Zapisano po resničnih dogodkih
Hitri zapeljivecSaj poznate 1. april, dan šaljivcev? No, letos je vlogo glavnega šaljivca odigral prav na ta dan prvič registriran jekleni konjiček. In to ne kakšen povprečnež, ne, gre za mično preoblikovan kos pločevine, ki so mu francoski stvaritelji nadeli oznako DS3. Gre za nov Citroenov model, katerega bi še pred desetletjem lahko opisovali le na prvoaprilski dan. Trivratni primerki s premium vsebino pač niso bili na dnevnem redu znamke, ki sicer velja za eno najbolj inovativnih v avtomobilistični zgodovini. A z uvedbo nove generacije vozil iz družine DS je pri Citroenu zavel svež veter, kreativnost oblikovalcev in tehnična predanost inženirjev, združeni v usmeritvi Different Spirit, sta poskrbeli, da je duh Andrea Citroena, ki je že z boginjami (Citroen DS) sredi šestdesetih let prejšnjega stoletja pokazal, kaj pomeni narediti nadpovprečen avtomobil, zopet ušel iz steklenice.
No, bodi dovolj za uvod, vrnimo se k zgodbi.
1. poglavjeMiran je utrujeno odprl oči. Temna soba se je že počasi veselila sončnih žarkov, ki so se sicer sramežljivo igrali na žaluzijah. Srčni utrip mu je narastel, pogled na uro pa razkril številke 6 : 16. To noč je bil spanec res rahel, kako bi le ne bil, saj je bil pred njim pomemben dan, dan »DS«. Ob pol osmih je bil namreč dogovorjen za prevzem novega vozila v avtohiši. Pogoji za nadaljnji spanec preprosto niso bili izpolnjeni. Skorajda naborniški ritual umivanja obraza ter zob in oblačenja opravi hipno. Adrenalin, ki se mu pretaka po žilah, mu dovoli spiti le kozarec vode, za zajtrk to jutro preprosto ni prostora. Prepričan v to, da bo ta prvoaprilski petek njegov dan, si Miran čez ramo namesti usnjeno torbo s podobami vseh Citroenovih legend in jo kar peš mahne v salon z vozili. Svež zrak pomaga k jasnosti misli, ki begajo od težkega pričakovanja do hudomušnega kovanja potencialnih potegavščin. Še zadnje preverjanje – predračun, potrdilo o plačilu, drugi dokumenti in seveda sveže registrske tablice, ki zaradi svojih neskromnih dimenzij kukajo iz torbe, vse je na svojem mestu.
2. poglavjePogled na uro razkriva, da je ura 7 : 28. Salon vozil je odprt, sonce pa s prav toplimi žarki že nakazuje, v kateri prestavi bo ta dan grelo.
»Dobro jutro,« ob vstopu v salon pozdravi Miran.
»Dobro jutro gospod Miran,« odzdravi prodajalec in še v isti sapi doda: »Veste, vaš DS3 bo pripravljen čez dobre pol urice. Prav zdaj ga čistijo. Se bova midva ta čas posvetila dokumentom?«
»Je to prvi april?« vidno presenečen odvrne Miran.
»Ne, žal ni šala. Saj bo hitro minilo, samo te dokumente morate izpolniti pred predajo vozila.«
Naslednjih 20 minut se Miranu vleče kot jara kača. Prodajalec se do potankosti drži postopkov ob predaji vozila, ki mu jih je zapovedal uvoznik, Miran pa s kimanjem in dokazovanjem poznavanja stvari išče bližnjice do podpisov. Očitno je ob nakupu Citroena DS3 kupec že v salonu obravnavan skrajno nadpovprečno.
Delavec pripelje bleščečega lepotca na parkirišče in ga hiti brisati. Po njegovih oblinah polzijo igrive vodne kapljice, pravkar je bil namreč pripeljan iz pralnice.
»Hud je,« postopek predaje s preprosto mislijo, ki je sicer rojila tudi po Miranovi glavi, preseka delavec, ki ravno zaključni z brisanjem vozila. Doda: »Res dober stroj.«
Po ogledu avtomobila z vseh možnih zornih kotov ter kukanju pod motorni pokrov končno napoči čas za predajo ključev. Ti se hipno znajdejo v obvolanski ključavnici in bencinski agregat oznani svojo pripravljenost za delo. Njegovih utripov v minuti je približno 5-krat več od Miranovih. Osrednji prikazovalnik v privlačni oranžni barvni kombinaciji izpisuje čas - 8 : 29 je že -, misli o vseh opravkih in presenečenjih, ki jeklenega lepotca čakajo ta dan, pa preseka rezek pisk opozorilnika za nizko količino goriva v rezervoarju.
»Srečno vožnjo,« hiti prodajalec, medtem ko Miran z novo pridobitvijo manevrira po ozkem parkirišču, ki so ga bili že zasedli številni avtomobili. Parkirni senzorji zgledno opravljajo svojo nalogo in z vozniškega sedeža se skozi napol odprto okno zasliši: »Lep dan tudi vam!«. Mišje sivi Citroen DS3 s prepoznavno bordo-rdečo streho se požene na cesto.
3. poglavjePot do bencinske črpalke razkrije, kako DS3 dojema okolica. Kljub temu, da je avtomobil naredil komaj svojih prvih 11 kilometrov, je uspel obrniti nešteto glav. Specialisti za poškodbe vratu znajo imeti v naslednjih dneh veliko dela. Redek primerek na slovenskih cestah, ki svoje prve kilometre nabira pri zakonsko predpisanih najvišjih hitrostih na posameznih cestnih odsekih, namreč poglede vabi s svojo zanimivo obliko, nase pa takoj opozori s trapezasto postavljenimi dnevnimi LED-lučmi v robovih prednjega odbijača. Te pri osvetljevanju okolice ne varčujejo, saj dajo tudi sicer zvečine nepozornim spredaj vozečim hitro vedeti, da je za njimi nekaj posebnega.
Začudeni in nadpovprečno radovedni pogledi se nadaljujejo na bencinski črpalki, kjer bencina željan rezervoar zahteva polnih 48 litrov 100-oktanske tekočine. Mogoče je kriv poseben dan, ko mimoidoči prežijo v stalnem strahu pred prvoaprilskimi potegavščinami, a Mirana začuda ne ogovori nihče.
4. poglavje»Zamujaš,« presenetljivo mirno izjavi Simona, ko se Miran s kovinsko svežim francoskim rogljičkom pripelje na parkirišče. Naslednje minute ženske oči s kirurško natančnostjo pretaknejo vsak kotiček notranjosti.
»Lep je, res je lep. Poglej te sedeže, rdeče usnje, pa to armaturo, glej krom, vauuu, zakaj nimam jaz česa takega? Prav šik je.«
»Drži, Sport Chic oprema je to. Pač združevanje športno naravnanih elementov in opreme za udobje. Pripni se,« odvrne Miran.
»Kam greva,« vpraša Simona.
»Najprej na avtocesto, preizkusit malo pospeške, saj si to hotela. Od te mestne vožnje se bo še kakšna mati z otroškim vozičkom kam zaletela, ko tako stegujejo vratove.«
»Pa se res vsi obračajo za nama.«
Tri križišča in minutko pozneje ...
»Daj pohodi, da vidim, če to res bolje potegne od mojega turbota.«
Miran se ne obotavlja in s turbinskim polnilnikom podprtemu agregatu nameni odločen pritisk stopalke za plin in skrbi za hitro pretikanje prestav nadpovprečno natančnega 6-stopenjskega menjalnika. Avtomobili, ki so še na uvozu odbrzeli mimo DS3, postajajo vse večji in z neverjetno lahkoto jim DS3 vrne milo za drago. Vzdrževanje avtocestne potovalne hitrosti v šesti prestavi je mačji kašelj, Miranov nasmešek na obrazu pa sorazmeren pritiskanju desnega pedala proti tlom. Vrednost vrtljajev ročične gredi doseže številko 4.000, igla kazalca hitrosti pa se spogleduje z dvestotico.
»Okej, priznam, pošteno leti tale lepotec. Si prepričan, da ima le 156 konjev? Pospešuje, kot bi jih imel vsaj 200.«
»Aha, pa saj ima samo tono in dvesto kilogramov, pa še aerodinamika mu ne dela težav.«
»Imam občutek, da te bodo ostali udeleženci v prometu gledali predvsem v zadek.«
»Verjetno res, ampak k sreči ne prav dolgo.«
Simona, ki sicer tudi sama pogosto preizkuša vozno dinamiko novodobnih vozil, ne more skriti presenečenja. »Priznam, prej ne bi rekla, da znajo pri Citroenu narediti tak stroj, ampak se moram ugrizniti v jezik. Avtomobilček je prava bomba,« še izjavi preden se odpravi v službo, kjer jo zvedavi sodelavci že pričakajo s kupom vprašanj. Še dobro, da je prvi april in da ji danes ne bo nihče prav veliko verjel ...
5. poglavjeCitroenov DS3 je svoj športni pedigre v svetu najprej začel dokazovati v rallyju. Tako kot se na zahtevnih makadamskih in asfaltnih brzincih s konkurenti igrata dirkača tovarniškega moštva Citroen World Rally Team Loeb in Ogier, se tudi Miran odpravi na zavito gorsko cesto preizkušat nastavitve podvozja. Mišje sivi DS3, ki ima torej že v zibko položen napol dirkaški DNK, se zdi kot prilepljen v cesto, voznik pa spoznava, da njegova vodljivost spominja na gokart. Trše nastavljeno podvozje zmotijo le večje jame, teh pa se Miran izogiba, saj si predrtja nizkopresečne pnevmatike nikakor ne želi.
Meja zdrsa je postavljena izredno visoko, ob pretiravanju in zdrsu katerega izmed koles poseže sistem ESP in dokaj mehko prepreči potencialno nevarne situacije. Čeprav je ESP izklopljiv, se Miran namenskega gumba ne dotika, saj se mora avtomobila in njegove dinamične nravi še priučiti, preden bo preizkušal zgornje meje podvozja in pnevmatik.
Pospeševanje iz zaprtih zavojev v drugi prestavi spominja na vleko psa, ki je pravkar uzrl nadležnega mačka in bi se najraje strgal s povodca. Nasploh je prestavno razmerje menjalnika v Citroenu DS3 1.6 THP zelo posrečeno, saj vozniku dovoljuje ali ostro dinamiko ali pa varčevanje z gorivom. Tretja prestava ima denimo razpon med 30 in 160 km/h, četrta pa skoraj neverjetnih 40-200 km/h. Pri tem vozniku še vedno ostaneta na voljo dve višji prestavi, a zna že peta kazalec hitrosti potisniti čez skalo števca. Strašljivo, še posebej upoštevaje precej povprečno stanje cestnih podlag v tej mali podalpski deželi. Še dobro, da zavorni koluti na vseh kolesih zgledno opravljajo svoje delo in avtomobil na vseh podlagah suvereno zaustavijo, tudi ob pomoči sistema ABS, če je potrebno. Trezna glava vozniku pravi, da je DS3 z 1,6-litrskim turbobencinskim motorjem izredno hiter avtomobil. Kako tudi ne bi bil, če si pogonski sklop deli z ikono tega razreda, Minijevim modelom Cooper S.

Poldrugo uro pozneje in na 150 kilometrov oddaljeni lokaciji se riše naslednji prizor. Miran ob gorski cesti vdihava svež zrak in preverja temperaturo bližnjega potočka, DS3 pa zaustavljen v senci izdaja svoj deloven začetek avtomobilske poti. Ozračje je namreč polno vonjav po temperaturno obdelani gumi in plastiki, pravi balzam za ljubitelje motošporta.
6. poglavjeMariza se je ravno ubadala s pranjem perila in posteljnine, ko je na peščeno dvorišče zapeljal Miranov DS3. Voznik izstopi, nakar se zasliši presenetljiv krik: »Aaaaaa, ti si, ja, ja, kaj je pa to za ena stvar?« Miran samo nemo in z nasmeškom na obrazu opazuje svetlolaso prijateljico, ki se energično smuka okoli avtomobila.
»A je testni?«
»Nak, moj je.«
»Aaaa, kdaj si ga pa kupil.«
»Danes.«
»Ne verjamem, prvi april je. So me že nahecali danes, vseeno pa dober poskus. Gotovo je spet kak testni avto? No, je pa stokrat lepši od tistega Minija, ki si ga vozil prejšnji mesec.«
»Izvoli, poglej prometno,« ji Miran izroči svetlo zeleni dokument.
»Aaaaaa, čestitaaaam,« prijatelju pade v objem Mariza. »Kdaj greva na pijačo?«
»Kar takoj, skoči noter.«
»A greva kam daleč, naj zaklenem? Pa še oblečena nisem za kak fin lokal. Sploh pa nisem dovolj dobro oblečena za v tak fin avto.«
»Ne pretiravaj, povsem v redu si. A bi sladoled?«
»Wiiii, kako je lep. Sedeži so iste barve kot streha. Pa ključ tudi. Hihihi, ženski avto si si kupil.«
»Če sva že pri barvah, tudi pokrovček platišča je bordo-rdeč. Temu se reče občutek za detajle. Nisem si kupil ženskega avta, temveč avtomobil, ki je všeč tudi nežnejšemu spolu. S tem ni prav nič narobe, kvečjemu plus.«
»Aha.«
+++
Razgibanih 21 kilometrov do prestižne slaščičarne mine kot bi trenil. Sopotnica pa še vedno evforično uporablja vsa čutila.
»Kako hitro gre, zdi se, kot da bi ostali bili pri miru. Pa kako tiho je, ceste in motorja se skoraj ne sliši. A lahko malo pritiskam te gumbe?«
»Ti si kar daj duška.«
»Kaj sta pa ti dve ročici?«
»Leva služi upravljanju tempomata, z desno pa ukazujem radijskemu sprejemniku.«
»Kaj pa je tista vrtljiva stvar pri števcih?«
»Ne boš verjela, to je dišava. Njen vonj gre neposredno v cev od zračnikov, intenzivnost pa uravnavaš z vrtenjem. Znotraj je taka ampula, kot nekakšen mini parfumček.«
Sopotnica se za trenutek umiri in vonja po avtu.
»Prav lepo diši, vse po novem, še sploh usnje. O hudo, ta drsnik služi za gretje sedežev, ane?«
A še preden Miran postreže z odgovorom, sledi nov plaz čustev.
»Aaaaa, glej, radio lahko glasbo predvaja z USB-ključka. Fanj, praktično. A s tem gumbom izbiram? Pusti, bom že našla. Ne, ne, aha, ta komad bo pravi. Pa počasi pripelji pred slaščičarno, me zanima, če naju bo kdo opazil.«
»Am, ja, bo, že cel dan me vsi gledajo, kot da bi avto ukradel in ne plačal.«
»Staaari, sam res, glej jih, kako buljijo. Sem vedela, da bi se morala preobleči.«
+++
Na poti domov prijatelja zaloti dež.
»Hudo, kar sam ve, kdaj mora obrisati šipo. Tile novi avtomobili so čisto preveč pametni zame.«
»Ah, ne govori tako. Tehnologija je pač podrejena našemu udobju. Mene sicer bolj fascinira tale SOS-gumb. Če pristaneš v jarku, lahko kar s pritiskom nanj pokličeš pomoč.«
»Kaj, a to res dela? Tega pa še nisem videla.«
»Ja, res. Ampak ne igraj se s tem, v klicnem centru verjetno ne bodo navdušeni nad morebitno pomoto.«
7. poglavjeOb vrnitvi s slaščičarne je na dvorišču že čakal prijatelj Robi. Kot pravi moški se je zadeve lotil povsem analitično.
»Oooo, glej mašino. Dva rora, ha. Pa sta že črna. A se novih avtov ne vozi počasi? One lučke spredaj zažigajo, še pešec se ga prestraši, kaj se ga avtomobili ne bodo. Lepe feltne, kaj so to, mmmm, 17 col, dober dizajn. Pošteno. Bridgestone Potenza Re050a. To pa lima, a?«
»Ja, to je moj novi gokart.«
»Bi rekel. Glej ta krom pa barvo, sedeže,« pravi Robi in se usede v avto. »Glej ta volan. E, to mi je pa všeč, nobenih gumbov ni na njem, itak so samo v napoto.«
»Ja, avto je za vozit, za poslušanje glasbe imam glasbeni stolp.«
»Stari, samo a se ti ne zdi, da tole vse skupaj deluje malo gejevsko? Mislim, vijola leder zici, barva strehe, a se s tem ne vozijo ritopiki?«
»Če sem pošten, je res skoraj zmagal na izboru za naj gej avto leta. Bil je drugi.«
Po dvorišču se razleže pravi krohot, ki privabi starejšega soseda.
»Kaj imate tukaj,« vpraša 60-letnik.
»Ah, Miran ima nov avto, a ni luštkan,« pravi Mariza.
»Videti je drag. A je dizel?«
»Ne.«
»Koliko pa kaj porabi?«
»Ne vem še točno, odvisno kako hitro ga pelješ. Verjetno tam okoli 8 ali 9 litrov na sto kilometrov.«
»Mhm, ja, to pa ni malo. Pa samo tri vrata ima. Odpri prtljažnik, da vidim, če je tam kaj bolje.«
Miran ubogljivo odpre prtljažnik, ki je s svojimi merami v samem vrhu razreda kompaktnih avtomobilov. Celotna druščina hkrati preveri še obdelavo prtljažnika in si ogleduje zasilno rezervno kolo manjših dimenzij.
»Aha, no, saj tu noter bi se pa še dalo kaj peljati,« prikima starejši Valter in nadaljuje: »Koliko si že rekel, da stane?«
»20.507 evrov.«
»Kaaaj? 20 jurjev za tako igračo? Aja, prvi april je. Dobro si me. Sem ti že skoraj verjel.«
»Drži, saj dajo nekaj popusta, kot vedno pri Citroenu.«
»Aha, no, dobro ga vozi.«
»Bom, hvala.«
+++
Sosedsko spoznavanje z novo pridobitvijo nadaljuje prijatelj Vasja, tudi sicer dobro podkovan z novostmi iz sveta avtomobilizma.
»A tale je pa iz one reklame? Anti-retro? Mater je lep, tukaj se pa tisti Mini od zadnjič skrije. Kako se pa pelje?«
»Kot po tirnicah.«
»Bom verjel, 1.6 turbo, ane. To mora pošteno vleči,« se usede v avto in doda: »Kdaj greva en krog?«
»Jutri, zdaj moram že domov, presenečenj za en dan še ni konec.«
Sledi več amaterskih preizkusov vozila, kot so poslušanje zapiranja vrat, obračanje volana na mestu, preizkušanje gibov prestavne ročice in seveda nepogrešljivega preverjanja tlaka v pnevmatikah s tenis copatom.
»Ej, ne bi verjel, da lahko Citroen naredi tak avto, če ga ne bi videl.«
»Si predstavljaš, kaj lahko naredijo, če jim daš 50 jurjev?«
»Ja, raketo.«
8. poglavjePetkovo popoldne se je prevesilo v večer, ko Citroen DS3 pripelje na domače dvorišče. Miran se s prešernim nasmeškom odpravi v zavetje domačega doma in se usede za mizo. Mobilni telefon in ključe novega avtomobila odloži na bližnji pult.
»Kaj je novega v Ljubljani? Je bil naporen teden,« ga s standardnimi »vikend« vprašanji obstrelijo domači.
»Jah, delalo se je. Ampak sem pa kupil nov avto.«
»Haha, a, a, ne boš nas. Je res že pozno, ampak še vedno vemo, da je prvi april.«
»Glej, tam so ključi.«
»Ah, to so ključi od česarkoli. Sploh pa niso videti kot ključi od avtomobila.«
»Pa pojdite pred hišo pogledat.«
»Ne, ne gremo, cel dan nas ni nihče nahecal, tudi ti nas ne boš.«
»Prav,« odvrne Miran in jim izroči še sveže prometno dovoljenje.
»A ti to resno?«
»Aha, potreboval sem spremembo, pa sem si kupil to igračo.«
Družina skozi vhodna vrata vdre na balkon. Sledi skupinski spust po stopnicah in nekajminutno obleganje novega vozila.
»Dober si. Čestitam. Srečno vožnjo,« hiti mati.
»Kam nas boš peljal,« sprašuje babica.
»Jutri gremo na kosilo z njim. Kam, pa kar sama izberi,« odvrne Miran.
»A ni premajhen zate? Do sedaj si vozil same velike avtomobile,« želi vedeti sestra.
»Vsak od nas kdaj potrebuje spremembo. Zdaj imam še zadnjo priložnost, da se okoli vozim z žepno raketo, za karavane, prikolice in vozičke bo v prihodnje še dovolj časa,« odvrne Miran in zavije pod tuš. To noč bo spal kot ubit, kovinski lepotec na dvorišču pa je pod budnim očesom radovednih sosedov v znak počitka ob zaklepu zgledno zložil svoja ogledala.
Se nadaljuje.