Debate, ki niso vezane na ostala področja...
 
Uporabniški avatar
adis
Uporabnik
 
Prispevkov: 8094
Pridružen: To jan 30, 2007 2:47 pm
Kraj: Ljubljana

STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a adis To sep 20, 2011 12:39 am

Z veseljem sporočamo, da se je portalu/forumu Avtomobilizem.com pridružil gospod Rok Černjavski in bo v tej temi za Vas odgovarjal na Vaša tehnična vprašanja.

Intervju z Rokom Černjavskim:
http://www.avtomobilizem.com/novice/rok ... 0-09-2011/
 
Uporabniški avatar
aygo
Novinec
 
Prispevkov: 234
Pridružen: Če sep 07, 2006 4:05 pm
Kraj: slovenija

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a aygo To sep 20, 2011 11:59 am

Dobra odločitev, saj izkušenih strokovnjakov na forumu primanjkuje.
 
Uporabniški avatar
adis
Uporabnik
 
Prispevkov: 8094
Pridružen: To jan 30, 2007 2:47 pm
Kraj: Ljubljana

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a adis To sep 20, 2011 12:18 pm

aygo je napisal/-a:Dobra odločitev, saj izkušenih strokovnjakov na forumu primanjkuje.



če imate kakršno koli vprašanje, ki je tehnične narave kar na dan z njim, saj Vam je na voljo Rok Černjavski.
 
maniaxxx
Uporabnik
 
Prispevkov: 7337
Pridružen: To avg 15, 2006 8:36 pm
Kraj: Celje

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a maniaxxx To sep 20, 2011 6:00 pm

hmmmm.kdo pa je ta "strokovnjak"
Podpis je besedilo, ki se samodejno doda na koncu vsake vaše objave. Dolžina besedila je omejena na 355 znakov.
 
Uporabniški avatar
gortnar
Novinec
 
Prispevkov: 307
Pridružen: Če apr 29, 2010 3:26 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a gortnar To sep 20, 2011 6:04 pm

speedfreak je napisal/-a:hmmmm.kdo pa je ta "strokovnjak"


Mogoče bi prebral intervju, ki je na linku oz. na prvi strani a.com?
 
Uporabniški avatar
Kegl
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 1781
Pridružen: Po jan 12, 2009 10:29 pm
Kraj: okolica Ljubljane

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a Kegl To sep 20, 2011 6:06 pm

speedfreak je napisal/-a:hmmmm.kdo pa je ta "strokovnjak"


rally slikca na prvi strani speedy :mrgreen:
 
Uporabniški avatar
urska_rad
Novinec
 
Prispevkov: 118
Pridružen: Če jun 30, 2011 7:11 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a urska_rad To sep 27, 2011 12:40 pm

Zadnje čase se je na eni od forumskih tem precej govorilo o "forenziki" ugotavljanja realnega stanja prevoženih kilometrov.

viewtopic.php?f=30&t=87248

Nam lahko pomagaš še s tehničnega vidika?
 
crt
Nov uporabnik
 
Prispevkov: 54
Pridružen: Po sep 26, 2011 2:29 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a crt To sep 27, 2011 12:52 pm

Objektivna ugotovitev realnega stanja prevoženih kilometrov je možno definirati le na en način; se pravi na način merjenja obrabljenosti mehansko obrabljivih delov. To pomeni nekoliko dolgotrajnejši in s tem dražji način ugotovitve stanja vozila, vendar je rezultat najbližji dejanskemu stanju. V kolikor bi se poslužili tovrstnega načina ugotovitve istovetnosti prevoženih kilometrov in stanja vozila, je potrebno izmerjene vrednosti delov (npr.: ojnični ležaji, zobniki, itd…), primerjati z vrednostmi novega, neobrabljenega materiala. Dobljene rezultate je potrebno obdelati s statističnimi metodami in se glede na poznavanje materiala ter pogojev delovanja približati dejanskemu stanju opravljenih ciklov oz nam razumljivo, prevoženih kilometrov (metoda z navzkrižnim preverjanjem različnih merjenih delov).

Omenjen način je povprečnemu uporabniku kar zakompliciran, predvsem pa drag, zato se ga poslužujejo le takrat, ko gre za »težje sodne primere«. Vse ostale indikacije stanja prevoženih kilometrov so bolj ali manj špekulativne narave; tako so iskanje zapisov v modulih, subjektivna ocena obrabljenosti notranjega interiera (volan, pedalke…). Slednje informacije so sicer res da »hitri« pokazatelj stanja vozila v korelaciji s podatkom stanja prevoženih kilometrov, žal pa ti pokazatelji nimajo objektivnega značaja. Zakaj: ker se podatki med moduli prenašajo na osnovi programske opreme z določenimi algoritmi, ki niso vedno napisani z namenom preverjanja stanja kilometrov - to pomeni, da se podatki lahko razlikujejo. Je že res, da je mogoče z diagnostičnimi napravami preverjati določene podatke v modulih (med njimi tudi št. šasije in kilometre) in jih med seboj primerjati, vendar to še ne pomeni, da vozilo nima realno prevoženih kilometrov. Nemalokrat se v času vzdrževanja vozila menjajo tako moduli, kot programska oprema, pa zaradi tega nimajo vozila nič več oz manj kilometrov od dejanskega stanja.

V kolikor je lastnik skeptičen o stanju kilometrov, naj se z izpolnjeno servisno knjižico (v kolikor obstaja) in dovoljenjem prejšnjega lastnika odpravi v servisno mrežo, kjer je bilo vozilo predhodno vzdrževano in se pozanima o izvedenih delih (o servisnih ali vsaj stanju kilometrov v času vzdrževanja); podatki morajo biti dostopni za zadnjih 10 let (v Slo). To bo najkrajša in najcenejša pot do zaupanja v stanje prevoženih kilometrov. Vsa ostala »orodja« za preverjanje istovetnosti prevoženih kilometrov so bolj ko ne za ustvarjanje potencialne slabe volje; saj v kolikor vozilo deluje in ne obstaja suma goljufije, je nesmiselno preverjati kilometre z nezanesljivo metodo, kot je gledanje podatkov v module; še posebej, če obstaja lažja pot.

Rok Černjavski
 
Uporabniški avatar
adis
Uporabnik
 
Prispevkov: 8094
Pridružen: To jan 30, 2007 2:47 pm
Kraj: Ljubljana

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a adis To sep 27, 2011 11:50 pm

Rok, marsikateri uporabnik na forumu se sreča z vprašanjem "kateri avtomobil kupiti" in glede na to, da je danes Slovenski trg poln takšnih in drugačnih vozil ( z čudnimi stanji km na števcu) ali bi lahko uporabnikom svetoval oz. dal kakšen napotek, kako najlažje oz. najhitreje ugotoviti "skrite napake" na vozilu, katerega si kupec ogleduje?

lp
 
crt
Nov uporabnik
 
Prispevkov: 54
Pridružen: Po sep 26, 2011 2:29 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a crt Sr sep 28, 2011 9:42 am

Kupovanje rabljenega vozila je že samo po sebi malo "hazarda". Pri tovrstnem nakupu je odločitev največkrat odvisna od dveh dejavnikov (seveda, pod pogojem, da ti je vozilo všeč):

1. če poznaš prejšnjega lastnika in/oz zaupaš prodajalcu (da nimaš slabih izkušenj iz preteklosti v kolikor je preprodajalec) ali
2. če na vozilu sam pregledaš vitalne dele in si s tem upravičiš odločitev nakupa dotičnega vozila (predlagam, da s pomočjo tehničnega poznavalca, če le to nisi sam).

V slednjem primeru lastnega pregleda vozila predlagam, da se preveri naslednje točke (za izločitev skritih napak):

1. pregled karoserije, predvsem na točkah, kjer so vpeti vitalni deli kot so vpetja koles, motorja, transmisije, vrat, ... (nekateri serviserji vam na trgu že ponujajo meritev omenjenih točk na karoseriji ter vam primerjalne podatke, v odvisnosti z izmerami, izpišejo v obliki izpisa, ki je nekaj podobnega kot ga dobite pri meritvi geometrije podvozja)
2. neenakomerno obrabljenost pnevmatik, kar je največkrat posledica nepravilnosti na podvozju ali karoseriji (predlog merjenja geometrije podvozja)
3. vizualni pregled motorja in menjalnika, se pravi:
- nosilci (v kolikor so zamaknjeni ali varjeni),
- morebitna nestrokovna popravila z raznimi tesnilnimi masami (pri tesnenju olja in hladilne tekočine),
- kontrola vžigalnih oz grelnih svečk; vpogled na izgorevanje v izgorevalnem prostoru (s tem testom se vidi morebitna prekomerna poraba olja oz nepravilno lambda razmerje - gorivo/zrak),
- kontrola turbokompresorja (v kolikor ga ima); rotorski del ne sme imeti aksialne zračnosti (test z roko v smeri rotorja turbine), ki pa mora biti v smeri pravokotno na os; ravno tako ne smejo biti poškodovane lopatice na kompresorskem delu (kavitacija),
- kontrola čepa za nivo olja v menjalniku: na čepu je magnet, ki je namenjen "lovljenju" vseh kovinskih delcev, ki jih prenaša olje v menjalniku (v kolikor so na njem večji delci, kot so koščki zob zobnikov, je velika verjetnost, da gre za možnost večje okvare menjalnika),
4. debelina laka: v kolikor je bilo vozilo poškodovano in kvalitetno popravljeno, naj debelina laka ne bi bila preko 300-400 mikronov (tovarniški nanos je med 80 in 150 mikroni),
5. kontrola indikacijskih lučk na instrumentni plošči; v času "kontakta" (motor še ne deluje), morajo svetiti vse kontrolne lučke, katere vozilo vsebuje in ob delovanju preverja; včasih se zgodi, da iznajdljiveži "ugasnejo" oz. prekinejo kakšno od kontrolnih lučk in s tem prikrijejo nedelovanje določenega sistema, kot so nedelovanje zračnih blazin, zavor... (pri novejših vozilih je to nekoliko manjša verjetnost),
6. delovanje klimatske naprave (test z vklopom in izklopom), pri čemer je potrebno zvočno spremljati delovanje sklopke kompresorja klime (v kolikor klima ne deluje, se, poleg tega da ne hladi, tudi ne sliši vklopa in izklopa sklopke kompresorja klime, ki je pritrjen na motor),
7. v kolikor je možno, preveriti emisijo izpušnih plinov ter jih primerjati z referenčnimi vrednostmi (šobe),
8. itd...

Kakorkoli že, ko se kupuje rabljeno vozilo, je po mojem mnenju najpomembneje, da imamo fokus usmerjen v to, da je vozilo varno in tehnično brezhibno. Se pravi, da se ne išče ali je bilo vozilo poškodovano oz., če je že bilo, kaj je bilo menjano. Bolj kot to je pomembno, da so vsi vitalni deli varni in, če so že bili popravljeni, da so bile napake vsaj korektno odpravljene.

Rok Černjavski
 
Uporabniški avatar
alexmazda
Novinec
 
Prispevkov: 461
Pridružen: To jul 05, 2005 10:30 am

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a alexmazda Pe sep 30, 2011 9:48 pm

Ena zanimiva: po pregledu kar nekaj Mazd modela RX-8 sem prišel do ugotovitve, da jih ima večina s preko 60.000 prevoženimi km zamenjan motor s strani tovarne (na svetovnem merilu je številka baje polovica vseh motorjev serije 1). Torej, moje vprašanje je sledeče: Ali je mazdin wankel motor v modelu RX-8 (oznaka 13B Renesis) avtomatično nagnjen k prekomerni obrabi ali pa je na delu resna inženirska napaka? Kaj izkušenj s tem?
 
Symon
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2737
Pridružen: Če apr 10, 2003 6:00 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a Symon So okt 01, 2011 12:05 am

alexmazda je napisal/-a:Ena zanimiva: po pregledu kar nekaj Mazd modela RX-8 sem prišel do ugotovitve, da jih ima večina s preko 60.000 prevoženimi km zamenjan motor s strani tovarne (na svetovnem merilu je številka baje polovica vseh motorjev serije 1). Torej, moje vprašanje je sledeče: Ali je mazdin wankel motor v modelu RX-8 (oznaka 13B Renesis) avtomatično nagnjen k prekomerni obrabi ali pa je na delu resna inženirska napaka? Kaj izkušenj s tem?

Problem je večslojen. Problem je že sam po sebi z wanklom. Potem je problem s servisi, ki ne znajo razložiti par stvari kupcem. In potem so tu še kupci. Wankel kot tak se namreč potrebuje za dolgo življenjsko dobo malo podmazovati. Po domače povedano, pije olje. In ker lepe gospodične in fini gospodje nikoli ne gledajo olja (po principu: kje sploh se in zakaj bi ga, če je nov avto??) jih je dosti laufalo z malo olja. Drugi kar velik problem je to, da ljudje ne preberejo navodil. Preden ugasneš ta avto ga moraš stisniti in ugasniti. Popolnoma skregano z logiko? Ja, če imaš navaden motor. Tule pri wanklu pa ne. Namreč s tem prepucaš komore in preprečiš nabiranje nekih usedlin (ne me spraševati detajle) zaradi česar spet trpijo tesnila (apex seal al nekaj takšnega). In ne za to z oljem in ne za to z ugašanjem pomoje večina ljudi ni vedela, niti niso servisi kaj dosti pomoje poudarjali zaradi česar so počasi šla tesnila k vragu, avto pa je izgubljal moč. Skratka odgovor na tvoje vprašanje je, da je wanklov motor avtomatično nagnjen k prekomerni obrabi. Zato so ga celo Nemci opustili čeprav se ga je spomnil njihov rojak. Mogoče, mogoče, če bi vanj vlagali toliko razvoja kot v klasične bencinske in dizelske motorje, da bi tudi wankli imeli prihodnost. Sicer zelo super ideja tale motor, žal zaradi svoje zasnove pač pije olje, velika poraba bencina in relativno velika obraba teh apex tesnil. Če bi bil pa šejk bi gotovo imel kako RX-7 ali RX-8 v garaži ravno zaradi motorja čeprav ima malo navora in je hecen občutek pri pospeševanju. Dokler nisem pogledal števca... :DDD
Toliko na kratko dve zanimivosti, ki sta pripomogli k temu, za kaj več bi bilo pa bolje, da poiščeš točnejše odgovore na slovenskem Mazda forumu.
....100NX GTi redtop....200SX S13 stage2....Clio182....Civic EJ9...Clio200 CUP...
 
crt
Nov uporabnik
 
Prispevkov: 54
Pridružen: Po sep 26, 2011 2:29 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a crt Po okt 03, 2011 9:07 am

Res je, da je Wanklov motor s svojo idejno zasnovo revolucionaren na področju motorjev z notranjim izgorevanjem in da ima s svojimi »povišanimi« obrati (v primerjavi z Otto ali Diesel motorji) že od samega začetka težave s tesnjenjem v izgorevalnem prostoru. Vendar, ne glede na to, razvojni inženirji stalno izboljšujejo pomanjkljivosti, četudi so vozila oz. motorji že v obtoku. Ko spremenijo in preizkusijo izboljšavo, jo iz naslova tako morebitnih kavzalnih napak kot tudi samega ugleda, plasirajo do potrošnikov (v obliki vpoklicev); tako je možno, da vam v času garancije (včasih tudi izven nje) zamenjajo kompleten sklop oz motor.

Rok Černjavski
 
Symon
Poznavalec foruma
 
Prispevkov: 2737
Pridružen: Če apr 10, 2003 6:00 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a Symon Po okt 03, 2011 10:00 am

No k povečanimi obrati je potrebno dodati, da višji obrati so samo na glavni gredi. Pri klasičnem motorju je hod bata gor in dol kar obremenitev, pri wanklu se rotorja vrtita z bistveno manjšo hitrostjo kot glavna gred in so same obremenitve manjše. Problem je samo v tesnenju.
Slika
....100NX GTi redtop....200SX S13 stage2....Clio182....Civic EJ9...Clio200 CUP...
 
Uporabniški avatar
alexmazda
Novinec
 
Prispevkov: 461
Pridružen: To jul 05, 2005 10:30 am

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a alexmazda Pe okt 07, 2011 7:17 pm

crt je napisal/-a:Res je, da je Wanklov motor s svojo idejno zasnovo revolucionaren na področju motorjev z notranjim izgorevanjem in da ima s svojimi »povišanimi« obrati (v primerjavi z Otto ali Diesel motorji) že od samega začetka težave s tesnjenjem v izgorevalnem prostoru. Vendar, ne glede na to, razvojni inženirji stalno izboljšujejo pomanjkljivosti, četudi so vozila oz. motorji že v obtoku. Ko spremenijo in preizkusijo izboljšavo, jo iz naslova tako morebitnih kavzalnih napak kot tudi samega ugleda, plasirajo do potrošnikov (v obliki vpoklicev); tako je možno, da vam v času garancije (včasih tudi izven nje) zamenjajo kompleten sklop oz motor.

Rok Černjavski


Hm, če bi držalo, zakaj potem menjujejo serijo 1 s serijo 1, ki ima obstoječo inženirsko napako in ne s serijo 2, ki baje te napake nima? Malce neracionalno, ane, glede na to, da bo menjan motor zdržal zopet samo 60.000 km (res pa je, da takrat to ne bo več spadalo pod garancijo ampak bo lastnik nosil stroške sam)?
 
crt
Nov uporabnik
 
Prispevkov: 54
Pridružen: Po sep 26, 2011 2:29 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a crt Ne okt 09, 2011 9:34 am

Konkretno za dotično odločitev Mazde o zamenjavi motorja ne vem (takšne odločitve so običajno v »sivi coni« - se pravi, da je veliko dejavnikov, ki vplivajo na odločitev). Ne glede na to ali gre za motor serijo 1 ali 2 ali… ima proizvajalec na prvem mestu interes zagotoviti stranki zaupanje v blagovno znamko. Tako bo proizvajalec na račun menjave motorja (četudi iste serije), zagotovil stranki dodatno mero zaupanja. Kar se tiče serij in konkretnih izboljšav, bi morali vprašati strokovnjake pri Mazdi, da povedo, kakšne izboljšave (če sploh so) imajo za dotični problem netesnjenja. Po izkušnjah, ki jih imam, se za vsako »malenkost« ne menja »serija« motorjev; kar pa ne pomeni, da ga ne razvijajo in izboljšujejo še pod nazivom iste serije. Konkretno za Wanklov motor še posebej verjamem, da ga nenehno nadgrajujejo in izboljšujejo, saj so si z odkupom patenta želeli zagotoviti konkurenčno prednost. Teoretično znana »generalna« težava pri tesnjenju tovrstnih motorjev ni v tem, da ima zaradi povišanih obratov glavne gredi večjo obrabo, temveč v prestopu toplote ter obliki tesnila. Namreč, preko batnih obročkov se, poleg tesnjenja, odvaja tudi toplotna energija, ki nastane pri samem izgorevanju, pri čemer je potrebno upoštevati, da se bat širi in krči v odvisnosti od spremembe temperature. Da imajo razvojni inženirji zahtevno nalogo pri tesnjenju in odvodu toplote hkrati je dejstvo in je nekaj podobnega, kot zagotoviti optimalne pogoje delovanja amfibijskega vozila, pri katerem bi si želeli, da je odličen gliser in še dober cestni dirkalnik v enem :D
Lp,
Rok Černjavski
 
amarinic
Nov uporabnik
 
Prispevkov: 3
Pridružen: Po okt 03, 2011 4:13 pm
Kraj: slovenska bistrica

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a amarinic To okt 11, 2011 8:47 pm

Pozdravljen.Najprej bi rad pohvalil ta forum in seveda tebe Rok,da si vzameš čas in priskočiš na pomoč.Kot vsi imam tudi jaz problem.Imam škodo Octavio 2,0 bencinarja,letnik 2000.Dogaja se da ko se vozim normalno cirka 70,80 na uro mi avto rahlo trokira.Najprej sem opazil da je bila kriva cevka iz sesalnega kolektorja.Bila je zamašena,cevko sem menjal in je bilo vse v redu,nakar se mi po 5 mescih spet to dogaja,ampak cevka je čista,trokira spet pije pa tudi do 17 litrov in ne pridem več na normalnih 8 do 8,5 litrov Že tak dosti pije,kaj pa je preveč je preveč.ko pa avto vgasneš pa tak zasmrdi po bencinu iz avspuha.prosim če mi lahko kaj svetuješ .HVALA;Andrej
 
Uporabniški avatar
nebivedu
Moderator foruma
 
Prispevkov: 9749
Pridružen: Sr maj 28, 2003 10:50 am
Kraj: Bogu iza nogu!

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a nebivedu To okt 11, 2011 9:16 pm

Podoben primer sem imel na svojem avtu. Kdaj si nazadnje nastavil ventile?
Old subarus never die, they just get faster!
 
Uporabniški avatar
sašo5
Mojster foruma
 
Prispevkov: 4815
Pridružen: Po sep 10, 2007 5:29 pm
Kraj: Brežice

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a sašo5 Sr okt 12, 2011 8:50 am

amarinic je napisal/-a:Pozdravljen.Najprej bi rad pohvalil ta forum in seveda tebe Rok,da si vzameš čas in priskočiš na pomoč.Kot vsi imam tudi jaz problem.Imam škodo Octavio 2,0 bencinarja,letnik 2000.Dogaja se da ko se vozim normalno cirka 70,80 na uro mi avto rahlo trokira.Najprej sem opazil da je bila kriva cevka iz sesalnega kolektorja.Bila je zamašena,cevko sem menjal in je bilo vse v redu,nakar se mi po 5 mescih spet to dogaja,ampak cevka je čista,trokira spet pije pa tudi do 17 litrov in ne pridem več na normalnih 8 do 8,5 litrov Že tak dosti pije,kaj pa je preveč je preveč.ko pa avto vgasneš pa tak zasmrdi po bencinu iz avspuha.prosim če mi lahko kaj svetuješ .HVALA;Andrej

skoraj 99% bo treba menjat lambdo....... (se zna zgodit, da nagaja, rumena lučka v armaturi pa vseeno ne gori)

PS. kaj pravi tester?
 
crt
Nov uporabnik
 
Prispevkov: 54
Pridružen: Po sep 26, 2011 2:29 pm

Re: STROKOVNJAK SVETUJE - gost ROK ČERNJAVSKI

Napisal/-a crt Sr okt 12, 2011 12:34 pm

…diagnoza »iz rokava na daljavo« je sicer največkrat nehvaležna; lahko pa vam dam določene iztočnice, povezane z navedenimi simptomi.

Optimalno izgorevanje pri bencinskem motorju je regulirano s tako imenovano »lambda vrednostjo«, ki definira razmerje goriva in zraka. V kolikor je to razmerje 1L goriva in 14L zraka, je izgorevanje popolno. V kolikor se to razmerje spremeni, se pravi, da je več goriva kot zraka (kar je glede na opis, ki ga navajate velika verjetnost, da je pri vašem vozilu), to občutite kot povečano porabo goriva. Zaradi nepopolnega izgorevanja, vozilo posledično »cuka« zaradi vzroka pomanjkanja moči, katero bi je mogel imeti pri proizvedeni notranji energiji z izgorevanjem ogljikovodikov (gorivo) v razmerju 1:14; tako ostaja določen del goriva v izgorevalnem prostoru in kasneje v izpušnem sistemu kar zaznate z vonjem po gorivu po zaustavitvi motorja. Naj še dodam, da lambda razmernik kontrolira sonda v izpušnem sistemu (istoimenska »lambda sonda«), ki definira krmilni enoti motorja (računalniku) čas oz količino vbrizga goriva.

Kje so lahko vzroki v kolikor je goriva »preveč« oz zraka »premalo«, je nekaj iztočnic navedenih v nadaljevanju:

1. Tlak goriva ni primeren; regulacija tlaka goriva je lahko povezana preko podtlačne cevke (ne vem sicer katero cevko omenjate, da je bila pred časom zamašena??); v kolikor nima samo enega voda za gorivo, se tlak goriva spreminja v odvisnosti od obratov motorja; v tem primeru je potrebna meritev tlaka goriva pri prostem teku in povišanih obratih motorja

2. Prezračevanje rezervoarja je povezano preko sesalne cevi (povezano preko cevke), pri čemer je vmes posoda z »aktivnim ogljem«, skozi katerega prehajajo hlapi iz rezervoarja v sesalno cev; po izkušnjah se omenjeno aktivno oglje nasiči s tekočo obliko goriva. V tem primeru, se prah aktivnega oglja sprime in onemogoči pretok plinov iz rezervoarja; posledica je, da nastane podtlak v rezervoarju in zmanjša masni pretok goriva skozi šobe (absolutni tlak goriva se zmanjša); test se naredi s preizkusom če nje poz pretočna

3. V kolikor ima vozilo na sesalnem kolektorju aktivno loputo za »spreminjanje dolžine« sesalnih cevi, kar doprinese boljši navor pri nizkih obratih in večjo moč pri visokih obratih, je le ta loputa največkrat regulirana preko podtlaka (cevke). V kolikor obstaja ta sistem, se nemalokrat dogodi, da je lahko loputa zagozdena oz poškodovan membranski del (loputa ostane samo v eno legi). Če omenjena regulacija ne deluje, se loputa postavi v položaj namenjenem za visoke obrate in se ne spreminja v odvisnosti od obratov, ki bi moral zagotoviti ob nižjih obratih večjo hitrost akumuliranega zraka preko daljših cevi (ta regulacija dolžine sesalnih cevi je »skrita« znotraj sesalnega kolektorja, tako da so vidni le zunanji priklopi oz vzvodi in cevke); potreben je test delovanja, če deluje membrana, vzvodi…

4. Zamašen izpušni sistem; s tem se motor ne more napolniti z zrakom zaradi zmanjšane pretočnosti. Lahko je povezano s »stopljenim« katalizatorjem ali poškodovanim izpušnim loncem; lahko je tudi poškodovana izpušna cev (stisnjena). To se največkrat preveri tako, da se že na občutek zazna razlika s kakšnim tlakom pihajo izpušni plini iz izpušne cevi (če postavite dlan cca 20 cm za cevjo) in vam »pomočnik« pritisnete plin na povišane obrate motorja

5. Merilec pretoka zraka oz pri starih sistemih tako imenovan »MAP« senzor za tlak vsesanega zraka »ne sporoča« prave informacije o količini zraka krmilni enoti motorja, na osnovi katere definira količino goriva; največkrat se omenjena dajalca informacij zamastita (možno je preveriti le z meritvami kot je npr tester)

6. Motor ima težave s kompresijo v izgorevalnem prostoru (tesnenje batnih obročkov in ventilov); potrebna je meritev tlaka v cilindrih

7. Čas odpiranja in zapiranja ventilov ni v sorazmerju s pozicijo batov; namreč distribucija med ročično in odmično gredjo je povezana preko zobatega jermena (ali verige) in če je prišlo do zamaknjenosti (lahko preskoči zaradi uporabnika ali pri menjavi jermena), se motor ne napolni dovolj z mešanico goriva in zraka oz se pravočasno ne izpraznijo izgoreli plini; posledično motor nima pravšnje moči

8. Netesnenje vbrizgovalne šobe (oz šob v kolikor je posamezni vbrizg); v tem primeru vozilo dobro deluje pri visokih obratih, nekoliko slabše pa pri nizkih obratih (zaradi prekomerne »dodelitve« goriva v primerjavi z zrakom); test tesnenja šob in kontrola tesnilk

9. Vžigalni kabli ali svečke »prebijajo« in motor deluje s slabšim izgorevanjem (lahko samo v hladnem stanju motorja ali pa samo en cilinder); potrebna je meritev upornosti vžigalnih kablov in kontrola svečk (vizualna kontrola v primerjavi z ostalimi svečkami)

10. …

Dejstvo je, da v kolikor ste še ne vem kakšen voznik s »težko nogo«, motor s to močjo in težo vozila ne sme potrošiti povprečno 17 litrov in več na 100km; se pravi nekaj je na sistemu izgorevanja močno narobe. Posledice neodprave takšnih simptomov so največkrat stroškovno »boleče« ter predvsem neizogibne (se pravi, da se samo po sebi ne bo uredilo). Posledično lahko pride od izpiranje cilindrov in s tem zaradi nezagotavljanja triboloških minimumov do povečane abrazije delov (po domače zaribanja), ali morebitne povečane temperature vitalnih delov ter predvsem obremenitev okolja in vaše denarnice (zaradi več potrošenega goriva). Skušajte preiti skozi omenjene točke oz posvetujte se s svojim serviserjem pri odpravi napake. Vseeno je zanimivo, da se vam pri tolikšni razliki porabe goriva ne vklopi opozorilna lučka motorja, se pravi da sistem ne deluje v skladu s pričakovanji (podatek lambde sonde, za kar predvidevam, da jo vaše vozilo že ima).

Lep pozdrav,

Rok Černjavski
Vrni se na Splošna debata

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 5 gostov