LADA NIVA 1600- kratek test iz revije Avto Magazin, 16. 3. 1982
AVTOMOBIL ZA ASFALT IN BREZPOTJA
Lada Niva je vozilo z zmogljivostmi dzipa-Tudi po najtezjem terenu prez problemov- Poraba ni za naš zep- Po snegu in blatu kot po asfaltu.
Polnih šest let smo nestrpno cakali, da bi se prepricali, kaj je tako prevzelo ljubitelje avtomobilov na zahodnem avtomobilskem trgu, ki zmore ponuditi vsaj deset udobnih terenskih vozil. Na vprešanje, zakaj smo morali tako dolgo cakati, seveda nismo dobili zadovoljivega odgovora, toda Lada Niva 1600 je vsekakor vozilo, ki na trg, še posebej naš, nikoli ne pride prepozno.
Za volan enega izmed šestih razlicno pobarvanih vozil smo sedli pred hotelom Topoli, nedalec od Kragujevca, in ga pognali naprej kar po potki, pokriti s snegom, izpod katerega se je sem ter tja kazal pesek. Vozili smo v prvi, v drugi prestavi, po klancu navzgor in nato navzdol ter iskali cimbolj strme ter nevarne predele na naši poti. Hitro smo se prepricali, da vse na kar smo naleteli, niti zdalec ni dostojno zmogljivostim takšnega avtomobila. Res je sicer nekajkrat pokazal, da mu rado spodnaša zadek, toda ob pogonu na vsa štiri kolesa ga je bilo sila enostavno obdrzati v zazeleni smeri. Privošcili smo si tudi pravi slalom med drevesi, kajti volan je mehak, menjalnik natancen. S pravo lahkoto smo "jemali vratca" in navdušenje nas je zaneslo tako dalec , da smo se kar nenadoma znašli pred globokim jarkom. Za trenutek smo omahovali pred odlocitvijo, ali naj se zapodimo cez ali ne, potem pa smo se odlocili, da poskusimo. In komaj smo bili na drugi strani, smo si zeleli manever ponoviti. Vse skupaj nas je spominjalo na igro z ubogljivim iskrim konjicem. Vozilo se je vzpenjalo in hrzalo, mi pa smo sedeli v udobnih sedezih in vozili, kamor smo si le pozeleli. Ko smo tako prerešetali teren, ki je bil namenjen za preizkusno voznjo, smo se zavedli, da bi bila za Lado Nivo prava zalitev, ko bi ji ne ponudili kaj krepkejšega. Kdor išce, ta najde- in tako smo našli nekaj vzponov, za katere se nam je zdelo, da bodo dovolj strmi, da bi lahko preizkusili, kako se Niva obnaša z zaprtim diferencialom. Kakšno razocaranje in navdušenje v isti sapi!
Tudi strm vzpon je vozilo premagalo, ne da bi uporabili diferencialno zaporo. Morali smo odnehati, kajti v blizini ni bilo primernega kuclja, ki bi Lado Nivo potisnil ob zid. Šele po vrnitvi na parkirni prostor pred hotelom smo bili zadovoljni, kajti prispeli smo prav v trenutku, ko je Zastavin voznik svojo Nivo pognal po stopnicah.
UDOBEN SOVJETSKI TERENEC
Ko smo prvic stopili v Nivo, smo najprej pogledali po sedezih in ugotovili, da so ravni in enostavni, kar je v precejšnjem nasprotju s precej bogato armaturno plošco, na kateri so vsi instrumenti, ki so vozniku potrebni. Tu najdete vse, od nerilnika vrtljajev do svetlobnega signala za izvlecen cok. Polica s pepelnikom, vzigalnikom in prostorom za radijski aparat je v dosegu roke.
Volan ima v sredini mehanizem za hupanje, njegov premer pa je dovolj velik, da za obracanje ni potrebno veliko moci. Rocica menjalnika nam ni bila všec. Ce si sedeš naravnaš tako, da volan pravilno lezi v rokah, potem je rocica predalec. Morala bi biti daljša vsaj kakih 10 cm in se višje vzdigati nad rocico za diferencial. To omenjamo zato, ker se je skoraj vsem voznikom dogajalo, da so pri avtomaticnem prestavljanju zamenjavali racici reduktorja in prestav.
Na prednjih sedezih sedimo udobno, tudi ko vozimo po ostankih nekdanjega asfalta. Na zadnjih sedezih ni prevec prostora za tri osebe, pa tudi tresenja ne moremo zanemariti. Toda za pravilno sodbo je treba Nivo preizkusiti pod polno obremenitvijo.
Zadnja sedeza lahko zvrnemo in dobimo karavan izvedbo. Za to je treba pritisniti na varnostne rocice, ki so vgrajene po najnovejših mednarodnih varnostnih predpisih. Zadnja vrata lahko dvignemo dovolj visoko, da skozi odprtino potisnemo 310 litrski hladilnik...
Gretje in zracenje sta naravnost odlicna. Zadaj v kotih so "škrge" za zracenje, ceprav ne moremo reci, da so najbolj kakovostne saj prerade padajo iz lezišca, v katerega so vstavljene.
Ko smo s snega spet pristali na asfaltu, smo zaslišali hrup, ki pa so ga povzrocale zimske gume.
Motor in prenos sta hrupna v mejah normale, zato je prostor za radio kar upravicen. Z gumami 175/82-16 ter s pogonom na vsa štiri kolesa niti za hip nismo pomislili, da bi potrebovali smezne verige.
V Nivi so navadni varnostni pasovi, verjetno pa znajo biti v kakšni drugi razlicici avtomatski. Tako se potniki, ki lezejo mimo privzdignjenega sprednjega sedeza, kaj radi zapletejo vanje. Zaradi širine sedeza in dokajšnje oddaljenosti stebra, na katerega so pritrjeni, so tudi precej dolgi.
Zavore kot najpomembnejši del varnostnega sistema so se izkazale kot zanesljive in pravocasno reagirajo na pritisk na pedalo.
TUDI PLUZIMO LAHKO
Prav gotovo je potrebno nekaj casa, da ugotovimo, kje vse in za kaj vse lahko uporabimo takšno vozilo, kot je Lada Niva. Spredaj lahko vgradimo vitel ali celo plug za pluzenje snega, ki pa mora biti le nekaj manjši od tidtega, ki ga sicer uporabljajo cestarji! To ni nikakršno pretiravanje, kajti Niva ima centralni diferencial, ki ga lahko zapremo z majhno racico. S tem preprecimo spodrsavanjr koles. Pri klasicnem pogonu avtomobila v snegu nic ne pomaga, ce ima eno kolo na trdni podlagi, z diferencialom pa dosezemo, da lahko vozilo iz snega ali blata izvlece tudi eno samo kolo.
Lada Niva ima delno sodoben motor z odmicno gredjo v glavi. To je motor iz Lade 1600 z dolocenimi spremembami. Pravilna izbira prestave ob pogonu na vsa štiri kolesa, motorju, ki razvije 55,9 kW (78KM), omogoca vozilu, da premaga tudi do 58-odstotne vzpone, in to pri polni obremenitvi in brez zaleta. To pomeni skupne mase 1950 Kg. Potovalna hitrost ni majhna. Z nivo lahko dosezemo kar dostojne hitrosti:
I prestava 40 km/h, II - 70, III - 100, in IV 135 kilometrov na uro.
Pri tem Niva pri hitrosti 90 km na uro porabi 10 litrov, pri 120 14,2 litra, pri mestni voznji 13,7 litra na 100 km prevozene poti.
Pogon na vsa 4 kolesa je treba placati z visoko porabo. Ali bi lahko izdelali motor, ki bi manj porabil? Vsekakor. Sedanji motor bi lahko zamenjali z motorjem na dizel gorivo, toda na to bo treba ocitno še nekaj casa pocakati.
ŠIROKA UPORABA IN LEP VIDEZ
Ko bi sedaj skušali potegniti crto pod vtise, ne bi mogli reci nic drugega, kot tisti, ki ga prodajajo in vozijo ze 6 let. Dober, trden, zanesljiv z lepim videzom. Niva zveni precej podobne kot Fiatova campagnola. Predstavniki Zastave so nam zatrjevali, da se ta dva terevcane pokrivata po lasnostih in namenu uporabe. Niva je namrec namenjena širši uporabi kot Fiatova campagnola.
Niva ki smo jo vozili, je imela najbolj enostavno opremo. Iz razumljivih razlogov nima vgrajenih dodatnih zarometov, radijskega aparata, okrasnih elementov in druge dodatne opreme.
In na koncu je treba vsekakor zapisati še nakaj: Niva je avtomobil, ki odlicno pozira luknje na naših slabih cestah. Torej dobra reklama za to vozilo! Prav tako pa, ce ze delamo reklamo zanj, ne smemo pozabiti na lovce, ribice in kmetovalce, katerim bi Niva lahko veckarat zamenjala traktor.
Lada Niva 1,7i- kratek test, Avto Magazin- 16. 1. 1998
JETI
Jetija v mestu ne boste nikoli srecali. Tja baje zelo nerad zahaja, saj se najbolje pocuti cim dlje od cicilizacije. Kakšen je pravzaprav v resnici dobro ne vemo, toda tisti, ki trdijo, da so ga ze videli, pravijo, da so njegov dom gore in gozdovi.
Lado Nivo poznamo ze vsaj 20 let in dobro vemo, kakšna je, saj jo pogosto srecujemo v mestih, zagotovo pa velja, da se tudi ta terenec najbolje pocuti tam, kjer ni vec civilizacije. Ce vas zanima moje mnenje, vam Nivo vsekakor odsvetujem zgolj za voznjo po mestu. Ne samo, da vas bo utrujala, saj je volanski mehanizem trd in zaradi polza v volanu zelo nenatancen, temvec boste kmalu zeceli preklinjati tudi vzvratni ogledali, ki sta s svojimi merami bolj primerni za v zenski toaletni kovcek kot pa za na vrata avtomobila. Toda kot sem ze napisal, Lada Niva je namenjena gozdnim in predvsem neprehodnim terenom, kamor z limuzino ne boste zašli. Ce jo ocenjujemo s tega vidika, je to še vedno odlicen avto - oprostite, terenec. Res je, da tudi tu ostaja volanski mehanizem tezaški in da si z vzvratnima ogledaloma ne morete veliko pomagati. Zal, saj je prav pri terenski voznji velikokrat pomembna prav natancnost. Toda kljub temu za to Lado skorajda neben cilj ni nedosegljiv.
Na testu so nas nekoliko motile le preširoke gume na, to si moramo priznati, izjemno licnih litih platišcih, saj bi prav v tistem casu, ko je zapadlo kar nekaj snega, s tovarniško namešcenimi ozkimi "kramparicami" lahko prilezli še više kot smo. Stalni štirikolesni pogon, katerega pogonski sklopi postanejo na asfaltni cesti glasni skupaj z motorjem, se prav na terenu izkaze za nadvse solidnega.
Zaradi nekoliko predolgo izracunanega menjalnika in povprecno zmogljivega motorja boste morali reduktor vklopiti ze pri prvem zahtevnejšem vzponu, toda po zaslugi izjemno tekocih prestavnih rocic, tudi tiste za zaporo diferenciala, ki se je na testu upirala le nekajkrat, s tem ne boste imeli vecjih tezav. Takrat je vaša naloga le še ta, da dodate plin, spustite pedal sklopke in se cudite. Jaz sem se, saj tja, kamor smo "prilezli" z Nivo, s skorajda nobenim drugim terencem ne bi. In ce sem povsem odkrit, pri tolikšni kolicini snega, kot smo ga imeli v casu testa na voljo, tega tudi ne bi šel preizkušat.
Pri Nivi me je namrec pomirjalo to, da je na cevnih ojacitvah pred prednjim odbijacem namešcen vitel ameriške izdelave, znamke Ramsey Pro plus 5000, ki bi me takrat, ko Niva ne bi zmogla vec, rešil.
No, in to smo tudi preizkusili. Uporaba vitla je povsem preprosta, a je vseeno priporocljivo pred tem podrobno prebrati navodila.
Zicnato vrv izvlecete tako, da z rocico na vitlu popustite sklopko. Bojazni, da v blizini ni primerne opore, okoli katere bi pritrdili vrv, ni, saj je vrv dolga kar 24 metrov. Da vas vitel ne bi izvlekel iz luknje, v kateri ste ostali, pa se tudi ne bati. Odvisno od navitja namrec lahko izvlece od 1400 do kar 2260 kg, ukazujete pa mu z dvema stikaloma na elektricnem kablu, ki ga prikljucite na vitel in je dovolj dolg, da ga lahko upravljate tudi iz potniške kabine. Ni kaj, v takšnih primerih je to vec kot uporabna stvar in za tistega, ki ga potrebuje, pravzaprav sploh ni pretirano draga. Cena takšnega, kot je bil testni, s cevnimi ojacitvami vred, je okoli 220.000 tolarjev, na voljo pa so tudi cenajši.
Šele po testu mi je pravzaprav postalo jasno, zakaj so nekateri tako navdušeni nad Nivo. Tam, kjer zivijo jetiji in kjer se cicilizacija konca, seveda ne moremo pricakovati posebnega udobja in v teh razmerah ga Lada Niva ponuja vec kot dovolj. V mesto pa se z njo vseeno ne odpravljajte prepogosto, pa ceprav, ko išcemo udobje, v njej najdemo tudi elektricno pomicna stekla.
HVALIMO
- terenske zmogljivosti
- menjalnik
- prozen motor
- zmogljiv vitel
GRAJAMO
- trd in nenatancen volan
- zavore
- zunanji ogledali
- trušc, tresljaji
KONCNA OCENA: Ce veste, cemu sluzi Lada Niva, potem vam zagotovo ni treba posebaj razlagati, kako zmogljiv je ta terenec, ce pa ste se odlocili za Nivo zgolj zato, ker so vam terenci všec, in se nameravate z njo voziti po mestu, to ni tisto, kar pricakujete. Temu so namrec namenjeni salonski terenci.
CENA: okoli 1.900.000 sit- (Lada Avto)
5 vratna razlicica, na voljo samo za vzhodne trge: