tristan01 je napisal/-a:Tale trditev pa ne bo držala. Zavorna pot s popolnoma blokiranimi kolesi je najkrajša možna pot ustavljanja.
Čas bi bil, da si malo osvežimo osnovnošolsko znanje fizike, še posebej, ko gre za suho cesto.
Obstajata sila lepenja (Fl, maksimalna sila, tik preden telo iz relativnega(1) mirovanja preide v gibanje) in sila trenja (Ft). Na trdni podlagi vedno velja, da je Fl >= Ft.
Drseče kolo je torej manj učinkovito zaviralo, kot kolo, ki ravno še ne zdrsi. Posledično bi bilo na trdni podlagi idealno, da zavore delujejo še ravno toliko, da se kolo še vrti, a da ne zdrsne(2).
Tehnično je to malone nemogoče izvesti, zato ABS deluje tako, da zazna zdrs (torej kolo že zdrsne) in potem popusti zavore samo toliko, da se kolo spet začne vrteti. V času zdrsa deluje Ft (torej enako, kot če bi kolo na splošno drselo), slabost ABS pa je tisto "popuščanje", ki lahko pomeni razliko, ki se izkaže kot "podaljševanje", še posebej tam, kjer je Fl le malo večja od Ft (led, akvaplaning) in zato ne pokrije razlike zaradi tehnične izvedbe ABS.
Na dolžino zaviranja z ABS vpliva potem tudi morebitno manevriranje (ob bočnih silah se tudi rezultanta, ki deluje na gumo, poveča in posledično prej sproži popuščanje ABS, kar se pri blokiranih kolesih seveda ne dogaja), pa neidealnosti podlage in pnevmatik (ukrivljanje, neravnine). Nenazadnje morda vpliva tudi dejstvo, da lahko gumi masa pri zelo visoki temperaturi (trenje brez ABS) postane neke vrste lepilo (ali pa morda celo mazivo, tu pa res ne vem).
---
(1) Relativno glede na sosednjo ploskev. Malo več na
http://www.p-ng.si/~arcon/fizika/okolje ... Trenja.pdf(2) Pri snegu je stvar nekoliko drugačna, saj v tem primeru gre ob blokadi koles (zaviranju brez ABS) tudi za narivanje snega in s tem ustvarjanje klina, ki seveda vpliva na povečanje sile trenja.