to je link na en hrv. forum... fant je napisal cel članek
po moje pametno branje, a nekaj smeha glede komentarjev kasneje

Nepotrebnim i nestruènim 'friziranjem' znatno se skraæuje vijek vitalnih dijelova automobila, poveæava se potrošnja i baca novac, a moguæe su dobiti upitne. Ako želite više konja u standardnom 'odijelu', treba kupiti tvornièki 'friziran' automobil
Malo je vozaèa koji barem jednom nisu poželjeli od svog automobila napraviti 'bolid'
Takvi su automobili, primjerice, Mercedes AMG ili BMW M jer je njihova konstrukcija usklaðena sa znatno veæom snagom i poveæanim optereæenjem te je prilagoðena sportskoj vožnji.
Malo je vozaèa koji barem jednom nisu poželjeli od svog automobila napraviti 'bolid'. Više konja donosi više brzine, a više temperamenta i više užitka. Skraæivanjem opruga i ukruæivanjem amortizera raste stabilnost, a široke gume na sjajnim aluminijskim naplacima i glasan ispuh zaokružuju dojam prave 'jurilice'.
Tuningom, odnosno 'friziranjem' obiènog automobila, 'pametan' vlasnik znatno povoljnije dolazi do sportskog GTI-ja nego da ga kupi od proizvoðaèa. Tako se barem misli. No problem je što su izložene pretpostavke pogrešne, a zakljuèci krivi!
Automobilski tuning, što je moderan izraz za više ili manje (ne)struènu doradu automobila, pravi je automobilski doping. Svi se uèinci, ako se i postignu, plaæaju drastiènim skraæivanjem vijeka trajanja automobila jer naknadno poveæanje snage za deset ili dvadeset posto može prepoloviti trajnost motora. Svaki je automobil tvornièki optimalno sklopljen i izbalansiran, a doradom jednog ili nekoliko njegovih elemenata stvara se nesklad nesagledivih posljedica.
Èesto se krene s brušenjem glave, a smanjivanjem kompresijskog prostora poveæava se stupanj kompresije i tlakovi gorive smjese. Time se poveæava snaga, ali istovremeno raste toplinsko i mehanièko optereæenje vitalnih dijelova motora - klipova, ležajeva i ventila, a ugradnjom 'oštrijeg' bregastog vratila i kruæih opruga ventila stavlja se 'na muke' cijeli ventilski mehanizam i zupèasti remen (lanac).
Veæim se rasplinjaèem u motor ugurava veæa kolièina goriva, što može (ne mora) donijeti više snage, ali istovremeno 'ubija' vitalne dijelove motora. Lukavi talijanski trgovci nude 'sportske' (sprint) zraène filtere koji 'garantirano' povisuju snagu motora, no to je najèešæe fino zapakirana 'magla' jer se umjesto zraènog filtra ugraðuje nešto što se samo tako zove. Buduæi da ne proèišæavaju usisni zrak, smanjuju se usisni otpori te se time snaga poveæava za dva posto, ali motor vrlo brzo ostari i oslabi. Slièni se efekti postižu ugradnjom sportske ispušne grane.
Zato od 'spuštanja' automobila i 'sportskih' guma ima samo koristi, pomislit æe neki. Pogrešno! Tako se dodatno poveæavaju optereæenja ramena, spona i kuglastih zglobova (krajnika), a svaki æe ovlašteni prodavaè amortizera kazati kako 'garancija ne vrijedi ako je automobil spušten'. Istovremeno se znatno smanjuje udobnost. Mnogi ne znaju da široke gume zbog smanjenog pritiska po jedinici površine i poveæanog popreènog proklizavanja u zavoju slabije drže na skliskoj cesti. Zapravo – kada je najvažnije.
Zbog 'spuštanja' automobila i 'sportskih' guma dodatno se poveæavaju optereæenja remena, spona i kuglastih zglobova
Kad bi tuning bio koristan i bezopasan, odmah bi ga napravio proizvoðaè. O tome treba razmisliti prije problematiènog i nepotrebnog ulaganja u ispravan automobil. Ako je friziranje štetno, zašto u Njemaèkoj ili Italiji postoje tisuæe tunera? Zašto ih ne zatvore? Zato što poput trgovaca alkoholom i duhanom pune državni proraèun, a uz to podupiru proizvodnju automobila! 'Sportski' su dijelovi skuplji i optereæeni s više poreza, a istovremeno ubrzavaju uništenje automobila i potièu kupnju novoga.
Moderni benzinski i dizel motori s elektronskim sustavima za ubrizgavanje i upravljanje radom motora pružaju novu moguænost samozvanim tunerima. Jednostavnom zamjenom originalnog èipa takozvanim superèipom, kao èarobnim štapiæem, nudi se veæa uèinkovitost motora, bez ikakvih popratnih pojava. No kako automobilski motor nije perpetuum mobile, radi se o podvali!
Superèip je posebice problematièan kod modernih benzinskih motora. Kompjutorizirani sustav za upravljanje radom motora u svakom trenutku, ovisno o broju okretaja i optereæenju, osigurava optimalne radne parametre: kolièinu i omjer goriva i zraka te kut pretpaljenja. Ugradnjom 'divljeg' èipa namjerno se mijenjaju potrebni parametri: poveæava se kolièina ubrizganog goriva, no kako lambda sonda ne dozvoljava remeæenje stehiometrijskog omjera goriva i zraka, snaga može i pasti. Izmjenom optimalnog kuta pretpaljenja ne može se poveæati snaga, ali se može poveæati optereæenje motora.
Ne treba ni spominjati kako pritom rastu potrošnja goriva i emisija štetnih plinova. Najèešæa 'tajna' poveæanja snage benzinca je podizanje graniènog broja okretaja (limitatora). Tako se, uz istovremeno poveæanje kolièine goriva i kuta pretpaljenja, snaga motora može poveæati za 5 do 10 posto. No time se znatno više smanjuje vijek trajanja motora.
Treba znati da konstruktori motora nisu bez razloga ogranièili snagu motora! Kod turbodizelaša superèip može jednostavno poveæati snagu i moment motora poveæanjem tlaka prednabijanja. To je mogao (ali nije napravio!) i proizvoðaè. Turbopunjaè dizelaša dimenzioniran je tako da može nabijati zrak na viši tlak od potrebnog, a na ovaj se naèin osigurava brži porast tlaka i uèinkovitost do njegove duboke 'starosti'.
Upravljaèki je sustav opremljen prekotlaènim ventilom (overboostom) koji ogranièava tlak na potrebnu razinu. Kad ga ne bi bilo, motor bi se mogao i razletjeti. Dakle, superèip i oni koji ga ugraðuju uništavaju motor! I za to još traže novac.
Nekaj se strinjam, dosti pa tudi ne. Glede podvozja je povedal vse pravilno. To, da tovarne ne vem kaj računajo in uskljajujejo dele med sabo so buče. Ponavadi skupaj mečejo kar jim pride pod roko, tako da s kakšno predelavo ne boš podrl nobenega razmerja. Logično pa je, da bo močnejši motor bolj obremenjen. Je pa ta dr. povedal tudi par takih bedarij, da izpade cel članek neumno. Kot npr. višanje moči z dviganjem blokade Verjetno ni nobenega avtomobila, ki ima končno moč pri višjih obratih, kot blokado motorja. Drugače pa te vrste "tuning" izvajajo ravno tovarne same s tem, da tlačijo motorje iz limuzin ali kombijev v avtomobile za ženske, medtem ko pustijo večino bolj obremenjenih delov enakih. Pravih "GTI-jev" je malo.
mitja320 je napisal/-a:Moj odgovor na ta članek iz nekega drugega foruma je bil:Nekaj se strinjam, dosti pa tudi ne. Glede podvozja je povedal vse pravilno. To, da tovarne ne vem kaj računajo in uskljajujejo dele med sabo so buče. Ponavadi skupaj mečejo kar jim pride pod roko, tako da s kakšno predelavo ne boš podrl nobenega razmerja.
...
Če še malo pomislim je tole spisal nek "fah i****" zaradi statusa doktorja in mora obvezno napisati nekaj "strokovnih" člankov na leto.
mitja320 je napisal/-a:Odvisno kje. Pri AMG in BMW Motorsport ipd. ja, drugače pa ne verjamem, da se kaj posebej ukvarjajo. S tem mislim na razne modele, kjer je eno podvozje skupno večim avtomobilom.
Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gostov