še moj pogled na zgodovino teh malčkov:
Moja zgodba o avtomobilu Fiat X1/9 Bertone se je začela daljnega leta 1974, ko smo kot najstniki vzdihovali ob testu tega avtomobila v takratni popularni reviji Avto magazin. Kako smo zavidali novinarjem, ki so ga lahko vozili in še hvalili so ga, od poskočnega motorja, do odlične lege na cesti.
S svojo živo rumeno barvo je še bolj izstopal iz množice fičkov, spačkov, škod, kar si takrat najbolj pogosto videl na naših cestah. poimenovali so ga: zapeljivi posebnež, prijetna igrača in baby Ferrari. Danes so na žalost testi v teh revijah takšni, kot bi bral reklamni letak za avtomobil. No, zato pa imamo zanimive bloge, forume in spletne strani, kjer se lahko zabavamo ob zanimivem branju. Je pa zanimiv ohranjen test iz Avto magazina izpod peresa g. Česnja. Na koncu testa, so tudi razbili avto, ampak so ugotovili, da ima odlično lego na suhem cestišču,pa malo manj dobro na mokrem(aquaplaning), Si težko predstavljam, da bi v današnjem času novinar obdržal službo, če bi poskušal mejne zmogljivosti vozila in bi vrnil razbiti avto.Zgodovina tega vozila je sicer zelo zanimiva: začne se v poznih 60. letih v oblikovalski hiši Bertone, kjer sta glavni oblikovalec Marcello Gandini in njegov šef Nuccio Bertone ravno končala z izdelavo prototipa, iz katerega je kasneje nastal Lamborghini Miura. To je bil Gandinijev prvi izdelek pri Bertoneju, ki je že požel veliko uspeha (tudi serijsko izdelavo odobreno s strani Lamborghinija). V tovarni Bertone so imeli tisti čas že en uspešen model v proizvodnji, Fiat 850 Sport Spider, ki pa se mu je življenska doba iztekala. Bertone je tako dosegel zaupanje šefov Fiata, da je sposoben samostojno izdelati uspešen model. Tako je dobil naročilo za izdelavo športnega modela na osnovi takrat komaj predstavljenega Fiata 128 (pri nas pozneje poznan kot Zastava 101). Nastal je Bertone Runabout. Ta prototip so prvič pokazali na avtomobilskem salonu v Torinu l.1969, pod imenom Autobanchi Runabout. Bil je očitno dobra ideja, da se je Fiat odločil, da gredo s razvojem naprej skupaj z Bertonejem. V tistem času so v Bertoneju nastali tudi drugi znani avtomobili, ki so zaznamovali razvoj avtomobilizma. To so bili npr. Lancia Stratos, pa za mnoge še danes eden izmed najlepših avtov in začetnik brezčasne oblike Lamborhinija, ki se še danes delno pojavlja na teh novih bikih-Countach, seveda pa so v tajnosti razvijali tudi športni model za množice X1/9, kot je bilo ime prototipu še pri Bertoneju. Tako je bil leta 1972, teden dni po salonu v Torinu Fiat X1/9 predstavljen. Ime pa je ostalo tudi v proizvodnji. Šefi Fiata so bili navdušeni nad njim, ter so odobrili proizvodnjo, kljub zelo revolucionarnim rešitvam tega športnega Fiata. Na salonu namreč po ukazov šefov iz Torina namreč ni smel nastopiti, saj so ocenili, da bi preveč zasenčil novi Fiat 126 (pri nas bolha, pičipoki..), ki je bil tržno bolj pomemben model za Fiat. Serijska proizvodnja se je začela novembra 1972. Kot zanimivost, pri nas se je pred leti pojavil model iz tega leta, ki je imel serijsko št. 000007, a je po burni zgodovini na koncu pristal za dele.Italijani so z njim čez mejo v 80. letih "švercali", saj je bil idealen za takšne stvari zaradi čudnih postavitev rezervoarja, rezervne gume itd. Dodaten rezervoar so montirali v sprednjo haubo, originalen rezervoar, ki pa je za šoferjevim sedežem vgrajen pokonci, so predelal v prostor za tihotapljenje. Avto je bil zaplenjen na naši carini in kasneje prodan v Slovenijo. Zadnji uradni lastnik ga je nato iz neznanega razloga dal napisati na ženo in ker sta se nato čez leta ločila-tudi zaradi tega avta. Mož je divjal in povzročil nesrečo, žena pa na sovozniškem sedežu. Bertone je dobro prestal nesrečo, zvit blatnik in zlomljena sprednja desna luč, a žena je zahtevala ločitev in tudi polovico premoženja, ter seveda avto, ki je bil pisan na njo.Sam sem ta avto gledal, a se nisem odločil za nakup, saj mož ni imel pooblastila bivše žene za prodajo. Tako je avto nato kupil nekdo drug in nato prodajal posamezne dele. Sem pa uspel pozneje kupit vsaj nekaj raritet tega unikatnega vozila.
Čeprav je bila cena X1/9 na začetku precej visoka, je bil avto prodajna uspešnica. Malo vozil je namreč nudilo toliko užitka in zabave v vožnji, kot mali dvosed. Takrat poznani testni voznik Peter Windsor iz Anglije (kot danes Jeremy Clarkson iz Top Gear)je svoje mislil strnil v samo dve besedi "baby Ferrari". Veliko pa je k reklami pripomogel tudi takrat znani dirkač F1 Clay Regazzoni, ki je izjavil, da je to prvi serijski avto, ki se vozi in obnaša kot Formula 1.
Zgodovina prototipov s kodno oznako X1 pa je zelo zanimiva:
X1/1 je postal Fiat 128
X1/2 je postal Autobianchi A112
X1/3 je postal Fiat 130
X1/4 je postal Fiat 127
X1/8 je postal Lancia Montecarlo
X1/9 je postal torej X1/9
Fiat X1/9 je bil zgrajen izredno togo in trdno. Eden od razlogov je bila načrtovana prodaja v ZDA, kjer so ravno načrtovali nove varnostne predpise (prve crash teste). Načrt novih predpisov je bil, da morajo biti varnostne zahteve enake za velike ameriške limuzine, kot tudi odprte športne avte, kot je bil naš X1/9. Rezultat teh naprednih načrtovanj avtomobila je bil,da je X1/9 skupaj z novim Volvom bil edini, ki je prestal crash test pri 70 km/h in prevračanje pri 120 km/h, ne da bi se pri tem potniška kabina bistveno deformirala. Potem so američani ugotovili, da večina njihovih cestnih križark ne ustreza varnostnim zahtevam in so zmanjšali kriterij crash testov... Zaradi vsega tega je X1/9 dosegel zelo dobro togost in dinamiko,ki je omogočala vgradnjo močnejših motorjev, kot sta bila originalna 1300 ccm in pozneje 1500 ccm. Prvi, ki se je lotil X1/9 je bil hišni tuner Abarth. L.1973 je vgradil 1840 ccm motor v Fiat X1/9 Abarth 2000. Ta motor je razvil okoli 200 KM ob 750 kg teže vozila! To bi lahko bil nov Fiatov rally avto, če se nebi Fiat odločil za Lancio Stratos. Dallara (konstruktor v tistem času več Ferrari in Lamborhini motorjev) je prav tako razvil verjetno najbolj znano športno verzijo poimenovano X1/9 Dallara Icsunonove.Iz standardnih 1300 ccm je razvil motor z 1600 ccm s svojo 16 ventilsko glavo. Tako je dobil celih 200 KM, avto pa je imel zaradi delno plastične karoserije (vrata, haube, blatniki) samo 650 kg ! Icsunonove pomeni "X19" v italijanščini, seveda. Tak dirkalnik še danes videvamo na dirkah starodobnikov na zahodu.
Proizvodnja standardnega modela je potekala od l.72 pa vse do l.88, zadnje modele pa so sestavili celo še v l.1990 z deli iz skladišča. povsod na tem avtu je opaziti vidna pozornost Bertoneja, da bi sestavil sicer drugačen, a vseeno uporaben avto, katerega je moč kasneje tudi vzdrževati. Drobne domislice so zelo lepo izvedene, npr. streha ki se zloži v sprednji prtljažnik, rezervno kolo in rezervoar pokončno za sedeži, dva uporabna prtljažnika itd. Glede na razpoložljive podatke je bilo narejenih okoli 160.000 X1/9. Seveda v tistih časih na naših cestah tega posebneža nisem videl, pozabil pa tudi ne. Dosti pozneje, v osemdestih letih sem zasledil, da ima novinar avto magazina doma X1/9 ua hobi in dušo, kot se je sam izrazil. poimenoval ga je Bertoncelj. Seveda smo mu zavidali, da je poleg vseh testih vozil izbral ravno ta avto, ki ga še vedno ni bilo videti na naših cestah. Še pozneje v devedesetih, ko so začeli ljubitelji oldtimerjev uvažati avtomobile, so se začele pojavljati informacije kje v Sloveniji je tak avto. Tako sem po dolgih letih prišel tudi sam do svojega sanjskega vozila, ki je mladost preživel v Nemčiji. Seveda so se potem začeli problemi z obnovo, posebej pločevina je pri teh vozilih komplicirana za obnovo, zato sem moral poiskati še en avto z boljšo pločevino. Imel sem srečo, da sem tak avto našel v Sloveniji, potem ko je prejšnji lastnik tudi obupal nad obnovo. Pripeljan je bil iz sončne Kalifornije z odlično pločevino, pa toliko slabšo mehaniko. Tako sem lahko končal projekt, trajajoč tri leta iskanja delov po sejmih, internetu, ter seveda generalne obnove vozila. Končno je l. 2009 Fiat X1/9 Bertone prvič zabrnel na nepopisno veselje mene in mojih prijateljev, ki so mi pomagali pri obnovi. Potem smo rabili še kakšno leto, da sem popravili vse otroške napake
ki se pojavijo, ko sestaviš vozilo na novo. Takšne in podobne zgodbe imajo tudi ostali slovenski ljubitelji teh vozil,ker imamo pri nas nekaj res neverjetno lepo obnovljenih X1/9. Od l.2010 smo se lastniki teh vozil tudi začeli povezovati zaradi informacij o obnoviin seveda prepotrebnih delih za našega ljubljenčka.Padla je tudi ideja, da bi naredili 1. slovensko srečanje teh vozil.Do tedaj so bila srečanja teh vozil v Evropi najbolj znana pri Hrvatih, ki so spretno združililepoto njihove dežele z lastniki teh poletnih vozil na srečanje X1/9 Croatia tour.Sam se nisem mogel udeležiti nobenega njihovega srečanja, saj je bilo zadnje l. 2010,so mi pa udeleženci povedali, da je v boljših časih prišlo tudi preko 50 teh Bertonejev.Seveda je bila tudi lokacija atraktivna zaradi obmorske lege,kar je privabilo predvsem Avstrijske, Nemške in Nizozemske ljubitelje teh vozil.
In pa video, ki smo ga naredili za promocijo naših srečanj
https://www.youtube.com/watch?v=wiZAsAai1dA