V spodnjih fotografijah in kratkih opisih bom predstavil način kako sem se jaz lotil obnove trikrakega volana za osebno vozilo znamke BMW. Volan je letnik 2001 vzet iz osebnega vozila BMW serije 3. Tako sem jaz naredil, verjetno obstajajo tudi drugi načini.
Hvala za branje
Lep pozdrav
Dani
Usnjen volan datum proizvodnje 19.4.2001,prevoženih nekaj čez 200 tisoč kilometrov.Volan je brez airbaga in je dosti obrabljen, kar se bo videlo iz naslednjih fotografij. Volan paše v osebna vozila BMW tip 3,5,X3 in X5. Na volanu še manjkajo zgornji plastični pokrov in spodnji pokrov, ki pa je v različnih materialih (plastika,les,brušeni aluminij).

Desni izrabljeni krak,največ zaradi palcev.

Levi izrabljeni krak in zgornji del obroča.

Tako izgleda desna spodnja stran.

Zgornji rob volana, kjer največkrat držimo roke.Izraba je zelo vidna saj črne barve v kateri je bil volan skorajda ni več.

Spodnji kraki, kjer je usnje že razpokalo.

Pogled od zadaj.

Tako naslednji postopek je sledeči. Staro usnje na volanu se "razpara" oziroma odreže ali olupi dol kakor se vzame besednjak. Pomagamo si z priročnim orodjem za šivilje s katerim prerežemo stare šive.

Tam kjer je volan zašit lepo previdno razrežemo in stare šive ven potrgamo. Ko smo to končali nato enostavno staro usnjeno prevleko katero bomo nadomestili z novo slečemo iz volana dol.

Ko staro usnjeno prevleko slečemo dol nam ostane gumijast volan. Gumijast obroč volana nato očistimo s čistilom, da postrgamo sledove industrijskega lepila, ki je ostalo na obroču volana. Obroč volana postrgamo z brusnim papirjem, da vse sledove lepila izbrišemo in tako podlago kvalitetno pripravimo na kasnejše novo usnje usnje. Uporabimo lahko katerikoli brusni papir, ki ga imamo pri roki.

Staro usnjeno prevleko ne zavržemo stran saj jo bomo kasneje potrebovali za izrez nove. Imenovala se bo "šablona" in nam bo služila kot model za naslednje volane tega tipa.

Staro usnje položimo na novo in ga obrišemo ter natančno prerišemo. Mere morajo biti natančne, kajti samo tako bomo ponovno dobili orginalen kos usnja. Prvo zarišemo manjši kos, ki je na spodnji strani volana.

Ko smo usnje obrisali na novo, ga lepo odrežemo s škarjami. Ob strani, kjer je zarisano s črtami odrežemo malo več, kajti višek usnja potrebujemo pri šivanju z drugim večjim kosom usnja, tako da bomo dobili celoto (obroč). Postopek opisa v nadaljevanju.

Ko smo usnje izrezali ga primerjamo s starim kosom, če se vse ujema. Ker smo prej natančno izbrali meritve, odstopanja ni. Razlika v kvaliteti je očitna.

Za zgornji del volana prav tako staro usnje položimo na notranjo stran novega usnja, podlogo si pripravimo in ga lepo obrišemo ter večkrat natančno premerimo. Ker je staro usnje na volanu že bilo raztegnjeno v postopku šivanja, moramo novi kos usnja skrajšati in ga odrezati krajšega. Kajti pri nategovanju usnja na volanu se bo novo usnje občutno raztegnilo in bomo prišli na velikost starega. V primeru, da izrežemo isto velikost kot kot staro usnje bomo dobili "višek" usnja in s tem bodo nastale gubice na volanu.

Ko smo usnje izrezali ga nastavimo na volan, lepo "nategnemo" da ni gubic in si nekoliko pomagamo s samolepilnim trakom da ostane na mestu. Pri tem morebitna odstopanja odrežemo s škarjami. Večkrat izrezani kos pregledamo in pomerimo na volanu. Zelo pomembni so stiki usnja na notranji strani volana z drugim kosom usnja. Usnje se ne sme dotikati ampak med njima mora biti približno od 0,5 do 1cm razmaka, da bomo kasneje ko bomo volan šivali ročno, ta da kosa z zategovanjem združili skupaj in tako dobili popolno ujemanje.

Na zunanji strani oziroma obroču volana se lepo vidi, da je usnje napeto in bo tako tudi ostalo po zaključnem šivanju. Notranja stran, ki je ohlapna se bo zašila ročno z drugim kosom. Postopek sledi v nadaljevanju.

Spodnji del, ki smo ga odrezali kot prvi kos, pa bomo po natančnih in preciznih meritvah zašili s šivalnim strojem in ga združili z večjim kosom ter ga nato nataknili nazaj na volan. Če smo pravilno zašili in natančno izmerili se bo usnje lepo napelo in sedlo na obroč volana.

S pomočjo šivalnega stroja zašijemo na notranji strani dva kosa usnja skupaj, tako da bomo dobili obroč. Usnje zašijemo naravnost, uporabimo pa standardne šive na razmaku 0,5cm. Uporabimo lahko kateri koli šivalni stroj, le da ima iglo in nit za usnje. Šivamo počasi z občutkom.

Ko smo usnje zašili na dveh straneh spodaj novo usnjeno prevleko nataknemo nazaj na volan, da se lepo uleže. Nova usnjena prevleka se mora na volan natakniti skoraj s silo, kajti mora biti manjša od obsega volana. Če smo pred tem pravilno izmerili in odrezali usnje potem bomo novo prevleko volana nataknili s silo na volan in tako dobili lepo napeto usnje, kar nam bo vnaprej omogočalo, da ne bodo nastale gubice.

Takole izgleda spodnji del volana ko smo zašili usnje skupaj. Šivi so ravni, usnje pa lepo trdno zašito skupaj.

Ko zašijemo dva kosa usnja skupaj na notranji strani ostane "višek" usnja zaradi stika dveh kosov. Ta višek odrežemo stran ampak ne preveč, da nebi poškodovali samih šivov. Višek usnja nato skrijemo v utor volana, ki ga moramo pred tem izrezati.

Volan pred izrezom označimo, kjer želimo zarezati. nato z olfa nožem zarežemo dva kolobarčka širine nekje 0,5cm.

Ko smo izrezali utor ga nekoliko popravimo, da dobimo lepo enakomerno obliko. Ta utor nam bo kasneje služil kot skrivališče za odvečno usnje.

Ko smo urezali utor nato ponovno nataknemo nazaj usnjeno prevleko, kjer preizkusimo prej urezani utor. Višek usnja nato zatlačimo v utor, tako nam na zunanji strani usnje, kjer je bilo prej sešito skupaj ne štrli oziroma ni "nagrbičeno". Ni lepo, če je cel volan raven, tam kjer pa usnje zašito skupaj pa vidimo izbokline. Zato se ureže utor in se usnje zatlači noter.

Utora morata biti odrezana enakomerno na vsaki strani, da bosta simetrično enako oddaljena od centra volana. Na vsaki strani sta 6 cm narazen.

Novo usnje nato pripravimo za luknjanje, da nam bo lažje šivati kasneje.Na usnje si narišemo šablono in natančno ter izjemno previdno naluknjamo luknje 0,5 cm narazen in 0,5 cm stran od roba usnja. Na obeh straneh morajo luknje biti identične, da ne bodo šivi postrani.

Luknje navrtamo s luknjačem podobnim na fotografiji. Previdno, ne preveč globoko in enakomerno navrtamo luknje v prej zarisano šablono. To lahko naredimo tudi s šivalnim strojem pri tem pa moramo paziti na hitrost stroja. Kajti v primeru napake celoten projekt pade v vodo.

Ko končamo izgleda usnje nekako takole.Luknje so enakomerno razporejene, kar nam bo kasneje omogočilo lažje šivanje.

Usnje nato damo nazaj na volan in krake ob strani zalepimo s sekundnim ali drugim lepilom ker želimo da obstanejo na mestu. Pri tem odpravimo gubice in neravnine, ker želimo, da kraki izgledajo ravni, napeti.

Usnje šivamo z različnimi iglami, lahko so zakrivljene za lažje premagovanje ovinkov ali ravne. Morajo biti samo za šivanje usnja, ker so malo debelejše od navadnih. Nit za šivanje je prav tako debelejša in dosti močnejša od navadne niti za tkanino.

Pri šivanju si pomagamo z dvema iglama vsaka na enem koncu. Šivamo različne tipe šivov, v tem primeru so kros šivi z križanjem navznoter.

Če smo pravilno na začetku projekta izmerili usnje in ga v teku šivanja dobro nategnili ter natančno zarisali luknje za šive potem mora izgledati nekako takole. Šivi so ravni, usnje lepo napeto, gubic ni, stik med dvema koncema usnja na sredini je popoln brez prikrivanja. Skratka uspelo nam je dobro delo.

Če smo nadaljevali po opisanih korakih potem mora volan izgledati nekako takole. Zašiti je potrebno še samo levi spodnji krak in volan je gotov.

Tako ko zašijemo še zadnji krak smo končali. Volan je kar se šivanja tiče končan. Morebitne viške in štrleče nitke od šivov previdno odrežemo stran. Sedaj samo še vgradimo okrasno zaščitno masko na sredino.

Zaščitno okrasno masko na sredini volana pred vgradnjo dobro očistimo od večletne umazanije, ter jo nato premažemo s sredstvom za zaščito plastike. Spodnjo aluminijasto masko pa spoliramo do visokega sijaja. Na sredino samo še vgradimo zračno blazino.

Volan smo končali in končni izdelek z datumom končne obnove 24. 12. 2011 izgleda takole.
Za obnovo smo porabili približno 10 ur dela in veliko mero strpnosti predvsem pa preciznosti.
Hvala da ste skupaj z menoj spremljali moj projekt.








