OK spet sem malo obnovil znanje fizike s tem vprašanjem in debato in videl da sem že prej odgovoril narobe...zato sem se malo poglobil.
Pomagal sem si z obrazlagami na linku (glej str: 4,5)
http://www.bf.uni-lj.si/fileadmin/group ... Godesa.pdf1. Kotalno trenje deluje na os vrtenja kolesa?
DAKotalno trenje se pojavi pri kotaljenju kotalnih elementov (koles, kolutov, krogel, valjev) po podlagi. Kadar je kotalni element obremenjen z neko silo Fg, katera ga pritiska proti podlagi (upam da vsi smatramo da je to pnevmatika avta), se zaradi elastičnosti materiala deformira površina kotalnega elementa in/ali podlage. Kadar želilo premakniti tako obremenjeni kotalni element, se premakne prijemališče reakcije podlage naprej za razdaljo a, zato se pojavi kotalni moment M=Fr x a, ki skuša preprečiti gibanje. Velikost premika prijemallišča reakcije a je odvisna od togosti (elastičnosti, ugrezljivosti) stičnih površin.
Sila Fr je vertikalna reakcija tal na silo Fg. Da bi premagali kotalni moment, moramo v središču kotalnega elementa delovati s silo F, ki je enako velika in nasprotno usmerjena (se pravi naprej ali nazaj) kot sila kotalnega trenja Ftr (ki deluje proti tlom).
F=Ftr=Fg x a/r
Koeficient a/r imenujemu tudi koeficient kotalnega trenja. Iz tega zaključimo, da je sila kotalnega trenja odvisna od obremenitve in radija kotalnega elementa in od deformacije kotalnega elementa in podlage.
Odgovor lahko rečemo da je DA ker se mora zaradi kotalnega trenja povečati sila ki potiska kolo naprej ali nazaj in posledično vpliva na os ter motor vozila ki ob tem izgubi izkoristek.
Po domač povedan če se voziš s praznimi gumami se avto bolj matra in imaš večjo porabo kot če se voziš s polnimi zato ker je izkoristek stika s cestiščem slabši. Za isto hitrost je potrebno dodati več moči, ki se prenaša preko osi in motorja.
Tako da ja esem...dobiš točko
2. Koficient kotalnega odpora je na asfaltnem cestišču večji kot na makadamskem?
NEČe gledamo tabelo na str. 6 je odgovor NE. Guma se na makadamu bolj ugrezne v površino in s tem ustvari več kotalnega trenja.
3. Pri sistemu kolo/tirnica so kotalni odpori manjši kot pri sistemu pnevmatika/cestišče?
NESpet če gledamo isto tabelo je odgovor NE.
4. Za največjo hitrost je potrebna največja moč motorja?
NELogika mi pravi da je več dejavnikov, ki vplivajo na hitrost ne samo moč motorja. Je eden izmed dejavnikov ampak ne glavni, ostali so še aerodinamika vozila, teža, izbira podlage, gume...
5. Na vlažni cesti je koeficient trenja večji kot na suhem cestišču?
NEGlej tabelo na str. 5 (guma - beton suh ali moker). sicer pa kot je že bilo rečeno "avto se na mokri podlagi ustavi težje/kasneje kot na suhi".
Upam da bo za 10-ko.