,4 V (proizvajalci vozil so zaradi čedalje večje porabe električne energije težavo kompenzirali z dvigom napetosti tudi do 15 V!) baterija nenehno plini, kar povzroča izgubo elektrolita. In tako je sicer dobro načrtovani akumulator zaradi nevzdrževanja v dveh do teh letih zanič. Torej: odstranite nalepke, odvijte čepe, dolijte destilirano vodo in nič drugega (V NOBENEM PRIMERU KISLINE, "AKUMULITA" ALI ČESA PODOBNEGA!), in baterija bo brez težav živela še vrsto let.

Edine baterije, kjer je posoda hermetično zaprta so GEL in AGM (VRLA) baterije. Pri zadnjih je posoda nenehno pd nadtlakom, varnostni ventil pa v primeru napake odpre posodo pri 2 barih. Nadtlak je potreben zaradi procesa rekombinacije v bateriji. AGM baterij so čedalje pogostejše v vozilih, predvsem tam, kjer se baterija vgrajuje v kabino, pa na motornih koles in skuterjih, saj se elektrolit ne more politi. Teh baterij SE NE SME ODPIRATI!.



24 V bateriski pari

Pri 24 V baterijskih parih pride no naslednjega problema: slabša baterija ima večjo notranjo upornost, in ker sta obe vezani v serijo, skozi obe bateriji teče prenizek polnilni tok. Iz tega razloga je izpravna baterija vedno premalno napolnjena, kar povzroči padec napetosti na njenih sponkah in pojav sulfatiranja. Dobra baterija počasi crkuje, dokler nista obe bateriji popolnoma zanič. Pred vgradnjo baterij v neko 24 V vozilo je tako nujno obe bateriji preizkusiti oz. opraviti "uparjanje". Kot sem že zapisal, odstopanje zagonskih tokov mora biti manjše od 10 % (npr. bat.1 1000 A (EN), bat. 2 1100 A (EN)).

Da bi za silo preveril, kaj se z baterijama dogaja, pri delujočem motorju in povišanih vrtljajih pomeri napetosti na posamezni bateriji. Napetosti morata biti približno enaki, skupna polnilna napetst pa se mora gibati med 27,6 V in 29,6 V.

Še nekaj, kar je za uporabo v delovnih strojih pomembno: tovrstni stroji (traktorji, kombajni, bagerji, kiperji idr.) vozijo po terenu, se tresejo in vibrirajo, običajno so tudi temperaturne spremembe zelo visoke oz. bistveno večje, kot sicer. če kupuješ baterije, obvezno kupi HD izvedbo, ki ima celice bolje fiksirane od standardne izvedbe. HD izvedba je tako odpornejša proti vibracijam, in tako ni nevarnosti izpadanja aktivne mase iz plošč.

Objavljeno: To nov 06, 2007 6:50 pm
Napisal/-a JEREMIJA79
Oni lahko pišejo kar čjo jest sem kleme namazal z mastjo in mi je držal brez problema 6 let. :tomidelej:

Objavljeno: To nov 06, 2007 6:54 pm
Napisal/-a lisko
JEREMIJA79 je napisal/-a:Oni lahko pišejo kar čjo jest sem kleme namazal z mastjo in mi je držal brez problema 6 let. :tomidelej:


Vem vem sej jaz tud :) Drugič pa ne pa tud ni blo blema.....Ampak kot zanimivo branje sem prilimal.

Objavljeno: To nov 06, 2007 6:54 pm
Napisal/-a Patrik_A3
fotru pa 7 let pa brez da bi s čemerkoli namazal!

Objavljeno: To nov 06, 2007 7:05 pm
Napisal/-a JEREMIJA79
lisko je napisal/-a:
JEREMIJA79 je napisal/-a:Oni lahko pišejo kar čjo jest sem kleme namazal z mastjo in mi je držal brez problema 6 let. :tomidelej:


Vem vem sej jaz tud :) Drugič pa ne pa tud ni blo blema.....Ampak kot zanimivo branje sem prilimal.


Edino pravilno mene nič ne moti.Je pa res da večina ljudi ki te stvari piše še v življenju ni videla akumulatorja od blizu.Pa še neki jest bi takoj ko bi kupil nov avto s takimi klemami bi jih zamenjal. :jao:

Objavljeno: To nov 06, 2007 8:32 pm
Napisal/-a myster
če čez zimo ful pade temp. in zmogljivost akumulatorja, zakaj potem akumulator ne vgrajujejo v notranjost avta...v kabini je zihr par stopinj topleje

Objavljeno: To nov 06, 2007 8:48 pm
Napisal/-a JEREMIJA79
myster je napisal/-a:če čez zimo ful pade temp. in zmogljivost akumulatorja, zakaj potem akumulator ne vgrajujejo v notranjost avta...v kabini je zihr par stopinj topleje


Včasih so jih recimo audi 100 l.93 ga je imel pod zadnjo klopjo. :tomidelej:

Objavljeno: To nov 06, 2007 8:59 pm
Napisal/-a Marsovček
Če avto celo noč stoji na prostem, ne bo razlike v temperaturi kabine in motornega prostora. V primeru krajšega postanka je pa tudi pod havbo verjetno topleje kot v potniškem prostoru :idea: .

Objavljeno: To nov 06, 2007 8:59 pm
Napisal/-a RpDany
jaz sn prvo spuco dol dal gor na + in - potem pa
namazo mast gor. in (koga poznam) je tudi daval to gor in ni blo nic narobe.
Itak pa da ne das kr eno mast (za jedilno ipd.) ampak ono ko mora bit.

Lp

Objavljeno: So nov 10, 2007 1:12 pm
Napisal/-a Niva13
Patrik_A3 je napisal/-a:fotru pa 7 let pa brez da bi s čemerkoli namazal!


x2 in to od Tople zaprti sistem

Objavljeno: So nov 10, 2007 1:20 pm
Napisal/-a Karletto
nona je mela v VW hrošč tud pod klopjo

Objavljeno: So nov 10, 2007 1:27 pm
Napisal/-a JEREMIJA79
Karletto je napisal/-a:nona je mela v VW hrošč tud pod klopjo


Ja hrošči so ga tud meli pod klopjo. :tomidelej:

Objavljeno: So nov 10, 2007 1:32 pm
Napisal/-a lisko
Včasih so aku. oblagali s stiroporom in ne vem čem še vse.....

Je pa ena finta za vžig v hudem mrazu za stare dizle. Kak daš kontakt ( brez da čakaš grelne) takoj štartaš ene 5-10 sekund vžgal tko ne bo ker ga nisi predgrel ampak zaradi kemijske reakcije in ogromnega toka se aku začne segrevat....počakaš minuto in akumulator se segreje. V drugo ima dost večjo moč vžiganja.

velja seveda za dober aku.

Objavljeno: So nov 10, 2007 2:49 pm
Napisal/-a monster_d
myster je napisal/-a:če čez zimo ful pade temp. in zmogljivost akumulatorja, zakaj potem akumulator ne vgrajujejo v notranjost avta...v kabini je zihr par stopinj topleje


Renault scenic, citroen picasso, citroen c8 itdd... da nem napamet nekaj nasteval, majo doloceni avti pac notr jih, ze z casa hroscov...
Vecinoma so problemi pri menjavi akomulatorja, moras demontirat sedez itd...

Drugace pa priporocam da pregledate oz dotocite tekocino akomulatorja usako leto, namrec sem kupo leto in pol nazaj nov akomulator, kateri je bil v uporabi eno leto, grem ga dat filat, se pred tem pa sem na sreco pogledal kolko vode ima notr, ugotovim pa naslednje da je skoro 1liter falilo :twisted: , Zaj al je pri novem ce malo notri nalite destilirane vode al pa res eni pac tolko pozerejo.
Aja avto pa ni bil dizl, niti kakega ojacevalca nimam, tak da nevem od cesa je bil tak suh.

lisko mas kako idejo.

Objavljeno: So nov 10, 2007 3:50 pm
Napisal/-a Pero
Monster:

''odprti'' akumulatorji vedno malo švicajo. Če je poraba vode pretirana sta ponavadi 2 vzroka. Pokvarjen regler ki daje preveliko napetost ali pa slabo mesto montaže in previsoka temperatura (bližina ispuha, itd).

Drugače pa ne vem zakaj se dobijo celo specijalne masti za kleme? In ali je avtor siguren v izraz ''kapilarni efekt''. Ne rečem da je vsaka mast dobra ampak pravilno mazanje ne more škodit!. Pa še ene par stvari je tam ki se jih lahko diskutira, pa se mi neda.

Objavljeno: So nov 10, 2007 4:25 pm
Napisal/-a blind3k
jaz mam še prvi akumolator noter, nikoli dolita voda, je pa zgoraj ta omenjeno magično oko, kjer vidiš če je vse OK ali je potrebno napolnit ali celo zanič.

kleme niso nič namazane, tako da že vedo zakaj niso mazali...

Objavljeno: So nov 10, 2007 5:44 pm
Napisal/-a TrijoAdijo
blind3k je napisal/-a:kleme niso nič namazane, tako da že vedo zakaj niso mazali...


Točno tako....

Objavljeno: So nov 10, 2007 5:44 pm
Napisal/-a Mad
blind3k je napisal/-a:jaz mam še prvi akumolator noter, nikoli dolita voda, je pa zgoraj ta omenjeno magično oko, kjer vidiš če je vse OK ali je potrebno napolnit ali celo zanič.

kleme niso nič namazane, tako da že vedo zakaj niso mazali...

... Meni je na Audi A4 stalno metalo vodo ven iz akumulatorja - prevelika temperatura v motornem prostoru in sem vsake toliko moral doliti vodo, da ne zvije celic ... (Turbo motor) ... L.p. Mad

Objavljeno: So nov 10, 2007 5:49 pm
Napisal/-a blind3k
moj ma aku. zadaj v prtljažniku

Objavljeno: So nov 10, 2007 5:51 pm
Napisal/-a Mad
lisko je napisal/-a:Včasih so aku. oblagali s stiroporom in ne vem čem še vse.....

Je pa ena finta za vžig v hudem mrazu za stare dizle. Kak daš kontakt ( brez da čakaš grelne) takoj štartaš ene 5-10 sekund vžgal tko ne bo ker ga nisi predgrel ampak zaradi kemijske reakcije in ogromnega toka se aku začne segrevat....počakaš minuto in akumulator se segreje. V drugo ima dost večjo moč vžiganja.

velja seveda za dober aku.
... tak šok ga lahko tudi uniči ... ker so celice zmrznile in lahko so ko ti potegneš naenkrat ves razpoložljivi tok iz njih v stiku ... bolje je dat kak mali uporabnik pod napetost recimo radio ali kako lučko v kabini ... po pol minute startaš normalno ... L.p. Mad