Debate, ki niso vezane na ostala področja...

S čim se v idealnih razmerah prej ustavimo?

z ABS
55
60%
brez ABS
36
40%
 
Skupaj glasov : 91
 
Uporabniški avatar
Nixxon
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3646
Pridružen: Ne jul 27, 2003 10:42 am
Kraj: Vrhnika

Napisal/-a Nixxon Pe dec 02, 2005 9:52 am

nebivedu je napisal/-a:Jst mam na terencu dobre gume in ko se je treba na hitro ustavit ponavadi stvari iz zadaj letijo naprej - tudi v dežju. Še vedno sem mnenja, da velja za 2 enaka avtomobila eden u ABS in eden brez ABS v istih pogojih,(lepo vreme) na istem suhem grobem asfaltu, da se bo zaradi trenja drseče gume in trganja le te ter nabiranja te gume spredaj pred kolesom, kjer se bo delal klin, ustavilo vozilo brez abs-a hitreje.


In po kateri logiki se pri blokiranem kolesu delci gume nabirajo PRED kolesom da delajo klin (ki je itak zanemarljivo mikroskopsko majhen v primerjavi s snežnim klinom na zasneženi cesti in kot tak neučinkovit)?

Poglej zadevo fizikalno: Pri blokiranem kolesu imaš ti med podlago in gumo silo TRENJA. Pri gumi ki se še vrti pa imaš silo LEPENJA (če zanemarimo ostale sile). In znano dejstvo je, da je največja možna sila lepenja večja od sile trenja. In ABS dela tako da poskuša obdržat silo lepenja (čeprav za momente tudi zablokira kolo deluje vglavnem sila lepenja) tako visoko da je ta sila lepenja višja od sile trenja. Zaradi tega se kolo ki NE blokira in obdrži silo lepenja dovolj visoko ustavi PREJ.
Slika
 
VET
Novinec
 
Prispevkov: 411
Pridružen: To okt 05, 2004 1:03 am
Kraj: LJ

Napisal/-a VET Pe dec 02, 2005 2:58 pm

Nixxon je napisal/-a:Poglej zadevo fizikalno: Pri blokiranem kolesu imaš ti med podlago in gumo silo TRENJA. Pri gumi ki se še vrti pa imaš silo LEPENJA (če zanemarimo ostale sile). In znano dejstvo je, da je največja možna sila lepenja večja od sile trenja. In ABS dela tako da poskuša obdržat silo lepenja (čeprav za momente tudi zablokira kolo deluje vglavnem sila lepenja) tako visoko da je ta sila lepenja višja od sile trenja. Zaradi tega se kolo ki NE blokira in obdrži silo lepenja dovolj visoko ustavi PREJ.

Imaš prav, da je sila LEPENJA večj kot sila TRENJA .... ampak si nekaj pozabil. Če bi gledal kolo ki zavira z ABSom ki se stalno ustavlja in obrača za delčke kroga bi lahko jasno videl da sila lepenja v tem primeru ni stalna in se stalno prekinja .... tako od oka deluje sila LEPENJA le 50% časa - sila TRENJA pa je pri blokiranem kolesu STALNA.

V tem je ves point primerjave in razlike! ;)
 
Uporabniški avatar
K0zM0
Uporabnik
 
Prispevkov: 1169
Pridružen: Po maj 19, 2003 9:45 am
Kraj: Velenje z okolico ;)

Napisal/-a K0zM0 Pe dec 02, 2005 3:08 pm

sila trenja =1
sila lepanja=2
brez ABS:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1=10
z ABS:
1+2+1+2+1+2+1+2+1+2=15



torrrej po moji logiki je abs bolši :) 8)
Slika
 
Uporabniški avatar
kljukec
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3380
Pridružen: To jan 04, 2005 10:50 pm
Kraj: Ljubljana

Napisal/-a kljukec Pe dec 02, 2005 3:13 pm

kva fantje boste toplo vodo odkril
brez je bolše ker????
celotna industrija je šla na abs zato ker je slabši, manj učinkovit?!?
zakaj je blo po starem zakonu za kombije brez absa 80km/h z 100km/h če je abs nevaren oz bolj nevaren???
lp
 
VET
Novinec
 
Prispevkov: 411
Pridružen: To okt 05, 2004 1:03 am
Kraj: LJ

Napisal/-a VET Pe dec 02, 2005 3:22 pm

kljukec je napisal/-a:brez je bolše ker????
celotna industrija je šla na abs zato ker je slabši, manj učinkovit?!?
Zato ker se več situcij reši z volanom kot pa brezglavim zaviranjem. In ABS omogoča uporaben volan med paničnim zaviranjem ...
Ampak v tej temi to ni predmet debate. ;)

kljukec je napisal/-a:zakaj je blo po starem zakonu za kombije brez absa 80km/h z 100km/h če je abs nevaren oz bolj nevaren???
lp
Zato ker se kombi v slučaju zaviranja dosti prej prevrne kot osebni avto če ga zanese .... ABS pa ga obdrži v smeri z možnostjo nadzora nad volanom.
Tudi to ni predmet te debate. :!:
 
VET
Novinec
 
Prispevkov: 411
Pridružen: To okt 05, 2004 1:03 am
Kraj: LJ

Napisal/-a VET Pe dec 02, 2005 5:14 pm

K0zM0 je napisal/-a:sila trenja =1
sila lepanja=2
brez ABS:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1=10
z ABS:
1+2+1+2+1+2+1+2+1+2=15

torrrej po moji logiki je abs bolši :) 8)

Po tvoji logiki z ABSom (1+2+1+2 ...) guma malo drsi - TRENJE in malo LEPENI. Ne bo držal. Guma-zavora z ABSom vmes na trenutke popolnoma spusti in začne spet prijemat .... zato v tvoji matematični formuli manjkajo 0 (nule) in (0,5) polovičke.... 0,5+2+1+0+0,5+2+1+0 ....... :P
in tudi če na tak način pridemo da neke prestave ... kje pa piše da je sila TRENJA pol manjša od sile LEPENJA pri gumi ki je elastična in prožna?
LEPENJE in TRENJE imata pri različnih materijalih različna razmerja. ;)
 
bsmuk31
Stalni uporabnik
 
Prispevkov: 731
Pridružen: Pe jul 11, 2003 7:39 pm

Napisal/-a bsmuk31 Pe dec 02, 2005 6:05 pm

Popolnoma pa sigurno ne spust, si mogoče kdaj pelal avto z ABS-om?
Klikni za povezavo na salon.
 
VET
Novinec
 
Prispevkov: 411
Pridružen: To okt 05, 2004 1:03 am
Kraj: LJ

Napisal/-a VET Pe dec 02, 2005 11:22 pm

bsmuk31 je napisal/-a:Popolnoma pa sigurno ne spust ....

Spusti popolnoma ker ventili in elektronika ABSa delujejo digitalno - samo 1 ali 0 .... kar pomeni da enkrat spusti pritisk iz glavnega v zavorni cilinder čeljusti ali pa ga po potrebi popolnoma sprosti.
ABSi z zvezno-analogno regulacijo pritiska na žalost še ne obstajajo. :P
Zaradi takega digitalnega sistema delovanja pride do vibracij pedala - neprijetnih zvokov ipd.
Ko bodo v prihodnosti naredili "analogno krmiljen" ABS tega ne bo več. :D

bsmuk31 je napisal/-a:si mogoče kdaj pelal avto z ABS-om?

Če sprašuješ mene .... imam dva (precej nova) avta z ABSom in take tudi večinoma vozim zadnjih 15 let.
Eden od njiju je celo iste firme kot tvoj samo da je malo krajši .... in tudi motor ima najbrž isti kot tvoj. ;)
 
Uporabniški avatar
RedBull™
Moderator foruma
 
Prispevkov: 4315
Pridružen: So maj 08, 2004 8:47 am

Napisal/-a RedBull™ Pe dec 02, 2005 11:35 pm

Se z ABS sistemom v idealnih pogojih .... suha - ravna - prazna cesta, srednje hrapav čist asfalt .... prej ustavimo brez ABSa ali z ABSom


hmm,glej čist odvisn...jst bom tko reku da ABS nadomešča slabega voznika....torej marsikdo se bo brez ABS-a ustavil prej kot z ABS-om ali pa obratno. Tko da različno od vsakega posameznika. In če pod vsem potegnemo črto (kar ni v vprašanju) lahko brez okrevanja rečemo da je abs zelo koristen pripomoček v avtomobilizmu - pač nekateri imajo malce bolje razvito,drugi spet malce slabše.
Ko grobar s ceste me bo pobral,vedite da redbull smrti se ni bal.
 
Uporabniški avatar
dj_em
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2622
Pridružen: Če jul 11, 2002 12:27 pm
Kraj: Zemlja --> Evropa --> pr mami doma :D

Napisal/-a dj_em Pe dec 02, 2005 11:38 pm

ni se mi dal brat sam kaj so za vas idealni pogoji?

ker normalni pogoji so za meritve vsaj kar se tiče toplotne tehnike:
273,15 K oz. 0*C
1,01325 bar oz. 101325 Pa

:roll:
 
Uporabniški avatar
don CONSIGLIO
Don med moderatorji
 
Prispevkov: 2232
Pridružen: Ne mar 28, 2004 11:52 pm
Kraj: Nova Gorica

Napisal/-a don CONSIGLIO So dec 03, 2005 1:00 am

Večkrat je že bilo dokazano, da ABS brez izjem boljše zavira kot brez. Noben voznik nima take občutljivosti kot jih ima tistih miljon senzorjev v sistemu, o katerem govorimo. ABS po definiciji dopušča največjo možno moč zaviranja brez zdrsa.

Pa kolikor jaz vem je to dejstvo, ne mnenje. Sem Bral v eni reviji, ko je nek fizik razlagal. Če dobim vam pokaže.

LP,
don CONSIGLIO
Slika
 
Uporabniški avatar
Mick Jerry
Uporabnik
 
Prispevkov: 1259
Pridružen: So jan 08, 2005 8:41 pm
Kraj: okolica Lj.

Napisal/-a Mick Jerry So dec 03, 2005 2:22 am

Zanimivo vprašanje.Zanimivo pa je tudi kako zaviraš na namišljenem testu z avtom brez ABSa.Maš dve opciji:

1.Avto z Abs pripelješ, pohodiš na polno in se ustaviš brez drame.
Avto brez ABSa pripelješ, pohodiš na polno in kolesa blokirajo.

2. opcija. Avto z absom naredi isto kot prej(doh).
Avto brez ABSa pa vozi profi in pritisne bremzo do meje blokiranja(NE popušča in pritiska nevemkolkrat v sekundi).
Torej bremzo najprej pritisne do meje blokiranja, potem pa jo skladno z manjšanjem hitrosti popušča(če jo ne bi, bi seveda kolesa blokirala).

VET: sedaj se odloči kater primer bi vzel na test? Mislm da je tole zelo pomembno.

V 2. primeru bi se brez ABS ustavil prej.Definitivno.

V 1. primeru bi se prej ustavil z ABS-om. Sila lepenja je vedno večja od sile trenja. Preprosta ponazoritev: postavi mobitel na mizo in ga potisni s prstom. Več sile boš potreboval, da ga boš prestavil z mesta, kot pa da boš ohranjal njegovo hitrost.

Pri zaviranju je podobno. Ko se guma kotali, imamo silo lepenja v vodoravni smeri. Šele ko guma zdrsne(blokira) se pojavi TRENJE. Ne zamenjevati teh dveh sil s kotalnim trenjem.
Tista izjava o klinu iz gume se mi zdi smešna.Prav tako se guma zažge po nekaj metrih blokiranja in trda drseča guma ima še manj TRENJA, torej se zavorna pot še podaljša.

Kot rečeno: v 1. primeru stavim na ABS, v 2. na avto brez ABS. Me zanima izid testa.Tist, ki premaga ABS, je zares jack in mislim da si zasluži eno lepo ohlajeno pivo.:)

No upam da ste me razumel, pa da bo VET povedal, ker primer bi mel.
Slika
 
Uporabniški avatar
kljukec
Mojster foruma
 
Prispevkov: 3380
Pridružen: To jan 04, 2005 10:50 pm
Kraj: Ljubljana

Napisal/-a kljukec So dec 03, 2005 11:42 am

Mick Jerry je napisal/-a:Zanimivo vprašanje.Zanimivo pa je tudi kako zaviraš na namišljenem testu z avtom brez ABSa.Maš dve opciji:

1.Avto z Abs pripelješ, pohodiš na polno in se ustaviš brez drame.
Avto brez ABSa pripelješ, pohodiš na polno in kolesa blokirajo.

2. opcija. Avto z absom naredi isto kot prej(doh).
Avto brez ABSa pa vozi profi in pritisne bremzo do meje blokiranja(NE popušča in pritiska nevemkolkrat v sekundi).
Torej bremzo najprej pritisne do meje blokiranja, potem pa jo skladno z manjšanjem hitrosti popušča(če jo ne bi, bi seveda kolesa blokirala).

VET: sedaj se odloči kater primer bi vzel na test? Mislm da je tole zelo pomembno.

V 2. primeru bi se brez ABS ustavil prej.Definitivno.

V 1. primeru bi se prej ustavil z ABS-om. Sila lepenja je vedno večja od sile trenja. Preprosta ponazoritev: postavi mobitel na mizo in ga potisni s prstom. Več sile boš potreboval, da ga boš prestavil z mesta, kot pa da boš ohranjal njegovo hitrost.

Pri zaviranju je podobno. Ko se guma kotali, imamo silo lepenja v vodoravni smeri. Šele ko guma zdrsne(blokira) se pojavi TRENJE. Ne zamenjevati teh dveh sil s kotalnim trenjem.
Tista izjava o klinu iz gume se mi zdi smešna.Prav tako se guma zažge po nekaj metrih blokiranja in trda drseča guma ima še manj TRENJA, torej se zavorna pot še podaljša.

Kot rečeno: v 1. primeru stavim na ABS, v 2. na avto brez ABS. Me zanima izid testa.Tist, ki premaga ABS, je zares jack in mislim da si zasluži eno lepo ohlajeno pivo.:)

No upam da ste me razumel, pa da bo VET povedal, ker primer bi mel.

torej kaj sahko potegnemo iz tega kar si napisal
abs in profi za hitro ustavljanje delata isto- predvidevam da profi ne bo vedno hitrejši- saj se tud on za j.- kolesa blokirajo...
torej abs je carski :lol:
lp
 
VET
Novinec
 
Prispevkov: 411
Pridružen: To okt 05, 2004 1:03 am
Kraj: LJ

Napisal/-a VET So dec 03, 2005 2:22 pm

@Mick Jerry, odlično razmišljanje! :clapclap

Preizkušanje opcije št. 2 bi bilo nesmiselno .... ker vidim da rezultat veva že oba .... pa tud profi lahko bremza na avtu z ABS tako da se ABS sploh ne vključi in drži optimalno zaviranje na vrhu točke lepenja tik pred zdrsom .... bo rezultat vseeno boljši kot če se vklopi ABS.
Tisti ki še tega ne verjamejo naj si pogledajo TO stran - voznik je bil na suhem vedno boljši od ABSa .... še posebej tabelo Figure 2 ki prikazuje razmere v suhem. Škoda ker so ti testi z dvokolesniki ki si ne morejo privoščit blokiranih koles o čemer govorimo tukaj .... ampak vseeno pokažejo nekaj plusov in minusov ABSa.

Zato gre za opcijo št.1 .... point celega vprašanja je razmerje med lepenjem in trenjem (negdo je prej omenil 1:2 kar ne drži pri vseh materijalh). Zavorni efekt pri lepenju je vsekakor boljši od trenja blokiranega kolesa - se strinjam, ampak .... trenje blokiranega kolesa je stalno, lepenje pri ABSu pa se velikokrat prekinja (in s tem zgublja čas ter povečuje metre zaviranja). In tukaj je caka - kaj je boljše .... stalno šibkejše ali prekinjajoče močnejše?
Še LINK o tehnologiji ABSa za hude fizike in prikaz impulznega delovanja ABSa :)
btw, iz slike Figure 1: a) je že možno sklepat razliko v trenju pri lepenju ali zdrsu .... tako od oka 1 : 1,2

Mick Jerry je napisal/-a:Tista izjava o klinu iz gume se mi zdi smešna.Prav tako se guma zažge po nekaj metrih blokiranja in trda drseča guma ima še manj TRENJA, torej se zavorna pot še podaljša.
Izjava o klinu na suhem asfaltu res ne drži .... je pa realna pri nizki hitrosti v snegu in blatu kjer ABS res nima nobenih šans.
Niti se ne strinjam z tistim o "trdi drseči gumu". Ko kolo blokira se guma dobesedno žge in topi - sežgani delci se delno lepijo na asfalt, delno pa odpadajo. Tako gumo stalno pobira in v točki stika z asfaltom je vedno "svež in čist" materijal segrete gume kar zagotavlja precej dober oprijem in veliko trenje.
Pri vsem tem se sprošča še velika energija kar se precej pozna na skrajšanju metrov zaviranja .... ;)
 
Uporabniški avatar
Mick Jerry
Uporabnik
 
Prispevkov: 1259
Pridružen: So jan 08, 2005 8:41 pm
Kraj: okolica Lj.

Napisal/-a Mick Jerry So dec 03, 2005 3:17 pm

Hmmm...

VET poglej si grafe z linka ki si ga dal.Natančneje: čisto na koncu strani imaš graf ki kaže procent drsenja(blokiranja) kolesa med zaviranjem z ABS. Nikoli ne preseže 30 %, torej kolo zelo malo časa blokira.Torej imamo od oka 70% sile lepenja in 30% trenja. Ker je trenje manjše od lepenja, iz tega sledi da se z ABSom ustavimo prej.

Poglej primer formule: tam imaš večinoma idealne razmere; formula pripelje pred ovinek in zavira na polno.Če kolesa ne blokirajo, voznik spelje ovinek. Če kolesa blokirajo, je hitrost PREvelika, voznik mora odpreti linijo, drugače ga bi odneslo med zavijanjem.

Če ne vrjameš tistega o trdi gumi: primer iz motociklizma: nekatere gume, ki so mišljene predvsem za cestno uporabo, se po nekaj krogih na Grobniškem dirkališču rade pregrejejo in potem postanejo trde.Izgubijo svoj polni prvotni oprijem. Ke rso mišlejen za bolj na easy vožnjo, ravno tako guma za avto ni mišljena za blokiranje, ker se strdi(bolje rečeno zažge) pod veliko temperaturo. Poleg tega se pri blokiranju kolesa vse zgodi na nekaj kvadratnih centimetrih gum, kar najbolj pripomore k temu, da se zavorna podaljša zaradi trde gume.

Še vedno stavim na ABS proti blokiranemu kolesu. Zdej me pa že res zanima izid testa.
Slika
 
bsmuk31
Stalni uporabnik
 
Prispevkov: 731
Pridružen: Pe jul 11, 2003 7:39 pm

Napisal/-a bsmuk31 So dec 03, 2005 10:06 pm

VET je napisal/-a:
bsmuk31 je napisal/-a:Popolnoma pa sigurno ne spust ....

Spusti popolnoma ker ventili in elektronika ABSa delujejo digitalno - samo 1 ali 0 .... kar pomeni da enkrat spusti pritisk iz glavnega v zavorni cilinder čeljusti ali pa ga po potrebi popolnoma sprosti.
ABSi z zvezno-analogno regulacijo pritiska na žalost še ne obstajajo. :P
Zaradi takega digitalnega sistema delovanja pride do vibracij pedala - neprijetnih zvokov ipd.
Ko bodo v prihodnosti naredili "analogno krmiljen" ABS tega ne bo več. :D

Že res da deluje na digitalni tehnologiji, vendar je čas popuščanja zelo majhen, zato zavora ne spusti tako hitro (žal še nimamo digitalnega olja v zavornem sistemu).
Klikni za povezavo na salon.
 
VET
Novinec
 
Prispevkov: 411
Pridružen: To okt 05, 2004 1:03 am
Kraj: LJ

Napisal/-a VET Ne dec 04, 2005 12:58 am

Zaenkrat je pri tej tehnologiji (hidravlika, cilindri, diski) problem v hitrosti delovanja hidravlično mehanskih elementov. Elektroniki bi že sedaj lahko brez problemov zvišali frekvenco delovanja da bi stvar kljub digitalizaciji delovala popolnoma linearno in vedno na max. meji lepenja.
Nekteri testi na avtomobilih z elektromagnetnimi zavorami (ki so v primerjavi s sedanjimi sistemi sposobni tudi do 1000x hitrejših reakcij) so to že potrdili .... in proti takim se noben profi ne more več primerjat in bodo take debate res brezvezne. Ampak ti sistemi še niso dovolj razviti za vsakdanjo rabo niti denarnico .... že čez nekaj let pa bodo gotovo že standard ali vsaj dodatek obstoječim sistemom. No saj to so že danes v hibridnih avtih.

Ampak zaenkrat je današnji ABS tak kot je .... eni mislimo tako, drugi drugače. :)
In kolikor sem gledal druge - tudi tuje forume so mnenja deljena podobno kot tukaj ... ;)
 
Uporabniški avatar
M-Fan
Novinec
 
Prispevkov: 115
Pridružen: Če okt 20, 2005 3:45 pm

Napisal/-a M-Fan Ne dec 04, 2005 3:33 pm

a ne deluje ABS tko da zavira vedno z maksimalno močjo kot dovoljujejo gume glede na podlago? tko da mislem da razen tistih dirkačev(pa še tist nism prepričan)noben nima tok filinga da bi lahko bol bremzu kot ABS...
RX-8 ...::LEPOTICA IN ZVER::... RX-8

Slika
 
Mate
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2013
Pridružen: To apr 22, 2003 5:42 pm
Kraj: Dolsko

Napisal/-a Mate Sr dec 28, 2005 7:26 pm

Sicer ze malo stara debata, pa vseeno. Iskal sem tudi eno bolj splošno na to temo, a je nisem našel.

Pred kakšno uro sem se trudil priti rikverc v zelo strm raven asfalten klanec, na katerem je bilo blizu 10 cm snega. Do vrha mi seveda ni uspelo priti, sem pa ugotovil nekaj zelo zanimivega na poti navzdol. Če sem bremzo pohodil na polno, tako da so vsa kolesa kljub ABSu zablokirala, je šel avto po klancu dol vedno hitreje - sploh se ne bi ustavil, kljub teoriji, da naj bi kolesa narivala sneg pred sabo in naj bi se zato avto ustavil. Se je pa avto ustavil, če sem bremzo spustil toliko, da so se kolesa zavrtela in nato zopet zabremzal ravno toliko, da kolesa še niso blokirala. V tem primeru je dokazano, da tudi na snegu z narinjenim snegom pred sabo sila zaviranja pri blokiranih kolesih NI večja od sile zaviranja, če kolesa ne blokirajo. Iz tega tudi sledi, da se z nezablokiranimi kolesi na snegu hitrje ustavimo, kot z rinjenjem snega pred sabo.

Pa veliko zimskih užitkov in srečno eksperimentiranje brez škode! :)
Slika
 
Uporabniški avatar
dj_em
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2622
Pridružen: Če jul 11, 2002 12:27 pm
Kraj: Zemlja --> Evropa --> pr mami doma :D

Napisal/-a dj_em Sr dec 28, 2005 8:27 pm

ja na klancu...

veš kaj pravjo "vsak drek se po klancu zna sam kotalit"...

drugače je na ravni podlagi ( če vzamemo da je zemlja ravna )...
namreč če razmišljam nekako takole....
ko gre kolo po snegu in zablokira se prd njim nabera sneg torej kolo mora na nek način pred sabo porivat ta sneg ker ga je vedno več je to vedno težje na ravni cesti...
vendar to ne velja na klancu... zakaj?

ker je sila ki jo avto prenaša po klancu navzdol večja od sile lepenja tist trenutek in je snega VELIKO premalo se zato avto ne ustavlja.... to bi se verjetno zgodilo če bi bilo snega veliko več oz. če bi bil klanec neskončno velik (in nebi spreminjal naklona)... seveda če se hitrost povečuje potem sploh nimamo govora..
vendar to v normalnih pogojih ni možno... recimo da je to sedaj malo snega na cesti plus zaviranje...

naj me kdo popravi oz. dopolni mojo logiko
Zadnjič spremenil dj_em, dne Sr dec 28, 2005 8:29 pm, skupaj popravljeno 1 krat.
Vrni se na Splošna debata

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 14 gostov