lenivec je napisal/-a:gre se zaradi, onesnaževanja (pač visoka poraba) kolko placa zavzame, pa predvsem zaradi nesreč
en suv proti osebnemu avtu je bedarija... er suv dobesedno odpelje "nepoškodovan" skoz avto. je na enem fift gearu dober test.
pa še to, zakaj že rabiš po metu cayenne, x5, rangeroverja in podobne. ne zaj da če boš rabo pol drugi avto bla lba. poznam folk ko ma take avte a še luže niso vidli, kaj šele blata... vse samo da se da filing večjega kurca
Evo tukajle vam napišem razmišljanje proti terenskim vozilom in SUV-om.
U V O D N I K
Hajka na terence?
Terenska vozila, vsaj tako jih poimenujemo po njihovi osnovni namembnosti, so postala zelo priljubljena tudi v krogu ljudi, ki takšnih vozil sploh ne potrebujejo ali pa njihove terenske značilnosti izkoristijo le izjemoma, poredkoma ali priložnostno.
Moda, hrepenenje po večjem vozilu ali zgolj želja po večnamensko uporabnem avtu so nepričakovano povečali številčnost in prisotnost tovrstnih vozil po vsem svetu. Njihova številčnost se je v nekaj zadnjih letih več kot podvojila. Vendar sta priljubljenost in številnost na eni strani povzročila povsem nasprotne reakcije na drugi.
Mnogi se strinjajo, da je vožnja s terenskimi vozili znotraj urbanih okoljih in posebej najožjih mestnih jedrih v nasprotju z vsako prometno, tehnično in posebej varnostno logiko, zato v številnih evropskih metropolah načrtujejo uvedbo posebnih omejitev za omenjena vozila. Vse večjo priljubljenost in delež prestižnih terenskih vozil v mestnem prometu so zeleni v Italiji poimenovali kot 'divjaško' modo. V Firencah so se tudi kot prvi v Italiji odločili prisluhniti priporočilom Evropske unije in omejiti vožnje terenskih oz. vse bolj priljubljenih SUV (Sport Utility]Vehicles – športni in večnamensko uporabnih vozil) v ožjem mestu.Tudi drugje niso tiho. Londonski župan Ken Livingstone je še bolj energičen. Ko vidim vozilo s štirikolesnim pogonom sredi mesta, pravi, si ne morem pomagati, da bi ne pomislil, da je voznik i****. Nič bolje ni niti na oni strani velike luže. Kalifornijski guverner Arnold Schwarzenegger je lani sprejel odredbo, s katero so v Kaliforniji omejili porabo goriva in izpuste škodljivih plinov pri osebnih avtomobilov, čemur so sledile tudi nekatere druge zvezne države, kar je seveda naperjeno neposredno na lastnike velikih SUV-ov.
Vse večja priljubljenost vozil SUV se je k nam prenesla iz ZDA, kjer takšna vozila predstavljajo že petino voznega parka. Eden od simbolov tega razreda je hummer H2, ki so ga Američani uporabljali tudi v prvi zalivski vojni. Tem vozilom ne nasprotujejo le zeleni in ne le zaradi bahatosti, pač pa tudi vse več normalnih ljudi, ki jih moti posredna in neposredna škoda, ki jo povzročajo. S svojo velikostjo otežujejo promet, porabijo dvakrat več goriva in izpustijo trikrat več ogljikovega dioksida kot normalna vozila. Takšna vozila so namreč bila narejena za osvajanje neprehodnih terenov in strmin, bogati petičneži pa jih uporabljajo za prevoz v službo.
Mnogi se strinjajo, da so vozila SUV precej nevarnejša za vse udeležence v prometu. Če pride do bočnega trčenja SUV-a v navadni avtomobil, je kar tridesetkrat večja nevarnost, da bo oseba v navadnem avtomobilu izgubila življenje. V trkih s temi velikani potniki v osebnih vozili nimajo veliko možnosti. Tveganje, da bodo utrpeli težje telesne poškodbe ali umrli, je vsaj petkrat večje, kot pri trku z običajnim avtomobilom trdijo pri ameriškem Insurance Institut for Highway Safety (zavarovaniški inštitut za varnost na avtocestah).
Toda začaranega trikotnika s tem še ni konec: različne raziskave porabnikov so pokazale, da so se mnogi zatekli v izbiro takšnega polterenskega vozila (mnogi med njimi so prave limuzine na velikih kolesih), predvsem zaradi večjega občutka varnosti v takem vozilu. Obenem pa imajo zaradi višjega položaja voznika tudi boljši pregled nad dogajanjem na cesti (kar posredno zopet povečuje varnost vseh udeležencev v prometu).
Nesporno je, da vsak tip vozila s sabo nosi svoja specifična tveganja, ta pa so pri velikih limuzinah SUV- s športno-uporabno naravo zagotovo nekoliko drugačna kot pri drugih klasičnih limuzinah. Ne smemo pozabiti, da gre pri nesrečah pogosto za precenjevanje lastnih sposobnosti (ali celo zmogljivosti vozila) ali napačno oceno, česar pa ne smemo enačiti z ošabnostjo ali objestnostjo redkih voznikov te vrste vozil.
Za kršitelje imamo zakonodajo in ustrezne organe pregona! Nesmiselno bi bilo zato vse uporabnike takšnih vozil tlačiti v isti koš in jih s kakšnim 'totalitarnim' ukrepom izločiti s cest ali jim omejiti dovoz v mesta. Zagotovo bo najpametnejši tisti, ki bo pri tem našel mehko obliko kompromisa in trdo obliko kaznovanja za kršitelje. Ne nazadnje so kupci takšnih vozil tudi davkoplačevalci s svojimi pravicami – saj pri večjem in dražjem vozilu tudi država neprimerno več zasluži kot pri kakšni kompaktni limuzini. Za več denarja je tudi v avtomobilski industriji več muzike in mar za državo ne velja kakšno podobno načelo?
Torej se morajo države vendarle potruditi pri iskanju ustreznega načina koherence med vsemi uporabniki cest in mest. Morda bi lahko bila prav naša država s svojimi rešitvami vzor celotni Evropski skupnosti in zagotovo bi to bil ustrezen izziv naši vladi in našemu prometnemu ministru, ki je vendarle človek s terena, s prakso in izkušnjami, saj se – ne nazadnje – v prostem času preobleče v usnjeno obleko in se nato podi na dirkah starodobnikov. Pa še kako dobro. Kdo pa bo znal poiskat prave rešitve, če ne tak človek (če dvomite, si oglejte reportažo na naših motorističnih straneh)?
Tukaj je pa za terenska vozila in SUV-e:
Milan Pajk
Zeleni, terenci in zavist
Pred leti mi je gospod iz Renaulta, predajal ključe majhnega kupeja. Bil je neke vrste porsche za reveže, ki smo. Mi smo ga potrebovali pa smo ga za fotografiranje. V pogovoru mi je med drugim zaupal, da sovraži terence. Ko mi je kasneje zadnjica pri 200km/h drsela borih 10cm nad asfaltom in je bilo jasno, da motor presega zmožnosti podvozja, sem se začel razumevati, od kot to, ne tako redko sovraštvo do velikih, visokih in drugačnih. Kot kažejo letošnje zgodbe, gospod v tem sovraštvu ni ni osamljen.
Začelo se je spomladi, ko je londonski župan, bogvedi iz kakšnega populističnega razloga nekje izjavil, da so ljudje, ki se vozijo po Londonu v terencih, idioti. Pri tem je pozabil na angleško kraljico, ki se na lov na lisico, iz palače sredi mesta vozi v range roverju. Vprašanje je, če ta sploh bere županove dovtipe. S tem je razplamtel nikoli razrešene debate, ki se že nekaj let izmenjujejo v angleškem kraljestvu o tem, kdo bolj skruni naravo. So to kmetje s traktorji, jahači na konjih ali ljubitelji land roverjev. Drugih terencev je tam tako ali tako le za vzorec. Dileme niso razrešili, je pa dala misliti sosedom v Franciji. V Parizu je v mestnem parlamentu kar velika skupina zelenih, ki jo to jesen čakajo lokalne volitve. Ker od vsega obljubljenega na prejšnjih niso še nič naredili, jim je ideja londonskega župana prišla kar prav. Zahtevali so, da se terencem prepove vožnjo po prestolnici, če pa že to ni mogoče, naj se jih vsaj močno obdavči. Razlogi za to so grozodejstva, ki jih te pošasti povzročajo. Strahovito onasneževanje zraka, saj menda pokurijo dva do trikrat več kot ostali avtomobili, so nevarni če se zaletijo in zoprni, ker se v mestu ne vidi preko njih. Da pri tem ne bi bili osamljeni, so jih takoj podprli tudi tisti iz "roza"stranke. Svoji k svojim. Zeleni so lep primer politične infantilnosti. Če zares ljubiš zeleno, se zanjo bori v resni stranki, ne pa v ročno pletenem puloverju iz zadnjih klopi parlamenta. Da se izkažejo, rabijo sovražnika. Najraje takega, ki se ga ne bojijo. Francija ima veliko atomskih elektrarn, pa nič. Pariz ima letališče Roissy , ki mesto onesnažuje toliko kot dva milijona avtomobilov, tudi nič. S kapitalom se ni dobro spreti, zato se zeleni kmeri, kot jih je poimenoval francoski 4x4 tisk, raje vsako leto ritualno vležejo na cesto tako, da morajo vozniki relija Pariz-Dakar peljati po obvozu in mečejo kamne na tiste, ki pozimi vozijo po nespluženih asfaltnih cestah, ob tem pa jih ne motijo snežni teptalci na smučišču za hrbtom. Poleg podobnih akcij pišejo neumnosti v časopise. Treba je zganjati hrup, da ohraniš javne subvenvije in si polniš bančni račun. Ljudje so tako ali tako neumni. Ko preberejo isto izmišljotino dvakrat, trikrat, jo vzamejo za resnico. Časopisi, ki jim vedno manjka gradiva, so začeli objavljati globoke zelene misli pod mastnimi naslovi: Talibani v 4x4, 4x4 morilci zdravja mest.....Z malo vztrajnosti, se mora kaj prijeti.
Odziv avtomobilskih revij, ki se ukvarjajo le s terenci ali bolje tistim, kar danes tako imenujemo, je bil različen. Pametni so sklenili, da je stvar preč neumna, da bi o njej sploh govorili, bolj zagreti so se spravili dokazovat nasprotno. Tudi enoprostorci in kombiji so tako veliki, da ne vidiš čez, motorji v terencih so večinoma isti kot v osebnih avtomobilih in ne nazadnje, bolj varno je peljati otroke v šolo v terencu kot v twingu. Če si ga torej lahko privoščiš, zakaj ne. Sledile so analize izpuha. Rav 4 res bolj onesnažuje kot smart, vendar mnogo manj kot mercedes razreda E.... Na koncu so privlekli na dan še ugotovitve znanstvenikov, ki so z vrtinami na Antarktiki na vzorcih iz globine 3000m ugotovili, da so bile klimatske razmere na zemlji pred 740.000 leti enake današnjim in da je bilo, od takrat do danes, že osem pregrevanj ozračja in to v času, ko še niso vedeli kaj je industrija... Rezultat še ni odločen. Kakorkoli, zadeva ima prej politične korenine kot kaj drugega, uspeva pa tudi zaradi nevoščljivosti. Vsak bi imel rad velik avto vendar nima denarja, ali pa se žena raje vozi v mehki zofi na kolesih...
Pri nas ni nič drugače. Nič koliko ljudi me je že vprašalo, čemu se vozim po Ljubljani v defenderju. Najprej zato, ker mi je všeč, drugič potem pa, ker mislim da je avto stvar, ki naj dela vedno in povsod, ne pa pralni stroj na štirih kolesih. Za druženje imamo podobno misleči tudi klub, a tudi ta je sumljiv.Inšpektorice vohunijo po naši internetni pošti in nas, v policijskem spremstvu, kot da smo tolpa pretepačev, zalezujejo na vsakem makadamu. Kljub jasnemu zakonu, kje se sme voziti in kje ne, proglasijo za konvoj že dve vozili na nedeljskem izletu, in odrejajo kazni za uničevanje narave celo če se voziš po blatu in skalah tankovskega poligona na Počku. Medtem kmetje in gozdarji brez posledic, rijejo in uničujejo gozd kot merjasci, kjer se jim zahoče. Za piko na i, berem pred dnevi v Dnevniku članek z naslovom "Terenske pošasti - dol s ceste". Povzema pisanje v The Guardian Weekly, ki pa je tako noro, da ne veš ali je napačen prevod ali se avtorju blede. Naj povzamem samo najboljše.V Ameriki naj bi bilo med avtomobili kar 46% terencev. Ne vem kako gre tole skupaj s številkami proizvodnje avtomobilskih tovarn. Nekako tako kot 3 v 2. Gre, a tesno. Berem naprej. Terenci pobijejo dva do trikrat več pešcev in kolesarjev kot ostala vozila in porabijo tudi do 63 litrov na 100km. Tu nastopi politika. Zaradi te porabe, je to, kar se dogaja v Iraku, v bistvu vojna za 4x4. Ker pobijanje tam ne zadostuje, počno to tudi v Bangladešu in sahelu! Ob tem briljantnem poznavanju politično geografske situacije, nam antiblairovski pisec ponuja tudi rešitev. Zakonsko naj se omeji poraba avtomobilov na 8 l na 100km. Vozila, ki porabijo več, je treba prepovedati. Razen za kmete. Zanimivo, ti vedno preživijo.
Poimensko se je spravil na hummerja, nekega forda in defenderja. Range, je očitno v redu. Ne moti ga torej velikost in poraba, njegov estetski čut vznemirja predvsem oglata oblika. Tudi londonski župan ni pomislil da pljuva v lastno skledo, oziroma na eno redkih angleških avtomobilskih tovarn, ki še ni propadla, Francozi pa so se raje usmerili proti večnemu sovražniku, Nemcem. Niso jim bili všeč mercedesi, tuaregi in cayeni. Podobnih zverin sami na srečo nimajo.
V resnici je ves strah odveč. Razlog za to je preprost. Terencev, vsaj v Evropi, ni več. Ostali so zgolj nekoliko dvignjeni karavani s štirikolesnim pogonom, ki ga največkrat vključi kar računalnik, saj vozniki tako ali tako ne vedo kdaj ga rabijo. V njih so enaki motorji, kot v osebnih avtomobilih in enak potrebni in nepotrebni luksuz. Ozračje zasmrajajo popolnoma enako, kot vsi ostali, zato naj jih pustijo pri miru na cesti in v mestu, kjer so, saj na teren tako ali tako ne morejo. Če pa si kdo privošči humerja naj si ga. Za njim, ali tistimi redkimi romantiki, ki se vozimo v defenderjih, se kadi mnogo manj kot za stoenkami, avtobusi ali razsutimi kombiji, ki se brez problemov, predvsem pa brez zavisti vozijo naokoli. Za kaj več je v bližini ostala le še Afrika.
Vse to pa lahko najdete v temi;
http://www.avtomobilizem.com/forum/viewtopic.php?t=32900&postdays=0&postorder=asc&start=0