@Matilda: ne kupuješ štruce kruha, ampak greš v "strošek", ki te bo v naslednjih letih stal več kot 20.000 € (če nameravaš imeti avtomobil nekaj let) in ob predpostavki, da boš za vozilo res dala 12.000 €. Preden začneš hodit na veliko po testnih vožnjah, si preračunaj, ali si 12.000 € sposobna dat za avto (velika razlika je, ali boš avto takoj plačala, ali boš npr. 7 let plačevala kredit + zavarovanje + gorivo + servisi + vzdrževanje). Vse te zadeve namreč potem samo za avtomobil hitro nanesejo tudi 400 € mesečno, kar ni več tako majhen znesek. Če si sposobna dati za avto 12.000 €, potem iščeš vozila !DO 12.000 €, opcijsko je mogoče res lahko kakih 100 € čez, vendar tukaj se zgodba mora končati - še enkrat, nakup avtomobila je ena stvar, vzdrževanje pa druga! To še enkrat si predstavi pred oči, preden kupiš avto

.
Druga stvar je odločitev, na kaj bo tvoj avtomobil šel - letno prevoziti 15.000 do 20.000 km, pa če to to v veliki večini vožnje po vsaj 25 km v eno smer, potem je smotrno razmišljati še o čem drugem, kot samo o bencincu - lahko je dizel, lahko je tudi avto na plin. Pogoj za dizelsko gnano vozilo je, da se večinoma voziš na relacije, kjer lahko avtomobil prepihaš - npr. vožnja po avtocesti, daljša vožnja na relaciji. Novodobni dizelski motorji se namreč soočajo s precejšnjimi težavami glede izpustov raznoraznih snovi - predvsem so problem drobni trdni delci, ki so (baje) strašanko škodljivi. Zato je EURO5 norma motorjev prinesla v dizelske motorje filtre trdih delcev (kratica FAP, DPF,...) zaradi katerih imajo motorji težave, če niso voženi na razdalje - samo takrat namreč saje v filtru zgorijo - če pa se ta filter zabije, potem pa si ob vsaj 1.000 €. Podobno se dizleski motorji dolgo časa ogrevajo, ko pa motor ni ogret, olje ne opravlja idealno svojega dela (mazanje) in to spet ni dobro za motor. Zato odločitev zanj (včasih se najde kakšna dobra ponudba, akcija ko je razlike mogoče 1.000 €), samo v primeru, da so v glavnem v igri relacije. Pa da smo si jasni: če imaš dizla ne pomeni, da bo motor vzel hudič, če se vstaviš po otroka v vrtcu, potem v šparu in pri babici nakar te čaka 80 km avtoceste. Težava je, če te avtoceste ni

. Druga alternativa ti je predelava bencinskega motorja na avtoplin - slabost, ki ti jo prinese plinski sistem, je dodatna težava v prtljažniku (ponavadi odsotnost rezervnega kolesa), servisi na dveh koncih (razen izjem - eni za plinski sistem, drugi za avtomobil), boj za garancijo, plus pa načeloma daljša življenska doba nekaterih delov motorja in nizki stroški vožnje. Nekateri proizvajalci predelavo na plin podpirajo - npr. Fiat Pando je mogoče naročiti s podporo za plin (LPG) - če sem prav bral na forumu, Renault zahteva določenega vgrajelca plinskih sistemov, Peugeot na drugi strani pa odpove vsako garancijo, če vozilo predelaš na plin. Mogoče še to: praviloma so servisi dizelsko gnanih vozil nekoliko dražji od servisev za becinske motorje. Prav tako imajo dizelski motorji zaradi specifike nekaj več delov, ki so dragi za menjavo in lahko odpovedo (turbina, dvomasovni vztrajnik),... Vendar pa tudi pri bencinskih motorjih niso stvari rožnate - zaradi downsizinga (grobo povedano, majhen motorček, velika moč, pogojna nizka poraba) imajo tudi nekateri bencinski motorji turbine - te prepoznaš po imenu turbo v imenu. Zelo znan primer takega motorja so recimo Volkswagnovi TSI motorji. Zgodba okoli njih je podobna dizelskim (le da se ogrejejo prej in porabijo nekaj več goriva). Potem pa imaš še navadne atmosferske motorje (naveden bencinski motor) - to je npr. 1.4 VTI v Peugeotu / Citroenu, pa 1.4 85 KM motor pri Volkswagnu, pa recimo 1.6 16V motor pri Renaultu. Kar pogumno vprašat prodajalca za kakšno vrsto motorja gre

.
Zbiranje informacij za nakup:
-> ceniki vozil na internetu in v salonih so bolj za okras, kot kaj resnega, saj so pri nekaterih cene tako navite, da glava peče. Lep primer ja koncern PSA (Peugeot, Citroen), kjer je cena v ceniku eno, realna cena pa tudi 6.000 € nižja. Super bedarija - od cene avta v ceniku namreč plačaš kasko zavarovanje. Na drugi strani pa ima npr. KIA cene v ceniku, ki praviloma veljajo - razen kakšnih res posebnih akcij in Jokerjev, ki so navedeni v ceniku.
-> okvirne cene dobiš s pomočjo strani
http://www.avto.net-> okvirne podatke o porabi motorja dobiš na strani
http://www.spritmonitor.de. Če ne razumeš nemško, tam zbereš zastavico - tudi angleščino podpira. Obstaja tudi slovenska stran
http://www.poraba.com-> okvirne stroške servisiranja redno zapisujejo zadnje čase na spletni strani
http://www.siol.net, greš pod katergorijo avtomoto, pogledaš test željenega vozila in na dnu so navedeni stroški servisiranja. Primer testa
http://www.siol.net/avtomoto/testi/avtomobili/2012/08/vw_cc.aspx. Porabe na testih novinarjev glej z veliko rezerve (realnost ti je prej omenjena stran), saj navajajo tudi 2L višjo porabo, kot jo ima avtomobil. Splača se tudi vprašati, ali ima motor (pa naj bo to dizelski ali bencinski) jermen ali ketno. Ketna je praviloma vzdržljivejša in se zato menja mnogo manj pogosteje, kot jermeni. Zato so stroški vzdrževanje motorjev s ketno nižji (jermen se menja nekje na vsakih 90.000 do 120.000 km, ketna pa če se prav spomnim nekje nad 240.000 če je potrebno - ne me tu držat za besedo, v spominu od enega prodajalca).
-> če imaš neko spodobno boniteto pri zavarovanju nebo težav, če je nimaš in boš vzela financiranje, dobro preveri, koliko je preplačila kredita in na drugi strani popusta na zavarovanje. Prodajalci delajo dvoje: obljubijo 50% popust na kasko in osnovno, če vzameš financiranje, a ne povedo, da je to 50% popust, kot na ceno zavarovanje brez kakršnegakoli popusta. Primer: ti vzameš v Triglavu Veliki kasko paket - že v štartu dobiš 17% popusta, potem so tukaj še razni komercialni popusti ipd zadeve in razlika med lastnim zavarovanjem in financiranjem ni več tako velika. Prav tako ti v primeru financiranja ne padajo lastni bonitetni razredi. Na drugi strani, če npr. avto plačaš s kešom, prodajalci preizkušajo obljube, da zrihtajo 35% popusta na kasko / osnovno, ne povedo pa, da to velja samo prvo leto - vendar spet pozor, obstajajo izjeme. Če se kje domeniš za popuste, zahtevaj pisno, da ne boš čez 12 mesecev klela. Torej previdno pri odločanju financiranje / lizing / lasten kredit / takojšnje plačilo. Obvezno preračunati kaj se bolj splača. Na papirju je mogoče par €, ko pa preračunaš pa pride do razlike tudi od 1000 do 2.5000 €!
-> pri vsakem vozilu, ti je pomembno kako dolgo imaš splošno garancijo in koliko je doplačila na morebitno podaljšanje ter !!!! koliko km lahko v tem času prevoziš. Za moje pojme neka smiselna doba je do 5 let, npr. KIA s svojo 7 letno garancijo sicer precej vleče, vendar ima na drugi strani drage servise in osebno ne kanim vozit 7 let avtomobila na uradni servis, vendar to je spet stvar osebne odločitve.
-> še zadnja pomembna zadeva: ko greš na ogled vozila, se pripravi, da veš nekaj stvari o avtu (in vidiš ali ti prodajalec nalaga, ali ne), veš kaj vprašat, vej cene in stroške servisiranja - in če ti govori da so servisi 100 €, potem od takega bumberja stran.
-> testne vožnje: če ti nek avtomobil nikakor ne sede, pa naj bo še tako ugoden, ga ne kupuj - saj tudi če boš zaradi nakupa nekaj prihranila, se bo nezadovoljstvo širilo kasneje. Testna vožnja za nakup ne more trajati 5 minut, ampak moraš prevoziti vsaj 200 km vse skupaj, ter mora vključevati kakšen hrib, mesto, avtocesto s klancem - velja jo tudi večkrat ponoviti, pri prvi vožnji si veš navdušen - pri drugi in tretji, pa začneš bolj realno gledati na stvari in odkrivaš neumnosti.
-> če boš kupila bencinca, bi osebno malo pogledal tudi ponudbo testnih / službenih vozil. Je pa tako - tukaj je vozilo rabljeno, ampak ima lahko tudi 1000 prevoženih km in je 1.500 € cenejše. Če gre za vozilo, ki ni že v osnovi nek športen model - npr. športna verzija Renaulta Clio, kakšena Honda Civic, ampak čisto povprečen model, je vsaj za predpostaviti, da se z njim ni pregrdo delalo. Vseeno pa riziko ostaja. Saj veš kater avto gre 100 po makadamu: testni in služben.
-> EURONCAP ti pove varnost avtomobila - število zvezdic - nedolgo nazaj so teste zaostrili, vprašaj prodajalca, ali je trčenje bilo izvedeno po starem standardu ali novem.
-> poleg tega, da vprašaš o zanesljivosti vozila, ti stanje pove, kako dolgo je model na tržišču - modeli ki se prodajajo 5 let imajo (ponavadi) serijske neumnosti prvih serij odpravljene. Dolžina prodaje pa ti gre v nasprotje z EURONCAP točkami (spet ponavadi).
-> če boš gledala cene akcijskih modelov so ti včasih našminkani - primer je Seat Ibiza COPA paket. V njem je sicer dosti zabavnih detajlov, meddrugim pa tudi 16 colska lita platišča dimenzije 215/45/R16. Sej Ibiza s temi gumami res zgleda lepo in ceste se drži kot gokard (zelo pohvalno), vendar pa ti valarji povzročijo en sam kup stroškov: prvič je poraba goriva za vsaj pol litra višja kot bi bila s 15"kami, drugič ni tako poskočna kot je s 15kami, tretjič je manj udobna in četrtič cena novih gum je v nebesih - cena je krepko preko 130 € na komad (pri gumah osebno vedno gledam le pnevmatike ki so na testih ocenjene kot zelo priporočljivo in te cene so meni referenca - pri gumah se ne varčuje: osebno se držim mota, boljše eno colo manše gume, mal slabši izgled, a na drugi strani udobnejša vožnja, nižja poraba ter cenejše gume). Še to: če ne boš imela zimskim gum na ločenih platiščih se ti strošek podvoji,...
Avtomobili ki jih velja preizkusiti: Renault Clio (pozor!: še letos pride nov model), Peugeot 208, Ford Fiesta, Fiat Panda, Fiat Punto, Kia Rio, Hyundai i20, Volkswagen Polo, Škoda Fabia, Toyota Yaris, Chevrolet Aveo, Citroen C3,...
O nekaj modelih lahko napišem nekaj opozoril:
- VW Polo: koncern VW, Audi, Škoda, Seat ima v ponudbi sicer za vožnjo/porabo odličen turbo motor 1.2 TSI s 85 oz. 105 KM. Voziš ga kot dizla, poraba ob pametni vožnji pod 6l na relacije, vendar ima kup težav (namig: beri Popravila in okvare na vozilih, tema TSI motorji). Vendar je iz čreve mogoče razbrati, da je največ težav pri VW - lahko pa je to tudi štos v tem, da je VWjev največ proda. Zato osebno Pola nebi kupil, sicer pa zgleden avto, vendar tudi drag.
- Seat Ibiza: tukaj imaš na voljo samo najmočnejšo izvedenko TSI motorja s 105 KM. Za ibize ni slišati, da so take težave s TSI motorjem, vendar pa: letos je bil izveden Facelift in po salonih se še najdejo modeli pred faceliftom, razlika pa minimalna - kupi faceliftan model, ali zahtevaj konkreten popust na "star model". Računaj tudi na obisk servisne delavnice, saj obstaja nevarnost, da se ti med vožnjo odpre havba - sestra ima Ibizo in je klicana na preventivni pregled. Ima TSI motor, 8.000 prevoženih, o težava ne duha ne sluha.
- Škoda Fabia: tukaj imaš v ponudbi 1.2 TSI motor s 85 KM, kar je dobra izbira. Da bi TSIji nagajali pri Škodah praktično ni informacij. Škoda in Seati so nekaj cenejši od VW.
- za preostale modele preleti mojo temo (so ti posredovali link, sem napisal utrinke glede vožnje nekaterih modelov).
Glede Peugeota 208 in Fieste pa lahko navržem še nekaj informacij:
- 1.4 VTI je naveden atmosferski motor s 95 KM, ki v 208ci zgleden, poraba goriva je pod 6 litrov (AC do 110, relacije z lahko nogo, klima on). V mestu pa nad 7 l, podobno je z AC pri 130. Zamera pa gre menjalniku - ta se pri prestavljanju v 3 in 5 prestavo zatika. Menjalnik ni tako natančen kot v Fiesti. Če ti je 1.4 VTI vrh glave, morda preizkusiš 1.2 VTI s 82 KM, katere bodo avtohiše sedaj začele registrirati - obljublja še nižjo porabo goriva.
- napisala si, da je 208mica draga - že mogoče res po ceniku, sicer pa je (glej spisek serijske opreme in sestavi primerljiv avto) cena ugodna, ko najdeš podobno opremljeno vozilo in prodajalca, ki je doma na zemlji. Konkretneje: avtohiša Kavčič ima zelo ugodne cene - najvišji nivo opreme ALLURE
http://www.avto.net/_AVTO/ad.asp?ID=6117086&show=1 za 12844 €,
http://www.avto.net/_AVTO/ad.asp?ID=6326106&show=1 za 11.700 €. Prehod iz ACTIVE na ALLURE prinese ogromno opreme, res vredno premisleka, če ni ALLURE za vzeti (če je v finančnem dosegu) - vendar pa prinese ALLURE eno nebodigatreba zadevo - 16 colska platišča (ena guma stane 120 € letna, za 15colska pa 70 €...) - predlagam menjavo za 15 colska. A bo Fiesta cenejša: za podobnen seznam opreme ne bistveno, nekaj pa, morda. Pri ACCESS opremi je že klima za doplačilo, brezveze!
- pohvalim lahko avtomatsko klimo s funkcijo SOFT - shladi avtomobil brez burje v avtu učinkovito - avtomatska klima je tukaj res vredna doplačila (paket ACTIVE)
- za moje pojme tisti zaslonček, da pravi čar avtomobilu, zato če se s Touch screenom znajdeš - a must have, sicer nima smisla. Vsekakor pa, če boš kupila 208ko in boš imela noter ta zaslon, 2x preveri preden prevzameš avto, da se odziva povsod - na dveh testnih vozilih ni deloval kot je treba!
- v akcijskih ponudbah avtohiš se najdejo vozila s sončno streho - če ti je zadeva všeč, go for it, vendar opozorilo. Poleti se boš vozila z zaprto streho, ker klima je folga hladiti vozila. Da pa vozilu krasen občutek prostornosti in zračnosti.
- 208mica je !novo vozilo, kar pomeni, da obstaja možnost da imajo kakšne neumnosti, za katere se še ne ve (sam motor je že preizkušen, saj je že nekaj let gost 207mice in C3). Vozilo pa Peugeot prodaja za nemajhno ceno s !PORAZNO garancijo !2 let. Če kupiš vozilo, obvezno podaljšanje za nekaj časa - maximum je na 5 let do 120.000 km za 500 €. Obstaja tudi za manj km in let. Glede na omenjeno nimaš kar razmišljat glede podaljšanja garancije.
- odlagalnih mest je v 208ki nekaj, vendar pa so bedaki zaradi fancy zaslončka šli CD enoto tlačit v sprednji predal, ki je že tako katastrofalno majhen. Če je le mogoče, kupi vozilo brez CD enote. Če je v predalu še CD enota, potem noter daš denarnico in ključe, pa si gotov.
- če bo imelo tvoje vozilo
Morda še odgovor na vprašanje zakaj sva izbrala 208ko namesto Fieste:
- oblika znotraj in zunaj, kjer je tisti multimedijski zaslonček jagoda na vrhu smetane (Fiesta ima potovalni računalnik, radio in podobne zadeve neugledne s pol milijona gumbi - poznajo se leta)
- prostor na zadnji klopi -> imava 3 letno hčerko in stolček (Fiesta ga ima manj)
- EURONCAP je Peugeota strožji, kot je bil za Fiesto (če se prav spomnim)
- edino vozilo, ki nama je za zmerno ceno ponudilo navigacijo in sončno streho v celem (praktično pogoj za nakup - v Fiesti po besedah prodajalca tega ni)
- res odlična prednja sedeža v opremi ALLURE - po daljši vožnji, kot da se nebi peljal (v Fiesti nisem bil zadovoljen)
- pri nama ugodnejša cene of Fieste.
Dober nakup želim.