Debate, ki niso vezane na ostala področja...
 
Uporabniški avatar
abbe
Mojster foruma
 
Prispevkov: 7898
Pridružen: Ne maj 07, 2006 7:48 pm
Kraj: Jesenice

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a abbe So jan 05, 2013 11:08 pm

kera prizadeta debata.
da nebo kdo tople vode odkril?
Ni vse res kar napišem
 
Uporabniški avatar
batek
Novinec
 
Prispevkov: 228
Pridružen: So apr 29, 2006 5:39 pm

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a batek So jan 05, 2013 11:50 pm

Mate, nisem bral vsega,vendar izgube motorja 100% ne naraščajo z vrtljaji motorja......vsak proces z zgorevanjem ima neko optimalno območje oz, točko, kar pa sigurno niso minimalni obrati, trenje gum ne narašča z hitrostjo....
batek
 
Uporabniški avatar
Pero
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1873
Pridružen: Sr feb 06, 2002 12:07 pm

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Pero Ne jan 06, 2013 12:52 am

Mate, čestitam, si še najbolje napisal. Apak par detaljev ni točnih.

Sila za premagovanjega zračnega upora je faktor: površine x koeficienta x hitrosti. 1 in 2 sta konstante, torej ko narašča 3 se veča upor, ni idealne hitrosti.

Izgube motorja ne naraščajo linearno z obrati motorja, prej z kvadratom hitrosti/obrati, ampak je teško reči ker je zraven še veiko faktorjev, recimo iskoristek polnenja, termične izgube, itd..

Zaviranje z motorjem pri čim manjših obratih tudi nima smisla, če vzamamo za primer motor z vbrizgom, ko se bremza brez da bi bil pritisnjen pedal za''gas'' elektronika zapre šobe in poraba je 0, ko obrati padejo pod 1500-1200 se ponovno vklopi vbrizg, da motor nebi crknil. Torej bremzanje do te meje.

Sicer bi se našla še kakšna malenkost ampak pustimo to.

Drugače pa moram priznati da se od vseh tukaj najbolj spoznaš in da si najbolje argumentiral. Kregat se mi pa res ne da, ker za razliko od nekaterih ki pobirajo znanje iz interneta, sem prebral veliko knjig, veliko strokovnih revij, pa še nekaj prakse.
 
Uporabniški avatar
Blinder
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3875
Pridružen: Pe avg 08, 2003 9:40 pm
Kraj: Obala

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Blinder Ne jan 06, 2013 10:30 am

batek je napisal/-a:Mate, nisem bral vsega,vendar izgube motorja 100% ne naraščajo z vrtljaji motorja......vsak proces z zgorevanjem ima neko optimalno območje oz, točko, kar pa sigurno niso minimalni obrati, trenje gum ne narašča z hitrostjo....


avto brez kapljice goriva, poskušaš ga vžgat s porivanjem. ti porivaš avto, 10 km/h, voznik spusti sklopko, tebe zadaj zalepi na zadnjo šipo avta. Izgube krive, da te je zalepilo na avto. V motorju pa ni nič zgorevalo, ker je brez bencina.

Izgube so tisto, ko pri 40 km/h daš v prvo in spustiš sklopko in te spet prilepi na šipo, če nimaš pasa.
Sem fant redkih besed. Govori vec moja desna noga.
 
Uporabniški avatar
J.McLane
Moderator foruma
 
Prispevkov: 1295
Pridružen: Ne feb 19, 2006 5:01 pm

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a J.McLane Ne jan 06, 2013 1:00 pm

Ko motor bremza v prestavi brez porabe goriva pač preko ventilov prečrpava zrak enako kot batni kompresor, višji so vrtlaji več zraka prečrpava, večji je upor.

Tole sem tudi že enkrat linkal po forumu, potrebna energija za premikanje avta po ravnini, in koliko bi bila teoretična poraba v zadnjem stolpcu, glejte in se čudite:
http://ecomodder.com/forum/tool-aero-rolling-resistance.php

Še graf porabe, dodal sem 300 W "parazitske" porabe, zato na začetku grafa nekaj več porabe, ki s hitrostjo potem pade. Opazi se tudi zelo veliko razliko med avtocestno vožnjo s 100 km/h in 130 km/h, v tem primeru samo 30 km/h višja hitrost zahteva kar 40% višjo porabo goriva.
Priponke
poraba.jpg
Prius (prodan): Slika
Prius (2018):Slika
Hilux (prodan): Slika
Subaru XV Bi-Fuel: Slika
 
Uporabniški avatar
Energetik81
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3066
Pridružen: To mar 13, 2007 7:13 pm
Kraj: Ljubljana

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Energetik81 Ne jan 06, 2013 11:31 pm

McLane, to je to.
V bistvu bi bilo najekonomičnejše prepeljat neko razdaljo s tako hitrostjo, da se ravno še premikaš. Finta je pa ta, da ima motor z notranjim izgorevanjem pri mali obremenitvah strašno zanič izkoristek, poleg tega se pokrivajo še konstante "parazitske" obremenitve, kot so električni porabniki, pumpa servovolana, vodna pumpa, AC itd. Zato dobimo podoben graf, kot si ga nalimal in zato ima večina povprečnih osebni avtov najnižjo porabo recimo v območju 40-80km/h. Enoprostorci, SUV in terenci pri nižjih hitrostih; nizki, športni avti pri višjih.
Corolla TS 1.8 HSD: Slika
 
Mate
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2013
Pridružen: To apr 22, 2003 5:42 pm
Kraj: Dolsko

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Mate Ne jan 06, 2013 11:55 pm

Debata ni prizadeta. Pravzaprav je precej na mestu, vsaj glede na število zmot in nerazčiščenih zadev.

batek je napisal/-a:...vendar izgube motorja 100% ne naraščajo z vrtljaji motorja......vsak proces z zgorevanjem ima neko optimalno območje oz, točko, kar pa sigurno niso minimalni obrati...

Tu je govora samo o izgubah in ne o učinkovitosti motorja. Ko se motor ne vrti, izgub ni. Hitreje ko se vrti, večje so. Izgube naraščajo z obrati, kakšna točno je pa zveza pa ne vem.

Pero je napisal/-a:Mate, čestitam, si še najbolje napisal. Apak par detaljev ni točnih.

Hvala =P

Pero je napisal/-a:Sila za premagovanjega zračnega upora je faktor: površine x koeficienta x hitrosti. 1 in 2 sta konstante, torej ko narašča 3 se veča upor, ni idealne hitrosti.

Hitrost je tu na kvadrat. Glede zračnega upora idealne hitrosti ni, oz. je 0.

Pero je napisal/-a:Zaviranje z motorjem pri čim manjših obratih tudi nima smisla, če vzamamo za primer motor z vbrizgom, ko se bremza brez da bi bil pritisnjen pedal za''gas'' elektronika zapre šobe in poraba je 0, ko obrati padejo pod 1500-1200 se ponovno vklopi vbrizg, da motor nebi crknil. Torej bremzanje do te meje.

Drži. Nisem hotel še dodatno komplicirat. Edino mislim, da se vbrizg "vklopi" pri nižjih obratih. Vsaj v višjih prestavah. Se bom jutri malo poigral.

Detajlno pravilno razložit vse izgube je skoraj nemogoče. Tele ocene čez palec pa omogočajo dovolj dobro razumevanje problema.

Blinder je napisal/-a:avto brez kapljice goriva, poskušaš ga vžgat s porivanjem. ti porivaš avto, 10 km/h, voznik spusti sklopko, tebe zadaj zalepi na zadnjo šipo avta. Izgube krive, da te je zalepilo na avto. V motorju pa ni nič zgorevalo, ker je brez bencina.
Izgube so tisto, ko pri 40 km/h daš v prvo in spustiš sklopko in te spet prilepi na šipo, če nimaš pasa.

To niso izgube motorja, ampak vztrajnost motorja. Izgube so, ko se pelješ 40 v prvi, spustiš gas in opazuješ kako hitro se bo avto ustavljal.

J.McLane je napisal/-a:potrebna energija za premikanje avta po ravnini, in koliko bi bila teoretična poraba v zadnjem stolpcu, glejte in se čudite:
http://ecomodder.com/forum/tool-aero-rolling-resistance.php
Še graf porabe, dodal sem 300 W "parazitske" porabe, zato na začetku grafa nekaj več porabe, ki s hitrostjo potem pade. Opazi se tudi zelo veliko razliko med avtocestno vožnjo s 100 km/h in 130 km/h, v tem primeru samo 30 km/h višja hitrost zahteva kar 40% višjo porabo goriva.

To je potrebna energija za premikanje avtomobila in ne upošteva izgub motorja, oz. vsaj glede na grafe ne upošteva porabe goriva, ki ga motor porabi, da se sploh vrti. To načeloma lahko kompenziraš s parazitsko porabo. Sicer pa super link.
Za veliko razliko porabe na AC pri majhni razliki hitrosti je kriv zračni upor, ki narašča s kvadratom hitrosti.
Slika
 
Uporabniški avatar
J.McLane
Moderator foruma
 
Prispevkov: 1295
Pridružen: Ne feb 19, 2006 5:01 pm

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a J.McLane Po jan 07, 2013 7:49 am

Mate je napisal/-a:To je potrebna energija za premikanje avtomobila in ne upošteva izgub motorja, oz. vsaj glede na grafe ne upošteva porabe goriva, ki ga motor porabi, da se sploh vrti. To načeloma lahko kompenziraš s parazitsko porabo.


Tako je, potrebna energija za premikanje ob predpostavki 35% izkoristka bencinskega motorja, 300 W parazitske porabe in mislim da sem dal 95 % učinkovitost prenosa (menjalnik, diferencial). Čisto tako btw naj bi imel dizelski motor čez 40% učinkovitost, pa nihče ne pride do take porabe kot je na tistem grafu pri recimo 50 km/h, pri višji hitrosti je pa razlika veliko manjša.

Iz grafa je tudi očitno v katerem območju in za katere namene blesti elektirčni avto, oziroma zakaj vsi novinarji tako jamrajo zaradi dometa električnih avtov na avtocesti.
Prius (prodan): Slika
Prius (2018):Slika
Hilux (prodan): Slika
Subaru XV Bi-Fuel: Slika
 
Uporabniški avatar
NejcZ
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1506
Pridružen: Po dec 24, 2007 7:35 pm
Kraj: Mozirje

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a NejcZ Po jan 07, 2013 9:53 am

Najbolje je verjetno nekaj vmes, sigurno pa vsak turbo dizel mlajši od 10 let ne potrebuje vožnje nad 2000 obrati za tekočo vožnjo v prometu. Če je pa konstantna taka vožnja dobra za motor pa.. ni :)
I'm not speeding I'm qualifying...
 
Uporabniški avatar
Energetik81
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3066
Pridružen: To mar 13, 2007 7:13 pm
Kraj: Ljubljana

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Energetik81 Po jan 07, 2013 10:07 am

Treba je povedat, glede česa je najbolje.

Glede učinkovitosti motorja (max kWh na kolesih na liter goriva) - vožnja v sweet spotu, torej pri nekje polovičnih obratih in veliki obremenitvi (velikem navoru). Možno samo pri pospeševanju in na klancih.
Glede porabe/100km - vožnja v najtežji prestavi pri cca. 50-80km/h, enakomerno, brez ustavljanja, po ravnini.
Glede performans - vožnja pri rdečem polju na max moči z gasom do podna.
Glede vzdržljivossti motorja - težko reči. Sam bi stavil enakomerna vožnja na 0,3-0,5 max obratov, z nekje 1/4-1/2 gasa. Še vedno dokaj majhno trenje, hkrati dober pritisk olja. Možnost regeneracije DPF, dokaj malo saj, omogoča nazivno ogretost katalizatorja.
Corolla TS 1.8 HSD: Slika
 
Uporabniški avatar
Pero
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1873
Pridružen: Sr feb 06, 2002 12:07 pm

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Pero Po jan 07, 2013 8:47 pm

Drži. Nisem hotel še dodatno komplicirat. Edino mislim, da se vbrizg "vklopi" pri nižjih obratih. Vsaj v višjih prestavah. Se bom jutri malo poigral.

Detajlno pravilno razložit vse izgube je skoraj nemogoče. Tele ocene čez palec pa omogočajo dovolj dobro razumevanje problema.


''vklop'' bencina ni odvisen od prestave, nisem še srečal takega sistema. Je pa definitivno višje od prostega teka. Če daš v peto prestavo se pri bremzanju malo začuti, lahko bi rekli da malo cukne, ko začne ponovno dovajat gorivo.

Si pa dal dobro oceno ampak več stvari ko napišeš/napišemo, manj bo povprečnežu jasno, pač preveč podatkov.
 
Uporabniški avatar
Energetik81
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3066
Pridružen: To mar 13, 2007 7:13 pm
Kraj: Ljubljana

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Energetik81 Po jan 07, 2013 9:21 pm

Vbrizg se prekine, ko sta zadovoljena 2 pogoja:
- stopalka za gas spuščena
- obrati večji od približno 1300-1500rpm

Lahko tudi v leru, ko ga naviješ na 6000rpm in spustiš gas.
Corolla TS 1.8 HSD: Slika
 
Mate
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2013
Pridružen: To apr 22, 2003 5:42 pm
Kraj: Dolsko

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Mate To jan 08, 2013 2:57 pm

Sem se malo igral in sklepam, da v šesti prestavi brez plina avto (Audi A4 1.9 TDI) goriva ne vbrizga, dokler obrati ne padejo skoraj na prosti tek. To potrdi potovalni računalnik (kolikor mu je za zaupati) in občutek.

Nisem prepričan, mislim pa, da sprememba obratov glede na čas, oz. hitrost padanja, tudi vpilva na to, kje se bo zopet zgodil vbrizg.

Zanimivo je, da ko smo prišli do nekega sklepa v tej temi, v njej ostajamo samo še taki, ki stvar dokaj dobro razmemo :roll: :D
Slika
 
Uporabniški avatar
Matjazy
Uporabnik
 
Prispevkov: 912
Pridružen: To maj 11, 2004 8:24 pm

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Matjazy To jan 08, 2013 3:27 pm

Super ste razložili zadeve.

Če povzamemo: Navzdol po AC, kjer ni treba bremzat, je ler boljši kot v prestavi.

In kot je bilo napisano:

Kakšno je najbolj varčno ustavljanje pred npr rdečim semaforjem oddaljenim 1 km? Najprej v ler za nekaj časa. Potem pa zaviranje z motorjem pri čim nižjih obratih, oz. tako, da prestavimo prestavo nižje tik preden pridemo do obratov prostega teka v trenutni prestavi. Zavore ne uporabljamo.
 
uros11
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1623
Pridružen: Če nov 08, 2007 9:52 am

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a uros11 To jan 08, 2013 3:37 pm

Dokler ne bo empiričnih meritev glede varnčnejše vožnje, bodo to bolj kot ne bajke.

Naslednje vprašanje je, ali je tole z lerom tudi uporabno. Bolj kot ne ni uporabno. Imaš višnjegorski klanec in nato se počasi konča.
Semaforji - probaj na ta način v prometni konici, pa poročaj. Ko ni prometa, bi šlo.
Koliko se dejansko manj porabi, pa ne ve nihče.

Če narediš 1 km v leru po VG klancu, imaš ta čas porabo cca max 1 liter na uro, voziš pa se denimo 100 kmh, kar ti da grobo porabo 1l/100km.

V 5 prestavi imaš porabo 2-3 litre na 100 kmh (ali manj) pri pri hitrosti 100 kmh po VGK (od oka, vse od oka).

Na 1 km v prvem primeru porabiš 0,01 litra, v drugem primeru pa 0,02 do 0,03 litre goriva.

Da interpretiram podatek - v prvem primeru to ni 1 dcl in v drugem primeru ni 2-3 dcl. Oboje skupaj ne da 1 dcl.

Blazen prihranek!! Naj kakšen malenkost pomeri v obeh režimih.
Zadnjič spremenil uros11, dne To jan 08, 2013 3:40 pm, skupaj popravljeno 1 krat.
 
Uporabniški avatar
Energetik81
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3066
Pridružen: To mar 13, 2007 7:13 pm
Kraj: Ljubljana

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Energetik81 To jan 08, 2013 3:40 pm

uros11 je napisal/-a:Dokler ne bo empiričnih meritev glede varnčnejše vožnje, bodo to bolj kot ne bajke.

Naslednje vprašanje je, ali je tole z lerom tudi uporabno. Bolj kot ne ni uporabno. Imaš višnjegorski klanec in nato se počasi konča.

Semaforji - probaj na ta način v prometni konici, pa poročaj. Ko ni prometa, bi šlo.

Koliko se dejansko manj porabi, pa ne ve nihče. Če narediš 1 km v leru po VG klancu, imaš ta čas porabo cca max 1 liter ma uro, voziš pa se denimo 100 kmh, kar ti da grobo porabo 1l/100km.
V 5 prestavi imaš porabo 2-3 litre na 100 kmh pri pri hitrosti 100 kmh.
Na 1 km v prvem primeru porabiš 0,01 litra, v drugem primeru pa 0,02 do 0,03 litre goriva.

Blazen prihranek!!
Imaš prav, da blaznega prihranka ni, je pa prihranek na mojih ušesih, ko mašina ne rohni več pri 3500rpm+, ko se v leru peljem proti Vrhniki. :)
Empirično dejstvo pa je, da bo poraba najmanjša pri enakomerni vožnji po ravnem, s približno 60-80km/h v najtežji prestavi. To lahko preveri vsak, ki ima BC, ali pa z ročnim izračunom porabe. In to se povsem sklada s teorijo.
Corolla TS 1.8 HSD: Slika
 
uros11
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1623
Pridružen: Če nov 08, 2007 9:52 am

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a uros11 To jan 08, 2013 3:48 pm

Menda si ti nekje pisal ali pa nekdo drugi je omenjal neko učinkovitost pri pospeševanju. je možno, da bi bila učinkovitost večja pri pospeševanju? Pred leti sem z lupotom 1.0 motorjem na nek čuden način vožnje, ki je vseboval konstantna pospeševanja, spravil porabo s 6 litrov na 5 litrov (potem je žena znorela, da to ni vožnja) pri enem tanku. Je kaj na tem, ker to se mi ni zgodilo ne prej ne pol?
 
Uporabniški avatar
Energetik81
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3066
Pridružen: To mar 13, 2007 7:13 pm
Kraj: Ljubljana

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Energetik81 To jan 08, 2013 3:50 pm

uros11 je napisal/-a:Menda si ti nekje pisal ali pa nekdo drugi je omenjal neko učinkovitost pri pospeševanju. je možno, da bi bila učinkovitost večja pri pospeševanju? Pred leti sem z lupotom 1.0 motorjem na nek čuden način vožnje, ki je vseboval konstantna pospeševanja, spravil porabo s 6 litrov na 5 litrov (potem je žena znorela, da to ni vožnja) pri enem tanku. Je kaj na tem, ker to se mi ni zgodilo ne prej ne pol?
Zaradi tega:
Priporočam, da si vsak prebere vsaj 1. link pod sliko.

J.McLane je napisal/-a:Vrtljaji motorja gor ali dol, izkoristek motorja (razmejre poraba/moč) na notranje izgorevanje je zelo različna tudi glede na MOČ (load) ki jo od motorja zahtevaš. In to razmerje med porabo in močjo niti približno ni neko speljevanje s čim manj gasa, ampak kar veliko gasa (80%) in pa vrtljaji nekje do točke najvišjega navora.

Tole je pa en zanimiv graf uporabe motorja pri vožnji ameriškega testnega cikla, pikice so odčitki na vsako sekundo, najboljši izkoristek je označen z rdečo:
Slika
http://autospeed.com/cms/title_Brake-Specific-Fuel-Consumption/A_112611/article.html
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_%28BSFC%29_Maps
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption

Ironija je da ima motor najboljše izkoristke med POSPEŠEVANJEM, vsi bi pa porabo radi zmanjšali med pospeševenjem, saj gledajo trenutno porabo in mislijo, da se pri vožnji s 50 kmh po ravnini peljejo z najboljšim izkoristkom. Daleč največ goriva se zmeče stran pri vožnji, ki ne zahteva veliko moči motorja, torej relacijski, mestni, oz. čisto vsakdanji vožnji. Daleč najboljše izkoristke se pa doseže na avtocesti (če je motor prav dimezioniran) ampak tam je poraba visoka zaradi zračnega upora.

Teoretično najnižjo porabo dosežeš tako, da pospešiš na neko hitrost, motor ugasneš, čakaš da hitrost pade spet vklopiš motor, pospešiš in tako ponavljaš. Kako mislite da se dosega svetovne rekorde v porabi pod 3 l/100 km v čisto normalnih avtih na čisto normalnih cestah, običajen voznik se pa bori da pride pod 5 l/100 km z enakim avtom. Mi je pa zanimivo da se tehnike katere uporabljajo za dosego teh rekordov nikoli ne razkrije, verjetno zato ker je tako početje (ugašanje motorja med vožnjo) nezakonito in nevarno.
Corolla TS 1.8 HSD: Slika
 
Uporabniški avatar
UDO1
Novinec
 
Prispevkov: 214
Pridružen: Po apr 09, 2007 3:15 pm

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a UDO1 To jan 08, 2013 5:34 pm

Najde še kdo podoben graf za dizla?
 
Uporabniški avatar
Energetik81
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3066
Pridružen: To mar 13, 2007 7:13 pm
Kraj: Ljubljana

Re: Kaj je bolje za motor - višji ali nižji obrati?

Napisal/-a Energetik81 To jan 08, 2013 6:01 pm

UDO1 je napisal/-a:Najde še kdo podoben graf za dizla?
Imaš tukaj naštete vse, kar se da dobiti na netu:
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Bra ... FC%29_Maps

Recimo tale je za 3-cyl 1,5L dizla:
Slika
Corolla TS 1.8 HSD: Slika
Vrni se na Splošna debata

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 8 gostov