(*Samo Mesarec prosim ne tega brat, ker je litanija*) :P
Ker se večino pogovarjamo samo o ceni vinjete pa kdo bo bolj profitiral in kdo bo teoretično na slabšem pa da bi bilo zelo dobro uvesti sat. cestninjenje sem na hitro naredil en preračun.
Kljub temu, da ne živim v Lj pa bo najbolj reprezentativna razlaga prav na primeru povprečnega ljubljančana, ki recimo živi na Viču, službo pa ima v Mostah in se vozi zelo malo na relacijah. (tisti, ki ne veste sta si Vič in Moste na nasprotnih straneh LJ. obroča). Ta uporabnik recimo naredi letno še 3 vožnje na morje in nazaj, 2x na Bled, 2x v NM in recimo 1x v MB.
1.) Trenutni sistem cestninskih postaj:
Po trenutnih cenikih, ga letno strošek cestnin pride 49,7€ pri tem, da z vsako dodatno vožnjo po AC-jih se mu pač znesek poviša.
2.) Vinjetni sistem:
Za Vinjeto bo dal letno 55€, kar je sicer malenkostno več, kot plača zdaj ampak lahko brez skrbi naredi še kakšno furo več pa se mu cena cestnin ne bo povečala.
3.) Predviden satelitski sistem:
Verjetno bo cestninil vse ceste, ki jih bo zajemala obvezana uporaba vinjet in vzamimo še enako ceno, kilometra kot je danes 4,8 centa saj dvomim, da bi jo bistveno znižali.
Od Viča do Most je cca 10km, kar pomeni dnevno 20km, mesečno (štejem samo 20dni, da je vključen še dopust in prazniki) 400km in letno 4.800km ali 230€
plus ostale poti, ki jih naredi pa še:
- do kopra 30€
- do MB 12€
- do NM 13€
- do Bleda 10€
Skupaj je to skoraj
300€ali cca
6x več kot danes oziroma pri vinjetnem sistemu pa sploh ne gre za nekega ekstremnega uporabnik cest saj letno naredi manj kot 10.000km Za Grosupeljčana, ki recimo dela v Lj-Šiški bi bil recimo izračun še bolj drastičen pri 660€.
Če kateri od teh sistemov prežene uporabnike iz AC na lokalne ceste je to le satelitski sitem saj bo za večino rednih uporabnikov enostavno predrag. Preferiral bo le občasne uporabnike oziroma tiste, ki res samo občasno uporabijo ceste, kar je ravno nasprotno s konceptom AC, ki naj bi omogočile normalen pretok prometa oz. spravile pogoste uporabnike na AC, da ne bi delali gnečo na lokalnih cestah.
In to je ravno smisel vinjet saj bo večina rednih potovalcev bila na AC-jih, tisti, ki pa redko potujejo pa lahko nemoteno uporabijo vzporedne ceste, saj bodo te veliko bolj prazne kot zdaj. Kakor koli gledaš sta v bistvu oba na profitu.
Vsaka drugačna razporeditev stroškov uporabe pa bi situacijo drastično obrnila saj bi na obvozne ceste zavili redni potovalci (saj bi bilo za njih predrago) in na AC-je tisti, ki redko potujejo in jim za eno ali dve potovanji na leto ne bo škoda tistih nekaj evrov.
V takem primeru bi bile lokalne ceste polne (v "veselje" lokalnega prebivalstva, ki bi se jim zmešalo od prometa in kolon) na AC-ju pa bi večino samevali občasni potovalci, službeni potniki in kamionarji iz vzhodne Evrope. Že tako dobra prometna varnost na AC bi se še malenkost povečala in slaba varnost na regionalkah bi se pa drastično poslabšala.
Tako, da je daleč od tega, da je samo govora o finančni vzdržnosti ali DARS-ovega proračuna ali pa proračuna posameznega voznika ampak je tu še kar precej pomembnejših faktorjev kot recimo človeška življenja, ki bi morala biti pomembnejša od nekaj milijonov € na državni ravni ali pa nekaj € v privatnih denarnicah.
