Napisal/-a Rjuhar To dec 02, 2003 2:45 pm
Torej imate smolo. Ne vem, ce je ze kdo izmed vas bil na tehnicnem, kar uradno merijo, ampak preberte si zakon, da ne boste neumnosti govoril.
»64. člen
1. Na vozilih z vgrajenim štiritaktnim Ottovim motorjem,
katerih izpušni plini se ne čistijo s sodobno napravo za čiščenje
izpušnih plinov, kot je tristezni katalizator z lambda regulacijo,
se opravlja kontrola izpušnih plinov v naslednjem obsegu:
Pregled tesnosti izpušnega sistema, vizualni pregled sistema
za čiščenje izpušnih plinov in njegovih sestavnih delov.
Meritev volumske koncentracije ogljikovega monoksida (CO) v
izpušnih plinih pri prostem teku motorja ter brez obremenitve
motorja.
Koncentracija ogljikovega monoksida (CO) v izpušnih plinih
ne sme preseči predpisanih vrednosti.
2. Na vozilih z vgrajenim s štiritaktnim Ottovim motorjem,
katerih izpušni plini se čistijo s sodobno napravo za čiščenje
izpušnih plinov, kot je tristezni katalizator z lambda regulacijo,
se opravlja kontrola izpušnih plinov v naslednjem obsegu:
Pregled tesnosti izpušnega sistema, vizualni pregled sistema
za čiščenje izpušnih plinov in njegovih sestavnih delov.
Meritev volumske koncentracije ogljikovega monoksida
(CO) v izpušnih plinih pri prostem teku motorja in pri povišanem
prostem teku ter določitev faktorja lambda pri povišanem prostem
teku motorja brez obremenitve motorja.
Koncentracija ogljikovega monoksida (CO) v izpušnih plinih
ne sme preseči vrednosti, ki jo je podal proizvajalec vozila.
V primeru, da referenčnih vrednosti za posamezno vozilo ni na
razpolago ter za vozila, ki so bila prvič registrirana oziroma
dana v uporabo pred 1. 12. 2003, koncentracija ogljikovega
monoksida (CO) v izpušnih plinih ne sme preseči predpisane
vrednosti.
Faktor lambda, ki se izračunava po Brettschneiderjevi
formuli iz koncentracij ogljikovega monoksida (CO), ogljikovega
dioksida (CO2), ogljikovodikov (HC) in kisika (O2), v
izpušnih plinih ne sme preseči območja vrednosti, ki jo je
predpisal proizvajalec vozila. V primeru, da referenčnih vrednosti
za posamezno vozilo ni na razpolago ter za vozila, ki so
bila prvič registrirana oziroma dana v uporabo pred 1. 12.
2003, faktor lambda znaša 1 ± 0,03.
V zapisnik o tehničnem pregledu vozila se vpiše izmerjena
vrednost ogljikovega monoksida (CO) v prostem teku, pri
povišanem prostem teku in lambda faktor ter povišana vrtilna
hitrost.
3. Na vozilih z vgrajenim motorjem s kompresijskim vžigom
(dieselskim motorjem) se opravlja kontrola v naslednjem
obsegu:
Pregled tesnosti izpušnega sistema, vizualni pregled sistema
za čiščenje izpušnih plinov in njegovih sestavnih delov,
meritev koeficientov motnosti (k) izpušnih plinov (dimnosti) pri
najmanj treh in največ osmih zaporednih pospeševanjih motorja
s prostega teka na maksimalno vrtilno hitrost motorja ter
brez obremenitve motorja.
Aritmetična srednja vrednost koeficientov motnosti (k)
izpušnih plinov (dimnosti), izmerjenih pri zadnjih treh zaporednih
pospeševanjih, ne sme preseči vrednosti, ki jo je podal
proizvajalec vozila. V primeru, da referenčnih vrednosti za
posamezno vozilo ni na razpolago ter za vozila, katerih največja
dovoljena masa ne presega 3.500 kg in so bila prvič
registrirana oziroma dana v uporabo pred 1. 12. 2003, dimnost
ne sme preseči najvišje predpisane vrednosti.
Za motorna vozila katerih največja dovoljena masa presega
3.500 kg, (tovorna vozila, delovna vozila, vlečna vozila,
avtobusi, tovorna specialna vozila), ter za preglede vozil po
resoluciji CEMT, dimnost ne sme preseči vrednosti, ki jo je
podal proizvajalec vozila. Kolikor te vrednosti niso na voljo,
koeficient motnosti ne sme preseči predpisanih vrednosti.
Pasovna širina posameznih koeficientov motnosti (Dk)
izpušnih plinov (dimnosti) ne sme preseči 0,5 m-1. Pasovna
širina je definirana kot razlika med največjim in najmanjšim
koeficientom motnosti (k) izpušnih plinov, izmerjenim pri zadnjih
treh pospeševanjih.«
9. člen
Doda se nov, 64.a člen, ki se glasi:
»64.a člen
Meritev emisij izpušnih plinov se opravlja za vsa motorna
vozila, razen za traktorje, kolesa z motorjem, motorna kolesa,
vozila z vgrajenim dieselskim motorjem, ki so bila prvič registrirana
oziroma dana v uporabo pred 1. 1. 1980 in vozila z
vgrajenim bencinskim motorjem, ki so bila prvič registrirana
oziroma dana v uporabo pred 1. 8. 1976.«
10. člen
65. člen se spremeni tako, da se glasi:
»65. člen
Na vozilih z vgrajenim štiritaktnim Ottovim motorjem, katerih
izpušni plini se ne čistijo s sodobno napravo za čiščenje
izpušnih plinov, kot je tristezni katalizator z lambda regulacijo,
se opravlja kontrola po naslednjem postopku:
1. Priprava merilne naprave na meritev
– namestitev senzorjev za meritev temperature motorja
na vozilo,
– namestitev senzorjev za meritev vrtilne hitrosti na vozilo,
– namestitev sonde za izpušne pline na izpušno cev
vozila.
2. Vnos podatkov v merilno napravo
Vnos identifikacijskih podatkov o vozilu
– registrska oznaka,
– znamka vozila,
– tip vozila,
Referenčne vrednosti:
– najnižja vrtilna hitrost prostega teka: 500 min-1;
– najvišja vrtilna hitrost prostega teka: 1100 min-1;
– najvišja dovoljena koncentracija ogljikovega monoksida
(CO) v izpušnih plinih pri prostem teku motorja [vol %]:
4,5% (vol), za vozila brez katalizatorja, prvič registrirana
pred 1. 10. 1986,
3,5% (vol), vozilo brez katalizatorja, prvič registrirano
po 1. 10. 1986.
3. Ogrevanje motorja na delovno temperaturo.
Pred pričetkom meritve koncentracije ogljikovega monoksida,
mora biti motor segret na delovno temperaturo.
4. Meritev emisij izpušnih plinov
– meritev volumske koncentracije ogljikovega monoksida
(CO) v izpušnih plinih pri prostem teku motorja; meritev
traja 30 sekund.
5. Ocena uspešnosti preizkusa
– ocena uspešnosti preizkusa (preizkus uspešen –
da/ne).
6. Izpis rezultatov meritev
Izpis mora vsebovati najmanj naslednje podatke:
– podatke o preizkusnem mestu (pooblaščeni organizaciji),
– datum in čas preizkusa,
– identifikacijski podatki o vozilu (v skladu s točko 2),
– referenčne vrednosti (v skladu s točko 2),
– izmerjene vrednosti temperature motorja [0C], vrtilna
hitrost motorja [min-1], volumska koncentracija CO [vol %],
– oceno uspešnosti preizkusa (preizkus uspešen/neuspešen).
«
11. člen
66. člen se spremeni tako, da se glasi:
»66. člen
Na vozilih z vgrajenim motorjem s prisilnim vžigom (bencinskim
motorjem), katerih izpušni plini se čistijo s sodobno
napravo za čiščenje izpušnih plinov, kot je tristezni katalizator
z lambda regulacijo, se opravlja kontrola po naslednjem
postopku:
1. Priprava merilne naprave na meritev:
– namestitev senzorjev za meritev temperature motorja
na vozilo,
– namestitev senzorjev za meritev vrtilne hitrosti motorja
na vozilo,
– namestitev sonde za izpušne pline na izpušno cev
vozila.
2. Vnos podatkov v merilno napravo
Vnos identifikacijskih podatkov o vozilu
– registrska oznaka,
– znamka vozila,
– tip vozila.
Vnos referenčnih vrednosti:
– najnižja vrtilna hitrost prostega teka: 500 min-1,
– najvišja vrtilna hitrost prostega teka: 1100 min-1,
– najnižja vrtilna hitrost povišanega prostega teka:
2000 min-1,
– najvišja vrtilna hitrost povišanega prostega teka:
3200 min-1,
– najvišja dovoljena koncentracija ogljikovega monoksida
(CO) v izpušnih plinih pri prostem teku motorja: 0,5%
(vol),
– najvišja dovoljena koncentracija ogljikovega monoksida
(CO) v izpušnih plinih pri povišanem prostem teku motorja
0,3% (vol),
3. Ogrevanje motorja in katalizatorja na delovno temperaturo.
Pred pričetkom meritve emisij izpušnih plinov, morata
biti motor in katalizator segreta na delovno temperaturo.
4. Kondicioniranje katalizatorja:
– ogrevanje katalizatorja na delovno temperaturo po podatkih
proizvajalca oziroma delovanje motorja najmanj dve
minuti pri vrtilni hitrosti od 2500 min-1 do 4000 min-1 kadar ti
podatki niso na razpolago.
5. Meritev emisij izpušnih plinov:
– meritev volumske koncentracije ogljikovega monoksida
(CO) v izpušnih plinih pri prostem teku motorja; meritev
traja 30 sekund,
– meritev volumske koncentracije ogljikovega monoksida
(CO) v izpušnih plinih ter izračunavanje faktorja lambda pri
povišanem prostem teku motorja; meritev traja 30 sekund.
6. Ocena uspešnosti preizkusa:
– ocena uspešnosti preizkusa (preizkus uspešen –
da/ne).
7. Izpis podatkov preko tiskalnika:
Izpis mora vsebovati naslednje podatke:
– podatke o preizkusnem mestu (pooblaščeni organizaciji),
– datum in čas preizkusa,
– identifikacijske podatke o vozilu (v skladu s točko 2),
– referenčne vrednosti (v skladu s točko 2),
– izmerjene vrednosti (temperatura motorja [0C], vrtilna
hitrost motorja [min-1], volumske koncentracije CO [vol %],
CO2 [vol %], HC [vol ppm], O2 [vol %], faktor lambda),
– oceno uspešnosti preizkusa (preizkus uspešen/neuspešen).
«
12. člen
68. člen se spremeni tako, da se glasi:
»68. člen
Na vozilih z vgrajenim motorjem s kompresijskim vžigom
(dieselskim motorjem) se opravlja kontrola po naslednjem
postopku:
1. Priprava merilne naprave na meritev:
– namestitev senzorjev za meritev temperature motorja
na vozilo,
– namestitev senzorjev za meritev vrtilne hitrosti motorja
na vozilo,
– namestitev, glede na vrsto vozila oziroma premer izpušne
cevi, ustrezne sonde za izpušne pline na izpušno cev
vozila.
2. Vnos podatkov v merilno napravo:
Vnos identifikacijskih podatkov o vozilu:
– registrska oznaka,
– znamka vozila,
– tip vozila.
Vnos referenčnih vrednosti:
– najnižja vrtilna hitrost prostega teka motorja: 500 min-1,
– najvišja vrtilna hitrost prostega teka motorja: 1100
min-1,
– najnižja vrtilna hitrost pri maksimalni vrtilni hitrosti:
4000 min-1
– najvišja vrtilna hitrost pri maksimalni vrtilni hitrosti:
6000 min-1,
– najvišja aritmetična srednja vrednost koeficientov motnosti
(k) izpušnih plinov meritev:
3. Segrevanje motorja na delovno temperaturo.
Pred pričetkom meritev dimnosti, mora biti motor segret
na delovno temperaturo.
4. Meritev emisij izpušnih plinov:
– Pred pričetkom pospeševalnih ciklov morata motor in
turbo polnilnik (če je vgrajen) delovati v prostem teku.
– Vsa pospeševanja je treba opraviti s hitrim, a nenasilnim
pritiskom na pedal plina ter v času, krajšem od ene
sekunde.
– Pedal plina je treba pritisniti do konca ter ga v tem
položaju zadržati najmanj 2 sekundi, da vbrizgovalna tlačilka
doseže največjo zmogljivost tlačenja goriva.
– Pri vsakem pospeševalnem ciklu mora pred sprostitvijo
pedala plina motor vozila doseči maksimalne vrtljaje, motor
vozila, opremljenega s samodejnim menjalnikom pa s strani
proizvajalca podane vrtljaje oziroma 2/3 maksimalnih vrtljajev,
če podatki proizvajalca niso na voljo.
– Ves čas meritve emisij je treba nadzirati vrtljaje motorja.
– Opravijo se tri čistilna pospeševanja, pred katerimi
mora motor delovati na prostem teku najmanj 10 s;
– Opravijo se tri merilna pospeševanja, pred katerimi
mora motor delovati na prostem teku najmanj 10 s.
Po tretjem merilnem pospeševalnem ciklu se izračunata
aritmetična srednja vrednost koeficientov motnosti (k) izpušnih
plinov (dimnosti) ter pasovna širina posameznih koeficientov
motnosti (Dk) izpušnih plinov (dimnosti) zadnjih treh
merilnih pospeševanj.
Če ena od vrednosti presega predpisane vrednosti, se
lahko opravi dodatno merilno pospeševanje, nakar se ponovno
opravi ovrednotenje zadnjih treh merilnih pospeševanj.
Dodatna merilna pospeševanja se lahko opravljajo tako dolgo,
dokler skupno število zaporednih merilnih pospeševanj
ne doseže števila 8. Faktor dimnosti ne sme preseči referenčne
vrednosti.
V primeru, da je po manj kot treh čistilnih oziroma merilnih
pospeševanjih izmerjena vrednost dimnosti izpušnih plinov
že manjša od določenih referenčnih vrednosti, se postopek
meritev zaključi in kot rezultat meritve upošteva to
vrednost.
Prav tako se lahko po manj kot treh čistilnih ali merilnih
pospeševanjih, pri katerih izmerjena vrednost faktorja dimnosti
znatno preseže referenčno vrednost, postopek meritve
zaključi in poda ocena, da preizkus ni uspešen.
V primeru, da tehnik-kontrolor ugotovi, da je motor v
slabem tehničnem stanju in bi izvedba meritve lahko povzročila
okvaro motorja, se meritev ne opravi, razen na izrecno
zahtevo in odgovornost stranke.
5. Ocena uspešnosti preizkusa:
– ocene uspešnosti preizkusa (preizkus uspešen –
da/ne).
6. Izpis podatkov preko tiskalnika:
Izpis mora vsebovati naslednje podatke:
– podatke o preizkusnem mestu (pooblaščeni organizaciji),
– datum in čas preizkusa,
– identifikacijske podatke o vozilu (v skladu s točko 2),
– referenčne vrednosti (v skladu s točko 2),
– izmerjene vrednosti (temperaturo motorja [0C], vrtilna
hitrost prostega teka motorja [min-1], maksimalna vrtilna hitrost
motorja [min-1], absorbcijske koeficiente (k) izpušnih
plinov (dimnosti) posameznih merilnih pospeševanj [m-1], aritmetično
srednjo vrednost koeficientov dimnosti (k) izpušnih
plinov zadnjih treh merilnih pospeševanj [m-1], pasovno širino
posameznih koeficientov dimnosti (∆k) izpušnih plinov (dimnosti)
zadnjih treh merilnih pospeševanj [m-1],
– oceno uspešnosti preizkusa (preizkus uspešen/neuspešen).
«
TOREJ...?