zzitop je napisal/-a:Morda nevmesna, vendar pa naj služi kot odgovor Fan-u. Nekako se čutim dolžnega napisati svoje mnenje, glede na to, kako dobre komentarje on tu piše in koliko znanja ima.
Kot elektrotehnik pa Vam povem, da imamo mi (elektrotehniki) na splošno zelo pomanjkljivo znanje iz kemije, akumulator pa seveda je kemija. Zato tudi nekako ne srečaš dobrega komentarja oz. napotkov glede polnjenja akumulatorja na forumu.
Par stvari, ki jih jaz vem:
Čas polnjenja akumulatorja je seveda odvisen od:
1.) Njegove kapacitete (Ah) in koliko je izpraznjen (koliko Ah je še v njem).
2.) Električnega toka, s katerim ga polnimo
Pravilo je, da je električni tok lahko največ kapaciteta/10. Seveda pa je tok polnjenja komot lahko tudi manjši. Primer: 55Ah akumulator lahko polnimo največ s tokom 5,5A. Sicer se da tudi hitreje, vendar akumulator s tem počasi, a vztrajno uničujemo (manj kvalitetna reakcija) in obstaja nevarnost, da temperatura elektrolita (kisline) preseže 55 stopinj, kjer se začne razkroj elektrolita.
Torej, po izračunu naj bi popolnoma PRAZEN 55 Ah akumulator polnili 10 ur (5,5A x 10 h =55Ah). Vendar tu se gre seveda za izkoristek, ker akumulator ne absorbira vsega električnega naboja. Zato se čas podaljša za 40 %, torej na 14 ur, pod pogojem da polnimo enakomerno s tokom 5,5 A. Problem ki se pojavi, pa je vrsta polnilca. Tukaj namreč ni tako enostavno, kot pri NI-MH baterijah, kjer se jih polni s konstantnim tokom. Namreč, akumulator se praviloma polni s konstantno napetostjo, tok pa, bolj kot je akumulator poln, bolj pada.
In sedaj odgovor na vprašanje, kdaj bo akumulator poln?
Ko bo dosegel napetost 14,5 V, če je to navaden svinčeni akumulator. (Tisti VRLA so polni pri nekoliko nižji napetosti)
Napolniti ga seveda moramo do polnega, saj vsak trenutek, ko ni poln, izgublja kapaciteto. Namreč, če ni čisto poln, delci niso vezani na plošče, pač pa so v elektrolitu in tisti s časom sulfatizirajo. Bolj kot je prazen, prej ga je treba polnit. Če je popolnoma prazen 1 dan, je že trajno poškodovan, težko bo še kaj od njega. Če je spraznjen 50 %, je dovoljeno, da je prazen največ 2 dneva, sicer je poškodovan. Dobi tudi notranjo upornost, zaradi katere kljub temu, da je poln, ne more dat od sebe zadovoljivega električnega toka, posebej pozimi, ko je mrzlo.
Torej, koliko časa ga polnimo?
Če je polnilnik cenen in nima pravilne tokovne obremenitve, potem z tokom kapaciteta/10 polnimo 14 ur. Vendar seveda to polnjenje ni točno, lahko ga še vedno napolnimo premalo in kar je še huje, preveč. Zato ni odveč, če to spremljamo z merilcem in odključimo polnjenje, ko je na njemu 14,5 V. Če je izpraznjen samo 50 %, potem polnimo 7 ur.
Predvidevam pa, da imate v avtomehaničnih delavnicah boljše polnilnike, ki imajo napetosto omejitev (polnijo samo do napetosti 14,5V), naprej pa več ne in imajo možnost izbire polnilnega toka (da nastavimo kapaciteta/10). V tem primeru je najbolje, da je priključen čim dlje, čeprav je že poln, saj s tem ohranjamo polnega, kar je pri svinčenih akumulatorjih dobro. Namreč kot se da razbrati iz prej napisanega, je za svinčeni akumulator idealno, da je stalno poln, da se ga čim manj izprazni, tisti delež, ki pa se izprazni, je dobro da čim prej dopolnimo.
Če avtomehaniki polnite s tokom kapaciteta/10, potem bo 12 ur dovolj, če ni globoko izpraznjen. Če je, potem pa je treba polniti nad 14 ur. Vseeno pa imajo taki polnilci tudi kak indikator, ki signalizira kdaj je akumulator poln.
Kadar polnilnik nima nastavljivega toka, potem izračunamo čas polnjenja praznega akumulatorja po načinu: (Kapaciteta(Ah)/ Tok polnjenja(A))*1,4.
LP