Razmišljal sem, da bi odprl novo temo o psihologiji vožnje (in vse v zvezi s tem), a ker se navezuje na to temo, o tem najprej tu.
------------------------------------------
Stalno govorimo o "vozniški kulturi", osveščenosti, etičnosti, izobraženosti, upoštevanju drugega, odgovornosti itd. Najbolj pogosto opažanje je, da je tega pri nas mnogo premalo, da do večje spremembe pride šele po več letih, bolj desetletjih, da bi država (in ostali) morala narediti na tem področju mnogo več oz celo da praktično na tem država sploh ne dela, da je vse skupaj začaran krog (otroci se negativnih navad navzamejo od staršev (očeta?) - kljub šoli, ki nekaj malega poizkuša), ki ga še posebno slovenceljska mentaliteta ni sposobna razpirat.
Pa poglejmo na nove višje kazni skozi ta kontekst.
Take astronomske kazni usmerjajo reakcije, počutje in celotno "vozniško-kulturno" in mentalno stanje v to smer:
1. bevskanje čez policaje, politike in oblast se povečuje
2. povečuje se občutek zatiranosti, represivnosti, nesproščenosti, policijske države
3. hkrati se povečuje občutek nemoči, zato tudi zahteve po minimalnih standardih na cesti, kar pomeni večanje agresivnosti tudi sicer mirnih udeležencev (če jaz ne smem, tudi ti ne boš - kako slovensko)
4. z večanjem občutka, da bo kmalu imel Veliki brat vse pod nadzorom se večajo tudi ekscesi (da še 1x stisnem, dokler še lahko). To, da prihajamo do limita oz smo že bogato preko, je dokazljivo - npr s številom nesreč in žrtev pred veljavnostjo novega zakona in po njej. Običajno se ljudje pred novim zakonom že predhodno umirijo, tokrat so šli zakonodajalci precej preko roba (morda so bili že prej čez), zato se fatalizem bolj evidentira, promet se ne umirja (v smislu ekscesov oz nesreč). Seveda je povsem brezupno pričakovat kakšno analizo v tej smeri - torej ne samo številčno, tudi z iskanjem pravih vzrokov divjanja.
5. takisto nas Veliki brat, prevelika normiranost v prometu itd sili v podrejen položaj "mlajšega brata" brez sodelovanja pri odločanju (kar sicer žal marsikomu ustreza), a s tem pri vseh direktno vpliva na manjšanje (vzgajanja) občutka odgovornosti. To se kaže še toliko bolj pri nas, kjer celo najvišji politiki tulijo, da so vedno vsi drugi krivi (pa magari 65 let nazaj). Tu smo morda največji "Balkanci".
Lahko bi še našteval, a bodi za zdaj dovolj.
------------------------------
Kot vidimo prinašajo (pre)visoke kazni na področje izboljševanja vozniške kulture itd same ovire, delujejo izrazito negativistično (do you remember "positive thinking"?), v splošnem celo regresivno.
Kako pa bi delovale bistveno nižje kazni (tudi od prejšnjih - seveda z izjemo krivcev za prometno nesrečo, za katere bi bil obvezen zapor za poškodbe in/ali zelo nevarne situacije) in nižja normiranost cestnega pretoka?
1. Ljudje bi se morali zanašat bolj nase ob hkratnem razumevanju/upoštevanju drugih. To bi imelo neposreden učinek ne samo na privzgajanje odgovornosti, tudi na samo učenje vozniške prakse.
2. Hkrati bi nekatere občutek, da so oni popolnoma odgovorni za svoje ravnanje, tudi za možno nesrečo, prej "streznil" in jih umiril (ostalim itak ni pomoči).
3. Zaradi večje nuje po sodelovanju bi bili ljudje na splošno bolj dovzetni za druge, njih potrebe, želje in dejanja - to, kar Slovencem še posebno primanjkuje. Na nekoga, ki (s merokazom) zavija proti našemu pasu, ne bi gledali kot na kršitelja in izsiljevalca (že zgoraj - če jaz ne smem, tudi ti ne boš), pač pa bi razumeli njegovo željo. Kar bi se nam kasneje povrnilo...
Spet - lahko bi nadaljeval, a bodi dovolj za zdaj.
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Spet vidimo, da večje kazni niso pozitivne za razvoj cestne kulture, nižje pa so - vsaj za odgovornost (in izobrazbo), ki pa je conditio sine qua non vsake kulture kot normiranosti odnosov. Res bi rad prebral kakšno kvalitetno analizo vzrokov stanja, v katerem smo. Če lahko na forumu napišemo toliko tehtnih misli, kako to, da jih plačani "strokovnjaki" ne zmorejo (ali si jih vsaj ne upajo dati v javnost, morda, da se ne bi osmešili?).
Doklej bo v Sloveniji bolj priznan argument moči od moči argumentov? Žal nas tako dojemanje moči brez potrebe pelje direktno čez rob na smetišče zgodovine, pot nazaj bo zelo dolga, mučna in v bistvu nepotrebna, če se zdaj bolj potrudimo. Zahtevajmo od politikov vseh vrst in njihovih "strokovnjakov", naj upoštevajo kritično javnost. Bo dolgoročno bolje tudi za njih....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klepet (RTVSLO.si) z Žlendrom tu
http://www.rtvslo.si/modload.php?&c_mod ... d&c_id=762
Med drugim pravi
Kako je s prometno kulturo vidimo v državah (npr v Franciji), kjer so v zelo kratkem času naredili red, ko so dvignili kazni in začeli dosledno nadzirati obnašanje voznikov.
Pri nas so z višjimi kaznimi že večkrat poizkušali in če je bil tudi nadzor (ali se ga je vsaj pričakovalo), je bilo nekaj učinka - tako kot v Franciji. A zadnja leta ustreznega nadzora praktično ni več, smrti se povečujejo, edini ukrep je povišanje kazni, nadzora bo še manj (dobri policisti odhajajo). O tem Žlender seveda ne reče nič.
Nadaljuje
Seveda je zelo dragoceno, če vozi voznik po omejitvah, ker ve, da je to varno za otroke in nikoli ne pije alkohola, ker se zaveda, da alkohol zmanjšuje vozniške sposobnosti, a tudi tak voznik potrebuje pohvalo za svoje ravnanje (mimo radarja se odpelje brez težav in stresa, ker se drži predpisov).
Po Žlendrovem mnenju smo torej opice, ki jih je treba za samoumevno ravnanje pohvalit. Ob tem hkrati implicitno priznava, da je na cesti tudi zaradi kaznovanja preveč stresa. Bodo višje kazni to odpravile?
še
Osebno menim, da dolge razprave o višini kazni ne prispevajo k večji varnosti. Prvič sem jih poslušal v Beogradu, ko je nekdo modroval, da delavski razred nima denarja za kazen in po dvajsetih letih so spet v medijih. Nihče namreč ni prisiljen delati prekrškov, še zlasti tistih najhujših kot so divljanje v naseljih in vožnja pod vplivom alkohola ali drugih drog.
O kvaliteti oz potrebnosti razprav o višinah kazni - to temo Žlender odpravi s par ideološkimi floskulami. To pove vse o stanju duha med "strokovnjaki"!
Že dolgo sanjam, da bi tako v severni Evropi obsojali soseda, ker se je domov pridivljal ali pripeljal pijan in ne, da sem nam zdi revež, ker bo moral plačati 950 evrov kazni in bo še brez vozniške.
Ti kar sanjaj - a ko ti bo kdo le razjasnil, da so točno te spremembe duha na Slovenskem tvoje delo in tvoja odgovornost v realnem življenju, za katero si plačevan že ohoho let, učinka pa nobenega, te bomo morda povprašali po konkretni odgovornosti - v realnosti, ne v sanjah.
--------------
Če zaključim - njegov "projekt 0" temelji na neplačanem seznanjanju med. sester ipd o vožnji vnukov. Hvala lepa za take "strokovnjake" - dejansko so s takim pristopom krivi za nekaj smrti.